کد خبر 1115372
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۱
«دورهمی» در فروشگاه رفاه با حضور مهران مدیری و متخلفان ارزی/ مجموع بدهی‌های فروشگاه رفاه به 2 هزار میلیارد رسید

فروشگاه رفاه در حالی تبلیغات غیر معقول خود را توسط سلبریتی ها انجام می دهد که بیش از ۲ هزار میلیارد بدهی در سال ۹۸ داشته است.

به گزارش مشرق؛ پس از انتشار اخباری مبنی بر قرارداد نجومی فروشگاه رفاه با یک سلبریتی‌ به عنوان سفیر مسؤولیت اجتماعی، ‌ پایگاه اطلاع رسانی دانا جزئیات تازه‌ای درباره مسائل اقتصادی این مجموعه منتشر کرده است که از بدهی ۲ هزار میلیاردی فروشگاه رفاه حکایت دارد.

دانا در گزارش خود نوشته است:

فروشگاه رفاه به عنوان یکی از بزرگترین و باسابقه ترین فروشگاه های زنجیره ای کشور، از سال ۱۳۷۴ به صورت شرکت سهامی عام تاسیس و راه اندازی شده است و پس از گذشت حدود ۲ دهه فعالیت، طی سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ و در یک واگذاری جنجالی که در رسانه ها سر و صدای بسیاری را به پا کرد، مالکیت ۶۰ درصد از سهام آن به ۲ شرکت با نام های «سپهر نوید آفرین» و «بازتاب سهام توس» واگذار شد.

اسناد و تخلفات سنگین در این واگذاری در همان زمان از سوی روزنامه کیهان منتشر شد و رسانه‌های زیادی به این موضوع پرداختند.

در حال حاضر علاوه بر ۲ شرکت فوق، نهادهایی چون شهرداری های برخی شهرها و شهرداری تهران، بیمه ایران، سازمان ملی زمین و مسکن و تعدادی از شرکتهای بیمه مشهور همچون بیمه آسیا و البرز جزو سهامداران اصلی آن محسوب می شوند.

این روزها نام فروشگاه زنجیره ای رفاه بسیار از طریق رسانه ها شنیده می شود و این فروشگاه یکی از گران قیمت ترین سلبریتی ها را برای تبلیغات در رسانه های به خدمت گرفته و به عبارتی این سلبریتی، سفیر برند رفاه شده است.

اما اطلاعات منتشره در برخی رسانه ها نشان می دهد تیم مدیریتی فروشگاه رفاه رقمی معادل ۲۵ میلیارد تومان جهت همراه شدن هنرمند مذکور در این شوی خیریه هزینه کرده ‌اند!

طرح جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در تفاهم با مهران مدیری

دانا در ادامه با انتشار اسنادی می‌نویسد:

رقم مذکور در حالی هزینه شده که بررسی صورت های مالی ۱۳۹۸ فروشگاه زنجیره‌ای رفاه نشان می‌دهد که این شرکت در تاریخ تنظیم ترازنامه بیش از ۱۹۰۰ میلیارد تومان بدهی داشته که این بدهی عمدتا به طلب تامین کنندگان و شرکتهای تولیدی طرف قرارداد با فروشگاه مربوط می شود و طلبکاران به دلیل عدم دریافت مطالبات خود از فروشگاه زنجیره ای رفاه با مشکلات جدی مواجه شده اند.

همانطور که اشاره شد خریدار بخش قابل توجهی از این سهام، شرکت بازرگانی سپهر نویدآفرین به مدیرعاملی امیرحسین ابوترابیان بود که این شرکت در زمینه واردات مواد غذایی، حیوانی، نباتی، آشامیدنی، محصولات وابسته، نباتات و حیوانات زنده و همچنین صادرات کالا فعالیت می ‌کرد.

اگر مشتری برنج خریدن باشید حتما نام محصولات غذایی با نام تجاری «آوازه» را شنیده اید؛ شرکتی که مدیران آن بخش مهمی از سهام و مالکیت فروشگاه رفاه را در اختیار دارند و سعید ابوترابیان و امیرحسین ابوترابیان در شرکت ‌های متعددی از جمله «شرکت فروشگاه ‌های زنجیره‌ ای رفاه»، شرکت‌های «سپهر نوید آذین»، «بازتاب سهام توس» و «سپهر نوید آفرین» عضو هیات‌ مدیره بوده اند.

ابوالفضل، جعفر و نوید ابوترابیان نیز از دیگر نام‌ هایی است که در هیات ‌مدیره‌ های شرکت‌ های وابسته به این خانواده تکرار شده ‌اند که بیانگر بروز ظهور یک گروه مالی - خانوادگی است.

در پایان گزارش دانا آمده است:

طبق بررسی ها، برخی از این شرکتها، از جمله گیرندگان مهم دلارهای ۴۲۰۰ تومانی هستند. مثلا شرکت سپهر نوید آفرین (سهامدار مهم فروشگاه رفاه) در دوره پرداخت ارز دولتی به واردکنندگان، درمجموع معادل حدود ۴۲ میلیون دلار  ارز دولتی دریافت کرده است. همچنین «شرکت آتیه فراز ایرانیان» از جمله دیگر شرکت‌های این مجموعه است که توانسته بخشی از ارزهای دولتی را برای انجام واردات به دست آورد و در دوره ای، بیش از ۱۶ میلیون دلار انواع ارز به قیمت دولتی، دریافت کرده است. که همه این ارزها به واردات برنج با نرخ پایین تعلق گرفته است.

خانواده ابوترابیان شرکت‌ های پرتعداد دیگری را نیز راهبری می ‌کنند اما دست‌ کم در شرکت ‌هایی که توسط رسانه ها بررسی شده ‌اند، بیش از معادل ۱۰۰ میلیون دلار (۱۰۶.۸۳۹.۰۵۲ دلار) ارز با نرخ دولتی دریافت کرده ‌اند. شرکت ‌های «گروه مدیریت سرمایه رفاه»، «گسترش سرمایه پردازش اندیشه»، «نگین رفاه آپادانا»، «اندیشمندان هوشمند رفاه»، «فروشگاه زنجیره ‌ای آروین بازار پارس»، «کالا کرلا تریدینگ»، «لاکشمی»، «نوید فراز تراب» و «توسعه تجارت بوجار» فقط شماری از شرکت ‌های پرشماری است که در طیف شرکت ‌های خاندان ابوترابیان جای می ‌گیرد.

البته اطلاعی در دست نیست که ارزهای پرداخت ‌شده به این شرکت‌ ها، دقیقا چه سرنوشتی داشته؛ بهتر است نهادهای نظارتی بررسی کنند اهلیت خریدار و منشأ پولهای پرداخت شده برای تصاحب این فروشگاه، ربطی به این تخلفات ارزی دارد یا خیر.


بازنشر مطالب دیگر رسانه‌ها به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع مخاطبان محترم منتشر شده است. مشرق آماده انعکاس پاسخ و توضیحات طرف‌های این گزارش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    8 0
    بارها گفتم اسم اسن کارها خصوصی سازی نیست. چرا از امریکا و برخی کشورهای دیگه عبرت نمیگیرید که چطور سرمایه هاشون در دست عده ای محدود جمع شد. این واگذاری بخش های ثروت و قدرت به عمله های صهیونیسم هست نه خصوصی سازی. البته منظورم همشون نیست. حالا تو هم هی پخش نکن مشرق!
    • عبدالله مومن IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      5 0
      خصوصی سازی از نوع غریق استخر فرح ، چیزی جز خصوصی خوری از نوع افساداتی آن نیست !!!
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      1 0
      طرف میگه من سفــــــــیر برند فروشگاه رفــــــــــــاه هستم !! واویلا
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    5 0
    سرکیسه کردن مردم به اسم قرعه کشی و بعد استفاده انتخاباتی در 1400 . قضاییه این واگذاری مشکوک ربیعی را باطل کند
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    2 0
    موزه دورهمی آقای مدیری چی شد؟!
  • داش علی IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    0 0
    من خودم یکی ازکارگران بخش فنی توفروشگاه ....دراستان البرزبودم.ازبرج۱۰پارسال بنده وخیلی ازهمکارانم رابرایمان نامه عدم نیاززدن چرا؟چون ماهرکدام ازبچه هانهایت حقوقمان نفری ۲میلیون میشد.ولی چون میخواستن قشنگ بخوربخوربکنندهمه کارهارادادنددست پیمانکاران.جابجایی های الکی یخچالها.تغییرات بیخودی والکی وبدون نظارت.جالبتراینجاست که مدیرکل استان ازچیزی دربابت فنی سردرنمیاورد.وجالبتراینکه تمام مدیرهای شهرهای مختلف هریکسال یاکمترجابه جامیشوند.ولی ایشان هرباربواسطه زدوبندوپارتی بازی ماندگارمیشود
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    به داد پرسنل برسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس