مسکن نمایه

کمک‌ودیعه مسکن در بن‌بست بانک‌ها افتاده و اجرای دستورالعمل دولت در این باره با مانع مواجه شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش روزنامه همشهری، وزارت راه و شهرسازی پس از پایش اطلاعات ارسالی از سوی متقاضیان دریافت تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن، در حال معرفی گروهی مستأجران به شبکه بانکی است تا اهداف غایی این مصوبه حمایتی، یعنی حمایت از مستأجران آسیب‌پذیر در دوره کرونا و نابسامانی بازار مسکن محقق شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد فعلا این تسهیلات در بوروکراسی بانکی به بن‌بست رسیده و عملا نه بانک و نه مستأجر قادر به رفع مشکلات ایجاد شده نیست.

بیشتر بخوانید:

سهام عدالتی که عادلانه نیست

آغاز واریز وام ودیعه مسکن به حساب متقاضیان

اوایل تیرماه بود که ستاد مقابله با کرونا مصوبه پرداخت ۲۰هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک‌ودیعه مسکن به مستأجران واجد شرایط در مناطق شهری را ابلاغ کرد؛ تسهیلاتی که شرایط تضمین آن به‌شدت تسهیل شده بود و حتی شروطی مانند شرط نداشتن چک برگشتی نیز از قواعد تضمین این تسهیلات حذف شد؛ چراکه هدف اصل این وام حمایتی، کمک سریع به مستأجرانی بود که حتی معیشت آنها نیز در دوره کرونا تهدید شده بود. در ادامه با وجود اینکه بانک مرکزی دستورالعمل‌های موردنیاز برای نحوه پرداخت تسهیلات کرونایی به‌خصوص وام کمک‌ودیعه مسکن را به شبکه بانکی ابلاغ کرد، مشکلاتی در این مسیر ایجاد شد که همچنان مانع از رسیدن حمایت‌های دولتی به‌دست مستأجران شده است.

این تسهیلات در سقف‌های ۵۰میلیون تومان در شهر تهران، ۳۰میلیون تومان در کلانشهرها و ۱۵میلیون تومان برای سایر شهرها در ۲ سناریو به تصویب ستاد مقابله با کرونا رسید.

فعلا آمار مشخصی از تعداد مستأجرانی که توانسته‌اند مراحل تضمین وام ودیعه‌مسکن را طی کرده و این تسهیلات را دریافت کنند، منتشر نشده اما آمارهای مقدماتی وزارت راه در روزهای نخست معرفی متقاضیان به بانک‌ها چندان امیدوارکننده نبود.

 اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس چندی پیش ناکامی مستأجران برای دریافت این وام را متوجه عملکرد بانک‌ها دانسته و گفته بود: مستأجران زمان زیادی برای حل مشکلات مالی خود ندارند اما اظهارات مسئولان وزارت راه نشان می‌دهد در قبال معرفی ۷۰۰هزار نفر متقاضی به بانک‌ها، فقط ۱۳۴فقره وام پرداخت شده است که با اهداف مصوبه ستاد مقابله با کرونا مناسبتی ندارد.

کندی در پرداخت وام ودیعه‌مسکن به مستأجران نشان می‌دهد مشکلی در این مسیر روی داده که بانک مرکزی برای حل آن تلاش کند و درصورت لزوم قوه قضائیه وارد عمل شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر علیی IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 0
    وام مستاجر ی برای پانزده تومن ضامن معتبر میخواهد پس چک و سفته چی بود
  • علی IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    به بانک پاسارگاد کرج شعبه رجایی شهر مراجعه کردم میگه برای همین وام کمم ضامن دولتی رسمی میخام با کسر حقوق و تعهد اداره که حداقل چهار سال دیگه مشغول بکار باشه!!!! نباشه اصلا نمیدم...
  • hamed IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    من رفتم بانک میگه یک ماه بایدتونوبت باشی اصلا معلوم نیس بدن همش مردمواذیت میکنن خداازشون نگذره
  • محسن DE ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    خونه تو شهرای اطراف تهران شده متری15ملیون اونوقت 15تومن وام پول پیش میدن ،ملت بدبخت و فقط سرکیسه کردن 500هزار تومن بدن قولنامه کد رهگیری دار بگیرن ،که پولش بره تو جیب وزارت راه،بعد بری بانک بگه دوتا ضامن با گواهی کسر از حقوق بیار،هه ، چقدر بدبختیم ،یک نفرم نیست پیگیری کنه .
  • ناشناس IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
    0 0
    باسلام شرایط بانکها برای تضمین گرفتن وام گواهی کسرازحقوق است اخه یه کارگرمستاجرگواهی کسرازحقوق ازکجابیاره اگرنداشت نیازی به وام ودیعه نبود با این کارمشکل مردم رادوچندان کرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس