محمودزاده: حضور استراماچونی در استقلال مغایر با قانون است

رییس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال گفت: آندره‌آ استراماچونی قراردادش با استقلال را یک طرفه فسخ کرده و برای حضور مجدد نیاز به قرارداد جدید دارد و این مغایر با قانون به تصویب رسیده است.

به گزارش مشرق، فریبرز محمودزاده در نشستی خبری درباره نقل و انتقالات فوتبال ایران اظهار داشت: با توجه به اینکه بازه زمانی نقل و انتقالات در دست فیفاست و نباید بیش از ۸۴ روز باشد، زمان نقل و انتقالات در تاریخ ۲۸ آبان به اتمام می‌رسد. مبنای شروع نقل و انتقالات را طوری طراحی کردیم که چهار نماینده حاضر در لیگ قهرمانان آسیا نفرات جدید را جذب کنند و بتوانند نفرات را به ای‌اف‌سی اعلام کنند.

وی در ادامه افزود: با توجه به تغییراتی که مصوبه جدید هیات رییسه سازمان لیگ و فدراسیون داشت، تعداد سهمیه بازیکنان بزرگسال از ۱۸ به ۲۰ افزایش پیدا کرد. سه بازیکن زیر ۲۵ سال که در خود باشگاه هستند، تعدادشان به چهار نفر رسید. ۹ بازیکن زیر ۲۳ سال فصل قبل سر جای خودش است. ۱۵ بازیکن امید و ۱۵ بازیکن جوان هم به قوت خود باقی ماند. تعداد بازیکان در فصل پیش رو بدین صورت خواهد بود.

رییس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به مکاتباتی که فیفا با فدراسیون و سازمان لیگ داشته، باشگاه‌های استقلال تهران، صنعت نفت آبادان، ماشین‌سازی تبریز و شهرخودروی مشهد با دستور فیفا پنجره‌شان بسته است و نمی‌توانند بازیکن جدید در سازمان لیگ ثبت کنند. در مورد پرسپولیس هم درباره عدم مطالبه برانکو مکاتبه داشتیم اما وقتی با روابط بین‌الملل صحبت کردیم گفتند تا مکاتبه جدید نرسد، تی‌ام‌اس پرسپولیس برای ثبت بازیکن باز است و مشکلی برای ثبت قرارداد وجود ندارد. البته هر لحظه ممکن است مکاتبه‌ای بیاید. باشگاه پرسپولیس باید سریع‌تر کار خود را انجام دهد تا پنجره بسته نشود. بقیه باشگاه‌ها هم باید تلاش کنند. الان به محض پرداخت مطالبات پنجره نقل و انتقالات باز می‌شود و این امکان جدیدی است.

وی درباره محرومیت باشگاه فولاد خوزستان گفت: باشگاه فولاد خوزستان در کمیته تعیین وضعیت به مدت ۲ پنجره نقل و انتقالاتش بسته است. باشگاه فولاد هم تا حل مشکل نمی‌تواند بازیکنی را به ثبت برساند.

محمودزاده در ادامه بیان داشت: تا این لحظه که با شما صحبت می‌کنم، باشگاه پرسپولیس اقدامی برای ثبت قرارداد در سازمان لیگ انجام نداده است. اگر هر لحظه ثبت نشود، قانون به عقب برنمی‌گردد اما هر لحظه که مکاتبه جدید بیاید دیگر امکان ثبت قرارداد نیست.

وی درباره قرارداد نجومی که باشگاه‌ها می‌بندند، اذعان داشت: مبنای قوانین به کلیت ایجاد مساوات برمی‌گردد. برای بحث جلوگیری از مشکلاتی که اخیرا ایجاد شده در سازمان لیگ جلسه‌ای داشتیم و دوباره خواهیم داشت. همه چیز به شرایط باشگاه‌ها برمی‌گردد. متاسفانه باشگاه ها اراده‌ای ندارند. چند فصل قبل سقف قرارداد داشتیم و قراردادها زیرمیزی بود و هیچ‌چیز کنترل نشد.

محمودزاده درباره عدم اجازه برای جذب مربی و بازیکن خارجی گفت: نه مربیان و نه بازیکنان جدید خارجی اجازه ورود نخواهند داشت. وزارت ورزش هم این مساله را تایید کرده است. به خاطر بحث منافع ملی و تحریم‌هایی که وجود دارد این تصمیم گرفته شده است.

وی همچنی تصریح کرد: پیشنهادی در هیات رییسه سازمان لیگ و فدراسیون داشتیم و مورد تایید قرار گرفت. بازیکنان و مربیان به هیچ عنوان حق ندارند با واحدی غیر از واحد پولی کشورمان قرارداد ببندند. هیچ قراردادی به جز این را نمی‌توانیم قبول کنیم. درباره بازیکنان خارجی که می‌خواهند تمدید کنند، نمی توانیم قانونی بگذاریم. اگر باشگاه با بازیکن خارجی می‌خواهد به ریال قرارداد ببندد ما استقبال می‌کنیم.  

وی درباره ماجرای بازگشت استراماچونی به استقلال بیان داشت: ما بحث قوانین نقل و انتقالاتی را داریم. ۲ نوع منفک شدن فرد از باشگاه داریم. اقاله یا فسخ ۲ طرفه و فسخ یک طرفه. درباره فسخ ۲ طرفه همه چیز مشخص است اما در فسخ یک طرفه خودش ۲ حالت دارد. یا باشگاه این کار را می‌کند و یا بازیکن و مربی جدا می‌شوند و دلیل خودشان را دارند. در هر ۲ حالت عمل قطع همکاری صورت گرفته است. نکته بعدی این است که اگر باشگاهی مربی‌اش استعفا بدهد؛ جایگزین برایش نداشته باشد پرونده‌اش مفتوح است تا دوباره جذب شود.

وی در ادامه افزود: پیش از آنکه باشگاه استقلال مذاکرات خود را برای بازگشت استراماچونی آغاز کند، ما مصوبه ممنوعیت قرارداد جدید با مربی و بازیکن خارجی را داشتیم. در خصوص آقای استراماچونی هم باید بگویم که ایشان بهمن ماه سال گذشته در اوج مسابقات استقلال را ترک کرد و در رسانه‌های داخلی و خارجی هم عنوان شد. استراماچونی شخصا تاکید کرد که قراردادش را فسخ کرده است. مربی می‌تواند به صورت پیامک هم  استعفا دهد. جدایی ایشان محرز بود. اما نکته مهمتر این است که بعد از ایشان، فرهاد مجیدی جذب شد. یک باشگاه، یک سرمربی بیشتر نمی‌تواند داشته باشد. استراماچونی تا بهمن ماه سرمربی بود اما بنا به هر دلیلی فسخ کرد. باشگاه استقلال در آن برهه فرهاد مجیدی را ثبت کرد  و کارت سرمربیگری برایش گرفت. این از مورد قبلی مهم‌تر است. یعنی پست سرمربیگری اشغال شده است. جذب مجدد نیازمند قرارداد جدید است. یعنی قرارداد قبلی استراماچونی مورد قبول نیست چرا که عمل فسخ انجام شده و یک نفر دیگر به جای ایشان به خدمت گرفته شده است. جمشید نورشرق هم به طور رسمی اعلام کرد که طبق قوانین اساسنامه‌ای که مورد تایید فیفا است، امکان حضور استراماچونی در استقلال وجود ندارد.

محمودزاده در پاسخ به این سوال که این با قوانین فیفا مغایرت دارد و ممکن است ایرادی به فدراسیون بابت وضع قانون جدید گرفته شود گفت: بنده موضوعی حقوقی را عنوان می‌کنم. فیفا تا زمانی که با امکان اصلی فوتبال قوانینش مغایرت داشته باشد دخالت در قوانین داخلی نمی کند. ما نمی‌توانستیم قانون سه تعویض را به پنج تعویض برسانیم و فقط فیفا این کار را می‌توانست انجام دهد. اما در تعداد بازیکن دخالتی نیست. در باشگاه ایتالیا سه فصل قبل که بازدید کردیم، هر باشگاه می‌توانست ۱۰۶ بازیکن را جذب می‌کند و برای ما این تعداد ۶۶ نفر است. هر فدراسیونی برای خودش قانونی دارد. اگر خاطرتان باشد امکان جذب ۲، سه و چهار بازیکن خارجی را داشتیم و فیفا دخالت نکرد. به نظر نمی‌آید قانون جدید با فیفا و قوانینش مغایرت داشته باشد.

رییس کمیته نقل و انتقالات عنوان کرد: همه باشگاه‌ها باید در کمیته انضباطی و تعیین وضعیت حضور پیدا کنند و مشکلات را حل کنند. بیشتر بحث مطالبات مالی است. از مسوولان باشگاه استقلال خواهش می‌کنم که مشکلات را پیگیری کنند. اگر تا چند ساعت دیگر پنجره باز نشود در بحث مسابقات آسیایی به مشکل می‌خورند. پنجره نقل و انتقالات تا ۲۰ دقیقه قبل که اطلاعات را به روز کردم، برای استقلال باز نشده است و تی ام اس بسته است. خواهش می‌کنم مدیران این باشگاه اقدام کنند. اگر تا چند ساعت دیگر این اتفاق رخ ندهد بازیکنان جدید نمی‌توانند برای لیگ قهرمانان آسیا بازی کنند.

وی درباره زمان شروع لیگ بیستم گفت: با جلساتی که داشتیم برنامه‌های متنوعی برای شروع لیگ را بررسی کردیم وطی چند روز آینده، سهیل مهدی به صورت دقیق اعلام می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    0 0
    بالاخره چی شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس