به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه پژواک خرد معاصر درباره صادرات موشک‌های ایرانی به ونزوئلا نوشت: احتمالا بسیاری نمی دانند ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد (حتی بیشتر از سعودی) و همین استغنا آن را به سرزمینی جذاب برای تامین مواد خام کارخانجات سرمایه داری بدل ساخته است.

 این کشور در گذشته از کشورهای نزدیک به ایالات متحده بود اما از اوایل دهه ۹۰ با تلاش های یک افسر مسیحی چپگرای ارتش به نام هوگو چاوز، حرکت به سمت اقتصاد سوسیالیستی و مخالفت با جهانی سازی و نئولیبرالیسم را آغاز کرد.

چاوز از سال ۱۹۹۹ رسما رئیس جمهور ونزوئلا شد و اصلاحات عمیق ساختاری در این کشور را آغاز کرد. وی از همان ابتدا خود را به دولت های مخالف آن چه که او امپریالیسم آمریکا می خواند، نزدیک کرد و خصومت جدی و علنی با رژیم اسرائیل، او را به کاراکتری محبوب در خاورمیانه بدل ساخت.

چاوز به ایران به چشم یک متحد استراتژیک می نگریست و قراردادهای بسیاری در زمینه های مختلف نظامی، صنعتی، کشاورزی و ... را با این کشور به امضا رسانید. او در سال ۲۰۱۳ بر اثر سرطان درگذشت و معاون  او مادورو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا انتخاب شد.

با انتخاب مادورو که به هیچ عنوان از کاریزما و قدرت چاوز برخوردار نبود ، ایالات متحده تحریم های بسیار سخت و سنگینی را علیه ونزوئلا اعمال کرد که با توجه به وابستگی شدید این کشور به درآمدهای نفتی، مشکلات بسیاری بر اقتصاد آن مترتب گشت و فقر و بیکاری فزونی یافت.

اما هر چه بود رئیس جمهور جدید با حمایت ارتش و چپ گرایان توانست در مقابل اپوزیسیون غرب گرا دوام آورده و با کمک اصلی ترین متحد خود یعنی جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا بایستد.

اخیرا برای اولین بار رئیس جمهور کلمبیا که به غرب گرایش دارد، در ادعایی اعلان نمود که ایران همزمان با لغو تحریم تسلیحاتی خود قصد دارد به ونزوئلا موشک صادر کند که البته رئیس جمهور ونزوئلا هم تلویحا آن را تایید کرد.

به زعم نگارنده در صورت انجام این معامله تسلیحاتی موازنه قدرت در آمریکای لاتین به شدت دستخوش تغییر خواهد شد زیرا:

اولا، فاصله مناطق شمالی ونزوئلا تا جنوبی شرقی ترین ایالت آمریکا یعنی فلوریدا حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است که از جنبه بازدارندگی نظامی کاملا در برد موشک های میانبرد ایرانی قرار می گیرد (البته برد رسمی و اعلام شده موشک های ایران ۲ هزار کیلومتر است در صورتی که واقعیت چیز دیگری ست و امکان دارد سایر مناطق آمریکا نیز توسط موشک های ساخت ایران تهدید شود).

فلوریدا چهارمین ایالت ثروتمند آمریکاست و با 1,751,674 تولید ناخالص داخلی، از کشورهای عربستان سعودی، ترکیه و سوئیس؛ اقتصادش به مراتب قدرتمندتر بوده و تهدید این ایالت توسط موشکهای میانبرد، امنیت ملی آمریکا را به شدت به مخاطره خواهد انداخت.

ثانیا ، برای اولین بار پس از بحران موشکی کوبا در دوره کندی در ۱۹۶۲ ، که با موفقیت آمریکا و شکست شوروی (در برپایی سکوی موشک در کوبا) پایان یافت، یک کشور نامطلوب دانسته شده توسط آمریکا، جرات خرید علنی موشک از مهم ترین مخالف ایالات متحده را به خود داده است و همین امر از توان تهاجمی و تاثیر گذاری عموسام بر حیات خلوت همیشگی اش در آمریکای جنوبی خواهد کاست.

ثالثا، تاکنون چین و روسیه با وجود دارا بودن اقتدار اتمی و حق وتو، جرات نمی کردند به شکل نظامی وارد حیات خلوت آمریکا شوند و به کشورهای مخالف آن موشک صادر کنند و اقدام ایران یک سنت شکنی و برهم زننده موازنه قوا در کشورهای اطراف آمریکا خواهد بود.

رابعا، با توجه به محبوبیت اندیشه چپ و ضدامپریالیستی در آمریکای لاتین، ونزوئلا می تواند به عنوان الگویی از مقاومت و جسارت در برابر ایالات متحده برای سایر کشورها معرفی شود که با کمک ایران توانسته بر فشارهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی غلبه نماید.

خامسا، طیف متنوعی از موشک های پدافند هوایی، دریایی و زمین به زمین ایران می تواند مانعی جدی در برابر دخالت های نظامی آمریکا در ونزوئلا شود و خیال این کشور را تا اندازه کثیری از تهدید سخت از سمت ایالات متحده و کلمبیا راحت کند.

سادسا، ونزوئلا کشوری بسیار غنی و ثروتمند از جنبه معدنی و کشاورزی ست که قابلیت دارد در قبال موشک به ایران مواد معدنی، محصولات کشاورزی و حتی طلا پرداخت کرده و تاثیرات تحریم آمریکا بر جمهوری اسلامی را تا حد زیادی کاهش دهد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    47 16
    اگه این لیبرال های وطنی درک کنن و مصالح کشور رو بر تعصبات پوچشون ترجیح بدن
  • mahdi IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    31 2
    اگه این نئولیبرال های وطنی درک کنند امیدوارم تحریم تسلیحاتی پایان یابد تا دخل امریکا و اسرائیل و عربستان رو بیاریم
  • سعیدی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    16 29
    نگارنده این مطلب رو به زبان فارسی نوشته یا عربی رابعا ، خامسا ، سادسا فارسی رو پاس بداریم
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      4 5
      کاربرد چنین واژه هایی در زبان فارسی فراوان است و امروزه در واقع جزئی از زبان فارسی محسوب می شود .
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    18 1
    درودبردلیرمردان یمنی الخصوص انصارالله. بدجورپوزه ی نجس ال سلمان یهودی رابخاک میکشه لعنت بروهابی های مرتد خبیث بااین ذات شیطانیشون
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    26 1
    زنده باد موشک های ایران.حالا زمان فروش و درامد زایی از هنر بچه های موشکی ایران است
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    6 4
    یعنی شما فکر میکنید آمریکا میشینه نگاه میکنه که موشکهای ایرانی بیخ گوشش مستقر بشن؟؟!!
  • داود IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    20 2
    لعنت خدا بر سر سپردگان داخلی به غرب و لیبرال های خاین
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    4 7
    واقعا فکر میکنید ایران اگه بخواد موشک بفرسته ونزوئلا، آمریکا نگاه میکنه. معلومه که میاد محموله رو مصادره میکنه.
    • سعید US ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      4 2
      امریکا غلط می کنه مصادره کنه، اگر می توانست پنج نفتکش ایرانی را را که چند ماه پیش رفتند ونزوئلا و برگشتند را مصادره می کرد.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 6
    ما نباید با ونزوئلا معامله کنیم. ما باید خواسته های غرب رو مو به مو اجرا کنیم و بهانه دستشون ندیم تا اینستکس رو راه بیاندازند تا تمام مشکلات کشور حل بشه. ما برای خوش رقصی هر طور شده باید روابطمون رو با کشورهای ونزوئلا و چین و روسیه به صفر برسونیم و تمام هم و غم خودمون رو بذاریم برای راضی کردن کشورهای اروپایی.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    4 1
    باسلام.اگر اونجا موشک باشه. نیم کنترول هم ایران به روی انها داشته باشه. از این به بعد،اگر خواستن به خاک کشور حمله کنند،می توان عین پاسخشان را همانجا و به همان میزان دریافت کنند! و به نوعی می توان گفت،اولین بار است،یک دشمن بزرگ و واقعی در نزدیکی خاک امریکا در 100 سال اخیر قرار می گیرد. حتا ژاپن و المان نتونستن به میزان نزدیک بشن ! (البته اگر شوروی رو لحاظ نکنیم! گرچه کار بخصوصی هم نکرد شوروی،بعد از استالین)
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 0
    چه کاریه ؟؟ خامسا وسادسا و...
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    4 4
    قراره انبه و نارگیل و آناناس بگیرید یا پول بی آرزشتر از ریال و کاغذ توالت؟؟؟؟
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      0 3
      عزیز من ونزوئلا بخاطر تحریمها آس و پاسه و آه در بساط نداره ، توقع داری دلار بهمون بده ؟!! اصلا هیچی هم نده مهم نیست چون چیزی نداره که بده . اینم بالاخره یکنوع صادراته
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      3 1
      بی مزه!
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      2 0
      همون آناناس و انبهی که میل میکنی ماله ونزوئلاست
  • سروش IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    3 1
    یعنی میشه به جای نفت بشکه ای موشک صادر کنیم اون هم نه برای تجاوز بلکه برای دفاع از جبهه مقاومت
  • حمید ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    0 0
    اینجوری عالی می شه. اصلا باید یه حالت یواشکی باشه و آخرش بگیم که مردم قهرمان ونزوئلا خودشون به این فناوری ها دست پیدا کردند. باید ایران، کره شمالی، روسیه، چین، ونزوئلا، کوبا، سودان شمالی و... همه یه اتحاد تشکیل بدن. می تونیم محصولات ایران خودرو رو بفروشیم به اونجا. چین و روسیه هم باید محصولاتشون رو صادر کنن به ونزوئلا که قحطی نشه اونجا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس