کد خبر 1113897
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۴:۱۵
تنگی کانال نخاعی

متخصص پزشکی ورزشی، درباره عارضه تنگی کانال نخاعی، بایدها و نبایدها و فعالیت‌های ورزشی مناسب این بیماری صحبت کرد.

به گزارش مشرق، احمد باقری مقدم، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان ورزش را برای افرادی که به تنگی کانال نخاعی مبتلا هستند مهم دانست و گفت: ورزش‌های مناسب برای تنگی کانال نخاعی، تمرین‌های هوازی شامل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا هستند. افراد مبتلا باید این ورزش‌ها را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه و ۳ روز در هفته در برنامه خود داشته باشند. سپس به تدریج زمان فعالیت بدنی را به ۴۵ دقیقه و ۵ تا ۷ روز در هفته افزایش دهند. بیماران باید در نظر داشته باشند که حتما از دویدن و پریدن اجتناب کنند.

ورزش‌های هوازی را جدی بگیرید

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان ادامه داد: ورزش‌های هوازی، علاوه بر این که یکی از ورزش‌های خاص این بیماران هستند، تناسب اندام را نیز حفظ می‌کنند. تمرین‌های ثبات مرکزی ستون فقرات، باید بعد از آموزش به وسیله کارشناسان، به صورت انقباض همزمان عضلات عرضی ناحیه تحتانی شکم و عضلات عمقی ستون فقرات انجام شود. تمرین‌های مکنزی نیز به صورت راست و خم شدن به عقب، در ناحیه کمر که شامل چند تمرین است توصیه می‌شود. بیماران سعی کنند تقریبا هر روز، تمرین‌های انعطاف پذیری را به صورت کشش عضلات کمر، شکم، لگن و عضلات ران و ساق در برنامه روزانه خود داشته باشند.

با ورزش‌های کششی و قدرتی می‌توان درد را به زودی آرام کرد

باقری مقدم تصریح کرد: بسیاری از ورزش‌های مناسب برای تنگی کانال نخاعی بر تقویت عضلات شکم و کمر تاکید دارند. این ورزش‌های کششی روی عضلاتی که انعطاف پذیر نیستند و سفت هستند انجام می‌شود. اگر هم ورزش‌های قدرتی و هم ورزش‌های کششی را انجام دهند، می‌توانند سریع‌تر درد را آرام کنند و کمتر این درد را بار دیگر تجربه خواهند کرد.

سبک غلط زندگی را تغییر دهید

این متخصص پزشکی ورزشی اضافه کرد: بهتر است این افراد تغییراتی را در شیوه زندگی مانند نحوه نشستن، اجابت مزاج، بلند کردن وزنه و ... داشته باشند. همچنین باید در تغییر جهت به سمت طرفین اصلاحاتی صورت گیرد. ممکن است این درد کمر ناشی از فتق دیسک یا درگیری عصب سیاتیک باشد و انجام ورزش نادرست می‌تواند درد ناشی از تنگی کانال نخاعی را بدتر کند؛ بنابراین، قبل از هر برنامه ورزشی، برای تشخیص علت درد باید نزد پزشک رفت.

باقری مقدم افزود: تقویت عضلات گردن در ناحیه گردن، به چهار سمت جلو، عقب و طرفین؛ انقباض عضلات در برابر مقاومت، مانند استفاده از دست همراه با کشش عضلات گردن یا همان خم کردن گردن توسط دست به این افراد توصیه می‌شود.

حتما از متخصصان و کارشناسان کمک بگیرید

باقری مقدم در پایان تاکید کرد: اگر ورزش‌ها را درست انجام ندهند، باعث می‌شود تمرین‌های ورزشی نسبتا بی اثر باشند و ممکن است منجر به درد یا بدتر شدن عارضه شوند. بهتر است از متخصصین و کارشناسان، طرز صحیح ورزش کردن را آموخت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • جوجه تیغی طبیب IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
    0 5
    ابتدا دهانتان را محکم ببندید. سپس به دلبندتان بگویید در سولاخ های بینی تان با تمام قدرت بدمد. وانگهی طوفانی از هووووف در مجاری سر بر پا شده که از پشت سر به کانال نخاع منتقل گشته و آن را باد و گشاد میکند.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      0 0
      حتما تجربه کردید
    • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۳
      0 0
      دانشمند تجربه کردم که میگم دیگه. ناسلامتی طبیبم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس