استان البیضاء.jpg

رزمندگان یمنی از چند ماه قبل عملیات را در استان البیضاء آغاز کردند و پس از دفع فتنه در مناطق شمالی به سراغ حیات خلوت تروریست های داعش و القاعده رفتند و بخش های وسیعی از مناطق اشغالی را پاکسازی کردند.

سرویس جهان مشرق؛ شمال غرب استان البیضاء در مرکز یمن در سال های گذشته به منطقه ای امن برای گروهک های تروریستی القاعده و داعش تبدیل شده بود و تروریست ها که نیروهای کمکی ائتلاف سعودی - اماراتی به شمار می آمدند جنایت های زیادی را در این محور انجام دادند و تعداد زیادی از ساکنان را قتل عام کردند اما با فروکش کردن درگیری ها در سایر جبهه ها، رزمندگان برای پاکسازی این بخش وارد میدان شدند.

نیروهای ارتش، رزمندگان انصارالله و قبایل که خوب می دانستند حضور تروریست های داعش و القاعده در مناطق شمال غرب استان البیضاء تهدیدی جدی برای دروازه جنوب شرق استان مارب و دروازه جنوب شرق استان صنعاء (پایتخت) است عملیات را برای بازپس گیری بخش های «ولد ربیع ۱ و القریشیه» از نیمه دوم مردادماه امسال آغاز کردند.

رزمندگان یمنی پس از چند روز درگیری سنگین و نفس گیر اوایل شهریور ماه امسال موفق شدند با آزادسازی بیش از هزار کیلومتر مربع از مناطق اشغالی، بخش های «ولد ربیع ۱ و القریشیه» را از چنگ تروریست ها خارج کنند تا دیگر خطری متوجه مثلث راهبردی «صنعاء- البیضاء - مارب» در مرکز یمن نباشد.

در حال حاضر، درگیری ها در محور شمال غرب استان البیضاء به پایان رسیده و به جنوب غرب استان مارب انتقال کشیده شده است؛ از سویی دیگر، شمال بخش «السودایه ۱»، جنوب بخش «نعمان» و مرکز بخش «ناطع» در شمال استان همچنان صحنه درگیری های پراکنده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، در جریان پاکسازی مناطق شمال غربی استان البیضاء، شماری از تروریست های القاعده و داعش توانستند از میدان نبرد متواری شوند و خود را به همرزمانشان در بخش «الصومعه» در شرق استان برسانند.

به گزارش مشرق، عناصر گروهک های تروریستی داعش و القاعده به همراه نیروهای ائتلاف سعودی مناطقی از شرق بخش «الصومعه» را در اشغال دارند و درگیری ها در این محور به صورت پراکنده جریان دارد اما تغییر میدانی خاصی به وجود نیامده است.
 

اعلام الحربی

مرکز بخش «الزاهر» یکی دیگر از مناطق تحت نفوذ نیروهای ائتلاف سعودی و تروریست های القاعده و داعش به شمار می آید؛ این بخش در آینده نزدیک یکی از محورهای اصلی عملیات رزمندگان یمنی خواهد بود و اگر به طور کامل پاکسازی شود جنوب استان البیضاء برای همیشه امن می شود.

پر رنگ تر شدن تحولات در استان «البیضاء» فقط به پاکسازی بخش های تحت اشغال داعش و القاعده خلاصه نمی شود و مناطق شمالی نیز در ماه های گذشته درگیری های زیادی را پشت سر گذاشتند و نیروهای یمنی توانستند فتنه شیخ «یاسر العواضی» را دفع و بخش مهم و راهبردی «الردمان» را پاکسازی و از این محور وارد جنوب استان مارب شوند.

استان راهبردی «البیضاء» با استان های «مارب، شبوه، ابین، ضالع، ذمار، لحج، صنعاء و ِإب» مرزهای مشترک دارد و دروازه ورودی به استان ابین است و دروازه جنوب شرقی استان صنعاء (پایتخت) محسوب می شود و همین مسئله بر اهمیتش افزوده است.

این استان ۲۲ بخش به نام های «مکیراس، الصومعه، مسوره، البیضاء، ناطع، ذی ناعم، الزاهر، الطفه، الملاجم، نعمان، السودایه ۱، السودایه ۲، ردمان (آل عواض)، الشریه، القریشیه، ولد ربیع ۱، ولد ربیع ۲، ولد ربیع ۳، رداع، العرش، الریاشیه و صباح» دارد.

استان البیضاء حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود ۸۳ درصد از آن ( ۹هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع) در کنترل رزمندگان یمنی و حدود هزار و ۹۰۰ کیومتر دیگر در اشغال نیروهای ائتلاف سعودی و گروهک های تروریستی داعش و القاعده است.

به گزارش مشرق، قبایل مهمی از جمله «آل بوهی، آل حمیقان، آل بنی وهب، العسودی، السواد و آل عواض» در استان البیضاء ساکن هستند و با انصارالله و ارتش همکاری می کنند؛ گروهی معدود از قبایل در محورهای شرقی و شمال استان که از سوی ائتلاف و تروریست ها تهدید می شوند با نیروهای یمنی ارتباطی ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    25 50
    خاك بر سرتون كنم خالى بندها ! شما كه از پس يه عربستان موش خور نمى تونيد بربيائيد پس توى يمن چه غلطى ميكنيد ؟! جواب بده مشرق سانسورچى !
    • فرزند ایران IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      45 6
      اولا عربستانی ها موش نمی خورند و ملخ می خورند. دوما عربستان نه و سعودی. سوما یمنی های پا برهنه در این چند سال خیلی کارها کردند که فقط باید چشم داشته باشی تا ببینی. چهارما ما در یمن غلط نمی کنیم کاری هم کنیم درسته. غلط را سعودی می کند که کشتار می کند. پنجما مشرق بی کار نیست برای یک مشت حرف مفت جواب بده
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      42 6
      سلام.وقتی انصارالله پیروز شد و توسعه اقتصادی یمن رو انجام داد و کشور یمن به پیشرفت ها بزرگ اقتصادی و علمی رسید.. و رابطه اش با ایران بسیار صمیمانه شد .. انوقت این حرف های امروز امسال شما،.. طنز هم حساب نمی شود..!
    • سعید IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      21 1
      تو کیه کی هستی که کسی جوابتو بده.
    • علی خدایی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
      0 0
      اگه امکانش باشد ما میرویم به داد برادران یمن اما وحشی های بیشرف سعودی یمن را با انواع دشمنی ها و محاصره ها مثلل کفتار های وحشی دور کرده اند اما قسم که ما وهابی ها را کتک خواهیم زد
    • برو بمیر IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
      0 0
      برو بمیر یک گوشه فعلا که مقاومت یمن بد جوری سوزوندنتان حرامی ایزی لایف ای
  • FR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
    11 11
    یمنم که رفت خخخخخخخخخ...
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      1 10
      کجا رفت ؟
  • H.L IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    عجیبه.عربستان با این بودجه نظامی سنگین و همراهی آمریکا و بعضی کشورهای عربی حالا از انور مقایسه کنید با نیروهای انصار الله وضعیت اقتصادی که خودتون میدونید با عربستان اصلا قابل قیاس نیست از نظر نظامی هم کاملا هم تحت محاصره و تحریم هستند نکته عجیب و جالب ماجرا اینه که اکثر مناطق مهم دست انصار الله .عربستان فقط با دادن پول های فراوان ( بالاخره تاثیر گذاره) به قبایل حمایت اونها رو کسب میکنه که اصلا از روی اعتقاد و علاقه نیست حالا مقایسه کنید با قبایلی که از انصار الله حمایت کردند .انصافا ایستادگی و شجاعت نیروهای انصارالله تو یه همچین جنگ نابرابری ستودنیه فرضا که عربستان بتونه با ذخیره دلاری فراوان و حمایت های نظامی که ازش میشه بتونه از نظر نظامی موفق بشه ولی در یمن آینده ای نداره چون انصار الله در جایی نفوذ داره که پول های نفت اونجا بی تاثیره در قلب مردم یمن
  • صدا IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
    0 0
    اخ اخ الانه اتش بگیرن حرامیان منافق دست مریزاد انصار الله خدا قوت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس