کد خبر 1113797
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
ماکرون نمایه

تحلیل‌گر سیاسی عراق می‌گوید که رئیس‌جمهور فرانسه با هدف به دست گرفتن پرونده منطقه در سایه مشغول بودن آمریکا به انتخابات به عراق سفر کرد و این امر بیانگر آغاز دخالت مستقیم پاریس در منطقه است.

به گزارش مشرق، «صباح العکیلی» تحلیل‌گر سیاسی عراق، درباره سفر امروز «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به بغداد می‌گوید که این سفر منطبق بر چشم‌انداز پاریس برای به دست گرفتن پرونده منطقه و تثبت نفوذش در آن و دفاع از منافع خود در منطقه با بهره‌برداری از مشغول بودن ایالات متحده آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری است.

بیشتر بخوانید:

کنفرانس خبری مشترک روسای جمهور عراق و فرانسه در بغداد

وی تاکید کرد: ماکرون در این سفر حامل طرح ابتکاری بین‌المللی برای تثبیت صلح در منطقه است و عراق امروز یک طرف تاثیرگذار در سیاست منطقه‌ای است.

این تحلیل‌گر سیاسی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد که سفر رئیس‌جمهور فرانسه به بغداد بیانگر آغاز دخالت مستقیم این کشور در قضایای منطقه‌ای است و اضافه بر آن نشان می‌دهد که پاریس به دنبال به دست گرفتن پرونده منطقه برای تثبیت نفوذش و دفاع از منافعش در منطقه است.

العکیلی افزود: این اقدام سیاسی فرانسه در زمان و شرایط کنونی با هدف سوء‌استفاده از مشغول بودن ایالات متحده آمریکا به انتخابات ریاست‌جمهوری صورت گرفته و استفاده از فرصت ایجاد شده مناسب برای این امر است.

وی توضیح داد: رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در برنامه این سفر خود، حامل یک طرح ابتکاری سازمان ملل برای صلح در منطقه است که باید عراق نیز از آن اطلاع یابد و رویکرد سیاسی خود در قبال آن را اعلام کند زیرا این کشور، امروز مهم‌ترین طرف تاثیرگذار در هرگونه رویداد منطقه‌ای به شمار می‌رود.

رئیس جمهور فرانسه، صبح امروز (چهارشنبه - 2 سپتامبر) طی سفری رسمی وارد بغداد شد تا با مقامات عراقی دیدار و گفت‌وگو کند. وی ابتدا به دیدار «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق رفت و سپس در نشست مشترک با روسای قوای سه‌گانه عراق و برخی مقامات این کشور حاضر شد و با آنها درباره مسائل مهم مشترک رایزنی کرد.

وی در نشست خبری مشترک با همتای عراقی‌اش گفت: فرانسه از عراق و مردم آن حمایت می‌کند. این کشور با چالش‌های اقتصادی و امنیتی و جنگ با داعش که هنوز پایان نیافته است، مواجه است.

وی در ادامه با اشاره به دخالت‌های خارجی در امور عراق گفت: این دخالت‌های خارجی موجب تضعیف دولت و کشور عراق می‌شود. 

ماکرون با اشاره به اینکه به همراه جامعه بین‌الملل از عراق حمایت می‌کند، افزود: این به نفع جامعه بین‌الملل است که از عراق حمایت کند. این کشور دارای خواست و اراده آشکار برای اصلاح امور است. رهبران عراق باید رهبری مرحله انتقالی را در راستای حمایت از حاکمیت کشورشان و تقویت امنیت منطقه برعهده گیرند. ما به عراق طرحی را برای حمایت از حاکمیتش ارائه کردیم و منتظر موافقت رهبران آن پیش از حمایت از این کشور هستیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    5 0
    جلیقه زردها را سامان دادی حالا نوبت منطقه ماشد؟
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    4 1
    از پارس کردنش به ترکیه معلوم بود این غربی خار چه فکری برا منطقه دارن
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
    0 4
    نمیتونه دخالت کنه چون طرفش ایرانه ،،، در لبنان چه علطی کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس