photo_2020-08-31_17-35-40.jpg

عملیات جدید در مارب که از زمستان سال قبل وارد مرحله جدیدی شده در محورهای شمال غرب و غرب این استان با قدرت ادامه دارد و رزمندگان یمنی با تکمیل پیروزی ها در تلاش اند به دروازه های شهر مارب برسند.

سرویس جهان مشرق؛ در روزهای گذشته برخی رسانه ها بر روی تحولات میدانی استان مارب (قلب یمن) مانور بیشتری دادند و از ورود قریب الوقوع رزمندگان به شهر مارب خبر دادند که مهمترین و اصلی ترین پایگاه و اتاق عملیات ائتلاف سعودی در مرکز یمن به شمار می آید.

یک منبع میدانی که از نزدیک تحولات را در استان مارب دنبال می کند در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: استان مارب از زمستان سال گذشته و همزمان با پیروزی های گسترده و طوفانی رزمندگان یمنی، سر خط تمامی خبرها و گزارش ها بوده است.

این منبع میدانی افزود: نیروهای یمنی چند ماهی است که حداقل از دو محور غرب و شمال غرب به ورودی های شهر مارب نزدیک شده اند و این موضوع جدیدی نیست و در حال حاضر نیز تلاش رزمندگان در میدان نبرد بر روی تکمیل پیروزی های اخیر متمرکز شده است.

اعلام الحربی

وی با بیان این که نیروهای یمنی در اواخر ماه گذشته (مردادماه) در محور غربی استان مارب (بخش مدغل) موفق شدند یک پیروزی بزرگ را پس از چند سال به دست آورند، گفت: با تسلط رزمندگان بر جاده مهم و راهبردی «سه راهی الجوف - مارب» ، مسیر کمک رسانی به نیروهای ائتلاف در پایگاه نظامی «ماس» و شهر مارب از محور شرقی و غربی مسدود شد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، در حال حاضر درگیری ها در محور غربی استان مارب در محورهای «منامه، الدیره و...» در مرکز و جنوب غرب بخش مدغل و حومه جاده «سه راهی الجوف - مارب» در جریان است.

در محور شمال شرق بخش «صرواح» نیز درگیری ها در غرب کوه «الخشب»، شمال غرب کوه «طلعه الحمراء و...» ادامه دارد؛ عملیات رزمندگان یمنی در این بخش از غرب استان مارب با هدف تامین امنیت بیشتر جاده «سه راه الجوف - مارب» و نزدیک شدن به شهر مارب در حال انجام است.

در محور شمال غرب استان مارب هم درگیری ها میان نیروهای یمنی و ائتلاف سعودی در حومه منطقه «وادی حلحلان» در شمال غرب بخش «رغوان»، مناطق شرقی «صباری، الباطن و... و.» در شرق بخش مجزر جریان دارد؛ هدف رزمندگان از پاکسازی مناطق اشغالی در این محور فشار بیشتر بر نیروهای ائتلاف سعودی در پایگاه نظامی «ماس» است.

ماس، مهم‌ترین و تنها پایگاه نیروهای ائتلاف در غرب استان مارب محسوب می شود و با تسلط رزمندگان یمنی بر این پایگاه، تمامی مناطق اشغالی در غرب استان مارب (بخش های مجزر، مدغل و رغوان) به صورت دومینوار از اشغال خارج و آزاد خواهند شد.

در محور جنوبی استان مارب نیز عملیات در بخش ماهلیه (حومه المکیل، الغبیب، کوه مراد و ...) ادامه دارد و رزمندگان در تلاش هستند با پیشروی در عمق، خود را به مناطق مرکزی این بخش برسانند؛ در بخش العبدیه نیز درگیری ها در نزدیکی  مناطق «الوعل، وادی الوعل، جازع و ...» تداوم دارد.

با پر رنگ تر شدن تحولات استان مارب در رسانه ها، فاصله رزمندگان یمنی از محور غرب و شمال غرب با شهر مارب سوال اصلی مخاطبان در روزهای گذشته بوده و در پاسخ باید گفت رزمندگان از محور غرب (کوه غبیرا) با شهر مارب حدود ۱۷ کیلومتر فاصله دارند و در محور شمال غرب هم در منطقه حلحلان در فاصله ٤٩ کیلومتری شهر مارب هستند.

استان مارب که قلب یمن خوانده می شود از محور غربی حدود ۱۷۰ کیلومتر با شهر صنعاء فاصله دارد و دروازه شرقی پایتخت محسوب می شود و از سویی دیگر شمال و جنوب یمن را به یکدیگر متصل می‌کند و سرشار از منابع گازی و نفتی است و همین مسئله اهمیتش را چند برابر کرده است.

«الصافر، الرجاء و النصر» بزرگترین و مهم ترین میادین نفتی در (مرکز و شرق) استان مارب به شمار می آیند که در اشغال نیروهای ائتلاف هستند؛ منابع نفتی و پالایشگاه مهم و راهبردی «الصافر» در حومه شرقی شهر مارب واقع شده که جزء سه میدان نفتی بزرگ در یمن است. بخش نفت خیز و گازی مارب حدود ۴۰ درصد از مساحت کل استان مارب را شامل می شود و بزرگترین بخش در این استان محسوب می شود.

در حال حاضر، رزمندگان یمنی بخش های «بدبده، حریب القرامش» را به همراه ۹۵ درصد از مساحت بخش «مجزر»، ۲۵ درصد از بخش «مدغل»، ۶۵ درصد بخش «صرواح»، ۱۰ درصد از بخش «ماهلیه» و ۵ درصد بخش «العبدیه» و ۳ درصد از بخش «رحبه» در کنترل دارند.

به گزارش مشرق، بخش «مارب، الجوبه، جبل مراد، حریب»، ۹۵ درصد بخش «رغوان»، ۵ درصد از بخش «مجزر»، ۷۵ درصد بخش «مدغل»، ۳۵ درصد مساحت بخش «صرواح»، ۹۷ درصد بخش «رحبه»، ۹۵ درصد بخش «العبدیه» و ۹۰ درصد از بخش «ماهلیه» در اشغال نیروهای ائتلاف سعودی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    4 65
    ما که فصول نیستم
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      52 0
      شنیده بودیم سعودی و صهیون دارن نیروی فارسی زبان تربیت می کنند ولی توقع نداشتیم اینقدر بی سواد و کودن باشند
    • اصلاحات تنها راه نجات IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      2 35
      احسنت ما باید به نشانه خوش خدمتی و دریافت امتیاز های سیاسی - اقتصادی - امنیتی - نظامی از ائتلاف عربی این یمنی های شرور را کت بسته به خاندان بزرگ آل سعود تحویل دهیم .
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      19 2
      عوضی که هستی
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      3 13
      خیلی مشتاقید بفرماید انجا
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
      1 0
      خطاب به اصلاحات تو خودت شرور و تروریست آمریکایی و آلبانیایی هستی
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    5 20
    این جنگ میتونه صد سال دیگه ادامه داشته باشه ویا امروز تموم بشه اگه طرفهای خارجی دست از دخالت بکشن ویمنیها بفهمند هیچ دوستی جز یمنیها ندارن
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      13 0
      اون شخصی که گفتید یمن را کت بسته تحویل بدیم . یمن ناموس اسلام است و مسلمان با غیرت جونش بده ناموسش نمیده.
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    36 1
    مارب بهانه اس / ابوظبی نشانه اس ... برج هاتونو خاکشیر میکنیم و میدیم شربتشو مرگتون کنید به سلامتی رفاقتتون با سگیونیستها
  • Mjp IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    36 0
    درودبرشیرمردان یمنی الخصوص. انصارالله
  • SE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 20
    جون مادرتون یکی بیاد یک کلاس اکابر برای خوانندگان مشرقی باز کنه!!
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      10 0
      حتما هم معلم آن شما کله سیاه باشید
  • SE ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    0 17
    بهتره مشرق یک آماری بگیره از خواننده هاش و بپرسه که در طول سال واقعاً چند دقیقه وقت میگذارند تا مثلاً کتابی و یا روزنامه ای بخونن،پنج دقیقه!ده دقیقه! و یا حداکثر نیم ساعت!!
    • سلمان IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      11 0
      اونوقت ما میشیم مثل اونایی که میگفتن زبون دنیا رو بلدن و در اصل هیچی بارشون نبود
  • ترابیان IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    10 2
    لعنت بر افساد طلبان وطن فروش افساد طلبان عامل بدبختی و شقاوت خدا لعنت کند جدو اباد افساد طلبان
  • CA ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    4 0
    برادر اینا باید برن سمت باب المندب. جهلالی صیهون زدن بین مدیترانه سقطری و دبی
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      0 3
      مشرق یمنی ها هم کامنت میگذارند
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      1 0
      عزیز باب المندب از چند جهت مشکل داره . یک . بمباران دشمن آسان و استتار مشکل ، لذا اگه می تونستند واجب تر الحدیده است . دو . کلا مناطق دریای سرخ از جمله دهانه اون به سواحل عربستان نزدیک تر هست ، برای همین امکان تسلط و تدارکشون بیشتره . سه . کلا منطقه باب المندب تا آخرین سواحل یمن در دریای سرخ محل تردد کشتی های بین المللی است ، و اربابان سعودیها می تونند به بهانه مخاطره امنیت آبراهی دخالت و دوباره کل شورای امنیت و سازمان ملل رو علیه انصار الله بشورونند ، چهار مارب هم محل سرقت منابع نفتی متجاوزان هست ، و هم در صورت آزادی منشا تقویت انرژی و اقتصادی انصار الله می تونه بشه إن شاء الله تعالی . پنج . انصار الله اگر از این طریق بتونه به ساحل برسه ، از طرفی مزاحمت کمتری براش هست و از طرف دیگه برای ایران نزدیکتر و امکان بیشتری برای دست دادن با ایران داره .
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 9
    یمن ازاد شد چه توفیقی برای ملت ایران داره برای شما که نان و آب در اروپاست چون کوک سا ز جنگ افروزان هستید
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      9 0
      نمی دونی باب المندب یعنی چه ؟ تسلط دوستان ایران اسلامی بر این شاهرگ مهم نیست ؟ از لحاظ سیاسی و اقتصادی و ... . ضمنا ایران از ابتدای آتش افروزی سعودیها مرتب هسدار داد اما متاسفانه همان استدلال واهی دخالت ایران در کشورهای و ... بهانه کردند ، در حالی که ایران صرفا یه پرواز مسافری با یمن براش برقرار شده بود ...
  • علی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 0
    باید شناورهای دوزیست و اژدر افکن در اختیار شون قرار بدید تا شناورهای اماراتی را در دریای سرخ و نزدیک به خلیج عدن بفرستن به ته دریا البته شناورهایی که قابلیت مخفی شدن در روز و انجام عملیات شبانه داشته باشند مشرق منتشر نکن فقط بخون و بفرست به عنوان پیشنهاد به عملیات
  • CA ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    9 1
    بنظر من نیروهای انصارالله یک نیروی دریایی هم می‌خوان تا جلوی کمک رسانی از طریق دریا رو به شورشی ها و القاعده بگیرند در غیر اینصورت خیلی سخت هست تا عدن رو به همین صورت پس گرفت
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    1 5
    چیزی که کاملا مشخصه اینه که کشورایی مثل سوریه یمن لیبی دیگه هیچوقت شرایط قبل از این درگیریهارو نخواهند داشت. تو این کشورا الان هر کس یه محله ای رو گرفته خودشم کرده پادشاه اونجا.
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
      21 0
      جناب ! اکثر مناطق سوریه در تسلط دولت قانونیش هست . یمن هم إن شاء الله الموفِّق با دستان فرزندان حقیقیش کاملا آزاد خواهد شد .
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    6 0
    فراموش نکنیم دعا را . دعای مرزداران .
  • محمد IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    13 0
    مشرق خبر جدید بزار خبر اومده انصارالله با قبایل جنوب مارب با مذاکره تونسته بکشونه سمت خودش و مدیریت ماهیه بطور کامل آزاد شده چرا خبرش نزاشتید. تقریبا پیروزی خیلی بزرگیه.
  • غفاری IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    2 0
    با سلام.یه خبر خوبم دادین .
  • US ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۴
    8 0
    بسم الله الرحمن الرحیم ...یه پااسخ کوبنده دارم به کساانی که اینجاا مزدورن ودارن میگویند که به ما چه ربطی داره یمن... به شماا میگویم ..یمن از چند جهت برای ما مهم است ...اولین وبهترین دلیل وبالاترین دلیل اهمیتش ...حمایت ما از مظلومین ومسلمین هست ..ویمن هم مستضعف و مظلوم هستش...ودلیل استراتزیک فوقدالعاده یمن ...که شاه راه باب المندب رو در اختیارداره و قلب و گلوگاا انرژی دنیا اونجاست ..وهرکه باب المندب رو در اختبار داشته باشه ..نبض انرژی دنیارو به دست گرفته.... وانشالله یمنی های غیور که خداوند یاورشون باشه دارند با پای برهنه و لباس های مندرس واصلحه های قدیمی میجنگند پیروز این معرکه هستنند..و جمهوری اسلامی افتخار میکنه که در کنار این رزمنده ها با عربستان لعین الله شیطان صفت حیوان نصب وخونخوار واسراییل کودک کش و ستم گروامریکای غاصب جهنخوار وادم خوار میجنگد ... خداوند قطعا باا صابرین است ...وبه همه شما مزدوارن که هرکجاا کامنتی از برادران مقاومت میبینید میپرید وسط میگوویم ... خداوندبا کسانی است که حق رو یاری میکند ..شما بطل هستیددو قطعاا در اخر سرشکسته وسرنگون خواهید شد....
  • علی خدایی IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    0 0
    برادران انصارالله پیروز هستند ان شالله
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    0 0
    خطاب به اصلاحات. فکر کردی یمنیا ... که تقدیم کنی و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس