تجام

یک اندیشکده آمریکایی هشدار داد بن‌بست کنگره بر سر تمدید برنامه‌هایی که از تأثیر اقتصادی ناشی از کرونا کاسته‌اند، خطر از بین رفتن تأثیر آنها و تشدید خسارت اقتصادی ناشی از قرنطینه عمومی‌ را در پی دارد.

سرویس جنگ نرم مشرق - مؤسسه اقتصاد بین‌المللی پیترسون در مقاله‌ای به قلم شرمن رابینسون عضو ارشد این اندیشکده آمریکایی نوشت:  رئیس‌جمهور دونالد ترامپ مجموعه‌ای از دستورات اجرایی را در راستای کمک به خانواده‌ها صادر کرده است، از جمله پرداخت ۴۰۰ دلار بیمه بیکاری در هفته (که قبلاً ۶۰۰ دلار بود و روز ۳۱ جولای رسماً منقضی شد). از ایالت‌ها خواسته شده تا یک چهارم این مزایا را تأمین مالی کنند.

اقدامات ترامپ ناکافی و غیرقانونی توصیف شده و به باد انتقاد گرفته شده‌اند. دموکرات‌ها یک بسته ۴/۳ تریلیون دلاری در حمایت از شرکت‌ها، نیروی کار، و خانواده‌ها پیشنهاد کرده‌اند، حال آنکه جمهوری‌خواهان یک بسته ۱ تریلیون دلاری را پیشنهاد کرده‌اند. هرگونه مصالحه احتمالاً به کاهش چشمگیر سطوح کنونی حمایت از خانوارها به دلیل پرداخت مبالغ کمتر بیمه بیکاری و کاهش جابجایی درآمدها منجر خواهد شد. دستورات اجرایی رئیس‌جمهور اینگونه موارد کاهش را شامل می‌شوند، درست همانگونه که در طرح‌های پیشنهادی جمهوری‌خواهان نیز آمده است.

رکود اقتصادی عمیق در آمریکا

این اندیشکده آمریکایی نوشت: جهت نشان دادن تأثیر احتمالی کاهش حمایت‌ها در مقیاس اقتصادی کلان، ما فرض را بر این می‌گذاریم که کمک مستقیم به خانواده‌ها ۵۰۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. برآورد ما این است که این امر به رکود اقتصادی عمیق، کاهش ۴ تا ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی، و افزایش ۴ تا ۵ درصد نرخ بیکاری منجر خواهد شد.

برنامه‌های اولیه حمایتی کووید-۱۹ دو هدف را دنبال می‌کردند: آنها در وهله اول از صنایع، کارگران، و خانواده‌های فقیر که مستقیماً تحت تأثیر قرنطینه عمومی قرار گرفته بودند، حمایت می‌کردند؛ ثانیاً آنها هزینه‌کرد مصرفی را تداوم می‌بخشیدند و بدین ترتیب بقیه بخش‌های اقتصاد را به حرکت وامی‌داشتند و به حفظ کارکردهای آن کمک می‌کردند. کاهش فرضی مبلغ ۵۰۰ میلیارد دلار از مبالغ اختصاص‌یافته در قالب برنامه‌های حمایت از درآمد خانوار به مثابه «مشوق‌زدایی» است و تأثیرات منفی غیرمستقیم از خود به جای می‌گذارد. این تأثیرات کل اقتصاد را از خود متأثر می‌سازند.

شوک‌های کاهش بسته‌های حمایتی

اندیشکده پیترسون ادامه داد: ما تأثیر ناشی از دو سناریو را مدنظر قرار می‌دهیم که عبارتند از: سناریوی اول کاهش ۵۰۰ میلیارد دلاری بسته حمایت از خانوارها و سناریوی دوم کاهش ۵۰۰ میلیارد دلاری بعلاوه کاهش ۲/۵ درصدی مجموع سرمایه‌گذاری. سناریوی دوم کاهش مجموع سرمایه‌گذاری را با افت تولید ناخالص داخل پیوند می‌زند و فرض را بر این می‌گذارد که صنایع در واکنش به افول اقتصادی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خود می‌کاهند. این دو سناریو طیفی از پیامدهای منفی ناشی از مشوق‌زدایی را شامل می‌شوند. نتایج در جدول زیر آمده‌اند.

سناریوهای مورد اشاره البته دیگر گزینه‌های سیاستی احتمالی که ممکن است به پیامدهایی نظیر اخراج گسترده نیروی کار، افزایش ورشکستگی، و تعدیل کارکنان دولتی ایالتی/محلی بینجامند را مدنظر قرار نداده‌اند. این شوک‌ها مستقل از مشوق‌زدایی در سطح اقتصاد کلان هستند و تأثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بر اقتصاد و سلامت همگانی را بیش از بیش شدت می‌بخشند.

سیاست‌گذاران آمریکایی حداقل باید سطوح پیشین حمایت درآمدی را حفظ کنند و از وارد آمدن خسارات اقتصادی بیشتر ممانعت به عمل بیاورند. در وضعیت اقتصادی کنونی، مشوق‌زدایی یک سیاست بسیار بد است.

کاهش حمایت مستقیم از خانوارها کل اقتصاد را از خود متأثر خواهد ساخت

نویسنده این مقاله تأکید کرد: کاهش ۵۰۰ میلیارد دلاری کمک مستقیم به خانوارها کل اقتصاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این امر موجب کاهش تقاضا و متعاقباً کاهش تولید، افزایش بیکاری، و از بین رفتن بیش از پیش درآمدها خواهد شد. این پیوندهای غیرمستقیم تأثیر مضاعف از خود به جای می‌گذارند که این امر در جدول زیر نشان داده شده است. در مجموع ۹۵۵ تا ۱۱۱۰ میلیارد دلار ــ حدود ۱ تریلیون دلار ــ درآمد خانوارها از بین خواهد رفت که این رقم ۹۱/۱ تا ۲۲/۲ برابر میزان کاهش ۵۰۰ میلیارد دلاری کمک‌های مستقیم است.

میزان تولید ناخالص داخلی نیز بین ۸/۳ تا ۵ درصد کاهش خواهد یافت. در ازای هر ۱۰۰ میلیارد دلار کمک حمایتی که مستقیماً حذف می‌شود، تولید ناخالص داخلی حدود ۱ درصد افت خواهد کرد. ضریب تولید ناخالص داخلی ۴۲/۱ تا ۸۸/۱ درصد است. بنابراین، کاهش مستقیم ۵۰۰ میلیارد دلاری بسته حمایتی موجب از بین رفتن ۷۱۰ تا ۹۴۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی خواهد شد.

اندیشکده پیترسون در ادامه این مقاله آورده است: مدل شبیه‌سازی مورد استفاده ما مبتنی بر داده‌های چندبخشی است که در قالب همکاری با ۱۸۴ صنایع و ۹ نوع خانوار تهیه شده و پیوندهای اقتصادی مدور از تقاضای نهایی گرفته تا تولید، اشتغال، فاکتورهای تولید (نیروی کار و سرمایه)، درآمد، و مجدداً تقاضا (مصرف، سرمایه‌گذاری، دولت، و صادرات) را بازتاب می‌دهد. داده‌های مدل در یک ماتریس حسابداری اجتماعی گنجانیده می‌شوند. این ماتریس در واقع محاسبات مربوط به درآمد ملی و محصول را با داده‌ها درباره جریان‌های میان‌صنعتی که توصیف‌کننده زنجیره‌های تأمین از نهادهای میانی گرفته تا تولید برای تقاضای نهایی هستند، تلفیق می‌کند. مدل‌های شبیه‌سازی مبتنی بر ماتریس حسابداری اجتماعی به‌طور گسترده در اقتصاد کاربرد دارند و از پیشینه طولانی در زمینه تحلیل سناریوهای سیاست‌محور برخوردارند. مدل افزایشی ماتریس حسابداری اجتماعی که در این تحلیل استفاده شده است، یک مدل کوتاه مدت است که فرض را بر این می‌گذارد که مقادیر تقاضا، تولید، و اشتغال با قرنطینه عمومی انطباق می‌یابند و هیچ تغییری در دستمزدها و قیمت‌ها رخ نخواهد داد. این مدلِ مبتنی بر قیمت ثابت در واقع مناسبِ تحلیل شوک‌های ناشی از قرنطینه عمومی در پی شیوع کووید-۱۹ است که با سرعت حیرت‌انگیزی گریبانگیر اقتصاد شده‌اند و کل اقتصاد را درنوردیده‌اند.

بخش خدماتی آمریکا بیشترین ضربه اقتصادی را خواهد خورد

در قالب کارهای دیگری که از این مدل افزایشی ماتریس حسابداری اجتماعی استفاده کرده‌اند، تحلیل تأثیرات ناشی از سیاست‌های قرنطینه عمومی نشان می‌دهد که بخش‌های خدماتی یا محیط کار بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند. اشتغال در این صنایع به شدت به سمت نیروی کار ساده از گروه‌های اقلیت متمایل است که بیشترین ضربه را از همه‌گیری کووید-۱۹ و قرنطینه عمومی خورده‌اند. تأثیر سیاست مشوق‌زدایی متفاوت است ــ تأثیر آن به شکل یکنواخت‌تری در کل اقتصاد توزیع شده است. همانگونه که در جدول مشاهده شد، از بین رفتن اشتغال در میان گروه‌های مختلف نیروی کار یکسان است و به لحاظ درصدی با تأثیر وارده بر تولید ناخالص داخلی برابر است.

نتایج افزایشی مندرج در جدول نشان می‌دهند که در ازای هر ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش مستقیم درآمد خانوار، مجموع مصرف به میزان ۱۶۰ تا ۱۸۳ میلیارد دلار کاهش می‌یابد، تولید ناخالص ملی ۱۴۲ تا ۱۸۸ میلیارد دلار افت می‌کند، مجموع درآمد خانوارها ۱۹۱ تا ۲۲۲ میلیون دلار کمتر می‌شود، و مالیات بر درآمد ۴۸ تا ۶۰ میلیارد دلار کاهش می‌یابد. کمترین ضریب افزایشی مربوط به مالیات بر درآمد است که این امر نشان می‌دهد مشوق‌زدایی کمک ناچیزی به وضعیت مالی دولت می‌کند ــ تأثیر خالص آن عبارت است از اینکه حدود نیمی از صرفه‌جویی ناشی از کاهش هزینه‌های برنامه به دلیل کاهش درآمد دولت بی‌اثر می‌شود. به کمک این ارقام افزایشی می‌توان به سرعت تأثیر ناشی از تغییرات دقیق و سنجیده در بسته حمایت از خانوار را مشخص ساخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • مهدی FR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    15 1
    همینا رو درمورد خانوارهای ایرانی بگید لطفا
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      10 5
      ۲۴ میلیون نفر از خانواده های ایرانی هم به مذاکره با امریکا و کنسرت و تکرار فتنه‌گران رای دادن وضع ۸۰ میلیون ایرانی این گرانی ها و مشکلات شد ... کی قرار بفهمید اشتباه کردین خدا میدونه
  • احمد IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    11 0
    عجب نمیدونستیم چقدر بدبختن این امریکاییا
  • US ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    11 6
    بخاطر دعوای انتخاباتی دارن مردم خودشون رو بیچاره میکنن. به خودشونم رحم نمیکنن
  • 156 US ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    11 5
    مرگ بر آمریکای جنایت کار
  • محمدرضا IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    9 1
    پیش خداتون حسابتون رو قاضی کنید ببینید چی کاره اید
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    7 6
    انشاالله آمریکا هم یک روزی نابود میشه
  • NL ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 1
    مشخصه نیازی به پیش بینی نیست!
  • SE ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    5 1
    انقدر فکر و خیال مردم آمریکا نباشید.. مردم بیچاره ایران رو دریابید
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    5 1
    بیان ایران وفور کاره منتها همه بیکارند از کار زیادی
  • مهدی IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    7 1
    آقا جان همش این آمریکا بدبخت را تخریب کنیم خبر دیگه در مورد کشور خودمان نداریم؟
  • مهدی IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 6
    امریکا رو به افول است
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      2 4
      آمریکا رو به افول ادعای کارشناسان خبره آمریکاییی هم هست
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      1 1
      داش خوبی؟ چی میگی؟
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    6 0
    رکود که الآن ما هم تو اقتصاد داریم اونم خیلی شدید و در اوج کسادی . منتهی رکود آمریکا و اروپا در یکسال گذشته توام با تورم منفی بوه ( یعنی سطح عمومی قیمتهاشون بالا نرفته هیچ پایین هم اومده ) ولی ما در عین رکود دچار وحشتناکترین ابرتورم شدیم . ماشین تو پارکینگه و 100 میلیون اما خریداری براش نیست . روانی و تو آگهیهای سایت میرسوننش به نیم میلیارد تومن یک وجبم خاک روشو گرفته بازم خریدار نداره و بازارش راکد اما نجومی میره بالا . اقتصاد ما در اثر سیاستهای غلط دولت دچار چنین ورطه ای شده در حال حاضر
  • محمدایوب IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    اصلاح طلبای ایران روببرن ازرکود ردش کنه. فریاد بزنه از رکود گذشتیم. زرت. مردمشونو ثروتمند کنه خانه 500 درصد خودرو. دلار طلا. همه رو ببره بالا. مردم میلیاردر بشن. اشناهم کیسه بکشه
  • US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    کرونا فقط سرمایه‌دارها را ثروتمندتر و مردم عادی را فقیر تر کرد. فرقی نداره ایران یا آمریکا یا اروپا. هدف این ویروس فقط فقر و بدبختی مردم عادی بوده
  • شهریار IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 2
    مرگ بر ترامپ
  • US ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 1
    احتمالا بعضی دولتی ها هم از ترامپ کدخدا الگوبرداری داره میکنن وضع مملکت به اینجا رسیده. امان از دولت آمریکاپرست
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 0
    آمریکا بارها دچار رکود شده ولی همیشه تاثیر اصلی اون توی بازار های جهانی و اقتصاد دنیا نمایان شده
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 1
    اگر باید بجای ترامپ بیائید ارزش دلار دردنیا سقوط میکند وبیکاری درآمریکا زیاد شده ودرکشورهای مثل ما بیکاری کمتر میشه ورشد اقتصادی بیشتر میشود
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    0 1
    اقتصادی نداره آمریکا. تورمش سالی ۴۰۰ درصد هست ولی تورمش را به همه ی جهان صادر می کنه. در واقع با حماقت تمام دنیاست که آمریکا تبدیل به آمریکا شد. اقتصاد واقعی این کشور یک بیستم اندازه ی فعلی آن هست. یعنی آمریکا بدون دلار کشوری در حد کره جنوبی و کوچک تر از آن می باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس