کد خبر 1112291
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
مارک اسپر

وزیر دفاع آمریکا روز شنبه با طرح ادعاهایی درباره چین بر ضرورت نوسازی توان هسته‌ای آمریکا تأکید کرد.

به گزارش مشرق، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه بر ضرورت تقویت توان هسته‌ای آمریکا تأکید کرد.

اسپر در توئیتر نوشت: همزمان با حرکت چین به سمت دو برابر کردن اندازه زرادخانه هسته‌ای خود، نوسازی توان هسته‌ای ما و حفظ آمادگی، برای داشتن ایندوپاسیفیک آزاد و باز ضروری است.»

بیشتر بخوانید:

واکنش چین به برنامه آزمایش بمب اتمی آمریکا

اسپر این اظهارات را بعد از دیدار با «تارو کانو»، وزیر دفاع ژاپن مطرح کرده است. اسپر گفت که هر دو کشور از «اقدامات چین در منطقه» نگران هستند.

دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» پیش از این مدعی شده که زیرساخت‌های سلاح‌های هسته‌ای آمریکا مسن هستند. ترامپ خواستار اختصاص بودجه‌های بیشتر برای نوسازی این سلاح‌ها شده است. 

ترامپ، همزمان گفته خواستار دستیابی به توافق برای محدود کردن مسابقه هسته‌ای بین آمریکا، چین و روسیه است؛ اما هنوز در چین نشانه‌هایی از قصد این کشور برای مشارکت در چنین مذکراتی دیده نمی‌شود. 

بیشتر بخوانید:

آمریکا برای جنگ هسته‌ای با روسیه تمرین کرد

ترامپ بر همین اساس ادعا کرده چاره‌ای جز هزینه‌کرد بیشتر برای نوسازی سلاح‌های هسته‌ای آمریکا ندارد. دکترین هسته‌ای او اخیراً نگرانی کارشناسان را به همراه داشته است. 

طبق دکترین اتمی جدید ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، «پنتاگون» باور دارد با استفاده از سلاح های اتمی می‌تواند «شرایطی برای حصول نتایجی قاطع و بازیابی ثبات راهبردی ایجاد کند».

این اسناد با عنوان «عملیات‌های اتمی» در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۱۹ منتشر شد و طی ۱۴ سال اخیر در نوع خود بی‌نظیر بود. به گفته کارشناسان کنترل تسلیحات، این اسناد تغییر طرز تفکر ارتش آمریکا به سمت استفاده از جنگ اتمی برای حصول پیروزی را نشان می‌دهد و خط مشی بسیار خطرناکی است.

در این اسناد آمده است: «با استفاده از سلاح‌های اتمی می‌توان شرایطی را برای حصول نتایج قطعی و بازیابی ثبات راهبردی ایجاد کرد. به‌خصوص استفاده از سلاح‌های اتمی به‌طور بنیادین شالوده نبرد را تغییر داده و شرایطی را ایجاد می‌کند که چگونگی پیروزی فرماندهان در جنگ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد».

اسناد عملیات‌های اتمی پس از یک هفته از روی سایت پنتاگون برداشته شد و اکنون تنها از طریق کتابخانه الکترونیک، دسترسی بسیار محدودی به آن وجود دارد.

اما قبل از این‌که این اسناد از روی سایت برداشته شوند، توسط «استیون افترگود» مدیر پروژه پنهان‌کاری دولت در فدراسیون دانشمندان آمریکایی دانلود شدند.

سخنگوی ستاد مشترک نیروهای مسلح گفت این اسناد «به دلیل این‌که تصمیم گرفته شد مانند برخی دیگر از مدارک ستاد مشترک، باید فقط برای کارکنان رسمی قابل دسترس باشند [از روی سایت] برداشته شدند».

دکترین عملیات‌های اتمی دیگری نیز سال ۲۰۰۵ و در زمان ریاست‌جمهوری «جرج دبلیو بوش» منتشر شد که آن هم نگرانی‌های بسیاری را به‌دنبال داشت.

آمریکا در زمان دولت «باراک اوباما» به‌دنبال کاهش نقش سلاح‌های هسته‌ای در برنامه‌ریزی‌های ارتش این کشور بود.

موسسه تحقیقات و صلح (سیپری) اخیراً در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که چشم‌اندازی از جهان بدون تسلیحات اتمی وجود ندارد و برعکس، قرارداد مهم میان آمریکا و روسیه هم میان طرفین رو به انقضاست که این وضعیت می‌تواند رقابت تسلیحاتی را به دنبال داشته باشد. 

طبق گزارش «بولتن علوم اتمی» که چند ماه پیش منتشر شد،  وزارت دفاع آمریکا چیزی حدود ۶۱۸۵ کلاهک هسته‌ای در زرادخانه‌های خود دارد که ۲۳۸۵ کلاهک قرار است امحاء شود و ۲۰۵۰ کلاهک نیز در انبارها نگهداری می‌شود. این میزان طی یک سال گذشته بدون تغییر مانده است.

در این گزارش آمده است تعداد بمب‌های اتمی تاکتیکی در پایگاه‌های عملیاتی «پنتاگون» در کشورهای اروپایی ۱۵۰ عدد است که در یک سال گذشته تغییری نداشته است. این بمب‌های اتمی که از نسخه‌های ۳ و ۴ بمب‌های تاکتیکی هستند، در ۶ پایگاه واقع در ۵ کشور اروپایی مستقر شده‌اند.

از این میان دو پایگاه در ایتالیا و در هریک از کشورهای آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند یک پایگاه وجود دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    1 0
    اگه بمب هسته ای بده چرا خودتون دارید ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس