رئیس جمهور آمریکا درصدد افزایش بودجه نظامی آمریکا است که می‌تواند منجر به مسابقه تسلیحاتی جدید با روسیه شود، البته در مسکو معتقدند، این کشور نیازی به افزایش کمیت توان نظامی نداشته و قصد رقابت با آمریکا را ندارد.

  به گزارش مشرق، روزنامه «نیزوایسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو، امروز نوشت: "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا از «افزایش بی سابقه» هزینه های دفاعی این کشور خبر داد تا بتواند قدرت نیروهای نظامی آمریکا را به آنها بازگرداند. بر اساس اطلاعات رسانه های گروهی آمریکایی، پیش نویس بودجه فدرال آمریکا برای سال 2018 افزایش هزینه های دفاعی به 54 میلیارد دلار را مورد توجه قرار داده است که 10 درصد بیشتر از بودجه کنونی است.

البته در حقیقت روسیه هم امروزه تقریبا به همین میزان برای تجهیز ارتش و تجدید تجهیزات مورد نیاز آن هزینه می کند.  بر اساس اطلاعاتی که "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه داده است، هزینه های واقعی نظامی آمریکا در سال 2017 از 635 میلیارد دلار هم تجاوز کرده است.

اظهارات ترامپ در مورد رشد هزینه های نظامی با این خبر همزمان شد که پنتاگون طرح خویش برای مبارزه با گروه تروریستی داعش را به رئیس جمهوری آمریکا ارائه داده است.  از سخنان ترامپ می توان فهمید که آمریکا خود را برای جنگ در خاورمیانه آماده کرده است. پیش از این رئیس جمهوری آمریکا و وزیر دفاع او (جیمز ماتیس) گفته بودند که از تشکیل تشکیلات جدید ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه حمایت می کنند. آنها همچنین از طرح نظامی اوکراین و دیگر کشورهای عضو  جامعه مشترک المنافع به منظور به اصطلاح «مقابله با آرمانهای تهاجمی روسیه» حمایت می کنند.

رویارویی آمریکا و ناتو با روسیه بارز است

بدین ترتیب رویارویی آینده آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی با روسیه کاملا آشکار است. بر اساس برخی ارزیابیها، هزینه های کلی دفاعی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال 2018 به حدود 900 میلیارد دلار می رسد، که امکان تجهیز بیش از 3،5 میلیون نیروی نظامی و همچنین پرسنل ذخیره ای بالغ بر 4،3 میلیون نفر را فراهم می آورد.  

این روزنامه می افزاید، کاملا واضح است که می توان تصور کرد رشد هزینه های نظامی آمریکا منجر به دور تازه ای از مسابقه تسلیحاتی خواهد شد. در حالیکه "شون اسپایسر" سخنگوی کاخ سفید چنین عقیده‌ای ندارد. وی در توضیح مواضع ترامپ گفت که زیرساختارهای نظامی آمریکا، هواپیماها و تجهیزات نظامی، در وضعیت مطلوب خود قرار ندارند و بودجه مضاعف در نظر گرفته برای تجدید تجهیزات و اجرای برنامه های نظامی مختلف در نظر گرفته شده است.  

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد توان هسته ای آمریکا را تقویت کند تا اطمینان پیدا کند که این کشور بزرگترین قدرت هسته ای جهان است. همزمان با این مسئله، ظاهرا او در حال اجرای درخواست پنتاگون برای تامین مالی برنامه های موشکی جدیدی است که دولت باراک اوباما پیشتر آن را رد کرده بود. کارشناسان وزارت دفاع آمریکا بر این عقیده هستند که روسیه و چین از هم اکنون از موشکهای مافوق صوت استفاده می کنند و آمریکا «احتمالا» از آنها عقب افتاده است.  

نگاهی به وضعیت توان نظامی کنونی آمریکا

بعید است بتوان به سخنان دونالد ترامپ در مورد «فرسوده شدن» نیروهای نظامی آمریکا اعتماد کرد. برای مثال، تعداد ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا 10 برابر بیشتر از ناوگان دریایی نظامی روسیه است. بیش از ده سال است که نیروی هوایی آمریکا در ترکیب خود از هواپیماهای نسل پنجم استفاده می کند. تنها جنگنده های نسل پنجم آمریکا از نوع اف-22 ، بیش از 180 واحد هستند. در حالیکه در روسیه چنین هواپیماهایی که «توپولف-50» هستند، تازه شروع به تولید انبوه شده اند و قرار است در سالهای 2018 الی 2020 برای ارتش خریداری شوند.

بر اساس برنامه های وزارت دفاع آمریکا قرار بود در پایان سال 2016 نیروی هوایی و دریایی این کشور حدود 220 فروند جنگنده بمب افکن اف-35 که جدیدترین نوع این هواپیما از نسل پنجم است، دریافت کنند. بعید نیست که بخشی از بودجه نظامی مضاعف پنتاگون برای تجهیز این بمب افکنها به بمبهای هسته ای «بی-16» باشد. مدل جدید آنها به تازگی با موفقیت مورد آزمایش قرار گرفته است. این جنگنده بمب افکنها در پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورهای اروپایی مستقر شده و جایگزین جنگنده های اف-16 خواهند شد که اساس تسلیحات هسته ای تاکتیکی ناتو را تشکیل می دهند.  

برنامه نظامی آمریکا تهدیدی برای همه جهان

کارشناسان نظآمی و سیاسی برنامه های جدید نظامی آمریکا را تهدید نظامی جدی نه تنها برای روسیه، بلکه برای همه جهان می دانند. مقامات کاخ سفید مدعی هستند که تقویت پنتاگون بر اساس کاهش هزینه های دیگر و کاهش کمک مالی به سایر کشورها صورت می گیرد. این در حالی است که دونالد ترامپ و جیمز ماتیس، هر دو از کشورهای عضو ناتو خواسته اند تا سهم بیشتری در پرداخت بودجه نظامی ناتو داشته باشند.  نباید فراموش کرد که وزیر دفاع آمریکا اخیرا در دیدار با همتایان خود از کشورهای ناتو گفته بود که لازم است تا با روسیه با زبان زور صحبت کرد.

«نیزاویسیمایا گازیتا» نوشته است: باید در نظر داشت که بر اساس قوانین مربوط به بودجه دولت روسیه، این کشور در سال 2017 هزینه های مربوط به امنیت ملی را تا 27 درصد کاهش داده و در سال 2018 نیز 4 درصد دیگر آن را کاهش خواهد داد. در مجموع روسیه در تامین مالی دفاعی خود سالانه بیش از 50 میلیارد دلار هزینه می کند. حال این سئوال باقی است که آیا مسکو با چنین هزینه می تواند در برابر تهدیدات نظامی ناتو و آمریکا که به روی هم حدود 900 میلیارد دلار است، از خود دفاع کند؟

روسیه قصد رقابت نظامی با آمریکا را ندارد

ژنرال "یوری بالویفسکی" که طی سالهای 2008-2004 ریاست ستادکل نیروهای مسلح روسیه را برعهده داشته و در سالهای اخیر هم عضو شورای امنیت روسیه است، معتقد است که این کشور در عرصه هزینه های نظامی قصد رقابت با آمریکا را ندارد.

این مقام بلندپایه نظامی یادآور شد: «ما نیازی به صرف بودجه‌ای معادل آمریکا برای تقویت توان نظامی خویش نداریم. ما دارای وزنه های نظامی متفاوتی هستیم.»

ژنرال بالویفسکی ابراز اطمینان نمود که رهبران سیاسی و نظامی کنونی روسیه از هم اکنون پاسخ مناسبی برای تهدیدات و چالشهای پیش روی خود در نظر گرفته اند، فقط این پاسخها اعلام نمی شود.

به عقیده "ویکتور اوزروف" رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه هم پاسخ مسکو به افزایش بودجه نظامی آمریکا، «کمیتی نیست، بلکه کیفیتی است». به گفته وی، روسیه کمیت تجهیزات نظامی خود را افزایش نخواهد داد، بلکه توانایی آنها و قدرت مقابله آنها با تهدیدات را افزایش می دهد. بر اساس وظایف محوله به نیروهای نظامی، تا سال 2020 باید میزان تجهیزات مدرن ارتش روسیه به 70 درصد رسیده باشد.   

وزیر دفاع روسیه نیز هفته گذشته مشابه همین اظهارات را داشت. سرگئی شایگو همچنین در مورد هزینه های نظامی روسیه گفت که بودجه درنظر گرفته شده، نهایی نیست و در صورت نیاز و برای تامین امکانات نظامی ارتش، 14 درصد به آن افزوده خواهد شد.

به گفته وی، روسیه در آینده برنامه مدرنیزه سازی نیروهای هسته‌ای راهبردی خود را ادامه خواهد داد. دقیقا این نیروها هستند که امکان ایجاد توازن هسته ای با آمریکا را فراهم کرده اند، در حالیکه توسعه ساختارها و تجهیزات آنها تنها 8 درصد از بودجه دفاعی روسیه را دربر می گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس