کد خبر 1112072
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
ابراز ارادت متفاوت پایتخت نشینان به سیدالشهدا/عشقی که پایان ندارد

امسال شور، اشتیاق و عشق به اباعبدالله در میان هیاتی های پایتخت به گونه دیگری ابراز شد، تبلور عشق حسینی در محرم ۹۹ تاریخی خواهد شد.

به گزارش مشرق، کرونا محرم ۱۴۴۲ هجری قمری را متفاوت‌ترین و تاریخی‌ترین محرم ۵۰ سال اخیر کرد و سبب شد، یکی از ظرفیت‌های ناشناخته عزاداری در سال جاری نشان داده شود.

معاندان و آن‌هایی که منافع خود را با عشق به اباعبدالله (ع) در تضاد می‌دیدند، تلاش داشتند، مذهب را در تقابل با سلامت نشان دهند، اما رهروان اباعبدالله گوش جان به عشق ضمیرشان سپردند و مراسم عزاداری را با شکوه هرچه تمام تر و البته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند.

امروز نهم محرم ۱۴۴۲ هجری قمری و سال ۹۹ هجری شمسی شیعیان و هیأتی های استان تهران عاشقانه پای کار آمدند و با رعایت پروتکل‌ها و با در نظر گرفتن همه تمهیدات بهداشتی به استقبال تاسوعای حسینی رفته‌اند، تاکنون مجالس عزای حسینی با رعایت دقیق دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها برگزار شده و اینگونه اقدامات در عشق و ارادت ملت بزرگ و بصیر ایران اسلامی خللی وارد نکرده و هیئات مذهبی پایتخت پای کار عاشقی ماندند.

دسته روی نداریم

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص وضعیت فعالیت هیأت‌های مذهبی در این استان اظهار داشت: فعالیت هیأت‌های استان تهران نشان از انسجام و ریشه دار بودن عزاداری‌های حسینی در این استان دارد.

حجت الاسلام علی اصغر سهرابی گفت: طی روزهایی که از محرم گذشته است، دیدیم که چگونه هیأت‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شعائر دینی و مذهبی را حفظ کردند و پرچم دار گفتمان عاشورایی حضرت سیدالشهداء (ع) شدند.

وی با بیان اینکه عزاداری‌ها در فضای باز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال اجرا است، افزود: در تاسوعا و عاشورای محرم سال جاری و بر اساس دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا دسته روی نداریم، اما شاهد برگزاری مراسم عزاداری ثابت و باشکوه در فضای باز خواهیم بود.

حال و هوای متفاوت محرم؛ از برپایی هیئات سیار تا روضه‌های خانگی

حال و هوای محرم امسال متفاوت است، به طوری که یکی از عزاداران حسینی در شهرستان بهارستان در تشریح این حال و هوا اظهار داشت: هر سال از ابتدای محرم با حضور در هیأت‌ها و برگزاری روضه خوانی‌ها در مساجد و تکایا محرم را برگزار می‌کردیم اما امسال با رعایت فاصله گذاری ها و در فضای باز عزاداری‌ها برگزار شد.

وی که خود را امید علوی معرفی کرد، گفت: اما این تفاوت سبب نشد، تا وقفه‌ای در برگزاری مراسم و عرض ارادت‌های عاشقانه محرم ایجاد شود.

یکی دیگر از عزاداران نسیم شهری اظهار داشت: امسال شاهد برگزاری تکیه عزاداری سیار و روضه خوانی‌های خانگی در این شهر بودیم و این تکیه سیار هم پیام عاشورا و برگزاری مراسم عزاداری را برایمان به ارمغان آورد و هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی الگوی بسیار خوبی برای شهروندان محسوب شد.

اعطا نذورات برای کمک‌های مومنانه نشان دهنده ظرفیت عظیم عزاداری‌های حسینی است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز برگزاری مراسم محرم سال جاری را موفقیت آمیز توصیف کرد و افزود: امروز به برکت حمایت‌ها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید نسبت به برگزاری مراسم لیالی قدر، دعای عرفه، و برگزاری مراسم محرم و صفر برای برخی کشورهای مسلمان منطقه و جهان الگو هستیم و ثابت کردیم پای این اعتقادات و اصول و مبانی دینی و اسلامی خود حتی با تغییر سبک‌های معمول و رعایت اصول بهداشتی و درمانی ایستاده‌ایم و بسیار دقیق‌تر و متعهد تر هستیم.

حجت الاسلام سید محسن محمودی با اشاره به توزیع نذورات محرم در جهت کمک‌های مومنانه توسط مردم استان تهران گفت: امسال مردم تصمیم گرفتند طبق دستور ستاد ملی کرونا، تا جایی که امکان داشت، نذوراتشان را به صورت بسته‌های خشک و نپخته در اختیار نیازمندان قرار دهند که این حرکت حسینی قابل تقدیر است.

وی افزود: مردم و هیأت‌های مذهبی و مادحین نیز در سال جاری از پای ننشستند و با برپایی روضه‌های خانگی و برگزاری مراسم‌ها در فضای باز و اجرای مداحی‌های سیار شور حسینی را گرامی داشتند.

عزاداری سال جاری هیئات استان تهران الگوی مناسبی برای دیگر نقاط کشور

استاندار تهران نیز در خصوص همکاری‌های هیأت‌های مذهبی استان تهران اظهار داشت: امسال با توجه به وضعیت پیش آمده حاصل از شیوع کرونا هماهنگی لازم با ائمه جمعه، مداحان و سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها صورت گرفت تا با هم افزایی و وحدت رویه اقدامات مطلوبی در سطح استان انجام شود و این هم افزایی نیز موفقیت آمیز بود.

انوشیروان محسنی بندپی اضافه کرد: استان تهران علاوه بر شرایط خاص جمعیتی و جغرافیایی، الگویی برای سایر استان‌ها است و در این ابراز ارادت و الگوسازی، با همکاری بسیار خوب هیأت‌ها مواجه شدیم.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تهران طی محرم سال جاری مطلوب بوده است

معاون امنیتی استاندار تهران در حاشیه بازدید از هیأت مذهبی عزاداری شهرستان ملارد نیز اظهار داشت: محرم امسال همه مردم دست به دست یکدیگر دادند تا بتوانیم مراسم عزاداری امام حسین را با شکوه هر چه تمام تر برگزار کنیم.

حمیدرضا گودرزی در ادامه در خصوص نحوه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این ایام گفت: طی بازدیدی که انجام شد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در هیأت‌های ملارد مطلوب است و مجموعه فعالان، مساجد، تکایا، هیأت‌های مذهبی، ذاکران و روحانیون شهرستان ملارد در مراسم دهه محرم همکاری بسیار خوبی در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا داشته و دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و برگزاری جلسه‌های توجیهی مناسب، تاکنون کمترین مشکل در استان تهران در عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به وجود آمده‌است، افزود: با توجه به همدلی موجود بین مسئولان استان و مدیریت مطلوب رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هیأت‌های برگزار کننده مراسم ماه محرم، رعایت مسائل بهداشتی مقابله با ویروس کرونا در استان مطلوب بوده است.

کرونا بسیاری از عادت‌های زندگی‌هایمان را تغییر داد و حلقه ارتباطات اجتماعی مان را بسیار محدود ساخته است، اما عشق به محرم و ریشه تنومندی در قلب و جان‌هایمان دارد که نه تنها کمرنگ و نازک نشده بلکه محکم‌تر از قبل خودنمایی می‌کند چنانکه دیدیم چگونه هیأتی ها و محرمی‌ها و عاشقان حسین، حسینی وار شتافتند و نذر خون کردند و نذرهای گرم را کیسه کیسه برای توزیع میان حسینیان نیازمند آماده کردند، آری عشق به اهل بیت و خصوصاً کربلا و حسین تمام شدنی نیست، حال می‌خواهد کرونا باشد یا نباشد، عشق بازی در مکتب حسین در جان شیعیان حک شده است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • امیر IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    4 0
    البته ابراز ارادت جمع کثیری از انسان نماهای پایتخت نشین که زحمت بر دوش کشیدن بخش اعظم معضلات فرهنگی و اخلاقی و جدیدا بهداشتی کشور رو به غریزه بر عهده دارند، در جاده های هراز و کندوان و گیلان عیان و نمایان شد و نمایان هست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس