«قاسم» دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان/ جدیدترین دستاورد موشکی ایران را بیشتر بشناسید - کراپ‌شده

موشک «شهید حاج قاسم» با برد ۱۴۰۰ کیلومتر را می‌توان دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان برشمرد، رکوردی که پیش از این نیز با ساخت موشک دزفول در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داشت.

به گزارش مشرق، هفته گذشته و به مناسبت روز صنعت دفاعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از چند دستاورد دفاعی رونمایی کرد که یکی از مهم‌ترین این دستاوردها، موشک بالستیک تاکتیکی «شهید حاج قاسم» با نام و یاد سردار دلها شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه بود.

موشک شهید حاج قاسم با وزن بیش از ۷ تن و طول ۱۱ متر، وزن سرجنگی ۵۰۰ کیلوگرم دارای برد عملیاتی ۱۴۰۰ کیلومتر و دقت نقطه زنی در حداکثر برد است. این موشک با سرعت ورود به جو معادل ۱۲ برابر سرعت صوت قادر است از هرگونه سامانه دفاع موشکی عبور کرده و با توجه به دقت بسیار بالا و سرجنگی پرقدرت خود، هدف را نابود می کند.


مشخصات موشک شهید حاج قاسم

از دیگر ویژگی‌های موشک قاسم به دلیل برخورداری از موتور سوخت جامد ترکیبی و قابلیت‌های تاکتیکی آن، سرعت عملیات آماده سازی و روانه سازنی آن بسیار کم بوده و فقط در مدت چند دقیقه قابل شلیک خواهد بود. همچنین از نظر تاکتیک پذیری و پلتفرم هیچ سامانه بالستیک مشابه با سامانه موشک شهید حاج قاسم در جهان وجود ندارد چراکه موشک‌های با این برد همگی عمود پرتاب بوده و وزن بیشتری دارند.

اولین نکته‌ای که در بررسی موشک قاسم با آن مواجه می‌شویم، اختلاف قطر بدنه (موتور) با سرجنگی است که بدنه از قطر بیشتری به نسبت سرجنگی برخوردار است. برابر اندازه‌گیری‌هایی که به صورت تقریبی صورت گرفته است، قسمت بنده موشک قاسم قطری حدودا ۸۸ سانتی‌متری و سرجنگی آن نیز قطری حدودا ۶۸ سانتی‌متری دارد.


محاسبات بر اساس تصاویر نشان می‌دهد که موشک قاسم احتمالا حدود ۸۸ سانتی‌متر قطر دارد

مقایسه قطر ۸۸ سانتی‌متری موتور سوخت جامد موشک قاسم با قطر ۱۲۵ سانتی‌متری موشک سجیل و قطر ۶۸ سانتی‌متری موشک ذوالفقار نشان می‌دهد که نوع جدیدی از پیشرانه‌های سوخت جامد برای بالستیک‌های ایرانی توسعه یافته که نخستین بار در این موشک مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که می‌توان استفاده از این پیشران سوخت جامد جدید را در تولیدات آینده موشکی ایران و همچنین استفاده در ماهواره‌برهای سوخت جامد آینده وزارت دفاع مانند ذوالجناح، محتمل دانست.

اما در مهم‌ترین بخش موشک یعنی سرجنگی، با مقایسه تصاویر به نظر می‌رسد که موشک قاسم از همان سرجنگی موشک ذوالفقار استفاده می‌کند که بنابر اعلام مسئولین، سرجنگی موشک قاسم ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد. استفاده از بالک در قسمت سرجنگی و همچنین استفاده از یک تراستر (پیشران) در این قسمت باعث می‌شود سرجنگی تا لحظه آخر هدایت شود که باعث دقت‌افزایی موشک خواهد شد.


مقایسه سرجنگی موشک ذوالفقار(بالا) و موشک حاج قاسم(پایین)

از دیگر مشخصه‌های ظاهری موشک قاسم که با دیدن آن به چشم می‌خورد، افزایش تعداد بالک‌های پایدارساز انتهای موشک است؛ پیش از این معمولا در موشک‌های بالستیک ایران چه از نوع سوخت مایع و چه جامد، معمولا از ۴ بالک پایدارساز در انتهای موشک استفاده می‌شد. به عنوان مثال در موشک‌هایی مانند خانواده فاتح، ذوالفقار و دزفول در قسمت انتهای موشک، ۴ بالک پایدارساز وجود داشت و همچنین ۴ بالک کوچک دیگر نیز کمی جلوتر از آنها قرار داشت.


بالک‌های پایدارساز موشک ذوالفقار

اما در موشک قاسم تعداد بالک‌های پایدارساز به ۸ بالک و به صورت زوجی افزایش یافته است.علت افزایش تعداد بالک‌های پایدارساز در این موشک، اختلاف وزن سرجنگی و موتور موشک است؛ در حقیقت به دلیل کمتر بودن وزن سرجنگی نسبت به موتور، مرکز ثقل از سرجنگی دورتر است به همین دلیل در زمان پرواز موشک نیازمند پایدارسازی بیشتری خواهد بود.


۸ بالک پایدارساز موشک قاسم از نمای نزدیک

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز موشک قاسم سرعت آن هنگام ورود به جو است که به گفته مسئولین برابر با ۱۲ ماخ یا ۱۲ برابر سرعت صوت است. یکی از سرمایه‌گذاری‌های جدی آمریکایی‌ها طی سال‌های گذشته، توسعه سامانه‌های موشکی ضد بالستیک بوده که از جمله اهداف عمده این کار، مقابله با موشک‌های بالستیک ایران است و تعداد زیادی از این سامانه‌ها را نیز در منطقه غرب آسیا مستقر کرده‌اند.

پروفایل پرواز موشک‌های بالستیک شامل سه مرحله اوجگیری اولیه (Boost Phase)، پرواز ثانویه یا مرحله میانی(Midphase) و فاز نهایی یا شیرجه به سمت هدف(Terminal Phase)  است  که در سامانه‌های پدافندی معمولا رهگیری این موشک‌ها در فاز میانی و یا نهایی پرواز موشک رخ می‌دهد؛ در حقیقت سرعت بسیار بالای موشک قاسم در هنگام ورود به جو که محل احتمالی درگیری آن با سیستم‌های دفاع موشکی خواهد بود، باعث می‌شود که به راحتی از سد آنها عبور کرده و به هدف برخورد کند.

** چرا توسعه موشک‌های بالستیک تاکتیکی در دستور کار است؟

تمرکز دشمنان انقلاب بر تضعیف توان موشکی جمهوری اسلامی ایران و اعمال روش‌های مختلف توسط آنها برای بی‌اثر و یا حتی کم‌اثر کردن این توان، ایران را در طی سال‌های گذشته به پیشتاز کشورهای جهان در ساخت موشک‌های بالستیک تاکتیکی تبدیل کرده است چراکه تنوع و تکثر این نوع از موشک‌ها در کشورمان حاکی از یک سرمایه گذاری جدی و موثر بر روی توسعه این گونه از موشک‌های بالستیک است.

تحرک سکوهای پرتاب موشک‌های سوخت جامد یکی از راهکارهایی است که برای حفاظت از دارایی‌های ارزشمند موشکی کشورمان مورد توجه قرار گرفته است؛‌ پر واضح است که موشک‌های سوخت مایع نیازمند مدت زمان چندین ساعته برای تزریق سوخت و سایر فرآیندهای قبل از شلیک است؛ این در حالی است که موشک‌های سوخت جامد به چنین زمانی نیاز دارند و به دلیل قرار گرفتن سوخت در موشک، همواره آماده شلیک خواهند بود. این ویژگی باعث می‌شود تا موشک‌های سوخت جامد را بتوان از لانچرهای متحرک با قابلیت جابجایی سریع و اختفای مناسب به منظور در امان ماندن از حملات پیش‌دستانه دشمن، شلیک کرد.

این ویژگی ممتاز سبب شد تا در سال‌های گذشته تمرکز بسیار جدی و ویژه‌ای بر توسعه موشک‌های کلاس فاتح بعنوان یک موشک سوخت جامد تاکتیکی شود و مدل‌های مختلفی از آن از برد ۲۰۰ کیلومتری در نمونه اولیه تا برد ۵۰۰ کیلومتری در نمونه فاتح-۳۱۳، فاتح مبین و رعد-۵۰۰ بعنوان آخرین نمونه رونمایی شده، تولید شود.

** رکوردشکنی موشکی ایران برای دومین بار

اما توسعه و افزایش برد این موشک‌ها به همینجا ختم نشد و در ادامه توسعه این خانواده، موشک‌هایی مانند ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر و دزفول با برد ۱۰۰۰ کیلومتر البته با ابعادی کمی بزرگتر تولید شدند؛ همزمان با توسعه موشک‌های سوخت جامد، ساخت لانچرهای متحرک برای حمل و شلیک این موشک‌ها نیز از جمله مسائل مورد توجه بود که توانستند لانچرهای مختلفی را برای شلیک به صورت تک فروندی و یا چند فروندی موشک‌های این کلاس طراحی کنند.

جمهوری اسلامی ایران که تا پیش از این با ساخت موشک دزفول، عنوان سازنده و کاربر دوربردترین موشک بالستیک تاکتیکی دنیا را کسب کرده بود، با ساخت موشک شهید حاج  قاسم با برد ۱۴۰۰ کیلومتر، اختلاف برد در این حوزه را بیشتر از گذشته کرد.


قرار گرفتن موشک قاسم روی یک سکوی پرتاب تاکتیکی ثابت

پر واضح است که ساخت یک موشک بالستیک تاکتیکی در ابعاد موشک قاسم با برد ۱۴۰۰ کیلومتر نه‌تنها یک شاهکار فنی و مهندسی، بلکه یک برگ برنده عملیاتی نیز خواهد بود؛ چراکه اگر پیش‌تر در طرح‌ریزی‌های عملیاتی موشکی برای اهداف دور دست، بر روی موشک‌های سوخت مایع حساب باز می‍شد که عملیاتی شدن آنها چندین ساعت زمان‌بر بود، از این به بعد این کار بر عهده موشک‌های سوخت جامد تاکتیکی خواهد بود که قابلیت جابجایی، اختفا و همچنین شلیک سریع را خواهند داشت و مدت زمان این کار را از چند ساعت در موشک‌های سوخت مایع، به چند دقیقه در موشک‌های سوخت جامد می‌رساند.


لحظه اصابت سرجنگی موشک قاسم

از سوی دیگر با توسعه یک مدل جدید از پیشران‌های سوخت جامد در کشور و تولد یک نسل دیگر از موشک‌های سوخت جامد ایرانی، همانگونه که در خانواده فاتح و ذوالفقار شاهد چند محصول با ویژگی‌های مختلف بودیم، به نظر می‌رسد طیف گسترده و تنوع بیشتری از موشک‌های سوخت جامد در کلاس موشک «حاج قاسم» نیز توسعه خواهد یافت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 16
  • حیدر IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    ما آب برق نداریم حاجی موشک نشون میده هوار میزنیم نون برای خوردن نداریم حاجی پهباد نشون میده ای بابا
    • مهدی IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      اینترنت داری که بیای اینجا خزئبلات بنویسی اونوقت برق نداری؟! نون نداری اما جون داری که اومدی اینجا هزیون بنویسی؟ اگر موشک نبود الان کشورمون وجود نداشت که امثال تو بخوان در مورد مشکلاتش بنویسن و الان ناموست رو واسه جهادالنکاح برده بودن
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      برو به اون دولتی که رای دادی ازشون بخواه دولت باید پیگیر باشه نه نظامی ها وظیفه نظامی ها دفاع از مرز و بوم کشوره که به وظیفشون درست انجام میدند به اون دولت لیبرالی که رای دادی از اون آقازاده های دزد دروغگو این انتظارو داشته باش
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      ما بزرگ ترین صاد کننده گندمیم کلی هم نون داریم تو کدوم خراب شده ای هستی که نون نداری از مسولین همون کشور نون بخواه اینجا تو ایران نون هست
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      84 13
      این یارو اولین مزدور آلبانیه که اومده واق واق میکنه. الآن یه گله شون میرسه. یکی از کارت ملی میگه.اون یکی از قیمت پراید. این حرومزاده ها کار همیشه شونه برای خط خطی کردن پیشرفت های اعجاب آور ایران.
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      80 10
      دروغگوی بیشرف با کامپیوتر گازوئیلی داری چرند می نویسی یا با گوشی نفتی؟!! توله بدبخت رجوی.
    • NL ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      26 91
      وقتی میگم تکنولوژی این موشک ها قدیمیه بفرما. غرب موشک کروز میسازه با یک تن وزن، 2500 کیلومتر برد و 500 کیلوگرم سر جنگی، و در ارتفاع سه متری هم پرواز میکنه حالا اسکن 3 بعدی محیط، دقت، قدرت مانور و کنترل تا لحظه برخورد به هدف بماد. اینم از موشک ما 7 تن وزن با صدای زیاد میره بالای هدف و بعد زارت میوفته سرش، طرف دفاع هوایی داشته باشه صد درصد این موشک ها رهگیری و منهدم میشن مگر این که یه دفعه چند هزار تا بندازی طرفش که دیگه گیر سازمان ملل میوفتی و حمله رو کشتار جمعی به حساب میاره. نه انصافا این موشک بالیدن داره؟ موشک دها تنی که سر جنگی 500 کیلوگرمی حمل میکنه بالیدن داره؟
    • سروش IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      59 5
      توی البانی آبو برق و نون که مال خودشون نیست مجانی بهشون میدن تا اراجیف بنویسن
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      21 2
      پول آب را میدهیم پول برق جدا پول گاز را میدهیم پول تلفن جدا
    • حامد IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      47 4
      اگه برق نداری اون گوشی صاحب مرده ات چطوری این مزخرفات رو مینویسه نمک به حرام؟
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      8 46
      معلوم نیست جمهوری اسلامی چه خیالاتی برای مردم دیده
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      36 1
      ی کلمه هم از خرفت تیرانایی
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      37 4
      آب و برق نداری اما نت داری، نان نداری اما زبان دراز داری خودت از این دروغگویی خجالت نمیکشی؟
    • آرش IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      42 1
      خطاب به 11:16 . شما اول برو تفاوت موشک کروز با بالستیک رو مطالعه کن بعد بیا نظر بده..
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      18 2
      تو اتفاقا از نظر مادی همچی داری ولی از نظر عقلی تهی مغز هستی بالام‌جان
    • علی خدایی IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      6 1
      بدبخت برو خودتو مسخره کن ابلح
    • مسعود IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      10 19
      یکمی در جواب دادن دقت کنید هر کسی نظر مخالف داره لزوما منافق یا صهیونیسم نیست انتقاد رو هم‌ باید پذیرفت
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      6 3
      به پرچم ایران و اسم توجه نکنید حیدر یا از اسرائیل یا آلبانی یا سعودی
    • NL ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      43 2
      اقای 11:16 حالت خوبه؟؟؟ ساقیت کیه؟؟؟ موشک بالستیک ما 7 تن وز داره صداشم زیاده میره بالا میفته سر هدف؟؟خخخخ پسر خوب دوتا مطلب تو یه سایت خوندی جو گیر نشو /اسکن سه بعدی میکند خخخخ پروفسور در حد خنده هستی در حد جواب علمی نیستی که جوابتو بدم به دوستان هم پیشنهاد میکنم جواب اینارو ندید فقط بهشون بخندید یکی میاد میگه دو دوتا میشه 5 تا که نباید باهاش بحث کرد باید بهش بخندی
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      4 1
      بگذار تا خود باختگان بی آبرو عقده دل بگشایند بگویند آنچه را که خودشان هم میداننددروغ است.. میرویم شتابان راهی را که انتخاب کرده‌ایم..همچنان که خورشید ما درحال طلوع است خورشید شما منافقین کوردل خاموش وخاوشترمیشود راه ما راه پیروزی وبرتری همه جانبه است راهی که هیاهوی دشمن و.....در آن تاثیری ندارد
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      5 1
      هم آب داری هم نون هم برق چرند نگو خودفروخته
    • IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
      0 2
      پول آب و برق تون رو به دولت آلبانی سر وقت بدید تا دولت آلبنی اب و برق پایگاه تون رو قطع نکنه. وطن فروش بی وطن
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
      0 0
      شما ساده لوح ها کشور را به این روز انداختید دولتی که شما به اون رای دادی اصلا به فکر تو نیست میگه فقرا باید بمیرند طرفدار فساد و سرمایه داری هست.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
      0 0
      عجب
    • ازراعیل IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
      1 0
      نام ایرانی به تو گفتن خیانت به مردم و شهیدان هست خودفروخته بیشرف کسی که حتی یه زره غیرت واسه کشورش نداره حیون بجاش خدا درست کرده بود بهتربود لیاقت تو فقط کلمه (نکبت )هست
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    13 86
    دنیا در حال پیشرفته و ما در حال ......
    • مهدی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      65 4
      توی اون دنیای پیشرفته موشک وجود نداره؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    • حسین IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      69 4
      کشورهای پیشرفته باهمین تکنولوژی ها ماهواره پرتاب میکنن آقای دانشمند
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      51 3
      کمتر بی بی سی ببین. ازین حالت جفت پوچ بودن خارج شو.
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      54 8
      ساخت نیروگاه اتمی و تولید 97 درصد داروی کشور و چاپ 70 هزار عنوان کتاب در سال(بیشتر از فرانسه) و سرعت پیشرفت علمی 11 برابر جهان(با آمار کشورهای غربی) نشانه های یک کشور عقب مونده س؟!! هرچیزی که 4تا مزدور بیشرف ماهواره بگن که آدم نباید قبول کنه.مگه آدم مخ نداره؟
    • حجت IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      29 1
      فعلا که همون پیشرفته ها فرتو فرت موشک و بمب می سازن
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      11 1
      اره دنیای درحال پیشرفتتون افتاده به ماسک دزدی و الکل دزدی اختلاف شدید طبقاتی نژاد پرسی جامعه 90 درصدی زنا زاده ماهانه 3000 کشته در درگیری خیابانی مالیات های کمر شکن رکود شدید اقتصادی 45 میلیون زیر خط فقر و.... بسته یا بازام بگم برات حروم زاده
    • NL ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      31 0
      خخخخخخخخخخخ اره امریکا در حال منفجر شدنه برو ببین چند تا بیخانمان دارن همدیگرو دارن میکشن بعد تو از دهاتتون نرفتی بیرون نمیدونی چه خبره میای اینجا میگی دنیا در حال پیشرفته خب گورتو گم کن برو همون سگ دونی امریکا کارتون خواب شو چرا موندی اینجا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    62 5
    احسنت به صنعت نظامی کشور .
  • مهرناز IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    49 3
    ایران هرچه با قدرت تر شود " سدمحکم تری در برابر تفکرات کثیف و وحشیانه صیهونیست ها " جهت منافع کشور و ترور ها " ایجاد خواهد شد.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    2 41
    درفیلمی که پخش شد دقتش کم وانفجارسرجنگیش ضعیف بود .وجدانا درفکر اصلاحش باشید
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      20 0
      تیز هوش کلاهک آزمایشی بود تو انفجار (نور و دود سیاه) دیدی فیلم موشک هرمز ببین
    • NL ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      32 0
      وقتی فرق قاشق با کوشکوبو نمیدونی حرف نزن باشه؟؟؟ این فیلم ازمایش موشکه کلاهک موشک اصلا مواد منفجره نمیزارن تا دقت موشک بتونن دقیق حساب کنن بعد تو از کجا فهمیدی که دقتش کمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پروفسور موشک خورد دقیق جای که دوربین تنظیم شده بود میفهمی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟
  • یه بنده خدا IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    32 3
    باید اینقدر قوی بشیم ..چه مادی و چه معنوی ..که منجر به هدف اصلیمون یعنی ظهور مهدی موعود بشه
  • م.ر IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    37 2
    باید قوی بشیم،!مثل نیاکانمون
  • بابک IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    31 1
    مشرق، این گزارشهای پیشرفتهای نظامی شما خیلی انرژی مثبت میده. اصلا برای من فرق اساسی مشرق با بقیه رسانه‌ها، همین گزارشها است. مشرق رو هر روز میبینم و میخوانم و استفاده میکنم. ممنون مشرق که هستی.
  • بیسیمچی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    26 0
    درود خدا بر سردار شهید سلیمانی و همه پیروان این مکتب در نیروهای مسلح کشور محور و عمود خیمه ی اسلام، ایران عزیز.ان شاالله بر فرق دشمن فرود خواهد آمد این تیرهای غیبی
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    29 5
    هرچه سریعتر مجهزش کنید به کلاهک هسته ای و هیدروژنی که همین روزا که از اَن‌پی‌پی (NPT) خارج شدیم آتیشش کنیم رو سر چند تا هدف تو ریاض و دبی و حیفا و تلاویو و... .
  • علی خدایی IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    17 8
    ساخت و ساز انواع تکنولوژی و فناوری ها هم در آفندی و پدافند ی باید بیشتر سرعت بدهیم که تولید انبوه سازی مهم و حیاتی است و بعلاوه نگاه استراتژیکی داشته باشیم که برای سالیان سال های متمادی اندیشه قوی داشته باشیم برای قدرتمندی صنعت نظامی مون در همه بخش ها که هر دائم سلاح های جدید رونمایی و عملیاتی کنیم
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    11 0
    با توجه به اندازه و حجم تقربیا سه برابری موشک سجیل نسبت به آخرین موشک از خانواده فاتح یا همون موشک حاج قاسم، و.در صورت استفاده کردن از همین سوخت های پیشرفته دیگه خودتون برد موشک های ایران رو حساب کنید...
  • دانشجوی شریف CA ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    36 2
    خداقوت بسیار عالی و غرورآفرین است این پیشرفت های عظیم صنعت دفاعی کشور . با این حساب باید موشک های سری شهاب را بازنشسته شده بدانیم . قدم بعدی ان شا.. موشک سه مرحله سوخت جامد باشد . و نیز توان دفاعی ضامن امنیت کشور و هر گونه فعالیتی است . . برای آيت الله خامنه ای آروزی سلامت و صحت دارم . و قدرت و توان روز افزون برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی . این شمشیر همیشه تیز و برنده ایران عزیز . پاینده ایران زنده جاوید ایران
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    30 0
    باید بودجه نظامی رو افزایش،بدیم وتا میتونیم موشک پهپاد و تجهیزات نظامی بسازیم تا مردم ما در امنیت کامل باشند ، ساخت نفربر به تعداد بالا برای جابجایی نیروهای مرزی هم فراموش نشه ، حق نگهدارتان
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    27 0
    درود بر حاج قاسم دلها
  • محمد LB ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    21 0
    به این مفلوک های آلبانی که بدبخت ها از روی وظیفه اداری چرت و پرت می نویسن میگم سپاه افتخار کشور است و انشاله در فرصت مناسب یه موشک برای شما کافی است که مثل سربازان آمریکائی در عین الاسد سردرد خفیف نابود کننده بگیرید و دیگه نوکریتان تمام بشه موشکهای ما برای هر قدرت زورگوئی و برای نابودی یکساعته اسرائیل و خفه خون همه نوکران عربی آنها کافی است
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    15 0
    دوربردترین و سریعترین و دقیق ترین موشک بالستیک تاکتیکی جهان. تبریک به مهندسان این طرح و فرماندهان و مردم عزیز ایران.
  • عقاب۳۱۳ DE ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    8 0
    ائتلاف ایـــــــــران با چیــــــــــن مقتدر وباشکوه بهترین گزینه برای شکست دادن دکترین سیاسی، نظامی واقتصادی آمریکا علیه ایران وجبهه ی مقاومت است/.
  • پاسخ به ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸ CA ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    26 0
    اولا ما موشک کروز نیز داریم. دوما موشک کروز عیوبش: سرعت بسیار کمتر از بالستیک ها برد کمتر نسبت به بالستیک های هم رده و تهدید جنگ الکترونیک برای ساقط کردن--- در دنیا هیچ موشک کروز برد بلند و قاره پیمای به شکل عملیاتی وجود ندارد مگر انکه توسط ناو یا زیر دریایی یا یک بمب افکن حمل بشه. اما بالستیکهای با برد 13 تا 15 هزار کیلومتر نیز موجوده کروزها عالین اما عیبهاییم دارند. ایران به دلیل عدم دسترسی به سیستم ناوبری ماهواره ای فعلا نمیتونه کروز میان برد داشته باشه و موتور پیچیدتر دارد اما ایران کروز رو در کنار بالستیک استفاده میکنه در ضمن به من بگو ستون فقرات بازدارندگی آمریکا موشک تاماهاک 1.4 تنی هست یا موشک بالستیک منیوتمن سه که 36000کیلوگرم وزن دارد! خیر. آمریکا ستون فقرات بازدارندگیش نه بمب افکن رادار گریز بی 2 و بی 21 هست. نه جنگندهای اف 22 و اف 35 هست نه ناوهای غول پیکر اتمی و ناوشکن های آرلی بورک نه موشکهای کروز تاماهاک و JASSM بلکه موشکهای بالستیک سوخت جامد قاره پیمایی ترایدنت 2 و منیوتمن 3 هست پس برو اول مطالعه کن بعد موشک بالستیک رو نقد کن. در ضمن ما به پتانسیل کروز واقفیم منها باید مشکل ناوبری ایمن و موتور باکیفیت رو حل کنیم که خداروشکر با ابومهدی هویزه و سومار این روند روبه روشد ادامه دارد.
  • سید IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    8 1
    سلام خطاب به اون حضرات خود کمتر بین و مرغ همسایه غاز پنداری که دنبال پیشرفته ترین تکنولوژیهای روز در غروپا و آمریگاو هستند دوستان شبه عزیز از پلاسما چیزی شنیدید می دونید ناسا باباش اومده جلو چشمش و تازه تونسته اسپلش کنه و ایران ... ببخشید خود احمقت برو سرچ کن ببین همون غربیلکها و آم ریق گاو در مورد این تکنولوژی چی میگن و بازجویی پرفسور کشه برای چی بود و ... مسائل رو اگه به اندازه پلنگتون هوش داشته باشی میفهمی سلاحهایی مثل موشک یک سلاح متعارفه در غیر متعارفها ما به اتم و نیروی مخربش هیچ احتیاجی نداریم چون یه چیز بهترش رو بیش از دو دهه است که داریم و مسلما بسیار توسعه یافته شده تا حالا
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
    1 11
    حمله به اسرائیل چی شد ؟
    • سید IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۸
      16 0
      دیری نیس که بساط شما بیشرفان و اسرائیل نجس برای همیشه برچیده شود لبیک یا حسین(ع)
  • بازنشسته فرهتگی IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
    3 0
    خدا قوت به همه نظامیان ایران عزیز و مقتدر وبه کوری چشم دشمنان
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۵
    1 0
    جناب 16.. 11 هنوز فرق بین کروزو بالستیکو تشخیص ندادی .چرا نظر میدی.امریکا کدوم موشک بالستیکش یه تن وزنو درچند متری زمین پروازو وپانصد کیلو سرجنگی داره. بله.صحبت ازبالستیکه .اونوقت حضرتعالی مشخصات موشک کروزو تعریف میکنی
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
    0 0
    ایران برای حمله به رژیم اشغالگر قدس چیزی کم نداره ،مگر واقعا شعار وقصد ما از بین بردن این رژیم توخالی نبود ،نباید با این دست اوندست کردن زمان بهش زمان داد باید زودتر کار را تمام کرد ،اگر ما بیکار بنشینیم وبرد موشکهایی را زیاد کنیم که استفاده ای از آن نمی کنیم چه فایده ای دارد؟
  • مهدی IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۱
    0 0
    عالی بود
  • راضیه اقتدار IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
    0 0
    اولا هرکسی یه نظری داره دوما همانانی حق داره که نظرشو اعلام کنه مگه کشور ما دولتش آزادی خواه نیست توی خود قانون اساسی نوشته هر کسی نظرش رو میتونه اعلام کنه دوما برادر من اینکه ماتونستیم بدون کمک از کشورهای خارجی یه همچین موشکی بسازیم خودش یه برگ برندس ولی از طرفی هر کشوری مشکلاتی داره حالا واقعا توی ایران هم از حق نگذریم مشکل هست خوب وقتی کسی از مسئولین کاری نداره باید ما مردم پشت هم باشیم که البته چند ساله که همین طور
  • ناشناس IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    بنظر من الان جنگ بیولوزیک روتین هست بدون هزینه و با سود فرآوان موشک بازی دیگه قدیمی شده
  • ناشناس IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
    0 0
    نمیدونم نظر من میره یا نه ولی چیزی که فکرمو داغون میکنه به عنوان یک ایرانی اینه که هیچ چیز نمیتونه جای سوخت های فسیلی رو بگیره و همین طور نفتمون رو مفت میدن به کشور های دیگه الان اکثر مخزنمون 45% هست و با این برداشت ها و با توجه به اینکه 20% آخر مخزن برداشتش سخته دیکه باید بس کنن و دنبال هر راهی جز فروش نفت باشند اینو فقط ببین کی گفتم تا 50 سال دیگه بدبخت میشن همه
  • سجاد عبدالخانی US ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    0 0
    در ۱۰۰ کیلو متر چند ثانیه طول میکشد
  • ب پ IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    0 0
    انشاالله که بزودی دشمنان وطنمو روباهمیین موشکا به نیستی می‌فرستیم امین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس