به گزارش مشرق، معصومه نصیری، مدرس و پژوهشگر سوادرسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: در زمانه‌ ای که کذب و نیرنگ فراگیر و چهره جهان اسلام را پوشانده بود حقانیت از میانه حج، راهی سرزمینی شد که بنا بود تاریخ ساز و تا قیام قیامت سرخی خونش ضامن برافراشته بودن بیرق حق‌طلبی در عالم باشد. اما این سوال همواره مطرح است که چطور مردمان آن زمانه توانایی تشخیص میان حق و باطل را نداشتند و چگونه برای اقدام علیه فرزند پیامبر(ص) متقاعد شده بودند؟ و اگر ما آن زمان می‌زیستیم در میان کدام سپاه بودیم؛ یزید یا حسین(ع)؟

از این منظر باید نگاهی انداخت به شرایط حاکم بر افکار عمومی آن روزگار و شیوه‌های عملیات روانی و رسانه‌ای سردمداران  آن زمان و تکنیک‌های اقناع مخاطبان جهت اقدام علیه فردی که حقانیتش از روز روشن‌تر بوده است.

بی‌شک عملیات روانی از زمان خلقت انسان تا به امروز در شکل‌های گوناگون رایج و در دوران مختلف همواره در راستای جهت دهی به افکار عمومی جهت نیل به نتیجه‌ای خاص به‌کار برده شده است. در عملیات روانی، جنگ، جنگ کلمات و شایعات در راستای تزلزل عقل و تغییر رفتار و اعمال است.

در آن دوران حاکمان وقت سعی در القای دعو امام حسین(ع) برای خلافت و ریاست را داشتند و آنچه مورخان نگاشته‌اند حاکی از برجسته سازی ادعای غلط و پنهان سازی واقعیت یعنی مخالفت امام(ع) با تحریف‌ها و بدعت‌ها در دین از سوی حاکمان آن روزگار است.

قلب واقعیت‌ها، برجسته‌سازی، دروغ و انگاره‌سازی های صورت گرفته همگی در وارونه‌سازی حق و باطل و جا به جایی حقیقت و دروغ نقش آفرینی کردند و اینگونه بود که در کنار بمباران خبری علیه امام حسین(ع)، وعده‌های اعطای مقام و پاداش، بالابردن هزینه‌های حمایت از امام معصوم و... همگی سبب انحراف افکار عمومی از حق و حقیقت به ظلم و انحراف شد.

 دستگاه جور که تخصص ویژه‌ای در وارونه نمایی و تغییرات جدی در حوزه دین رسول الله(ص) داشت، با استفاده از همین تکنیک‌های عملیات روانی با برچسب زنی و خبیثانه‌ترین روش‌ها خود را نماینده دین معرفی کرده و امام (ع) را سدی در برابر اجرای دین حقیقی و دشمن با پیامبر(ص). این در حالی است که امام حسین (ع) بارها علت قیام خود را نه دستیابی به حکومت که مقابله با محو دین و ظهور بدعت عنوان کردند.

در این میان اما سکوت خواص و بی تفاوتی آنها، به وقوع واقعه عاشورا کمک کرد. واقعه عاشورا را باید محصول انحراف، سکوت، فریب و تحریف دانست. عاشورا زاییده جهل توام با خودکامکی و زیاده‌خواهی مردمی بود که در این نقطه مهم تاریخی درست نیندیشیدند و دقیق اقدام نکردند.

در نهایت خون حسین، تفکر حسین و حقانیت حسین پیروز واقعی است. حقیقت از میان ظلمات سربرآورد و تا امروز روشنی‌راه جویندگان راه حق شده است. قیام حسین؛ رسانه‌ای به بلندا و عظمت تاریخ است و عاشورا عظیم‌ترین تولید رسانه‌ای تا ابد خواهد بود با تمام ویژگی‌های پیام و پیام‌رسانی و تاثیرات بر مخاطب.

و در پایان اینکه نباید تصویر کنیم این فریب‌کاری مختص آن دوران بوده است. این رویه امروز در سیل خروشان پیام‌ها و بازار داغ رسانه‌های نوین و شیوه‌های جدید عملیات روانی نیز وجود دارد. ما به این جمله باور داریم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. تشخیص مرز میان حق و باطل و ناخواسته در خدمت ظلم قرار نگرفتن و تلاش برای حق و عدالت‌طلبی آنچیزی است که امروز اگر می‌خواهیم در صف دشمنان دین قرار نگیریم، باید سرلوحه بینش و منش ما باشد. حسینی شدن فراتر از نظر، به عمل نیاز دارد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 0
    خدا عاقبتمان را به خیر کند. خیلی دوست دارم که فکر کنم در سپاه امام می بودم. خدا دانا است.
  • نبی IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
    0 0
    احتمالا اصلاح طلب میشدیم و امام رو تنها میگذاشتیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس