کد خبر 1111276
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۸
حسن رشوند نمایه

قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع)در مقابل حکومت جبار اموی، درس مقاومت و ایستادگی را به بشریت آموخت و راه نجات از ستم زورگویان و زیادخواهی سلطه جویان را برای همه اعصار نشان داد.

به گزارش مشرق، «حسن رشوند» تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی نوشت:

انقلاب اسلامی که ملهم از قیام عاشورا است و با شکست استبداد داخلی، نبرد با استکبار جهانی را سرلوحه حرکت خویش قرار داده است، بدون تردید حیات 41 ساله انقلاب خود را مرهون اهل بیت(ع)، سیدالشهداء، محرم، عاشورا، کربلا، عزاداری ها، مساجد، منابر، هیات و دستجات مذهبی می داند و امتداد این راه بدون تمسک به این اسطوره های ایستادگی در مقابل ظلم  غیرممکن است.  از همین رو است که سردار مقاومت شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی در نهیب به دشمن زور گو و ظالم آمریکایی می فرمایند: « آقای ترامپ قمار باز ما را از مرگ می ترسانی، ما ملت امام حسینیم».

بیشتر بخوانید:

چراکه کسی که در مکتب حسینی تربیت شده باشد از مرگ نمی ترسد و مرگ در راه حق برای او « احلی من العسل » است.همانگونه که در مقابل حکومت عیاش اموی ، مرگ برای امام حسین(ع) و یارانش، آغاز یک حرکت بزرگ بود یقینا برای حاج قاسم و ملت ایران که تاسی به آن بزرگوار داشته و دارند ، ایستادگی در مقابل ترامپ و همه ظالمان عالم یک فریضه بزرگ محسوب می شود.

اما برخی از پیام های عاشورا برای مقاومت کنونی ملت عاشورایی ایران عبارتند از:

1. سازش و تسلیم در برابر حکام ظالم و نالایق، در قاموس اسلام و آل الله جایی ندارد.

2. ایستادگی در برابر دشمنان اسلام هزینه دارد. هزینه هایی از نوع آنچه که امام حسین (ع) با جان و مال و فرزند و همه آنچه در دنیا داشت، پرداخت. 

3. از دشمن ولو با عِدّه و عُدّه زیاد،  نباید هراس داشت. رعب و ترس از خصائل منافقین و افراد سست ایمان است چنانچه شجاعت و شهامت جزء مختصات مومنین و شهادت طلبان است.

4. تحریم اقتصادی و استفاده از هر ابزاری برای وادار کردن جبهه مقاومت به تسلیم ، جزء خصائل جبهه باطل است.

5. دشمنان اسلام برای رسیدن به اهداف خود از هیچ خیانت و جنایتی فروگذار نکرده و به هیچ اصل انسانی و الهی پای بند نخواهند بود.

6. در مسیر مقاومت و نبرد با استکبار و مستکبرین، این پیام را باید به دشمن داد که از دادن جان ابایی نداریم.

7. مرگ با عزت و شرف بر زندگی زیر بار زور و ذلت ارجحیت دارد.

8. آنچه حضرت اباعبدالله در مقابل یزیدیان انجام داد مذاکره برای لغو تحریم ها و برآوردن  نیاز نبود. کاری که مولی انجام داد برای اتمام حجت و دعوت به حق و نجات حتی یک انسان فریب خورده در جبهه باطل تا آخرین لحظه ها بود.

9. جبهه مقاومت همواره مقتدرانه  و مظلومانه به تکلیف خود عمل کرده ، ولو آنکه در شرایط نابرابر و دشوار بوده است.

10. سربلندی دنیا و آخرت مومنان و مسلمانان و انسان های آزاده در گروه مقاومت و پایداری در مقابل دشمن است.

شباهت های امروز ترامپ با یزید

آنچه انگیزه ملت ایران برای مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکای فعلی را دوچندان می سازد، خصائل و ویژگی رئیس جمهور این کشور است که شباهت های زیادی به یزید بن معاویه دارد. ویژگی هایی که تحمل نظام استکباری و شیطان بزرگ را برای مسلمانان واقعی دشوار می سازد.

برخی از این شباهت ها عبارتند از:

1- یزید آدم گزافه گویی بود. ترامپ نیز در بیان سخن به ویژه گزافه گویی و دروغ، متهم سازی و تناقض گویی مهارت خوبی دارد تا جایی که وی را در راه اندازی جنگ روانی و تخریب طرف مقابل به تنهایی یک رسانه عوام فریب و پرمخاطب می خوانند.

2- یزید فردی فاسد الاخلاق و عیاش بود به گونه ای همه مردم بر این خصلت وی آگاهی داشتند. چنانچه بلاذری تاریخ نویس قرن سوم هجری قمری او را نخستین حکمران ارشد خلافت اسلامی می‌داند که گناهانی مانند شراب‌خواری را آشکارا مرتکب شد. مسعودی تاریخ نویس قرن چهارم هجری قمری از ابومخنف، نقل کرده که در ایام حکمرانی یزید، شراب‌خواری و فسق به دست کارگزاران او در مکه و مدینه به صورت علنی رواج یافت. شهرت یزید در لهو و لعب و عدم پایبندی‌اش به موازین و اخلاقیات اسلامی، گویا شهره خاص و عام بوده است.

ترامپ نیز در هوسرانی، زن بارگی و مصرف الکل شهره زمانه خویش است. نژاد پرستی افراطی، قلدرمآبی، غرور و تکبر، اشتغال رسمی وی به کازینو داری، قماربازی و کسب درآمدهای نامشروع و غیرقانونی و... بخشی از مفاسد اخلاقیاو است. ترامپ نخستین کارخانه مشروب سازی خود را در سال ۲۰۰۷ میلادی راه اندازی کرد اما در دوران رقابت های انتخاباتی اعلام کرد هرگز مشروب نمی نوشد اما بعدها تصاویری در رد این ادعا منتشر شد.

3- دنیاطلبی و شهوت رانی یزید سبب هراس وی از مبارزه و حضور در میدان نبرد می شد. بنابر منابع تاریخی، در سال ۵۲ ق یزید با سپاهیان مسلمان که برخی بزرگان صحابه نیز در میان آنان بودند، به سوی روم رفت. او با همسرش ام‌کلثوم میان راه ایستاد و سرگرم عیاشی و می‌گساری شد؛ اما سپاهیان که از پیش رفته بودند، به وبا و آبله مبتلا گشتند و خسارت و تلفات سنگینی دیدند. هنگامی که یزید مطلع شد، شعری با این مضمون بر زبان آورد که او را باکی نیست اگر مسلمانان از تب و آبله و وبا هلاک شوند. این خبر وقتی به معاویه رسید به خشم آمد و دستور داد تا یزید به اردوگاه باز گردد.

ترامپ نیز نشان داده و البته اقرار نیز کرده است که مرد جنگ نیست. اگرچه قضاوت نهایی در مورد وی را باید به آینده سپرد اما تاکنون چند بار نتایج جلسات حاکمیتی آمریکا را به خاطر ترس از ورود به عرصه نبرد نظامی نقض کرده و حتی حاضر می شود از ایران به خاطر عدم حمله به هواپیمای حامل سرنشین آمریکا تشکر کند و یا پس از جنایت بزرگ  به شهادت رساندن شهید سلیمانی با واسطه های منطقه ای خود به ایران پیام می دهد من مایل به درگیری نظامی با ایران نیستم. بدون تردید تصمیم ترامپ برای خروج نیروهایش از افغانستان ، عراق و سوریه و کاهش تدریجی آنها از منطقه و عدم انتقام از جمهوری اسلامی در ماجرای پهباد آمریکا  و شهادت شهید سلیمانی از سر انسان دوستی و جلوگیری از خونریزی نبوده است ، بلکه حاصل از ترسی بوده که در وجود همه ظالمان ترسو از جمله ترامپ وجود دارد.

4- یزید روحیه سازشکارانه با دشمنان اسلام بویژه مسیحیان اروپا را داشت و در زمان حکومت او، به سبب درگیری‎ها و قیام‌های داخلی که علیه او صورت گرفت، روند فتوحات مسلمانان از حرکت باز ایستاد. او با مسیحیان اروپا رویه مسالمت‌آمیزی اختیار کرد و حتی از برخی نقاط که در زمان معاویه با صرف هزینه‎ها و تلفات بسیار فتح شده بود، عقب نشست و با دریافت رشوه ،سپاه خود را از قبرس فراخواند. ترامپ نیز از این جهت که حیثیت آمریکا را به باد داده و متحدینش را به ناراضیان این کشور تبدیل کرده، شکاف اجتماعی را به بیش از حد رسانده و زنگ های افول آمریکا به عنوان یک قدرت را به صدا درآورده است، شباهت زیادی به یزید و معاویه دارد.

5- یکی دیگر از ویژگی های یزید اشرافی گری و ثروت اندوزی بود. چنانچه تاسیس کاخ یزید در دمشق یکی از اولین بناهای شاهانه در میان خلفای اسلامی است.ترامپ نیز یکی از بزرگترین املاک داران آمریکا است. وی در سن ۲۷ سالگی مالک ۱۴ هزار آپارتمان بود. افرادی که در «پالم بیچ» زندگی می کنند حتما کاخ ترامپ را که یک برج آسمان خراش است ، مشاهده کرده اند. هتل ترامپ در شیکاگو از جمله هتل های گران قیمت است به طوری که یک بطری آب معدنی متوسط در این هتل ۲۵ دلار قیمت دارد.

6- تاریخ عبرت دهنده خوبی است و اگر به درستی به آن  نگریسته شود هم می توان یزیدیان زمان و قدرت پوشالی آنان را خوب شناخت و اگر ترس به خود راه نداد ، سرافراز از آن بیرون آمد وچنان سرنوشت بشر را تغییر داد که همچون حسین بن علی (ع)  با گذشت بیش از 1400 سال با 72 تن در حالی که نفری از آن قدسیان به ظاهر زنده نماند ، همچون خورشید تابناک هر روز در نقطه نقطه این کره خاکی بتابد و در سوی دیگر این میدان ، یزیدیانی که مقهور پیروزی در فاصله یک صبح تا شام بودند را چنان به خاک مذلت بکشاند که نه تنها امروز هیچ نشانی از آنها نیست ، بلکه تا دنیا دنیاست ،لعن و نفرین نثار آنهاست.امروز نیز محصول ایستادگی در مقابل ترامپ و همه ظالمانی که انسانیت را به سخره گرفته اند، از همان جنس است و اگر عزت می خواهیم باید همچون شهید سلیمانی در مقابل زیاده خواهی ظالمانه ترامپ و همه ترامپ های عالم ایستاد و در این صورت است که می توانیم بگوییم « ما ملت امام حسینیم».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس