انتشارات سروش

کتاب حاضر نخستین مجلد از مجموعه کتاب‌های تولید شده از برنامه‌های "معرفت" با عنوان "عقل و عشق در حریم عاشورا" است.

به گزارش مشرق، "عقل و عشق در حریم عاشورا" حاوی دیدگاه‌های فلسفی دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی با تدوین و تحقیق اسماعیل منصوری‌لاریجانی، عنوان کتابی است که انتشارات سروش در بسته ویژه ماه محرم به مخاطبان خود پیشنهاد می‌کند.

برنامه "معرفت" یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه چهارم سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این برنامه قریب به پنج سال است که به صورت مستمر پخش و سخنان روان و شیوای دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی در این برنامه سبب جذب مخاطبان گسترده‌ای شد.

کتاب حاضر نخستین مجلد از مجموعه کتاب‌های تولید شده از برنامه‌های "معرفت" با عنوان "عقل و عشق در حریم عاشورا" است که از ویژگی‌های بارز آن می‌توان به بیان مطالب عمیق حکمی و عرفانی در قالب الفاظ و اصطلاحات روشن برای فهم دقیق مطلب برای عامه مردم در کنار خواص اشاره کرد.

کتاب "عقل و عشق در حریم عاشورا" روایتی تاریخی از حادثه عاشورا نیست، بلکه در حد خود به مبانی معرفتی این حادثه پرداخته که در آن میان، بحث از عقل و عشق برجستگی بیشتری دارد.

این مجموعه برنامه‌ها به خوبی وفاق قرآن، عرفان و برهان را به مخاطب صاحب بصیرت نشان می‌دهد. پرداختن به آیات و روایات و اشعار بزرگان برای درک بهتر مطالب، از جمله ویژگی‌های این برنامه است که با بیانات شیوای استاد دکتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی در پاسخ به پرسش‌های موشکافانه‌ای که دکتر اسماعیل منصوری‌لاریجانی مطرح می‌کند، روح مخاطب را با عمق مفاهیم حکمی آیات و روایات همراه می‌کند و افزون بر آن، شعر و ادبیات نیز قریحه لطیف مخاطب ایرانی را می‌نوازد.

در بخشی از کتاب آمده است: "دین امری عقلانی است. دین هرکس متناسب با درجه عقل اوست. مؤمنان همه در یک درجه مساوی نیستند. میزان دینداری هر فرد به اندازه عقل اوست. هرچه تعالی عقلش بیشتر باشد، دینش متعالی‌تر و عمیق‌تر است و این‌طور نیست که نخست دین‌دار باشیم و بعد عقل پیدا کنیم، بلکه ابتدا باید عاقل بود تا دین‌دار شد. انسان به مقتضای عقل، دین را می‌پذیرد و وقتی کسی به وحدت نامتناهی حق ایمان دارد و با عقلانیتش می‌فهمد که همه هستی، پرتو نور خداوند است، چگونه تسلیم او نشود؟ تسلیم شدن در برابر حق، حکم عقل است. در حرکت امام حسین(ع) ذره‌ای عمل خلاف عقل نیست. او تجلی عقلانیت و تجسم عشق است. او ولی مطلق خداوند است".

مجموعه بیست جلدی کتاب‌های معرفت براساس مباحث مطرح شده در برنامه "معرفت" تنظیم و غیر از دو یا سه جلد که به موضوعاتی مثل تجلی و وجود یا معاد و غیره پرداخته شده و درباره مسائل معرفتی هستند، دیگر مجلدات به بررسی افکار و آرای اندیشمندان بزرگ اسلامی در حوزه حکمت و عرفان می‌پردازند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس