رافائل گروسی نمایه

در دوره جدید مدیریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رفتارهای این نهاد بین‌المللی در قبال ایران با فاصله گرفتن از رویکردهای حقوقی و فنی، سمت و سوی سیاسی به خود گرفته است.

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا دوشنبه طبق برنامه‌ای از پیش تنظیم شده وارد تهران خواهد شد.

مدیر کل آژانس در سفر به ایران با برخی مقامات کشورمان از جمله وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار کرده و در مورد برخی موضوعات فیمابین ایران و آژانس با آنها گفتگو خواهد کرد.

اولین سفر گروسی به تهران در پست مدیرکلی آژانس در حالی انجام می‌شود که ایران پس از امضاء موافقت‌نامه برجام، همکاری نزدیک و سازنده‌ای در زمینه اجرای تعهدات خود با آژانس داشته و این نهاد بین‌المللی نیز با ارائه ۱۷ گزارش رسمی به آن اذعان کرده است.

بیشتر بخوانید:

واکنش ایران به بازرسی رافائل گروسی چه باید باشد؟

واکنش مسکو به سفر «گروسی» به ایران

تروئیکای اروپایی: ایران بی‌درنگ به اجرای کامل تعهداتش بازگردد

چرا اروپایی‌ها با پیشنهاد آمریکا برای فعال شدن مکانیسم ماشه مخالف‌اند؟

در دوره جدید مدیریت آژانس اما؛ به دلایلی از جمله فشارهای کاخ سفید و رژیم صهیونیستی به آژانس و مطرح کردن اسناد ادعایی علیه کشورمان، رفتارهای آژانس در قبال ایران با فاصله گرفتن از رویکردهای حقوقی و فنی، سمت و سوی سیاسی به خود گرفته است.

با همین رویکرد بود که حدود سه ماه قبل و پیش از برگزاری اجلاس شورای حکام، برای اولین بار پس از امضای برجام، آژانس در اقدامی برنامه‌ریزی شده و بدون هرگونه توجیه حقوقی و فنی، گزارشی سیاسی و تعجب‌آور از تعامل جمهوری اسلامی با این نهاد به شورای حکام ارائه کرد.

متعاقب این گزارش، تروئیکای اروپایی نیز در یک سناریوی هماهنگ شده با آمریکا، پیش‌نویس قطعنامه‌ای ضدایرانی را مبتنی بر اسناد ادعایی رژیم صهیونیستی به صحن شورای حکام آژانس برد تا از این رهگذر، اولین گزارش منفی نسبت به فعالیت‌های ایران ذیل برجام منتشر شود.

قطعنامه‌ای که در آخرین اجلاس شورای حکام آژانس در خردادماه سال جاری با ۲۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۷ رأی ممتنع علیه ایران صادر شد، از سال ۲۰۱۲ تاکنون سابقه نداشته است.

گرچه ایران با تاکید بر استدلال‌های حقوقی و متقن خود، رویه جدید آژانس در استناد به اسناد ادعایی که ارائه دهنده (رژیم صهیونیستی) بر به دست آوردن آن از طریق روش‌های جاسوسی تاکید دارد را نپذیرفته، لیکن به دلیل اعتقاد به ضرورت تعامل مستمر با نهاد حقوقی بین‌المللی ناظر بر فعالیت‌های هسته‌ای، مسیر همکاری‌ها را همچنان باز گذاشته است.

درخواست‌های جدید آژانس که عملا تلاشی است برای ورود به پرونده بسته شده مربوط به موضوعات گذشته (Past Issues)، ضمن آن که به لحاظ حقوقی با مانیفست این سازمان مغایرت دارد عملا به نوعی زیر سوال بردن مبانی و توافقاتی است که بر اساس آن برجام شکل گرفت.

در حالی که صورت حساب بلند بدهی‌های پرداخت نشده اروپا به ایران در توافق‌نامه برجام همچنان تعیین تکلیف نشده و آمریکا نیز با خروج از برجام عملا این توافق‌نامه را از کارآیی ساقط نموده، طرح مطالبات غیرحقوقی آژانس از ایران، لطمه زدن به جایگاه و اعتبار این نهاد بین‌المللی و تنزل جایگاه آن در حد ابزاری برای فشار به کشورهای مستقل است.

سفر گروسی به ایران و گفتگوی او با مقامات عالی کشورمان فرصتی دوباره به آژانس برای بازیابی نقش خود به عنوان یک نهاد بین‌المللی بوده و زمینه‌ساز دستیابی به راهکارهای مشترک برای ایفای نقش نظارتی این سازمان با رویکردی غیرسیاسی و فنی است.

جمهوری اسلامی ایران که رکورددار تعداد بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ایش می‌باشد بارها اعلام کرده که در حوزه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای چیزی برای پنهان کردن ندارد و آماده تداوم همکاری سازنده در چارچوب مبانی حقوقی و فنی با آژانس است.

به طور قطع این رویکرد تا زمانی تداوم خواهد داشت که آژانس به تکالیف و وظایف حرفه‌ای خود پایبند بوده و به دنبال استفاده از حسن نیت ایران برای تحقق خواست و اراده باج‌گیران بین‌المللی نباشد.

منبع: نورنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
    0 0
    فقط قیافه رو نگاه کن، به چیچو وفرانکو یه سور زده!!! خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس