کد خبر 1109560
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴
لوکاشنکو

رئیس جمهور بلاروس روز شنبه گفت که تحرکات اخیر علیه دولت وی بخشی از طرح فشار به روسیه است.

به گزارش مشرق، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهور بلاروس روز شنبه گفت که تحرکات علیه دولت این کشور بخشی از طرح فشار به روسیه است.

بیشتر بخوانید:

لاوروف: اتحادیه اروپا به حقوق بشر در بلاروس علاقه ندارد

اتحادیه اروپا با تحریم علیه بلاروس موافقت کرد

از سوی دیگر وی دستور اجرایی صادر کرد که طی آن شرکت‌هایی که به اعتصاب پرداخته‌اند از روز دوشنبه تعطیل شوند.

وی که در جمع حامیان خود در «گرودنو» صحبت می‌کرد، افزود: «من از فرمانداران و مدیران اجرایی کمیته‌ها می‌خواهم اگر کسی نمی‌خواهد کار کند آنها را مجبور نکنید.ما این را نمی‌خواهیم. ما هنوز قادر نیستیم که آنها را مجبور کنیم و آنها را تحت تعقیب قرار نمی‌دهیم. کشور از این شرایط خارج خواهد شد. اما اگر یک نهاد کار نکند، ما درب آن را روز دوشنبه قفل می‌کنیم. مردم آرام خواهند شد. ما بعدا مشخص خواهیم کرد که چه کسی را برای کار در این نهادها دعوت کنیم.»

لوکاشنکو همچنین تاکید کرد که نیروهای امنیتی این کشور باید نظم را در داخل و در مرزهای این کشور حفظ کنند.

وی گفت: «در مرزهای غربی، اوضاع بی ثبات است، آنها (کشورهای غربی) ما را تهدید کرده و آشکارا در امور داخلی ما مداخله می‌کنند.»

رئیس جمهور بلاروس هشدار داد در صورتی که وی رئیس جمهور کشور نباشد، بلاروس ویران خواهد شد.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور بلاروس صبح امروز در سخنانی پیشنهاد امانوئل ماکرون همتای فرانسوی برای میانجیگری بین دولت بلاروس و مخالفان این کشور را رد کرد.

لوکاشنکو در جریان یک تجمع در مینسک پایتخت بلاروس در این باره  گفت: «(امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه) می‌خواهد میانجی گفت‌وگوها در بلاروس باشد. خوب بگذارید که بگویم من میانجی بین جلیقه زردها و ماکرون خواهم شد».

طبق اعلام کمیسیون ملی انتخابات بلاروس الکسلاندر لوکاشنکو با کسب ۸۰.۲۳ درصد آرا در انتخابات پیروز شد و برای ششمین بار در مقام ریاست جمهوری ابقا شد.

«اسوتلانا تیخانوفسکایا» رهبر مخالفان در رده دوم قرار گرفت اما ضمن رد نتیجه انتخابات و اتهام‌زنی درباره تقلب، از بلاروس گریخت و به لیتوانی پناهنده شد. وی همچنین خود را برنده انتخابات معرفی کرد و از کشورهای خارجی به ویژه اروپایی‌ها خواست که پیروزی لوکانشکو را به رسمیت نشناسند.

در جریان این اعتراضات تاکنون بیش از ۶ هزار معترض دستگیر و صدها نفر زخمی شده‌اند. مقامات بلاروس نیز کشته شدن دو نفر در جریان اعتراضات را تأیید کرده‌اند.  

لوکاشنکو در میانه افزایش تقاضاها برای کناره‌گیری از قدرت، گفت تا زمانی که زنده است، انتخابات دوباره در کار نخواهد بود.

رئیس‌جمهور بلاروس البته اعلام کرد که آماده است قدرت را تقسیم کند و قانون اساسی را تغییر دهد اما نه تحت فشار معترضان.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس