‎آجورلو: فوتبال مورد استعمار قرار گرفته و ضعیف و ناتوان شده/ فاجعه ویلموتس حاصل آشفتگی و ساختار غلط فوتبال است

مدیرعامل پیشین تراکتور معتقد است شرایط امروز فوتبال ایران از جمله شکست بزرگ در ماجرای قرارداد ویلموتس حاصل فقدان شفافیت، استقلال، عدالت و کارآمدی است.

به گزارش مشرق، مصطفی آجورلو با اشاره به ضرورت پذیرش اشتباهات صورت گرفته در وقایع سال‌های اخیر فوتبال ایران گفت: حقیقت این است که ریشه مشکلات و آسیب‌های وارد شده به فوتبال را نباید محدود به فعالیت و اقدام یک فرد یا افراد محدودی بدانیم، بلکه لازم است نگاهی گسترده و عمیق‌تر به این موضوع داشته باشیم. عقیده دارم فقدان استقلال، شفافیت، عدالت و کارآمدی در سالیان گذشته مانع از توسعه و پیشرفت فوتبال ایران شده و وضعیت نامساعدی را ایجاد کرده که خروجی آن فجایعی از جمله خسارت جبران ناپذیر در ماجرای قرارداد سرمربی تیم ملی است.

شفافیت و صداقت، نخستین نیاز فوتبال
مدیرعامل پیشین باشگاه تراکتور خاطرنشان کرد: نخستین نیاز ما در فوتبال شفافیت است. اگر فوتبال را وابسته به جامعه و علاقه‌مندانش می‌دانیم، امروز می‌توانیم سوال کنیم که چرا در بسیاری موضوعات از جمله همین قرارداد ویلموتس، انتخاب ایشان و فرایند توافق و تنظیم قرارداد با شفافیت رفتار نشد؟ اگر با شفافیت نسبت به موضوع برخورد می‌شد، امروز با چنین وضعیت نابسامانی مواجه نمی‌شدیم. فضای فوتبال نیازمند بیان حقایق است، در حالی که با توجه به تحولات تکنولوژیک چیزی از چشم رسانه و مردم پنهان نمی‌ماند.

وی افزود: اگر این تیم ملی و فدراسیون متعلق به یک ملت است، باید در قبال رسانه و مردم پاسخگو باشیم نه اینکه واقعیت را کتمان کنیم تا یکباره جامعه با یک بحران بی‌سابقه اقتصادی در فوتبال مواجه شود، آن هم ‌زمانی که امید کمی برای جبران این وضعیت باقی مانده است. فوتبال فضای مورد توجه جامعه است و نیاز به صداقت و شفافیت دارد که اگر وجود داشت، چنین وقایع تلخی اتفاق نمی‌افتاد. بهترین راه برای حاکم کردن شفافیت، قدرت رسانه‌هاست که افکار عمومی را نمایندگی می‌کنند. کمک رسانه‌ها به بیان واقعیت و حقایق موجب کارآمدی دستگاه فوتبال کشور و مقابله با ناهنجاری‌ها می‌شود.

کی‌روش چرا رفت؟
‎آجورلو در ادامه گفت: موضوع بعدی از نظر من استقلال فدراسیون فوتبال است. فکر می‌کنم بهای سنگینی برای پایان دادن به این دور باطل پرداخت می‌کنیم، اما حداقل بیاییم از این فاجعه بزرگ درس بگیریم. سوال اول این است که کی‌روش چرا رفت؟ مربی‌ای که از نظر کسب نتیجه، موفقیت‌های بزرگی را برای فوتبال ایران به دست آورده بود، مقبولیت داشت و با وجود برخی مشکلات به هر صورت باید اداره می‌شد. حتی قسمتی از منابع تامین قرارداد خودش را از طریق پاداش‌ها جبران می‌کرد. آیا غیر از این است که در این مسئله هم مداخله شد و استقلال فدراسیون فوتبال زیر سوال رفت؟‌

سوال دوم این است که بعد از کی‌روش چگونه به این گزینه رسیدیم؟‌ صداقت با مردم این است که بگوییم بهتر و بزرگ‌تر از کی‌روش را می‌آوریم و برویم سراغ یک مربی ضعیف‌تر از کی‌روش که در نهایت چنین فاجعه‌ای را رقم زده است؟ طبیعی است هنگام انعقاد قرارداد کشور در تحریم بوده و  باید به این موضوع توجه می‌شده است. سال‌هاست این مشکلات ارزی و انتقال پول را داریم و طبیعی است که باید در مقاطع مختلف این مسئله  را مورد نظر قرار داد.

بیشتر بخوانید:

دعوای ویلموتس را ادامه بدهیم

دست از دخالت در فوتبال بردارید
‎رئیس سابق اتحادیه فوتبال ایران خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال اشتباهات متعددی در این موضوع داشته که عیان شده است. امیدوارم در دادگاه عالی ورزش امکان تغییر این رای به سود کشور وجود داشته باشد و بیش از دو میلیون یوروی قبلی متضرر نشویم. فدراسیون فوتبال اشتباهات متعددی در این موضوع داشته اما نقش وزارت ورزش در این انتخاب و در این توافق حتی در تنظیم جزئیات قرارداد چیست؟ فیفا توصیه می‌کند وزیر ورزش عضو مجمع فدراسیون نباشد، آن وقت مقام رسمی وقت وزارت ورزش با افتخار اعلام می‌کند که فلان بند را به قرارداد ویلموتس اضافه کرده‌ایم. مگر نقش وزارت ورزش تنظیم قرارداد مربیان تیم‌های ملی است؟‌ این بود تاکید بر استقلال فدراسیون‌ها و عدم دخالت در فوتبال؟ به نوبه خودم از وزیر محترم ورزش و وزرای محترم ورزش در آینده همچنین دولت فعلی و دولت‌های آینده خواهش می‌کنم که دست از دخالت در موضوع فوتبال بردارید. حاصل این دخالت در دولت فعلی و دولت‌های گذشته مشخص نیست؟ دخالت نکنند و پس از ظهور چنین فجایعی نقش خودشان را انکار نکنند.

آجورلو با اشاره به معرفی ویلموتس از سوی موسسه فرهنگی ایران و هلند گفت: چه ضرورتی دارد که فلان‌ نامه از آن انجمن غیر مرتبط پاراف شود و چنین گزینه‌هایی معرفی کنند؟ چه نیازی هست بند و ماده و تبصره به قرارداد اضافه کنند و بگویند این شاهکار ما بود؟ تعداد زیادی کارشناس و پیشکسوت و مربی و متخصص در  فوتبال داریم و کارشناسان متخصص در حوزه حقوق بین‌الملل در ورزش که اگر مورد مشورت قرار می‌گرفتند با چنین قراردادی بزرگ‌ترین خسارت تاریخ ورزش کشور رقم نمی‌خورد. چرا نباید مربی تیم ملی از طریق کمیته فنی انتخاب و چرا قرارداد او نباید از طریق کمیته حقوقی تهیه و تأیید شود؟

وی افزود: متاسفانه فوتبال در شرایط عجز و ناتوانی مطلق قرار گرفته و مظلومانه مورد استعمار قرار گرفته در حالی که ثروت فراوانی دارد و شایسته نیست که این گونه ضعیف و ناتوان شده  و با مداخلات مختلف مواجه شود. فوتبال ثروتمند است و اگر استقلال خود را بیابد و توسط عقل جمعی اداره شود، به جای خسارت و ناراحتی برای جامعه، موجب نشاط و همبستگی و رونق می‌شود. این شأن وزارت محترم ورزش و جوانان نیست که در جزئی‌ترین تصمیمات فدراسیون و باشگاه‌ها دخالت کند. متاسفانه این روند از سوی وزرای مختلف ورزش و سازمان تربیت بدنی در دوره‌های مختلف دنبال شده و مختص به یک دوره نیست. بر همین اساس کمتر شاهد تحول ساختاری به جای دخالت‌ها و استفاده سیاسی از ورزش بوده‌ایم. راه عبور از شرایط موجود، خصوصی شدن فوتبال و حرکت به سمت حرفه‌ای شدن است.

فدراسیون هویتش را از دست داده است
کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در انتخابات سال 95 گفت: موضوع بحث من ویژه دولت فعلی نیست، دولت‌های قبلی هم در فوتبال دخالت کردند،‌ دخالت نابجا کردند و آسیب زدند. این موضوع استقلال با کارآمدی فدراسیون فوتبال ارتباط مستقیم دارد. اگر فوتبال به استقلال مالی برسد و بتواند از منابع خودش ارتزاق کند، محتاج بودجه دولتی برای اداره فدراسیون و باشگاه‌ها نیست که رئیس جمهور در یک دوره‌ای برای تیم ملی سرمربی انتخاب کند، مربی دیگری را برکنار کند، وزیر با مربی یک باشگاه مذاکره کند، بند و ماده حقوقی به قرارداد تیم ملی اضافه کند. این حاصل فقدان استقلال در فوتبال است که فدراسیونش هویت خودش را از دست داده و چنین بحرانی پدید می‌آید. حتی این دخالت با وجود نکوهیده بودن، دقیق و کارشناسی هم نبوده که از خسارت جلوگیری کند. در حالی که شأن وزارت ورزش نظارتی و هدایتی و سیاست‌گذاری است و حتماً می‌توانسته به صورت کارشناسی با موضوع برخورد کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده.

دولت در قبال تصمیمات خودش در فوتبال پاسخگو باشد
مدیرعامل سابق باشگاه پاس تهران اظهار داشت: فدراسیون اگر در ادوار گذشته یا امروز استقلال داشت با دستور دولت وقت یک باشگاه بزرگ و افتخار آفرین مثل پاس تهران را منتقل و نابود نمی‌کردند، اما فدراسیون سکوت می‌کند، زیر نامه انتقال را امضا می‌کند چرا که تابع وزارت و دولت وقت است. فدراسیون اگر مستقل شود و روی پای خودش با اتکا به درآمدهای خودش بایستد معاون رئیس جمهور در انتخابات فوتبال مداخله نمی‌کند که در نهایت چنین سرنوشتی را رقم بزند.

آجورلو با بیان اینکه مهدی تاج و هیئت رئیسه حتماً اشتباهاتی داشته‌اند، گفت: علاوه بر آنها در این انتخاب، در این توافق و در تمامی بخش‌های این موضوع تنها نبوده‌اند که حالا وزارت ورزش مدعی شود هیچ دخالتی در این پرونده نداشته و هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند. اگر شما با مداخله دیروز به دنبال تعیین سرنوشت امروز فوتبال بودید حالا باید در قبال تصمیمات و انتخاب خودتان پاسخگو باشید.

وی افزود: اگر هدف دولت‌ها کمک به فوتبال بوده، چرا گامی برای توسعه و پیشرفت فوتبال در این سال‌ها برنداشتند؟‌ چرا موضوع حق پخش و تأمین بودجه برای باشگاه‌ها از طریق درآمدهای مشروع فوتبال را حل نکردند؟ کمک کردن به فوتبال این است که افراد غیر متخصص و نا آشنا به این حوزه را در باشگاه‌ها منصوب کنند؟ گزینه برای هدایت تیم ملی معرفی کنند؟ قرارداد را تایید و تنظیم کنند؟ عکس‌های یادگاری با پیراهن تیم ملی به ثبت برسانند و بعد هم بگویند ارتباطی به ما نداشته؟ چه گامی در مسیر توسعه و پیشرفت فوتبال برداشتید؟ برای آینده باشگاه‌ها چه کردید؟‌ برای توسعه عادلانه منابع فوتبال چه کردید که باشگاه‌های محبوب و مردمی مثل ملوان و سپیدرود و شاهین بوشهر به این وضعیت تاسف برانگیز دچار نشوند؟

در انتخابات سال 95 مهندسی صورت گرفت
«سال‌هاست هرجا که افتخار خدمتگذاری داشته‌ام در حوزه فوتبال و ورزش فعال بودم.» آجورلو با بیان این جمله تصریح کرد: در سپاه پاسداران و نیروی انتظامی مسئول بخش تربیت‌بدنی یا باشگاه فوتبال بودم، در شهرداری مسئول سازمان ورزش بودم یا در باشگاه‌هایی که کار کردم محور فعالیتم فوتبال بوده، خودم را مدعی حوزه اقتصادی و گردشگری یا صنعت و تجارت نمی‌دانم. چرا دوستان ما که در حوزه‌های دیگر تخصص دارند ورزش و فوتبال را موضوع تخصصی نمی‌دانند و با این تصمیمات غیر کارشناسانه چنین شرایطی را رقم زده‌اند؟ علاوه بر آقای تاج کسانی که توصیه، معرفی، تشویق و حمایت کرده‌اند، مقصر نیستند؟ متعجب هستم از این اشتباه بزرگ که با حضور برخی افراد رقم خورده که در حوزه فوتبال و اقتصاد صاحب تجربه هستند و تعاملات بین‌المللی را می‌شناسند. گرچه در این میان باید مراقب باشیم که مرز میان اشتباه و سو استفاده رعایت شود. نباید نقد عملکرد موجب شود که ما تهمت اخلاقی به افراد وارد کنیم.

مدیرعامل سابق باشگاه تراکتور عنوان کرد: بررسی هرگونه اتهامی در این بخش در اختیار مراجع قضایی و امنیتی است و باید بر اساس اخلاق و شرع با موضوع برخورد شود. نقد فنی به جا و درست است، اما نباید تبدیل به تعدی اخلاقی علیه آبروی افراد شود. آقای تاج رقیب من بوده و من منتقد عملکرد او بوده و هستم. نقدم را هم عیان گفته‌ام و حتی درباره دخالت در انتخابات فوتبال که منجر به روی کار آمدن آقای تاج شد، به معاون اول رئیس جمهور نامه نوشتم. معتقدم در انتخابات سال 95 مهندسی صورت گرفت، الان هم نقدهای خودم را در موضوع قرارداد ویلموتس گفتم، اما اینها دلیل نمی‌شود که به دنبال انتقام‌گیری باشیم و هرگونه تهمتی را بیان کنیم. ادعاهای مختلف باید توسط مراجع قضایی بررسی شود. عملکرد ایشان در زمینه انتخاب ویلموتس و شیوه عقد قرارداد با او حتماً قابل نقد است و ایشان باید نسبت به این موارد پاسخگو باشند، اما در مورد برخی موارد اتهامی باید کمی خویشتندار بود تا مراجع ذیصلاح درباره آن سخن گویند.

مجلس می‌تواند استقلال و عدالت را در فوتبال محقق کند
آجورلو گفت: تأکید من بر استقلال، عدالت، شفافیت، توسعه و کارآمدی فوتبال است که مثل یک زنجیر به هم پیوسته و جدا نمی‌شود. مجلس محترم که نسبت به موضوع فوتبال به خوبی و به درستی تا این حد حساس و جدی است در این حوزه می‌تواند با قانون‌گذاری از خصوصی شدن و توسعه فوتبال حمایت کند.  تا زمانی که فوتبال مستقل نباشد و سیاسیون در آن دخالت کنند، وابستگی به دولت‌ها پیامد بهتری به همراه نخواهد داشت. مجلس می‌تواند نقش کلیدی و سازنده در آینده فوتبال داشته باشد با تصویب قوانینی که استقلال و عدالت را در فوتبال محقق می‌کند. فوتبال ما غنی و ثروتمند است، اما با ناکارآمدی اداره می‌شود. اگر موضوع حق پخش، کپی رایت و تبلیغات دور زمین حل شود،‌ با فراهم شدن ظرفیت‌های قانونی باشگاه‌ها برای تصمیم‌گیری در خصوص کادرفنی و انتخاب بازیکن منتظر تایید دیگر نهادها نمی‌مانند. عدالت حاصل استقلال مالی فوتبال و شفافیت است، زمانی که درآمد مشخص از منابع مالی معین و قانونی تقسیم شود، سهم هر باشگاه به میزان محبوبیت و جایگاهی که در جدول داشته تقسیم خواهد شد و توسعه و کارآمدی خروجی این تحول بزرگ مربیان جوان ایرانی نتایجی ضعیف‌تر از ویلموتس می‌گرفتند؟

وی یادآور شد: کارآمدی این است که فدراسیون فوتبال ساختار مشخصی برای انتخاب سرمربی داشته باشد، کمیته فنی قدرتمندی داشته باشد که اگر داشت امروز در قبال این انتخاب پاسخگو بود. اگر ساختار و کار آمدی دیده می‌شد امروز به این سؤال پاسخ می‌دادند که آیا مربیان جوان ایرانی شایستگی و توانمندی بیش از ویلموتس نداشتند و نتایج ضعیف‌تری کسب می‌کردند؟‌ اگر مشکل تامین منابع و انتقال پول داشتیم، چرا پس از کی‌روش و یا حتی پس از ویلموتس به داشته‌های خودمان اعتماد نکردیم؟ عدالت این است که مربیان تیم‌های ملی دیگر یا اعضای تیم‌های ملی فوتسال و بانوان 18 ماه حقوق نگیرند، پاداش نگیرند و ما برای مدت 60 روز بیش از 200 میلیارد تومان به یک مربی ناکارآمد خانه‌نشین پرداخت کنیم؟

آجورلو اظهار داشت: در این شرایط بحرانی همه اهالی فوتبال، وزارت ورزش و متولیان اصلی این قرارداد مقصران این موضوع هستند. دوستان که متولی امر و تصمیم گیرنده در این حوزه بودند و امروز مدعی می‌شوند هیچ دخالتی نداشتند و تنها در عکس‌های یادگاری مشارکت فعال داشتند، امروز باید در قبال جامعه، قانون و نهادهای مسئول پاسخگو باشند. ورود صدا و سیما، مجلس محترم و نهادهای نظارتی در این حوزه حتماً اتفاق بسیار خوبی است، اما مشروط به اینکه محدود در این زمان و این پرونده نباشد و تمامی مشکلات فوتبال را مورد بررسی قرار دهند.

وی گفت: مجلس می‌تواند با نظارت بر آسیب‌های موجود و تلاش برای کمک به فوتبال و خروج از شرایط موجود تلاش کند. مشکلات فوتبال زمانی حل می‌شود که با استفاده از درآمدهای مشروع و قانونی خودش با اقتصادی مستقل و شفاف وابسته به دولت نباشد. فوتبالی که از داشته‌های خودش ارتزاق کند، قطعاً توصیه‌پذیر نخواهد بود. امروز هم باید بگوییم فوتبال تنها، نحیف و ضعیف مانده، اعتماد عمومی را از دست داده چرا که فاقد کارآمدی و شفافیت است، راه نجات از مسیر اتحاد و یکدلی اهالی فوتبال می‌گذرد. فوتبالی‌ها باید آینده فوتبال را رقم بزنند و از حق خودشان به پشتوانه قانون دفاع کنند. نهاد اداره کننده فوتبال قدرت و توان و مقبولیت ندارد و به همین واسطه فوتبال دچار آشفتگی شده است. فاجعه ویلموتس هم در واقع حاصل این آشفتگی و چرخه و ساختار غلط فوتبال کشور است. فراتر از افراد برای اصلاح فوتبال نیاز به اصلاح ساختارها و کارآمد کردن دستگاه فوتبال کشور داریم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس