کد خبر 1109041
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹

به گزارش مشرق، سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت سابق آمریکا از تلاش این کشور برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه به شدت انتقاد کرد.

رایس در پیامی توییتری مواضع دولت دونالد ترامپ در توسل به مکانیسم ماشه به منظور برگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به رغم خروج دولت ترامپ از برجام انتقاد کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت باراک اوباما در پیامی توییتری در این باره نوشت: «به راه انداختن "اسنپ‌بس" وقتی که ایالات متحده خودش ابتدائا با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران آن را نقض کرد، حق وتوی ایالات متحده و رژیم‌های تحریم‌های جهانی را تضعیف خواهد کرد. خنگ‌ و خنگ‌تر».

دولت آمریکا بامداد شامگاه پنجشنبه (دیشب) با ارائه نامه‌ای رسماً سازمان ملل را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد. آمریکا نامه‌ای را تقدیم اعضای شورای امنیت سازمان ملل کرده که ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای برجام متهم می‌کند.

این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کند که از لحاظ تئوریک می‌تواند به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود. با این حال، کارشناسان گفته‌اند دولت آمریکا مسیر پرپیچ و خم و دشواری پیش رو دارد.

ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

دولت ترامپ چند روز پیش در رأی‌گیری شورای امنیت برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران ناکام ماند.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام‌های دولت آمریکا ادعا می‌کنند از آنجا که در متن قطعنامه ۲۲۳۱ از آمریکا به عنوان «مشارکت‌کننده برجام» یاد شده این کشور می‌تواند از ایران بابت «نقض اساسی برجام» شکایت کند.

پیشتر وزیر خارجه ایران با اشاره به مخالفت‌های صورت گرفته در پی فعال کردن سازوکار ماشه از سوی آمریکا اعلام کرده بود: یک بار دیگر دولت ترامپ منزوی و در صحنه جهانی رسوا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
    10 1
    و مکرو و مکر الله و الله خیر الماکرین و (یهود و دشمنان مسیح، برای نابودی او و آیینش،) نقشه کشیدند؛ و خداوند (بر حفظ او و آیینش،) چاره‌جویی کرد؛ و خداوند، بهترین چاره‌جویان است.
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
    0 0
    اسنپ بس؟ حقا که کشور توسط امثال شما داره اداره میشه که وضع ما اینه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس