کد خبر 1108896
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۳
کرونا نمایه

 این روز ها که با اوج گیری دوباره ابتلا به کووید-۱۹ و مرگ ومیر ناشی از آن در کشور مواجه هستیم این سوال مطرح شود که چطور با یک برنامه غذایی سالم سیستم ایمنی بدن را بیش از پیش تقویت کنیم؟

به گزارش مشرق،براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) اگر همه افراد بتوانند باید ها و نباید های تغذیه ای در این روز ها را جدی بگیرند، حتما تا حد قابل قبولی احتمال ابتلا به کووید-۱۹ را در خود و اعضای خانواده کاهش می دهند. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که کنار رعایت اصول تغذیه ای به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن هرگز نباید استفاده از ماسک در فضا های عمومی و شستن مداوم دست ها در طول روز (خصوصا قبل از خوردن مواد غذایی) را فراموش کنید.

بیشتر بخوانید:

با این خوراکی‌ها سیستم ایمنی بدنتان را در برابر کرونا تقویت کنید

تمرکز اصلی بر میوه ها و سبزی ها

همان طور که بیشتر شما می دانید، میوه ها و سبزی ها جزو بهترین منابع غذایی برای دریافت ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن هستند. این ویتامین ها و املاح نقشی اساسی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن بازی می کنند. از طرف دیگر، سیستم گوارشی بدن انسان با ورود به روز های گرم سال کمی ضعیف تر از روز های دیگر عمل می کند و در این شرایط ضروری است که میزان مصرف مواد غذایی سنگین و پخته شده در طول روز کاهش پیدا کند.

میوه ها، سبزی ها و صیفی های مختلف، علاوه بر تامین آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های ضروری برای تقویت سیستم ایمنی بدن، می توانند به عنوان میان وعده، صبحانه یا شام سبک در فصل تابستان استفاده شوند تا استراحتی هم برای سیستم گوارشی به دنبال داشته باشند. اگر بتوانید در این روز ها میوه ها و سبزی هایی با رنگ های تیره تر مانند قرمز، نارنجی، سیاه، سبز تیره و زرد تیره مانند هندوانه، انواع توت، گوجه فرنگی، هویج، طالبی، انبه، انواع سبزی های برگ سبز تیره، آلو سیاه، کلم بروکلی و کلم بنفش را بیشتر در برنامه غذایی بگنجانید، حجم بالاتری از ویتامین های مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی را دریافت خواهید کرد.

انتخاب هوشمندانه تر گوشتها از مهم ترین مواردی که می تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود و عملکرد سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل ویروسی و عفونی را ضعیف کند، دریافت چربی های ناسالم در طول روز است. از مهمترین چربی های غیرضروری و ناسالم برای بدن می توان به چربی موجود در گوشت های قرمز و گوشت های سفید اشاره کرد. چربی های حیوانی، حجم بالایی از چربی اشباع را در خود جاداده اند و مصرف مداوم آن ها می تواند به افزایش التهاب در بدن و کاهش قدرت سیستم دفاعی بدن منتهی شود.

در دوران شیوع کروناویروس باید میزان مصرف گوشت های پرچرب را به حداقل ممکن برسانید و به جای آن مصرف گوشت های کم چرب و با چربی های سالم تری مانند گوشت ماهی را در برنامه هفتگی داشته باشید. گوشت های قرمز بدون چربی قابل مشاهده، گوشت سینه مرغ و گوشت سینه پرندگان، حجم کمتری از چربی را در خود جای داده اند و می توانند در این روز ها جایگزین گوشت های پرچرب شوند. از سوی دیگر، محصولات صنعتی حاوی چربی مانند انواع اسنک ها، چیپس های سیب زمینی، غذا های کنسروی و گوشت های فراوری شده دارای اسید های چرب ترانس هستند و می توانند شدیدا باعث افزایش التهاب و افت ایمنی در بدن شوند. به همین دلیل هم بهتر است دور مصرف آن ها در این ایام را خط بکشید و حتما فرزندان خود را از خوردن این محصولات در این دوران منع کنید یا حداقل میزان مصرف را به هر ۲ ماه یکبار کاهش دهید.

توجه به کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانان به دلیل بدغذایی های مختلفی که دارند، بیشتر از سایر افراد جامعه در معرض ضعیف شدن عملکرد سیستم ایمنی بدن قرار می گیرند. از این رو، والدین باید در این دوران شیوع مجدد کروناویروس، توجه و تمرکز بیشتری بر رژیم غذایی کودکان و نوجوانان داشته باشند تا با تقویت سیستم ایمنی بدن آنها، فرزندشان را کمتر در معرض ابتلا به کووید-۱۹ قرار دهند. از مهم ترین محصولات خوراکی محبوب میان کودکان و نوجوانان که می توانند باعث افزایش التهاب در بدن و افت عملکرد سیستم ایمنی شوند، می توان به چنین مواردی اشاره کرد؛ انواع کیک، کلوچه، بیسکویت، چیپس، اسنک های شور، غذا های فست فودی، غذا های سرخ کردنی، ساندویچ حاوی گوشت های فراوری شده مانند ساندویچ سوسیس، کالباس یا همبرگر، سس های مختلف کنار غذا، پیتزا های غیرخانگی، نوشابه های گازدار، نوشیدنی های شیرین، انواع شکلات و بستنی.

والدین باید درباره مضرات مصرف این خوراکی ها در دوران شیوع کروناویروس با فرزندانشان صحبت کنند و به جای بحث یا دعوا بر سر پرهیز از خوردن این خوراکی ها، راه حلی پیش پای فرزندشان بگذارند؛ مثلا از او بخواهند که به جای کیک ها یا پیتزا های آماده، خودشان در خانه و کنار شما یک وعده خوراکی سالم آماده کنند تا هم از خوردنی محبوب خودشان لذت ببرند و هم به بدن شان آسیب نرسانند.

تغییر در روش پخت وپز خانگی

اگر تا امروز اهمیت چندانی به روش های پخت وپز خانگی نمی داده اید یا توجه خاصی به نوع چاشنی های مصرفی نداشته اید، بهتر است بدانید که در دوران شیوع کروناویروس باید بیشتر مراقب نوع پخت وپز در خانه باشید. به عبارت ساده تر، هرچقدر مواد غذایی با روش بخارپز یا تنوری و با کمترین میزان از نمک، شکر و روغن طبخ شوند، کمترین خطر را هم برای عملکرد سیستم دفاعی بدن به همراه خواهند داشت.

در مقابل، غذا هایی که با روش سرخ کردن عمیق و همراه با نمک، روغن و شکر فراوان تهیه می شوند، با افزایش ناگهانی التهاب در بدن شدیدا باعث تضعیف عملکرد سیستم دفاعی می شوند. شما باید در این روز ها به جای استفاده از نمک و روغن برای طعم دادن به غذا ها از چاشنی های دیگری مانند سبزی های معطر، آبلیمو یا سرکه کمک بگیرید. تنوری کردن هم می تواند جایگزین خوبی برای سرخ کردن مواد غذایی باشد. ضمن این که در این روز ها بهتر است حتما کنار تمام وعده های غذایی یک بشقاب سالاد یا سبزی خوردن برای اعضای خانواده در نظر بگیرید.

برنامه غذایی برپایه غلات کامل

غلات کامل مانند انواع جو، کینوا، برنج قهوه ای، نان های سبوس دار و ماکارونی قهوه ای، حجم فراوانی از فولات، منیزیم، سلنیوم و آهن را در خود جای داده اند. این چهار ترکیب مغذی موجود در غلات کامل، نقشی بسیار اساسی در تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب بدن بازی می کنند. بنابراین، توصیه متخصصان در دوران شیوع کروناویروس، این است که حتما غلات کامل را جایگزین غلات آرد سفید کنید تا سیستم ایمنی قوی تر و سالم تری داشته باشید. این توصیه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ با تاکید بیشتری مطرح می شود تا آنان بتوانند با کنترل قند خون و التهاب در بدن، جلوی ابتلا به نقص های سیستم ایمنی بدن را بگیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس