کد خبر 1108389
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
آیا ابوظبی به جنگنده‌های اف-35 دست خواهد یافت؟

منابع صهیونیستی با تشکیک در اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره عدم قصد تل‌آویو برای فروش جنگنده‌های اف-35 به ابوظبی، به نقل از مقاماتی از تفاهماتی محرمانه درباره فروش این جنگنده‌ها به ابوظبی پرده برداشتند.

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت»‌، امروز (چهارشنبه)، با انتشار گزارشی بلند خبر داد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در جریان تفاهمات صورت گرفته در چارچوب توافق عادی‌سازی روابط با ابوظبی مخالفتی با فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ابوظبی نداشته است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» با نقل این گزارش از یدیعوت آحارانوت گزارش داد که برخی روزنامه‌های صهیونیستی به نقل از برخی «مقامات بلندپایه اماراتی» نوشتند که مسئله فروش جنگنده به امارات پیش از علنی کردن توافق ابوظبی با تل‌آویو مطرح شده بود هر چند این موضوع به عنوان یک بند رسمی در توافق کنونی گنجانده نشده است.

در مقابل، یدیعوت آحارانوت در این خصوص گزارش داد که برخی طرف‌ها در نهاد امنیتی این رژیم به شدت با مجهز کردن امارات به جنگنده‌های اف-۳۵ مخالفت کردند زیرا این مسئله با اصل «برتری هوایی این رژیم بر کشورهای عربی» در تضاد است. این اصل با حروف «EQM» در قانونی که کنگره آمریکا در سال ۲۰۰۸ آن را به تصویب رساند، اشاره شده است.

بیشتر بخوانید:

روزنامه صهیونیستی «معاریو» نیز در این خصوص گزارش داد که نهاد امنیتی این رژیم بشدت با معامله تسلیحاتی آمریکا درباره فروش جنگنده‌های اف-۳۵به امارات عربی متحده و دیگر کشورهای منطقه مخالف است.

طبق گفته معاریو، موضع نهاد امنیتی در قبال فروش جنگنده‌ها نه‌تنها تغییری نکرده است بلکه این نهاد تأکید دارد که تل‌آویو برای جلوگیری از خرد شدن و آسیب دیدن «برتری نظامی و برتری حوزه فناوری ارتش» باید قاطعانه با آمریکا مقابله کند؛ ارتشی که طی سال‌های گذشته در پی مسابقه فزاینده تسلیحاتی افت داشته است با تأکید بر اینکه این برتری باید حتی در برابر کشورهایی که برای تل‌آویو دشمن محسوب نمی‌شوند، حفظ شود.

معاریو در ادامه گفت که با وجود گزارش‌های منتشر شده در روز سه‌شنبه (دیروز) درباره معامله احتمالی آمریکا و امارات، نهاد امنیتی هنوز اطلاعی ندارد که آیا آمریکا در مقابل سازش پیشنهادی به امارات داده است یا خیر.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که نهاد امنیتی پس از دریافت این گزارش‌ها جا خورده است و درست به همین دلیل، موضع تکذیب صحت این گزارش‌ها را تصدیق می‌کند.

با این حال، مقاماتی از نهاد امنیتی در گفت‌وگو با معاریو نگرانی شدید خود را از اینکه تا به این لحظه، نه وزارت امنیت و نه ارتش در جریان جزئیات این موضوع قرار نگرفته‌اند، ابراز داشتند.

نهاد امنیتی هراس آن دارد که آمریکا در زمینه فروش تسلیحات پیشرفته از خود انعطاف نشان دهد تا جایی که کار از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ فراتر رود و معامله فروش پهپادهای هجومی و برخی تجهیزات نظامی خاص در بر بگیرد.

«عاموس جلعاد» رئیس سابق بخشی سیاسی و امنیتی وزارت امنیت رژیم صهیونیستی که امروز نشست بازدارندگی ملی «هرتسیلیا» در تل‌آویو را ریاست می‌کند، گفت مجهز کردن امارات به جنگنده‌های بر سر راه «برتری هوایی اسرائیل» مانع ایجاد می‌کند. او گفت که اینکه امارات اکنون به کشوری دوست برای تل‌آویو تبدیل شده است، این لزوما به این معنا نیست که در همین حالت باقی بماند و همچون ایران به دشمن تل‌آویو نشود.

این نگرانی‌ها پس از آن به وجود آمد که روز گذشته، روزنامه یدیعوت آحارانوت در خبری اختصاصی گزارش داد خبر داد «امارات عربی متحده و اسرائیل راه را برای فروش جنگنده اف-۳۵ به این کشور [حاشیه]خلیج [فارس] هموار می‌کنند».

در این گزارش آمده بود: «[توافق] عادی سازی روابط بین اسرائیل و امارات عربی متحده شامل یک بند محرمانه است که راه را برای فروش جنگنده‌های استراتژیک اف-۳۵ و فناوری پیشرفته پهپاد آمریکا به این کشور [حاشیه] خلیج [فارس] هموار می‌کند».

ساعاتی پس از انتشار این خبر، نخست‌وزیر، وزیرخارجه، وزیر جنگ و وزیر دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی این خبر را تکذیب کردند؛ اما طبق گزارش‌های منتشر شده، نهاد امنیتی همچنان نگران این مسئله است که  تل‌آویو با فروش اف-۳۵ به ابوظبی موافقت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    برای این عربها فرقون و F-35 فرقی نداره، فرقونو کارگرهای هندی پاکستانی میرونن، F-35 رو هم خلبانهای یانکی!! یه روزم انقلاب میشه همهٔ این سلاحها میفته دست انقلابیون!!
  • سید IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    اولا! اگر هم امارات بتواند این نوع جنگنده را از آمریکا بخرد، به فرض آن که نو باشند مطمئناً بدون بعضی از توانایی ها و امکانات آن خواهد بود! موضوعی که ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی در مورد جنگنده های اف - 16 خریداری شده از آمریکا توسط مالزی اذعان کرد! در ثانی فروش این نوع جنگنده به امارات را آن قدر طول می دهند که آمریکایی ها خود به نسل جدیدتری دست یافته باشند و حکومت صهیونی را نیز به آن تجهیز کرده باشند! که در این صورت به زعم خود خطری متوجه اسرائیل از این بابت نباشد!
  • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    احتمالا زیاد وعده های خوبی داده مثل سکونت در مریخ و درمان کرونا و علوم پیشرفته و تسخیر منطقه.
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    نه!
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    اسرائیل هر وقت به مصر که بیش از 50 ساله باهاش عادی سازی کرده اف 35 فروخت، به امارات هم میفروشه.
  • ایران IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
    0 0
    خدایی چهره حاکم امارات مثل شتره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس