نامه 159 نماینده مجلس| دولت اصرار دارد مجلس را نادیده بگیرد

نکته‌ای که طراحان طرح اعطای سهمیه بنزین به هر فرد در نظر نگرفته‌اند، قیمت آزاد بنزین است. بر مبنای این طرح، قیمت آزاد بنزین از ۳۰۰۰ تومان فعلی بالاتر خواهد رفت و حتی به ۵۰۰۰ تومان هم خواهد رسید.

سرویس اقتصاد مشرق - اخیرا در مجلس طرح جدیدی برای سهمیه‌بندی بنزین بر اساس هر فرد، نه خودرو مطرح شده است.

بر اساس این طرح که به امضای ۳۶ نماینده مجلس رسیده، دولت موظف می‌شود به هر ایرانی دارای کد ملی به‌جز ساکنین خارج کشور معادل ۳۰ لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷ (هر لیتر هزار تومان) برای استفاده از بنزین به طور ماهانه به کارت ملی یا بانکی سرپرست خانوار اختصاص دهد.

مطابق این طرح، قیمت بنزین خارج از این سهمیه بر مبنای ۹۰ درصد  قیمت فوب خلیج فارس (با نرخ تسعیر سامانه نیما) محاسبه خواهد شد.

هم‌اکنون قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است، اما با طرح مجلس، قیمت بنزین آزاد، شناور خواهد شد و در شرایط فعلی بالاتر از ۳۰۰۰ تومان قیمت خواهد خورد.

هدف نمایندگان از این طرح، توزیع عادلانه یارانه بنزین و سهیم شدن اقشار فاقد خودرو از این یارانه بوده است. آنها در این طرح پیش‌بینی کرده‌اند که افراد فاقد خودرو در پایان هر ماه بتوانند سهمیه خود را به قیمت آزاد به فروش برسانند و درآمدی برای این اقشار حاصل شود.

اما نکته‌ای که نمایندگان طراح این طرح در نظر نگرفته‌اند، قیمت آزاد بنزین است. بر مبنای این طرح، قیمت آزاد بنزین از ۳۰۰۰ تومان فعلی بالاتر خواهد رفت و حتی به ۵۰۰۰ تومان هم خواهد رسید. نمایندگان محترم از این واقعیت غافل شده‌اند که افزایش مجدد قیمت بنزین آزاد، قطعا اثرات تورمی جدیدی بر اقتصاد کشور خواهد داشت که دود آن بیش از همه به چشم همین اقشار کم‌درآمد و فاقد خودرو خواهد رفت.

درست است که آنها از فروش سهمیه بنزین خود به قیمت آزاد، درآمدی کسب خواهند کرد اما این پول قطعا کمتر از افزایش هزینه‌های ناشی از تبعات تورمی بنزین ۵۰۰۰ تومانی خواهد بود. در این صورت، هدف طراحان طرح برای افزایش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد تامین نخواهد شد.

توصیه می‌شود نمایندگان مجلس به جای قیمت‌گذاری بنزین آزاد به طور شناور بر مبنای قیمت فوب خلیج فارس، قیمت بنزین آزاد را کمتر از رقم فعلی یعنی ۳۰۰۰ تومان تعیین کنند. مثلا می‌توان در قالب این طرح، قیمت بنزین آزاد را ۲۰۰۰ تومان تعیین کرد. با این کار، درست است که درآمد اقشار کم‌درآمد و فاقد خودرو از فروش سهمیه‌ بنزینشان کمتر خواهد شد، اما دیگر تبعات تورمی در کار نخواهد بود.

ضمن این که این طرح، به طور غیرمستقیم اشتباه بودن تصمیم سال گذشته دولت برای افزایش قیمت بنزین به ۳۰۰۰ تومان را هم اصلاح خواهد کرد. هرچند این تصمیم درآمد دولت را از گرانی بنزین کاهش خواهد داد، اما قطعا به نفع مردم است و دولت هم اگر سیاست حمایتی از مردم را قبول دارد با این طرح، موافقت خواهد کرد.

به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس یازدهم که به مجلس مردمی و انقلابی مشهور شده، بهتر است به سمت طرح‌هایی بروند که ارزانی برای مردم ایجاد کند، نه گرانی.  گران کردن یک کالای اساسی و توزیع درآمد حاصل از گرانی آن میان مردم، سیاست شکست‌خورده‌ای در کشورمان است که سبب کاهش قدرت خرید اقشار کم‌درآمد و متوسط شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • وطن دوست TR ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    18 39
    سلام من دکترای اقتصاد دارم با همکاران هم صحبت کردیم اتفاقا طرح بسیار خوبی مانع فساد ‌و به نفع قشر اسیب پذیر هست انها که ماشین ندارند نیز از نعمت یارانه بنزین بهره مند شده و جلوی بی عدالتی گرفته خواهد شد دست دکتر رائفی پور درد نکند خدا ایشان را حفظ کند
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      25 4
      خاک تو سر اون مدرکتون
    • م IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      19 2
      شما اصلاً سواد ندارید، و همه مسئولین مثل شما بیسواد و کودن هستند ، آخه مردیکه وقتی بنزین گران میشه ،یعنی‌ از کرایه تاکسی گرفته تا انواع اقلام ارزاق معیشت ، گران میشود ،یعنی بد بخت بد بختر میشود تو چطور دکترای اقتصاد داری ،بد بخت برات خوش میگذره ،این دکترای اقتصاد کیلویی گرفتی،مثل بقیه مسئولین، خدا لعنت تان کند با این بیسوادی،
    • 888 IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      12 3
      کجای این طرح عدالت است؟ مثل این می ماند که چون 2 میلیون حقوق بگیر داریم، برای اجرای عدالت به 6 میلیون بیکار تحصیل کرده هم حقوق در نظر بگیریم. یا برای افرادی که خانه ندارند هزینه های آب و برق و گاز و ... هم پرداخت نماییم. لطفاً به جای افزودن بر اعضای کمیته امداد به فکر اصلاح اقتصادی باشید. خودتان بهتر می دانید که چه گفتم......
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      2 4
      دقیقا درسته متاسفانه اکثریت مردم طرفدار حق و عدالت نیستند الان همین مقاله که بار تورمی را ذکر کرده خوب بود باذکر چند مثال مصداقی و عینی و محاسبه دو دوتا ی ریاضی نشان میداد چگونه حتی قیمت دو تا سه برابری بنزین ازاد بر تورم اثر دارد البته بحث گرانفروشی مجرمانه ناشی از افزایش قیمت بنزین مسئله دیگریست که باید با قوه قهریه جلوی ان را گرفت حقیر سال قبل بار ها با نوشتن مثالهای عینی نشان دادم حداکثر تورم واقعی بنزین در سقف ان بیش از 6 تا 8 درصد نخواهد بود
    • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      7 3
      باکدوم سهمیه رفتی دانشگاه؟ بی سواد و بی تخصص باعث شدید مملکت به فنا بره
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      5 2
      میشه دقیقا توضیح بدی چه جوری به نفع اونایی که ماشین ندارن میشه؟تو که راست میگی دکترای اقتصاد داری
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      5 4
      ایشون شاگرد رائفی پوره ! مردک با دکترای اقتصاد دنبال گدا پروری و صدقه دادنه !
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      4 3
      وقتی مسلمانی در پوشش موی زنان خلاصه می شود . عدالت هم در سهمیه بندی بنزین خلاصه می شود . ساده کردن صورت مساله به همین راحتی !
    • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      2 1
      نظرتو بذار در کوزه آب شو بخور حتما مدرک تحصیلیتو خریدی که بی ربط می نویسی
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      4 1
      چرند نگو مسخره
    • ... IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      3 1
      بنظر من شما سیکل هم ندارید
    • سلام IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
      0 0
      عجب ملت بی خودی داریم یکی اومده نظر داده میرن تو دهنش اتفاقا سهمیه بنزین باید به همه داده بشه من ماشین ندارم چرا نباید از حقوق ملی و شهروندیم استفاده نکنم و حقم ضایع شه چرا بقیه بخورن من نه؟؟؟؟
  • SE ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    14 12
    بجای این طرح مضحک دریافت مالیات 50 درصدی بر قیمت تمام شده تا باک خودرو بهتیرین راه حل است تا درآمد حاصله صرف کمک به دهکهای کم درامد و مناطق عقب مانده شود
    • ساسان IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      6 5
      جناب دکتری اقتصاد شما کمک کنید یک طرح اقتصادی در بنای زیر ساخت حمل و نقل عمومی ومصرف بهینه انرژی به دوستان نماینده بدهید نه نظر یک سخنران احساسی را تایید کنید خودتان به عنوان یک میله برای آن طرح دهید ممنون
    • SE ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      2 0
      دریافت مالیات 50 درصدی بر قیمت تمام شده باعث پایان یافتن قاچاق سوخت و کاهش سفرهای تک سرنشین و کاهش ترافیک آخر هفته در محورهای هراز و چالوس و عیره نیز خواهد شد. هوای شهرها کمتر دچار آلودگی نیز خواهد شد
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    17 5
    مشرق عجب است یکبار از مجلس جدیدی نقدی نوشتی ولی خدمت شما عرض کنم این طرح فتنه امنیتی بمراتب بالاتر از آبان ۹۸ درست میکند نپختگی نماینده شری برای کشور درست میکند حتی نتوانسته رقم ماهانه درست محاسبه کنند کل مصرف بنزین ۱۵۰۰ تومانی فعلی بدون خودروهای عمومی روزانه ۴۰ میلیون در روز نمیشه ۴۰ در ۳۰ ضرب شود یک میلیارد دویست لیتر در ماه تقسیم بر ۸۵ میلیون نفر میشود ۱۴ لیتر درماه بازاء هر نفر ولی رقم نماینده ۳۰ لیتر در ماه است یعنی حذف کل هر سهمیه حتی تاکسی ها و وانت ها و ....... آنهم با ۹۰ درصد فوب خلیج فارس با ارز نیمایی
  • ابوالفضل IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    23 6
    یعنی این دولت خودش تنش میخاره که مردم باز بریزن تو خیابون
    • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      25 3
      ظاهرا درست متوجه نشدی! مجلس انقلابی!!!!! این طرح رو داده!
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      5 0
      چه قدر یه عده میتونن کثیف باشن که چیزی که همه میدونن مجلس قالیباف داره تصویب میکنه رو ربط بدن به دولت
  • ایوبی US ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    16 1
    گرانی بنزین تورم بوجود آورده. آنهایی که خودرو ندارن کرایه تاکسی بیشتری باید بدهند.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    16 2
    تورو امام حسین بس کنید کشور در حال فشار است
  • DE ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    14 5
    این هم یک طرح احساسی دیگر از این مجلس. مثل وعده تعویق کنکور, مثل طرح دو فوریتی الزام دولت به خروج از پروتکل الحاقی, مثل این طرح اخر و کارشناسی نشده خروج از برجام در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه.
  • نوحی بیدگلی IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    10 9
    اون مجالس سواددارچ گلی به سرمازدن که این مجلس بیسواداقلیتی بتونه بهترشابزنه
    • مجید IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      6 10
      اخه تو چه میفهمی؟ کی گفته اون مجلس باسواد بود؟ اون مجلس ریبرال بود... همه چی بهشون دیکته میشد.. از کدوم کور دهات هستی که از هیچی خبر نداری؟ اتفاقا این مجلس بسیار انقلابی و به مراتب دلسوز تر مجلس قبله...
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      1 1
      بیسواد بی انصاف فقط یکی از نماینده های تهرون که 42 ساله هستند و دکترا دارند و هم اتاقی بغلی ما بودند میدونم سالهای اواخر هفتاد و اوایل هشتاد که ساعت 2 نیمه شب ما برا استراحت در خوابگاه طرشت میرفتیم ایشان هنوز در کتابخانه مشغول مطالعه بود مخی هستند از مغز های متعهد دانشگاه شریف اهل سلفی با موگیرینی هم نیست و راه احمدی روشن دانشمند شهید شریف را میرود
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      3 0
      عجب پس چون اینهمه اینا مخ هستن دلار یهویی بعد از اومدنشون شد ۲۶ تومن
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    9 0
    خیر دولت دنبال عدالت و رفاه اقشار کم در آمد نیست که اگر بود همین یارانه ای که می دهند کفاف آنها را می داد حتی پول نان یک ماه خانواده نیز نمی شود بلکه می خواهد درصورت افزایش قیمت بنزین افرادی که قصد اعتراض و اتفاقات مشابه آبان را دارند را بگیرد و یا از تعدادشان کم کند. یارانه ثابت کرد که اگر در دستان این مردم یک 2 ریالی بگذاری برای مدتی دیگر صدایشان در نخواهد آمد و راه برای گرانی و چپاول یک عده باز خواهد شد . مردمی که ماشین ندارند در صورت عدم گرانی بنزین به طبع آن مایحتاج خود را ارزان تهیه و برای جابجایی از تاکسی دربست ارزان استفاده خواهند کرد . این است عدالت.
  • IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    خیر دولت دنبال عدالت و رفاه اقشار کم در آمد نیست که اگر بود همین یارانه ای که می دهند کفاف آنها را می داد حتی پول نان یک ماه خانواده نیز نمی شود بلکه می خواهد درصورت افزایش قیمت بنزین افرادی که قصد اعتراض و اتفاقات مشابه آبان را دارند را بگیرد و یا از تعدادشان کم کند. یارانه ثابت کرد که اگر در دستان این مردم یک 2 ریالی بگذاری برای مدتی دیگر صدایشان در نخواهد آمد و راه برای گرانی و چپاول یک عده باز خواهد شد . مردمی که ماشین ندارند در صورت عدم گرانی بنزین به طبع آن مایحتاج خود را ارزان تهیه و برای جابجایی از تاکسی دربست ارزان استفاده خواهند کرد . این است عدالت.
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    9 2
    سوال، اینا که خودرو ندارن با چه وسیله‌ای ایاب و ذهاب می کنند؟ ۴پا؟ نه بابا این افراد با اتوبوس و مترو و .... وسائلی که از سوخت یارانه ای استفاده می کنند.
    • وطن پرست DE ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      0 2
      درسته اما همون مقدار که بنزنی گرون بشه قدرت خریدشون هم افزایش پیدا می کنه. پس در بدترین حالت باز هم کا ردرستی هست. مشکل اینه که دولت فعلی ناتوان از نظارت و جلوگیری از افزایش قیمت به سمت باقی المانهای بازار هست. اما به هر حال طرح خوبی برای حل مشکل بنزین بصورت همیشگی هست.
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      1 0
      اجب. بعد اونوقت اجناسی که میخرن با چی جابجا میشه؟اونا هم با اتوبوس و مترو جابجا میشن؟ هنوز بهت ثابت نشده افزایش قیمت بنزین همه چی رو گرون میکنه؟
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      2 1
      اتوبوس و مترو که اصلا گرون نمیشه!! بقال سر کوچه میخواد بره بازار جنس بیاره با اتوبوس میره جنساشم با اتوبوس میاره.اون نیسانی که قراره مایحتاج مردم رو جابجا کنه هم میپره تو ایستگاه مترو با مترو میرسه مقصد.خودتم خومب میدونی داری مزخرف میگی فقط نمیفهمم چرا داری مزخرف میگی.اینکه قصدت چیه خدا میدونه
  • SE ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 2
    این خط و این هم نشان. اینکار فاجعه خواهد آفرید. عده ای سلف خر پیدا می شوند و سهمیه بنزین را از مردم بر یکسال یا بیشتر یکجا به قیمت ارزانتر می خرند. چون مردم بدبخت و بی پول هستند به این خواسته تن خواهند داد. آن وقت سلف خر ها تعیین کننده قیمت بازار می شوند و به هر قیمت که بخواهند بنزین را می فروشند و صادر می کنند. گول نخورید. رائفی پور به این جنبه های مساله فکر نکرده است. توزیع سهمیه بنزین زمانی موفق است که امکان فروش سهمیه نباشد و یا فروش آن توسط مردم قابل کنترل باشد.
  • حسین IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    10 5
    تحلیل بسیار غلطی بود. 1. تقریبا تمام کارشناسها با افزايش قیمت بنزین موافق بودند و بیشتر اعتراض به نحوه اجرای کار بود. 2. حالا که به هر ترتیبی تمام تبعات گرانی بنزین تحمیل شده دوباره برگردیم سر خونه اول؟ خنده داره. 3. ارزان فروشی بنزین آزاد فشارش دقیقا بر روی بودجه است.
  • بوعلی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    10 1
    جان هرکی دوست داریدملت ازاین طرحهازیادتوسری خوردن. بشینیدسرجایتان. بجای کمک به افرادضعیف. بارروی کولشان نزارید.
  • JP ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 1
    با سلام به نظرم نپختگی و ارایه طرح های احساسی در نمایندگان موج میزنه راستش چون مشهور به مجلس انقلابی شدن و .... میخوان کاری کنن و در اون شکی نیست اما اقدام انقلابی با ارایه طرح های احساسی و کار شناسی نشده و تصویب سریع قوانین بدون مطالعه فرق داره به نظرم اگه این مجلس بجای زیاد طرح ها یه طرح کارشناسی شده در طول سال بده به مراتب اثار بهتری داره و ماندگار تره مثل طرح احشاسی خانه های خالی که واقعا نپختگی و عدم کارشناسی توش موج میزنه
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 9
    طرح بسیار خوبی است و در جهت تحقق عدالت است. حداقل نیمی از جمعیت کشور خودرو شخصی ندارند، چرا باید یارانه بنزین نیمه اول و برخوردار جمعیت از جیب نیمه ضعیفتر پرداخت شود؟ ضمن اینکه درآمد مناسبی برای اقشار بسیار محروم کشور که سال تا سال رنگ خودرو و حتی جاده را به خود نمی بینند ایجاد می کند.
  • ناشناس4 IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 3
    این خزعبلات را چ کسی تایید می‌کند و روی سایت خبر گزاری منتشر می‌کند اولا نمایندگان مقدار سهمیه را مشخص کردند ن قیمت دوما وقتی سازو کار فروش در سیستم دولتی باشد شما چطور قیمت آنرا ب 5000 تومان افزایش داده اید پس اگر اینطور است چرا قیمت بنزین 3000 تومانی درشهرها و بازارهای مختلف یکسان است
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    4 2
    بالاخره همه مردم سوار ماشین می شوند وهمه ماشین ها هم بنزین یارانه ای دارند وبیشترین مصرف بنزین یارانه ای هم مربوط به حمل ونقل عمومی هست پس همه استفاده می کنند
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 0
    اگر به همه بنزین بدهند یارانه بنزین حمل ونقل عمومی را قطع می کنند اونوقت کرایه ها بیشتر می شود وبه تبع آن نان وماست و... هم گرانتر می شود اونوقت بازهم همین مردم ماشین ندار وضعشان سخت تر می شود
  • SMAH1 IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 0
    تا به کی باید به اسم حمایت از اقشار آسیب پذیر پول تو جیب پولدار ها بره؟!!!
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      2 0
      تا وقتی همفکرای قالیباف قدرت دارن
  • ساسان IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    حماقت که شاخ دم ندارد با این کار یک عارضه ی مثل یارانه فعلی بر جامعه تحمیل می کنند انسان حسرت می خورد در کشور های دیگر حتی کشورهای فقیر طرح های اجتماعی پخته وزیر ساختاری تدوین و اجرا می کنند و اما ما.... میله انرژی طرحی جامعه نیاز دارد نه طرح سطحی وعوام فریب که ده سال بعد معلوم می شود اثر بر رفع محرومیت که نداشت هیچ خودش مسسب عارضه بود خدای برای نجات ما از دست نمایندگان بی سواد مددی بفرما
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    6 0
    برای نابودی مسولای کشور همگی بلند صلوات خخ
    • حمید رضا IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      الهم صل الله محمد و آل محمد علی برکت الله
  • مسعود صادقی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    افزایش نرخ بنزین با شرایط فعلی کشور یعنی پایان جمهوری اسلامی ترا بخدا نکنید این کار شما هم که میخواهید پا جای پای اصلاح طلبان بگذاری7824
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    ای خداوندرحمان ورحیم خودت به دادمردم برس،
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    5 3
    طرح بسیار عالیه، دقیقا عادلانه است، هرکس ایراد میگیره از مرفهان بی درده که چند تا ماشین دارن و الکی تو خیابون ها می چرخن.
    • ناشناس IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      1 1
      خاک توسرت برای عقلت
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    اشتباهی بزرگ که ایران تا به حال به خود ندیده فکرش رو بکن سی هزار یارانه به افراد کم وضاعت بدن میشه چهار تا بستنی میهن یا پفک اما هالا بیا افزایش بقیه اقلام
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    سلام ول کنید این حرفها راقبض اب او برق یکاری بکنید بخدا دهنم سرویس شده از دو تا قبض یک هاه نشده قبض میاد حر دفه قرانت قبل اینها ای انی نیستند چقدر بعد هستند
  • عالم بهرامزهی IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    اقایان نمایندگان ملت خداییش بدترمیکنیدبااین کارتون تورم بیشترمیشه ایامیدانیدکسیکه خودرووموتورسیکلت نداردخیلی کم هستند ومجبورندازوسایل عمومی نظیرتاکسی استفاده بکنندکرایه تاکسی وباربشدت میره بالا
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    مافیای قدرت و ثروت اجازه نمیدهد
  • عباس IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    بنظر من طرح عجولانه ای است و در این شرایط کاساز نمیباشد
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    فقط گشایش
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    آقا عزیز ما قشر ضعیف دیگه توان نداریم به کی بگیم هر وقت خواستید گشایشی برای قشر ضعیف نماید بیشتر غرق شدیم بابا آب آمده تا زیر بینی این یک کم راه نفس را از ما نگیرید یارانه را ندید قیمتها را به روز اول برگردانید کمرمان شکست
  • پ IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    خب مثلا مجلس میخواد بازخورد این طرح ببینه چرا یک طرح کم نقص تر ارائه نمیده تا رسانه ها و ملت کم تر حرص بخورن!!!و خیلی نکات دیگه که از این قبیل اتفاقات میتونه نشون بده
  • داود IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    بازم ازاینکه تقدیم کشور دوست و برادر ونزوالا بشه بهتره
  • کریم زاده IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    با درست یا غلط بودن این طرح کاری ندارم،ولی وقتی قیمت بنزین آزاد ۹۰٪ فوب خلیج فارس بشه،تمام اجناس ضروری هم بطبع بالا میره،،،نمایندگان عزیز و گرامی طرحی بدن که حقوق و درآمد افراد جامعه هم به ۹۰٪ درآمد کشورهای همون خلیج فارس برسه.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    این طرح ها ، سهمیه بنزین و کوپن و یارانه نقدی و .... تماما عوامفریبی و در دشمنی با اقتصاد کلان کشور است . ۴۰ سال است که با این ترفندها سر مردم کلاه رفته و بجای تقویت اقتصاد کلان ( سازندگی ، توسعه کشاورزی و صنعت ) به تقویت اقتصاد خرد ( دلالی ، خدمات کاذب ، واردات مصرفی و ... ) پرداخته شده است . با همین نگاه ناقص و غلط به اقتصاد باعث ورشکستگی و تخریب کارخانجات تولیدی ، کشاورزی ، معادن و ... شده اید . بجای تقویت معیشت مردم با کوپن و سهمیه و یارانه و ... به فکر تقویت اقتصاد کلان مملکت باشید تا رونق تولید و کسب و کار و رکود دلالی و خرید و فروش ارز و ... را به چشم ببینید . مگر اینکه نان و ... خودتان در گرو فقر مردم باشد . به فکر تقویت و افزایش درآمد مردم باشید نه دنبال صدقه دادن به مردم .
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    دارید با این کار نون از سر سفره مردم بر میدارید ‌ مگر چقدر میخواید بخورید .این حرکت فقط بنفع عده ای رانت خوار هستش نه مردم عادی .بنزین گرونتر یعنی بدبختی بیشتر برای مردم .
  • بیات IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    خدا پدر هویدا رو بیامرزد که قدیمیها تعریف میکنن که 8 سال اجازه نداد چیزی گرون بشه، مرد بود به اینا میگفتن تحصیل کرده.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 1
    اعلام شده که قیمت هر لیتر بنزین ۳ هزار تومان است . بعد با تعیین سهمیه برای هر خودرو و تاکسی و وانت و ..... مقداری معین با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان به عنوان سهمیه داده شده است . چرا ؟؟!!!! برای اینکه کرایه تاکسی افزایش نیابد . بهای خدمات افزایش نیابد . در امد کارمند با حقوق ثابت تحت تاثیر نباشد .... و در نهایت به آنهایی که اتومبیل ندارند فشار اقتصادی وارد نشود . متاسفانه طراحان این ایده ناب و بکر ، با تفکر اشتباه و برداشت تخیلی خودشان ، سهمیه ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین را حق مسلم فرض کرده اند و تمام اقتصاد و معیشت کل مردم کشور را همین ماهیانه ۶۰ لیتر فهمیده اند !!! و برای رفع این بی عدالتی !!! طرحی ناب را ارائه کرده اند ! مطمئن باشید این طرح نه از سر دلسوزی برای ... و نه برای عدالت است . اگر دنبال عدالت بودید ، به فکر افزایش درآمد و شغل برای مردم بودید .
  • ناشناس IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    هیچ چیز دیگر ارزان نمیشود والسلام۵۵۹
  • محمدعلی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    طرح مسخره ازچندتاادم بیسواد
  • رضا IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    اون شخصی که گفته مدرک دکترای اقتصاد داره اشتباه گفته مدرک دکتری طویله داری گرفته
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    این مسخره بازیها چیه دارید درمیارید مردم هی بدبخت میکنید مثلا اینا نماینده مردمند یا نماینده بدبخت کردن مردم
  • حسین IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    1 0
    اگر راست میگن وبه فکر مردم هستن با همین قیمت فعلی بدن. اینکار باعث گرانی وحرج ومرج هم نمی‌شود
  • احمد IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    یک تعداد بیسواد کم سواد نشستن توی مجلس و بجای اینکه دردهای واقعی مردمو بشناسن و کمک کتن بنزین روی آتش گرانی و بدبختی های مردم میریزن .. آخه بیشعورها آیا فکر تبعات و آثار مخرب این طرح را کرده اید .. یکی به من بگه تا بحال کدوم طرح دولت یا مجلس به نفع مردم تموم شده .. هر طرحی که دست اندرکاران دولت و مجلس دادن فقط باعث بدبختی و بیچارگی هر چه بیشتر مردم ایران شده .. میگین نه خواهیم دید
  • سید حبیب IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 1
    مثل اینکه چندتا ماشین داری داره بهت فشار میاد نخیر آقا طرح خیلی خوبیه من که ماشین ندارم میخوام بنزینم رو با قیمت فوب خلیج فارس بفروشم بله باید مجلس اینگونه طرح بدهد که بنزین سهمیه ای مثلا 1000 یا 1500 و بنزین آزاد هم3000 تومان ولی کسانی که مثل من ماشین ندارند و میخوان بنزینشون به دولت بفروشند دولت موظف است این بنزین رو صادر کند و 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس در کارت ما که قراره بنزینمون بفروشیم شارژ کند یعنی بنزین ما باید صادر بشه در ضمن برای بنزین آزاد هم سقف تعیین کنه یعنی اونی که 500 ماشین داره چرا باید از سهمیه بنزین 3000 تومانی بهره ببره باید تا یه سقفی بنزین آزاد 3000 تومانی بزنه بقیه اش هم همون قیمت فوب خلیج فارس از جیب مبارکش پرداخت کنه تا مفت خور نشه
    • Mjp IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      0 0
      وقتی تمام پول بنزینی ک یارانه بهت میدن همش دادی کرایه ماشین وبابت گرانی چیزای دیگه بخاطرتورمی ک افزایش ق بنزین داره بع برای خودت جمع وحساب بکن حتی برای آینده نوه ونتیجه هاتم فکرش کردی ک پس اندازکنی؟؟؟ خخخ بهمین خیال باش فقط چشمت پول رومیبینه کاری به گرانی ویزای کمرشکن افزایش قیمت بنزین نداری؟؟ازدهتاماشین داربایدبیشترهزینه کنی فقط واسه کرایه و... چقدر کودکانه خوشحالی میکنی طفلکی
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    مجلس مردمی و انقلابی مبارک است انشالله
  • vahid IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    میگن اگه این طرح اجرا بشه دوباره همه چی گران میشه انگار تا الان همه چی داشت ارزان میشد
  • IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 0
    خداییش تا حالا دیدید طرحی د. مجلس و یا دولت تصویب و اجرا بشه که به نفع مردم باشه و موجب گرانی افسار گسیخته نباشه
    • م IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
      0 0
      متاسفانه مردم ایران شدند موش آزمایشگاهی هر کی از راه می رسه ما رو آزمایش میکنه توهین هم که علا برکت الاه
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    0 0
    اصلا رأی مردم واسه مجلس چه معنی داره وقتی نماینده کاری واسه مردم انجام نمیده در واقع نماینده حامی دولت تا مردم!!!!
  • مرادعسگری IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    بنزین 1500ازادبشه،نه یارانه می‌خواهیم نه کمک معیشت،
  • اایران IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    اقا جان خانه از پای بست ویران است دو طرف نیت خوبی دارن.دعوا نکنید.
  • رضا IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    مملکت ما اقتصاد دان زیاد داره حالا ببین چند نفر نظر میدن
  • ناشناس IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    اگر واقعا مجلس ودولت بتواند این تورم وگرانی را مهار کند ونگذارندکه بیشتراز این گرانی مردم را اذیت کند تصمیم بدی نیست ولی اگر قرار باشد که گرانی بیشتر شود ما ملت عطایش را به لقایش می بخشیم که بیش‌تر از این تورم وگرانی در مملکت ایجاد نشود که مردم مخصوصا قشر ضعیف له شوند
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    یارو دکترای اقتصاد مشکل ملت تورم هست بزرگترین آیتم تورم افزایش قیمتسوختهست
  • زهرا IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    همتوازهم بدتری ادامه ندین دیگه
  • تقی IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    نگه داری ماشین کلی هزینه داره الان.چه ربطی داره کسی ماشین نداره یارانه بگیره.بره ماشین بگیره.نداشتن ماشین یه ناتوانی دزآمد شاید باشه که با آزاد فروشی بنزین هزینش در نمیاد.مثل یارانه ۴۰ تومنی که بدرد هزینه فیش آب هم نمیخوره.بنزین ارزان حق همه مردم هست.ضررش بیشتر هست و دودش به چشم همون فقرا میره بیشتر
  • علی IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    0 0
    همین ک با رائفی پور رفیق هسی قضیه مشخصه عقلت تا کجا قد میده داداﭺ
  • منتقد IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
    0 0
    شما فکر کن اصلا بنزین وجود ندارد طرح اقتصادی بده که مشکل اقتصادی را حل کنه. این چجور اقتصادیه که که زیربناش به بنزین وابسطه است. وقتی مجلس و دولت و رسانه هر یکی دوسال یکبار سیخونک میزنن به بنزین 100% رانت و پول هنگفتی میره جیب اشخاص خاصی
  • A.M IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۱
    0 0
    ازهمه‌کشورها‌بنزین‌ایران‌ارزان‌ترهست‌وحتی‌قاچاق‌ بنزین‌درایران‌زیادترشده‌‌ودرکشورها‌دیگر‌قاچاق‌بنزین‌ندارد
  • آب آن IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
    0 0
    اتفاقا تنظیم کنند اول بیست و چهار آبان ناگهانی اعلام کنند که دیگه به یه اتفاق سالانه تبدیل بشه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس