بورس نمایه

نشریات مختلف بی‌تدبیری‌های مدیریتی را عامل مهمی در نوسانات و التهابات بازار بورس می‌دانند.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه آفتاب یزد با اشاره به نوسانات چند روز اخیر و افول شاخص‌ سهام نوشت: عده‌ای انتشار خبر لغو عرضه دارا دوم در هفته گذشته را باعث روند نزولی می‌دانند. به اعتقاد آنها چراغ شاخص با خبر عرضه دارا دوم هم سبز نشد و همچنان روند نزولی داشته و در کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد در حرکت است.

بیشتر بخوانید:

راهکار سبز ماندن بورس: تدبیر دولت و حوصله سهامداران

این در حالی است که روز چهارشنبه هفته قبل، برخی کارگزاری‌ها اقدام به فروش ناگهانی و یکجای سهام عدالت کرده و باعث پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا شدند. موضوعی که بسیاری از تحلیلگران آن را علت ریزش بازار در این روز می‌دانستند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه می‌گوید: عوامل متعددی مانند اخبار سیاسی مثبت، تعدیل انتظارات جبران کسری بودجه برای دولت از راه‌های درست مانند فروش اوراق و... می‌تواند موثر باشد اما مسئله مهم اعتماد بازار است به‌ویژه که اخبار ضد و نقیضی که در ۲ هفته اخیر رخ داده و این می‌تواند موجب این شود که سهامداران ترسو هر خبر منفی را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر مردم اعتماد خود را به بازار از دست بدهند اثرات آن مانند قبل نخواهد بود تصریح می‌کند: شاید چون این بار توده مردم درگیر بورس شده‌اند ریزش بورس نمی‌تواند پیامدهای خوبی داشته باشد.

روزنامه اعتماد نیز در این زمینه نوشت: افت بیش از ۷۲ هزار واحدی شاخص کل بورس و به بیانی دیگر کاهش ۳ درصدی شاخص، آن هم در روزی که قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت به تصویب نرسید و امیدواری‌هایی را در بازارهای سرمایه‌ای ایجاد کرده بود؛ ‌نگرانی سهامداران را نیز در پی داشت. چه اتفاقی افتاد که واکنش بورس به اخبار مثبت تحولات سیاسی و بین‌المللی به صورت معکوس دیده شد؟

حسن ایزدی، کارشناس بازار سرمایه در مورد ریزش‌های اخیر شاخص‌های بورس به «اعتماد» می‌گوید: برخی از ناهماهنگی‌ها در این بازار وجود دارد و همین موضوع هم باعث مشکلات زیادی شده است نباید این موضوع را نادیده گرفت که بازار سرمایه تنها باید یک متولی داشته باشد و تنها آقای قالیباف‌اصل باید متولی این سازمان باشد و دخالت سایر بخش‌ها در بازار سرمایه آسیب‌زاست.

ایزدی می‌گوید: در حال حاضر از وزیر اقتصاد گرفته تا سخنگوی دولت و... درخصوص دامنه نوسان و سایر مسائل بورس اظهارنظر می‌کنند.

سخنان ضد و نقیض باعث سردرگمی مردم و کاهش کارایی بازار سرمایه می‌شود.

روزنامه قدس نیز از قول کارشناسان نوشت: علت تداوم منفی بودن بازار در معاملات، اثرگذار بودن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به خاطر حواشی هفته گذشته عرضه دارا دوم و اختلالات هسته معاملات است.

مجموعه‌ای از عوامل با وزن و میزان تأثیرگذاری متفاوت مانند اختلال در هسته معاملات، اشتباه یکی از کارگزاری‌های بزرگ در توقف معاملات سهامداران این کارگزاری و همچنین اشتباه دولت در هفته گذشته در انتشار خبر توقف عرضه دارا دوم، موجب قرمز شدن سهام شده است.

علت اصلی این موضوع رشد سریع نمادهای شاخص‌ساز در هفته‌های گذشته بود و همچنین شرکت‌هایی که قرار بود سهام آنها در ETF دوم عرضه شود رشد کردند که با خلف‌وعده دولت با عرضه این صندوق، شاهد اصلاح قیمت سهام این نمادها بودیم. بازار سرمایه در هفته‌های گذشته سرمایه‌گذاران با عدم ‌اعتماد بازار نسبت به بدقولی دولت مواجه شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس