امارات

امارات طی چند سال گذشته به دنبال رقابت با عربستان، مصر و ترکیه بر آمده و تلاش دارد خود را به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه معرفی کند.

سرویس جهان مشرق - عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با  کشورهای عربی اتفاقی غافلگیر کننده نبود، بلکه روند تحولات منطقه طی دو سال اخیر نشان می‌داد که برخی رژیم های عربی به صورت ویژه اولویت سیاست‌گذاری خارجی خود را بر این اساس قرار داده‌اند. گزارش‌ها و تحلیل‌های متعددی که در این رابطه نگاشته شده و به ابعاد مختلف پیامدهای عادی‌سازی روابط بر منطقه و تاریخچه و سابقه این عادی‌سازی ها و همچنین اهداف آینده اسرائیل در روند عادی سازی پرداخته شده است. از آنجا که طبق آمار و اطلاعات موجود به نظر می‌رسد معاهده سازش رژیم‌صهیونیستی با امارات دومینویی برنامه‌ریزی شده برای گسترش عادی‌سازی روابط با دیگر رژیم‌های عربی است،  ما در این گزارش بر آن شده‌ایم تا این موضوع را بررسی کنیم که چرا امارات به عنوان اولین ایستگاه عادی سازی در هزاره جدید انتخاب شد.

رژیم های عربی منطقه طی سال‌های گذشته رقابت فشرده‌ای را برای  بهبود مناسبات دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی در دستور کار خود قرار داده‌اند. از جمله این رژیم‌ها می‌توان به امارات متحده عربی، بحرین، عمان ، قطر و حتی عربستان سعودی اشاره کرد.

گرچه برخی سیگنال‌های غربی نشان از آمادگی بحرین و حتی عربستان سعودی برای عادی سازی علنی و رسمی مناسبات با اسرائیل دارد، در این میان به نظر می‌رسد، امارات متحده عربی آمادگی بیشتری برای امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی از خود نشان داده است.  مجموعه عوامل این اتفاق را می توان در موارد زیر برشمرد:

* روحیه  بلندپروازانه مسئولان امارات: امارات متحده عربی گر چه از فقدان عمق استراتژیک و عدم  وجود زیرساخت‌های اساسی برای تبدیل شدن به یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای از جمله جغرافیایی بسیار کوچک رنج می‌برد، اما طی دو دهه گذشته تلاش زیادی برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه‌ای از خود نشان داده است.

امارات طی چند سال گذشته به دنبال رقابت با عربستان، مصر و ترکیه بر آمده و تلاش دارد خود را به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه معرفی کند. ابو ظبی پتانسیل های مالی خود در  بازارهای جهانی را فراتر از اقتصاد نفت‌محور عربستان سعودی می‌داند و معتقد است که با کاهش ذخایر نفتی در دنیا می‌تواند عربستان را  در بازارهای جهانی کنار بزند. علاوه بر این که این کشور با ریاض در خصوص اهداف پشت پرده جنگ در یمن نیز اختلافات زیادی دارد.

اماراتی‌ها سیاست خارجه خود را متفاوت از ریاض ترسیم کرده و معتقد است که گرچه عربستان رویکرد خشنی در قبال قدرت‌های منطقه‌ای نظیر ایران، ترکیه و قطر اتخاذ کرده؛ اما ابوظبی آماده همکاری با این کشورها است. اماراتی‌ها موقعیت سوق‌الجیشی خود در منطقه را مهم‌تر از سعودی قلمداد کرده و معتقدند که  از پتانسیل بالاتری برای اجرای برنامه‌های آمریکا در منطقه برخوردارند. همین موضوع آمادگی مسئولان ابو ظبی برای پذیرش طرح‌های پر خطر در زمینه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را بالا برده است. مداخله اماراتی‌ها در پرونده‌های بین‌المللی از جمله بحران سوریه، لیبی و قطر ناشی از همین رویکرد بلندپروازانه است.

* نیاز بیشتر به طرف آمریکایی: همانطور که گفته شد فقدان عق استراتژیک در دولت امارات در سایه بلندپروازی های مقامات این رژیم به ویژه محمد بن زاید ولیعهد این کشور باعث شده طرف اماراتی نیاز بیشتری به جلب حمایت آمریکا احساس کند. مقامات ابوظبی در حال حاضر پرونده‌های مهم منطقه‌ای از جمله جنگ یمن و حضور نیروهای آمریکایی در این کشور شده، در حالی که بر خلاف عربستان پتانسیل داخلی برای خروج از این بحران‌های فرسایشی را ندارد. مسئولان کاخ سفید معتقدند عربستان پول کافی در ازای حمایت از خود به طرف آمریکایی می پردازد، علاوه بر اینکه برخی طرح‌های آمریکا را نیز در منطقه اجرا می کند که دیگر کشورها قدرت آن را ندارند، اما امارات باید هزینه بیشتری برای حمایت از خود بپردازد.

* تفاوت مردم شناختی امارات با کشورهای دیگر عربی: سیاست‌گذاران بین المللی و استراتژیست‌های آمریکایی معتقدند ناهمگونی مردم شناختی در امارات متحده عربی و چهره اقتصادی این کشور فضای مناسبی را برای کلید زدن دومینوی عادی سازی رسمی روابط عربی با رژیم صهیونیستی در این کشور ایجاد کرده است.

آنها این موضوع را به مقامات ابو ظبی القا کرده اند که افکار عمومی امارات که بخش قابل توجهی از آنها را اتباع دیگر کشورها تشکیل می دهند، اولویت آرمان فلسطین را از ذهن خود خارج کرده و بیشتر درگیری مسائل مربوط به اقتصاد بین‌الملل و توسعه مناسبات آزاد تجاری با دیگر کشورها هستند.

البته به نظر می‌رسد این طرز برداشت از رویکرد ایئدولوژیک مردم امارات اشتباه است، اما آنچه در شرایط کنونی مهم است اینکه مسئولان آمریکایی به این برداشت رسیده یا لااقل به عمد آن را در میان مسئولان اماراتی رواج داده‌اند تا هزینه‌های امنیتی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را برای اسرائیل کمتر نشان دهند.

امارات معتقد است که امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی می‌تواند از مخاطرات ناشی از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از کاخ سفید در دوره آینده انتخابات این کشور بکاهد. در طرف مقابل، دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز که در عرصه داخلی اوضاع نابسامانی را پشت سر می‌گذارند، معتقدند امضای این توافق سازش می‌تواند نقش قابل توجهی در بهبود وزنه این طرف‌ها در رقابت‌های انتخاباتی داشته باشد.

آمریکا و رژیم صهیونیستی با ترسیم دشمنی واهی میان امارات و محور مقاومت و ایران، مقامات ابوظبی را به هزینه کرد چندین میلیارد دلاری در زمینه خرید تسلیحات و دست به دامن شدن به آمریکا و اسرائیل به بهانه حفاظت از خود در منطقه مجبور کرده اند. این در  شرایطی است که محور مقاومت قبل از امضای توافق سازش امارات با  رژیم صهیونیستی خطری برای این کشور به شمار نمی‌رفت، اما علنی شدن مناسبات اسرائیل با دشمن درجه یک محور مقاومت در منطقه بر حساسیت‌های گروههای مقاومت خواهد افزود و به ویژه در سایه نقش دولت ابوظبی در جنگ یمن،  فعالیت های امنیتی ضد این کشور را تشدید خواهد کرد.

لزوم هوشیاری دولت‌ها و ملت‌های منطقه

از سوی دیگر  همانطور که گفته شد برآوردها نشان می‌دهد که امضای توافق سازش با امارات تنها یکی از حلقه‌های راهبرد جدید رژیم صهیونیستی در جهت عادی سازی علنی روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است. در همین رابطه رسانه‌های وابسته به غرب و همچنین برخی شخصیت‌ها و نظریه پردازان آمریکایی از اسامی دیگری نظیر بحرین و عربستان سعودی به عنوان ایستگاه‌های بعدی عادی‌سازی روابط نام می‌برند. ناگفته پیداست که پیشبرد این استراتژی بسته به شرایط بعد از امضای توافق ابوظبی – تل‌آویو خواهد داشت.

جهان اسلام و افکار عمومی مسلمانان و آزادیخواهان جهان و بویژه دولت‌های مسلمان اگر واکنش قابل توجهی به اقدام خفت بار امارات ازخود  نشان دهند، می‌توانند عامل بازدارندگی در استمرار استراتژی صهیونیست‌ها باشند، در غیر این صورت رژیم‌های مستبد منطقه‌ای که از دموکراسی و حمایت مردمی در  کشورهای خود برخوردار نیستند و تاج و تخت خود را بر روی  حمایت‌های خارجی بنا نهاده‌اند،  یکی پس از دیگری به امضای توافق سیاسی با رژیم صهیونیستی روی خواهند آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 20
  • الیاس IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    9 29
    اگه کار دست من بود به امارات حمله نظامی می کردم و مردمشونم به اسارت می‌گرفتم
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      6 3
      اگه به من بود یه موشک میزدم وسط کمپ تیرانا، یدونه از حیووناشم به اسارت نمیگرفتم!!!
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      8 6
      کلا حاشیه جنوبی (ساحل)خلیج فارس مال ایران بوده هست عرب ها فقط در قسمت بیابانی آن سکونت داشته اند دولت باید برنامه بازگردانی آن را تهیه کنه
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      خداروشکر کار دست تو نیست.!!!
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      خداروشکر توهیچ کاره ای.!!!!!!!!!!!!!
  • حیدر صالح IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
    16 13
    به زودی زود روزی خواهد رسید اسرائیل نابود و این شیخ امارات پشیمان خوهد شد اما پشیمانی سود ندارد
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      15 3
      همش حرف مفت یه بار شد به وعده خودتون عمل کنید
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      8 2
      قدرت و سیاست ایران مثل فوتبالش دفاعی و چشم بستن به ضد حمله است اینطوری فکر نکنم راه به جایی ببریم باید سرمربی و لیدر این تفکر عوض شود
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    12 18
    اتفاقا رابطه علنی کشورهای عربی با اسراییل به نفع ماست کشورهای عربی از سال های پیش به صورت مخفیانه با اسراییل رابطه داشتند ولی الان این رابطه ها علنی شده این علنی شدن باعث میشه مردم این کشورها ضد حکومت هایشان شوند و احتمال سرنگونی حکومت های عربی وجود داره و مردم این کشورها طرفدار ایران می شوند
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      5 2
      00:29 دقيقأ، اقلأ دیگه برای مردمشون ادعای دفاع از آرمان فلسطین نمیتونن بکنن و موضعشونو مشخص کردن که طرفدار اسرائیل هستند.
  • روزبه IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    12 8
    آخرین پرده از اسلام آمریکایی رو شاهد هستیم که دیگه خبری از قاعده نفی سبیل هم نیست، پیش نمایش اون هم نشون دادن اسلام افراطی توسط گروههای تروریستی مورد حمایت دولتهای عربی بوده، میان پرده این نمایش هم ولنگاری های اجتماعی در عربستان بوده، یعنی نه خبری از نفی استکبار هست،نه خبری از اسلامی که اشدا علی الکفار رحمابینهم اصل خدشه ناپذیر اون هست، و نه خبری از رعایت حدود الهی هست، چیزی از اسلام در کشورهای عربی باقی نمونده تا نسبت به برقراری ارتباط با اسراییل متعجب شد.
  • حقدوست IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    5 7
    کشوری مثل امارات از ابتدا مستقل نبوده و صحب قدرت و تفکر در منطقه نبوده اند و به خاطر ضعفهای بسیار خود و حکومتی دیکتاتوری و غیر مردمی دائما زیر سایه ترس و فشار از دست دادن پادشاهی خود قرار دارند پادشاهی که توسط غربی ها توسط قراردادهایی نوشته و نانوشته در پسا عثمانی به وجود امد و نوعی اتحاد یکطرفه بر پایه ان افریده شد تا این کشورها برای تشکر و اجاره سرزمینی که به انها واگذار شد هزینه بدهند از هزینه های مالی و اقتصادی و امنیتی و سیاسی و انها هم در عوض این مستجران را بیرون نکنند و بر همین اساس پایه های حکومت انها بسیار سست و در راستای منافع غرب که صهیونیستها بخش مهم و قدرتمند و با نفوذ ان هستند شکل بگیرد و با نقشه ای حساب شده منطقه مسلمان نشین منطقه توسط این حاکمیت های متزلزل بنا شود که یا در ترس و تشنج و تفرقه باشند یا تحت فشار غرب نابود شوند و این دوگانه ترس و فشار باعث خواهد شد تا روزی که این پادشاهان در قدرت هستند به تضعیف منطقه و کشورها و جنگ و تفرقه و تقویت منافع قدرتهای غربی بپردازند و انها بر پایه این طرح در منطقه سرمایه گذاری بلند مدت و محکمی را انجام دادند ، اینکه کسانی فکر کنند امارات یا عربستان و بقیه انان اراده دارند و میتوانند تصمیم بگیرند اشتباه است یعنی میتوانند تصمیم بگیرند اما در چارچوب منافع تعریف شده برای غرب و بازهم مشورت و اجازه ای دوباره ، خوب همچین کشورهایی دائما در ترس قرار دارند و برای بقا خود حتا اسلام و مسلمانی و اعتقادات را هم فروخت و اگر بخاهی دلخوش باشی که اینها برای اسلام و مسلمانان و حتا همسایگان و کشورهای منطقه مفید خواهند بود این هم کاملا اشتباه است ، تنها راهی که میتوان این پادشاهان مزدور و فاسد و کثیف را وادار کرد که لااقل در حد میانه اقدامی بر علیه منطقه و اسلام و مسلمان و منافع همسایگان به نفع غرب انجام ندهند همان ایجاد ترس و فشار و به نوعی همان تهدید و تشویق اما به شیوه ای خاص است و میتوان با تهدید پایه های متزلزل و سست انها و اقداماتی هوشمندانه باعث شد سر جایشان بنشینند اما اقدام اساسی و ریشه ای تنها مردمی کردن یا تقویت مردمان این کشورها است ، اما امروز راه حل برای ایران اینست که به انها بفهماند کوچکترین اقدام بر علیه منافع ایران یعنی پایان دیکتاتوری انان و تا انان درک کنند که این اقدام به منزله تیشه زدن به ریشه خود است که امروز
  • BE ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    7 11
    امارات ریغو
  • BE ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    9 11
    ریغوهای متوهم ، برین بابا بذارید باد بیاد
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    20 18
    چین و روسیه هم با اسرایل رابطه دارند سفارت خانه و سفیر دارند چرا گیر دادین به امارات
    • فرزند ایران IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      11 13
      واقعا نمیدونی یا نمی خوای بدونی. بحث اسلام و عربی بودنه.
  • م-ع-م IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    10 10
    پیشتاز در نوکری!
  • IR ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    7 5
    امارات درحالی که مولفه های قدرت را ندارد به حس قدرت رسیده برای اینکه تقریبا تمام کشورهای بزرگ و پرپتانسیل خاورمیانه هریک به نحوی سال های گذشته درگیر بودند و هستند والا قیاس امارات با عربستان ، مصر ، ایران و ترکیه دقیقا جوک گفتنه ما هم متاسفانه به دلیل بی عرضگی مدیران و مسئولانمان به شهرستان امارات محتاجیم نمونش اینکه عرضه و توانی نبوده که پل ریلی بزرگراهی خلیج فارس مابین قشم و سرزمین اصلی و بندر کاوه قشم ساخته بشه تا بالاخره نیازمان به بنادر عمیق امارات برطرف بشه در سایه بی عرضگی ها و ناتوانی ها امارات کوچولو دور برداشته .
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      5 3
      تو خیلی قوی ای با وجه رایجی که از دستمال کاغذی هم بی ارزش تر شده!!!!!!
  • NL ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    1 11
    دلیل مانورهای ناوهای آبی و خاکی آمریکا در منطقه خلیج فارس هم بخاطر همین خودفروشی امارات بود، آنها فکر میکردندبعد این اقدام خودفروشی آماده باشند ولی نمیدانند بایست بیش از ترسیدن از دولت ها از ملت خود بترسند. درست است با رفاه مصنوعی نوعی مردم را مشغول کردند ولی حماقت و دروغگویی نمی تواند غیرت غربی و اسلامی مردم امارات را از بین ببرد
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      10 1
      رفاه مصنوعی؟؟ حالا رفاه مردم ایران طبیعیه؟ انصافا چی میزنید ؟ از کجا جنس میگیرید؟ ساقیت را عوض نکن
  • IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    14 7
    جواب امارات باعث شرم آورترین جوابی بود که تا به حال شنیده بودم کشوری که پنجمین ثروتمند دنیا میباشد مردمش در سطل زباله دنبال روزی می‌گردند وزیرانش دزد ......
    • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      10 1
      واقعیت حتی اگر تلخ باشد باید قبول کرد
    • اهبرخان IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      1 8
      در سطل زباله دنبال پول گشتن بهتره از اين هست كه قوادي كني. امارات يك كشوركي هست كه نقش قوادي دارد. در مورد فساد هم چند سال پيش بزني فساد مالي در امارات ببين چي مياد
  • JP ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    11 1
    هر جا صحبت از ثلح میشه جنگ طلبان ناراحت میشن چون نونشون توی جنگ و بحرانه
    • سعید IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 3
      خفه بمیر بابا
    • محسن IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      لااقل صلح را درست بنویس بی سواد...برو پیش ارباب ها تا یادت بدهند
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      3 0
      احسنت.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    0 5
    چرا؟ چون احمق بی نظیر است.!!!
  • کارشناس IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    9 3
    پماد سوزش از نوع چینی در دسترس است
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    2 10
    حماقت در چهره حاکمان امارات موج می زنه روزی خواهد رسید که ازخشم مسلمانان دنبال لانه ای بگردند و پیدا نشود.
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    2 6
    حماقت کرد چون اگه عاقل بود باید با حزب الله و حوتی ها و حشدالشعبی و حماس رابطه برقرار میکرد نه با اسراییل و امریکا
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      واقعا راست میگی اونوقت درهمش مثل ما میشد دویست هزار درهم مقابل یه دلار. چقدر این اماراتیها احمقند.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    1 12
    امارات سر تهش به اندازه چند تا روستای ما هم نمیشه‌.کل سیمای پوشالیش با یه موشک از هم می پاشه.وجود جزایرمستقل عربی مانند امارات٬ بحرین و کویت به عنوان یک کشور مستقل جز ضرر و جمع کردن بیگانگان در منطقه هیچ سودی ندارد و ایران به عنوان صاحب اصلی خلیج فارس باید این جزایر که مطابق مستندات تاریخی متعلق به ایران هستند را مصادره کند.
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      8 0
      حسادت امارات نفس شما را بریده
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      7 0
      حسود
  • حجت گلشنی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    1 7
    امارات باید لیست کشورهای اسلامی خارج کرد. همچنین کنفرانس کشوره های اسلامی. چون با دشمنان اسلام و مسلمانان هم پیمان شده . این کمترین اقدامه
  • بیسیمچی IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    0 7
    به زودی شاهد تلاش های بیشتری از سوی جبهه مقاومت خواهیم بود تا مقاومت اسلامی را به گوشه انزوا کشانده و ضربات هوک چپ و راست را بر راس مقاومت که جمهوری اسلام ایران باشد وارد آورد. اهمیت انقلاب اسلامی و ایران اسلامی در این است. در این ستون خیمه بودن. در این حرم بودن. جانم به فدای سردار سلیمانی شهید. چقدر خوب می دیدند این تحرکات دشمن را و این حقیقت مرکزیت ایران اسلامی را در نبرد ایمان و کفر. ان شاالله دسیسه دشمن و برنامه ریزی صد البته دقیق و حساب شده ی دشمن برای ایجاد جنگ قریبالوقوع در منطقه بر خلاف خواست و نیتشان برای مقاومت عزیز تبدیل به خیر و صلاح شود. به راستی در وضعیتی قرار داریم که گویی هر آن ممکن است حادثه ای تلخ یا شیرین روی دهد.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    7 0
    آرمان فلسطین کیلو چنده فلسطین هزاروپانصدسال دست مسیحیان بوده بعد افتاد دست مسلمانها جنگهای صلیبی هم علتش همین فلسطین بوده الان افتاده نه دست مسیحی ها نه مسلمانها یهودیها گرفتن تموم الکی کشش ندید
  • امیر NL ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    5 2
    چرا امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیشقدم شد؟ به تو چه سوال بعد
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      باغیرت.!!!
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      خوش غیرت.!!!
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      سیب زمینی.!
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      بی وجدان.!
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      تنهایی فکر کردی یا کمک گرفتی؟!
    • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      خوب میکنیم سوال میکنیم به توچه.!!!!!!!!!!!!
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
      0 0
      امارات خائن.!!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      2 3
      ادب لطفا.!!!
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
      0 1
      توهین نکن.!!!
  • DE ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    0 0
    پشت پرده حماقت بزرگ مقامات ابو بُزی ابوظبی . اینها همه مهره های صهیونیسم هستند در کشورهای اسلامی با کودتاهای امریکا و انگلیس آمدند راس قدرت برای هموار سازی راه غارت ملتهای مسلمان . منافقین هم نماز میخوانند و خود را مسلمان جا میزنند.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
    2 1
    مرگ بر آمریکا و اسرائیل وهمه دشمنان اسلام.!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس