کد خبر 1105872
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
لبنیات نمایه

با افزایش روز به روز قیمت لبنیات، دیگر نمی توان مهمان ناخوانده را با تعارف "دور هم یک لقمه نان و پنیر می خوریم" نگه داشت! و لبنیات در سبد غذایی اشرافی و گران قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، قدیم‌ترها مهمان سرزده که می‌آمد، وقتی شام آماده نبود و می‌خواستند با غذای ساده تعارفی بکنند، می‌گفتند: «آقا حالا یه نون و پنیر دور هم می‌خوریم»

اما حالا با یک چرخ ساده در بقالی و سوپرمارکت‌ها و دیدن قیمت‌ها متوجه می‌شویم که دیگر ماست و پنیر و کشک و دوغ جز موادغذایی ساده نیستند؛ بلکه باید آنها را در سبد موادغذایی لاکچری قرار داد! نمونه‌اش حرف‌های احمد آقای بازنشسته در یک مهمانی خانوادگی است که با خانمش این طور تعریف می‌کنند: «ما خودمان ماست کم می‌خریدیم و معمولاً با شیر ماست درست می‌کردیم، اما همان هم بالاخره یک ظرف کوچک ماست می‌خواهد، خود شیر هم که گران شده! کلاً ماهی دو بار شیر کیسه‌ای می‌خریم؛ یک بار ماست درست می‌کنیم، یک بار هم شیر را مصرف می‌کنیم.»

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت مواد غذایی زیر سایه آزاد سازی سهام عدالت

سهم گرانی بنزین در تورم لجام‌گسیخته

این حال و روز خیلی از خانواده‌های ایرانی است. یخچال‌های خلوت مغازه‌ها هم نشان می‌دهد که گویا خیلی‌ها در همین وضعیت مشترک به سر می‌برند!

اگر در همین روزها برای خرید شیر به بقالی محله رفته باشید، دلیل این خلوتی را متوجه می‌شوید؛ خصوصاً از روی تاریخ انقضای گذشته شیرها که معمولاً با جمله آقای فروشنده همراه می‌شود: «اون چند تا کناری‌ها تاریخ دارد.» و انگار از تعجب کردن شما که در چشمانتان از بالای ماسک معلوم است ناچار می‌شود که توضیحات تکراری را دوباره بگوید: «از بس روز به روز قیمت‌ها تغییر می‌کند و بالا می‌رود، مردم کمتر خرید می‌کنند، خیلی از شیرها هم می‌ماند و تاریخ انقضایشان می‌گذرد.»

و اگر کنجکاوی شما بیشتر شود، ادامه می‌دهد: «محصولات لبنی که تاریخ انقضا ندارند را خود شرکت مرجوع می‌کند. حالا نمی‌دانم چه کاری با آنها می‌کنند ولی به جای آن‌ها، بار جدید به ما می‌دهند.»

همین می‌شود که وزارت بهداشت هشدار می‌دهد مصرف لبنیات در برخی خانوارها هفتگی یا ماهانه شده است! ماجرا از این قرار است که جلال‌الدین رزاز، رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع کشور، در ۱۹ خرداد ماه، میزان مصرف سالیانه هر نفر ایرانی از شیر و لبنیات را بین ۶۵ تا ۷۰ لیتر اعلام کرده که این آمار در کشورهای توسعه یافته حدود ۲۰۰ لیتر است؛ البته این آمار مربوط به خرداد ماه است و با اخباری که هر چند روز مبنی بر افزایش قانونی و غیرقانونی لبنیات شنیده می‌شود و هیچ نهادی هم گردن نمی‌گیرد، لابد مصرف سرانه لبنیات از این هم کمتر شده و خواهد شد! مصداق این حرف‌ها را باید در دل شهر پیدا کرد. آقا مسعود فروشنده است و درددل‌هایش درباره قیمت‌های عجیب لبنیات زیاد است. او می‌گوید: «قیمت بعضی از اقلام مثل پنیر خامه‌ای که ۴,۰۰۰ تومان بوده، هفته پیش شده ۷,۰۰۰ تومان و امروز ویزیتور برای ما ۹,۰۰۰ تومان فاکتور کرده! یا شیری که ۳,۲۰۰ تومان بوده شده ۳۷۰۰ تومان! آن هم در عرض یک روز....»

اگر افزایش قیمت به همین روال پیش برود، در چند سال آینده خبری از ایرانی‌های رشید و چهارشانه نیست؛ چرا که انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع کشور این را هم گفته که اگر مصرف شیر و لبنیات کاهش پیدا کند، علاوه بر کوتاه شدن قد فرزندان در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده، شاهد بیماری‌هایی نظیر پوکی استخوان و راشیتیسم خواهیم بود؛ که هزینه‌های بیماری‌های ناشی از درمان کمبود مصرف لبنیات به مراتب بالاتر است.

لبنیات در جنگ با کرونا

در اوایل شیوع ویروس کرونا در شبکه‌های مجازی شایعه شده بود که مصرف شیر برای کرونا مضر است و می‌گفتند کرونا از طریق مصرف فرآورده‌های لبنی به انسان منتقل می‌شود!

این در حالی بود که سازمان بهداشت جهانی بارها اعلام کرد که ویروس کرونا از طریق خوردن و آشامیدن منتقل نمی‌شود!

اما از آنجایی که در فضای جدید، حجت آخر را شبکه‌های اجتماعی تمام می‌کنند، باز هم شایعات رتبه اول را گرفت و زورش چربید! همین شایعه مزید بر علت شد تا مدتی مصرف لبنیات از قبل هم کمتر شود. هنوز چند وقت نگذشته بود که کرونا به شیر هم رحم نکرد و یکی دیگر از قربانیان کرونا، شیر بود! و تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌داد که مثلاً نگین نوری دانشیار گروه بهداشت و کنترل موادغذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در مصاحبه‌هایش گفته بود: «هیچ گونه گزارشی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق شیر به انسان وجود ندارد، و انتقال ویروس از انسان به انسان است.»

هر موقع بحث از هر آلودگی پیش می‌آید، مصرف شیر به شدت توصیه می‌شود، در مورد کرونا هم تحقیقات نشان داده که مصرف لبنیات پاستوریزه به دلیل اینکه منبع بسیار غنی از کلسیم و ویتامین B۲ است، در کنار سایر مواد غذایی دارای ویتامین‌های گروه E، D وC در سبد غذایی روزانه می‌تواند با بالا بردن قدرت دفاعی بدن، به مقابله و پیشگیری از بیماری کوید ۱۹ کمک کند.

آن چیزی که در مورد مصرف شیر بسیار مهم است رعایت مقررات بهداشتی در تمامی مراحل است. حرارت دیدن شیر مهمترین عامل نابودی انواع آلودگی‌ها از شیر است و خیال ما را راحت می‌کند که می‌توانیم با خیال راحت شیر مصرف کنیم.

ظرف‌های ماست دکوری

اگر یادتان باشد، چند ماه پیش، قبل از کرونا، بعضی‌ها کلیپ‌های طنزی ساخته بودند که شخصی در مغازه می‌رفت و می‌پرسید: «این پنیر تبریزی‌هاتون کیلویی چند است؟» و همزمان کمی از آن می‌چشید. فروشنده قیمت نسبتاً بالایی می‌گفت و مشتری هم جواب می‌داد: «حالا که هوس کردم و نمی‌توانم یک کیلو بخرم حداقل ۵ هزارتومن پنیر به من بدهید.» در جواب فروشنده هم می‌گفت: «همون که چشیدی ۵ تومان بود!» گویا سازندگان آن کلیپ خوب آینده را پیش‌بینی کرده بودند. گرچه این روزها دیگر این طنز هم جواب نمی‌دهد. احتمالاً اگر هر یک از ما انگشتمان به نوک چاقوی پنیرهای خوب و گران قیمت بخورد، باید ۵ هزارتومن کارت بکشیم.

اگر دولت مجدداً برای محصولات لبنی یارانه در نظر نگیرد و جلوی افزایش غیرقانونی محصولات توسط کارخانه‌ها گرفته نشود، دیگر کته ماست که غذای خوشمزه روزهای بی خورشتی بود، غذای گران به حساب می‌آید یا دیگر خبری از ماست و خیار کنار بشقاب استانبولی نیست و باید سبزی را جایگزین آن کنیم! اگر مهمان سرزده هم به خانه آمد و چیزی برای پذیرایی شام در خانه نبود، باید خیلی محترمانه و غیرمستقیم از خداحافظی او، استقبال گرم کرد!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • مرصاد IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    124 0
    شهر بی کلانتر است ! خودروسازان و کارخانجات لبنی ؛ می تازند !!
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      66 0
      با لبخند: علی برکت الله!
    • شاکی IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      42 1
      هنوز تازه شروع شده . اینها علائم و نشانه ها و نتایج طرحها و وعدهای های گشایش اقتصادی حسن جمهور است .
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 1
      لاکچری = اشرافی!!
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    60 4
    باورکنیم مأموریت دولت روحانی رساندن اوضاع ایران تا ۱۴۰۰ به وضع اسف‌بار ایران در فیلم یتیم خانه ایران است
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    36 5
    # سرطان اصلاحات
    • IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 2
      اسهال گرا ها که ۴۰ سال همه ارگان های اصلی دستشونه چه گلی به سر مملکت زدند
    • عباس IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      1 0
      تحریم نمندیییییی
  • صدای حق IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    23 5
    بنده معامله گر بورسم اینکه سعی شود مردم را در تولید و رونق کسب و کار و اقتصاد ترغیب کرد کار پسندیده ایست . اما این ترغیب چه دستاوردی دارد و با چه هدفی مردم تشنه کسب درآمد در بورس می کنیم؟ اگر ملاک ما، هدف ما، داشتن اقتصاد و مردم کشورهایی همچو شیطان بزرگست که اکثریت مردم سهامدارند، سخت در اشتباهیم! چون جامعه مصرف گرای آمریکا طالب و مردم سهامدار خواستار افزایش درآمد و فروش شرکت هستند تا ارزش سهامشان افزایش یابد. این یک سیکل خطرناکیست که شدیدا جامعه را شرطی و دارای فاصله و بدتوقع می کند. مجبور شدم خیلی مجمل و خلاصه عرض کنم.
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      1 1
      تو اول برو خودتو اصلاح کن و بعد بیا نظربده!!!
  • سنا IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    48 1
    گوشت قرمز ماهی میگو تن برنج آجیل شیرینی بسیاری از میوه ها و لبنیات خیلی وقته از خیلی از سفره ها رفتن
    • محمد IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      29 2
      برادرجان روزی گوشت ولبنیات از سفره ها جمع شد که نهاده های دامی در یک سال 400در صد افزایش قیمت داشته وبعدشم کاراخانه جات لبنیات که شیر را 3000 میخرن چند میدن خدا میداند
  • بی نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    50 0
    با سرعت داریم فقیر میشیم
    • یه ایرانی IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      26 2
      شان ایرانی که همش میگفتند همین بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهدی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    9 9
    خوبه حداقل یه مدت چربی نمی خوریم شکمان اب میشه کمر باریک می شیم
    • محمد باقری IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      0 0
      آره بابا مثلا فسفر نخوردی اینجوری کند ذهن و خنگ شدی مگه بد بود؟! الان هیچی نمفهمی راحتِ راحت... عدم مصرف این یکی هم برات خوب میشه انشالله
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    36 4
    از بس علمی و هوشمندانه و خوب کشور اداره میشه و تعامل خوبی با دیا هست و در داخل هم سیاستهای خودکفایی دنبال شد این وضع به وجود اومده!!!!!
  • هموطن IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    22 3
    رئیس جمهور انتخاب مکنن که کشور را اداره کنه این قیمت های نجومی که دولت نتواند کنتر ل کند نیاز به رئیس جمهور نیست هرچه وزیر پیر و ناتوان بود اقای روحانی آنهارا انتخاب کرد و این هم نتیجه بی تدبیری دولت امید و کلید بدون قفل هنوز 7 سال میگذر د و قفل پیدا نشد که نشد که نشد ...... به امید دیدار قفل به شرط اینکه اگر پیدا شد زنگ نزده باشد که یک 8 سال دیگر دنبال قفل ساز بگردیم .
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    16 3
    خوش به حال ما دیگر کشورها حیفه از این همه پیشرفت ما در همه مسائل عقب بمانند
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    25 1
    نفوذی اقتصادی اعدام
  • کلانتری IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    28 0
    اونها ی که 231 میلیون میگیرن غمی ندارن.
  • صابر انصاری IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    17 1
    خیلی پیشرفت داشتیم.آقایون کمی هم منصف باشیم. ببینید ایران با چه سرعتی در حرکت است که سریعترین جت ها هم به گرد پاش نمی رسه.ببینید غول تورم و گرانی با مردم چکارها که نکرد؟آیا واقعا این پیشرفت نیست. یارانه که جای خود دارد فقط می شه 4 تا نون سنگگ خرید و شاید 2 تا تخم مرغ.نا شکر نباشیم همین هم از دست می رود.
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    25 16
    اینجا جمهوری اسلامی است
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      17 6
      یا دیکتاتوری اصلاح طلبان؟!
  • DK ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    13 0
    لبنیات برای سلامتی ضرر داره ، بهتر
  • صبا IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    20 0
    پایه ای ترین نیازهای مردم از سفره و سبد خانوارها حذف شده به لطف گرونی افسار گسیخته .با این وجود اب و تاب دادن به بورس و کشوندن مردم تنگ دست به این سمت واقعا چه معنیی داره ؟ایا سفره ها به اندازه کافی خالی نشده ؟
  • سعادت IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    29 4
    اصلاح و اصول گرا همتون سر تا پا یکی هستیتید ادم باید انسان باشد وقتی تو یه ظرف در بسته بخای اب بریزی وارد ظرف نمیشه قطع ارتباط با دنیا همین پیامد را دارد
  • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    20 2
    تغذیه استاندارد 80 میلیون فدای 4 درصدی ها و بانکهای غارتگر.... این است مرام لیبرالها
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    11 1
    مشرق در عین که درست گفتی و لی اگر ر همین نکات را آن طرف مرزها می گفتند و یا اگر فیلم سازی همین نکات شما را به نصویر بکشد محکوم به سیاه نمایی می شود در کل همه دست به دست هم دادیم و شاهد نابودی خودمان هستیم و شس دانگ حواسمان به امریکا و اروپا است و دریغ از کمی توجه به مردم
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    13 3
    عیبی نداره! همان طور که آقای ولایتی گفته باید از مردم یمن یاد بگیریم که علف می خورند و مقاومت میکنند.
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    16 3
    خدا از سر تقصیرات این دولت نگذرد.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    13 0
    وقتی زرمارون با پشتوانه تامین گندم بورس می رود و مردم را تشویق به رقابت برای بالا بردن سهام آن می کنند معلوم است که محصول آن گران شود. وقتی دامپزوری ها وارد بورس می شود و ماهیت آن سود اوری در حد تورم و ارز می باشد معلوم است که مردم را به رقابت در بورس برای بالا بردون ادزش سهام و گرانی محصول به جان هم می اندازند. مشرق دیگر نا امید شده ام چون می فهمم که اجناس باید گران شود چون رقابت برای گران شدن در بورس رقم خورده است و ما سر کاریم
  • یکی از مردم IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    20 1
    دوهفته تحمل کنید نخرید..از یه کالا مثل همین لبنیات شروع کنیم این فرهنگ رو بین مردم جا بندازیم که نخریم تا بگنده...باور کنید به مرور زمان افر میگذاره...از همین امروز شروع کنیم
    • DE ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      2 0
      کشتن جوجه ها رو یادت رفته
    • سعید IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      2 0
      بخوایم هم نمیتونیم بخریم.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    18 0
    خدا لعنتش کنه
  • IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    15 6
    ۱۴۰۰ یک خداحافظی شیرین با روحانی.!!! آنروز نزدیک است.!!!
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    به امید خدا نسل ایرانی ها از روی زمین محو میشه ببینیم این دولتمردان دزد بی همه چیز راضی میشن یا نه. ۸۰ میلیون نفر باید بمیرن بخاطر ۵ هزار نفر هیچ کجای دنیا فساد مالی و دزدی و رانت خواری و..... مثل ایران رشد نکرده انهم کشوری که داعیه اسلامی بودن رو داره واقعا دبگه حالمون بهم میخوره از حسن روحانی و دار و دسته بی عرضه و حرافش
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 1
    باز صد رحمت به کارخانه جان لبنیات چیپس وپفک وپف فیل ده برابر کردن
  • ایرانی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 0
    به نظرم مردم ما اگه بتوانند مثل گوسفندوبز زندگی کنند بهتره نه گوشت نه شیر نه پنیر... نه...نه...نه بخورند فقط علف بخورند...دیگه هزینه ای برای دولت و مردم نمیشه ...! همه در آسایش زندگی میکنند.!
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 1
    میهن خیلی زود به زود گرون میکنه بقیه مارکا خیلی اینطوری نیستن
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    14 0
    علی برکت الله ،کارخانجات لبنی هم یارانه‌ها و هم پول های مردم را به بهانه های مختلف می بلعند.خیر نبینند انشاء‌الله.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 0
    مجبوریم لبنیات نخوریم تا انشا الله محصو لات شان ضایع بشود. علی برکت الله
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    تف به شرفتون با اين مملكت داري مرگ برشاه مرگ بر امريكا
  • IR ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 2
    این دوستان جوری از اصلاح طلبان بد میگن انکار کسانی غیر هستند.
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    1 2
    لعنت به روحانی
  • ایرانی GB ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    2 1
    اگه سه قوه مقننه و مجریه و قضائیه تعطیل شوند کشور بهتر اداره می شود و وضعیت مردم از هر نظر بهتر خواهد شد.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
      1 0
      من هم موافق هستم.تمام گرانی ها و بدبختی ها را مسوولین درست کرده اند مسوولین نباشند مردم خودشان خیلی بهتر کشور را اداره می کنند. خدایا دنیا و آخرت کسانی که ایران را به این وضع رساندند ،نابود کن و به عذاب خود گرفتارشان کن
  • NZ ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    بقول شما دیگه جمله «آقا حالا یه نون و پنیر دور هم می‌خوریم» کارایی نداره! آنوقت میشه به مسائل جدی و حیاتی رشد صحیح جمعیت رسید!؟ آیا مسئولین خدوم! آمار دزدی ها و زورگیری ها را نمی بینند! از یکجایی استدلال بر گرسنگی است اما وقتی عادت شد آنوقت دیگر این عادت جزو فرهنگ یک نسل و نسل بعد از او می شود! کم کم داریم از اقتصادسائولوپولویی هم سبقت می گیریم! بهرحال این وضعیت ول شده به امان خدا که فرجی بشه!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس