کد خبر 1105785
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
شرایط برگزاری نماز و عزاداری در مساجد تهران

حجت‌الاسلام علی نوری، سرپرست مرکز رسیدگی به امور مساجد درخصوص «برگزاری نماز» و همچنین برگزاری «مراسم عزاداری ماه محرم» نامه‌ای به ائمه جماعات استان تهران نوشت.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علی نوری سرپرست مرکز رسیدگی به امور مساجد در خصوص «برگزاری نماز» و همچنین برگزاری «مراسم عزاداری ماه محرم» نامه‌ای به ائمه جماعات استان تهران نوشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

باسمه تعالی

محضر مبارک ائمه محترم جماعات مساجد استان تهران

سلام علیکم و رحمه الله

با احترام و عرض ادب، ضمن تقدیر و تحسین مساعی مشکور شما بزرگواران در نهضت تعاون و احسان، پیرو مکاتبه قبلی، با عنایت به نزدیکی ماه محرم و انتشار دستورالعمل صیانتی و بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص چگونگی برپایی مجالس عزاداری، حسب وظیفه نکات زیر به محضر مبارکتان تقدیم می­‌گردد:

۱) اقامه نماز جماعت، با رعایت دقیق پروتکل (استفاده همه نمازگزاران از ماسک، فاصله‌­گذاری، استفاده از وسایل شخصی و ضدعفونی دست و محیط)، در مساجد استان تهران، با تهویه مناسب، به مفهوم ورود و خروج حجم کافی هوای تازه، تا سقف زمانی یک ساعت بلامانع است. لازم به ذکر است که تهویه هوا به مفهومی که اشاره شد، نباید با گردش هوا در فضای بسته، به­‌وسیله کولرهای گازی یا سایر دمنده‌­ها که می‌­تواند موجبات شدت گرفتن سرعت انتقال ویروس را فراهم نماید، اشتباه گرفته شود.

۲) اقامه نماز جماعت با رعایت پروتکل در مساجدی که امکان بهره‌­برداری از فضای باز و غیرمسقف دارند، بلامانع است.

۳) فراهم نمودن امکان اقامه نماز غیر جماعت برای مؤمنان، در ساعات مشخص و در تمام مساجد استان تهران، توقع صحیح مردم شریف است که باید با رعایت اقتضائات بهداشتی و تکریمی اجابت شود.

۴) از مساجد استان انتظار می‌­رود فارغ از اینکه در کدام یک از سه گروه فوق قرار می‌­گیرند، در شرایط حساس کنونی، تمام ظرفیت و توان خود را در عرصه‌های؛ اخلاق و معنویت جامعه، معیشت اقشار آسیب‌­پذیر، بهداشت و سلامت عمومی، خدمات اجتماعی و بصیرت­‌افزایی سیاسی به میدان بیاورند و تهدید عدم توفیق در برگزاری نماز جماعت را به فرصت تمرکز در تأمین نیازهای مورد اشاره هموطنان مبدل نمایند.

۵) مطالعه دقیق دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم، که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا منتشر شده، مورد انتظار است و در عین حال تأکید می­‌شود:

مساجد می‌­توانند با رعایت مفاد دستورالعمل، بدون سینه‌­زنی، زنجیرزنی و دسته‌­روی، با برگزاری سخنرانی و ذکر مصیبت، در حداقل زمان ممکن، مراسم ماه محرم را برگزار نمایند.

سینه‌­زنی در فضای باز مساجد، با رعایت فاصله و استفاده از ماسک بلامانع است.

دسته­‌روی در فضاهای عمومی، منوط به اینکه منجر به تراکم و اجتماع نشود، قابل قبول است.

۶) با توجه به اینکه بخش اعظم مجالس عزاداری در فضای باز برگزار خواهد شد، جداً استدعا می‌­شود، در رعایت حقوق همسایگان مساجد، خصوصاً کنترل صوت، نظارت و تدبیر لازم صورت پذیرد.

توفیق روزافزون شما سروران فاضل و فرهیخته را در بهره­‌مندی از برکات اقامه عزای حسینی (علیه­‌السلام) و خدمت خالصانه به بیوت­‌الرحمن و عبادالله، از درگاه پروردگار متعال مسئلت می‌­نمایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسینعلی IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    0 0
    کرونا رو الکی گندش کردن دولت به آرزوش رسید و بهانه خوبی برای کنترل کردن مراکز فرهنگی مذهبی پیدا کرده خدا نگذره ازشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس