واکنش مقام قطری به بیانیه ضد ایرانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس

نماینده ویژه وزیر خارجه قطر برای مبارزه با تروریسم با اشاره به روابط‌ میان دوحه و تهران بر اساس اصل حسن همجواری از اهمیت بیانیه ضد ایرانی دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس کاست.

به گزارش مشرق، در پی اقدام چند روز پیش دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس مبنی بر ارسال نامه‌ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شورای امنیت و استقبال وزیر خارجه آمریکا از این نامه، یک مقام مسئول قطری به صراحت از اهمیت ارسال این نامه کاست و گفت که مواضع شورای همکاری مبتنی بر مصوبات نشست‌های وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا است نه بیانیه‌های دبیرکلی.

بیشتر بخوانید:

«مطلق بن ماجد القحطانی» نماینده ویژه وزیر خارجه قطر برای مبارزه با تروریسم و میانجی‌گری برای حل اختلافات در گفت‌وگو با «الجزیره» در این‌باره گفت که مواضع توافق شده شورای همکاری خلیج‌ [فارس]، همواره منطبق بر مصوبات نشست‌های وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا است نه بیانیه‌های دبیرکل که صرفا بیانگر دیدگاه دبیرخانه این شورا است.

وی درباره بیانیه دبیرخانه شورای همکاری که خواستار تمدید تحریم بین‌المللی تسلیحاتی ایران گفت: ما در قطر معتقدیم که تحریم‌های کنونی علیه ایران به نتایج مثبتی منجر نمی‌شود و به حل بحران‌ها کمکی نمی‌کند. حل بحران‌ها باید بر اساس گفت‌وگو باشد. 

این مقام مسئول قطری توضیح داد: ایران کشوری همسایه است و روابط مبتنی بر حسن هم‌جواری ما را به یکدیگر مرتبط می‌کند. [ضمن اینکه] دولت و ملت قطر از موضع ایران به ویژه طی محاصره ظالمانه علیه قطر تقدیر می‌کنند.

گفت‌وگوی فراگیر و حقیقی

القحطانی افزود: در زمانی که کشورهای محاصره‌کننده اقدامات یک‌جانبه اتخاذ کردند، دولت قطر گفت‌وگو را برگزید و این سیاست دایمی ما است. ما در پی روابط حسنه با همه هستیم.

وی تصریح کرد: قضیه امنیت منطقه‌ای نیازمند گفت‌وگوی فراگیر و حقیقی با حضور کلیه طرف‌های مسئول و مرتبط با امنیت منطقه است اما تداوم سیاست عنادورزی و انکار تنها به عدم ثبت منجر خواهد شد.

القحطانی در ادامه گفت که قطر خواستار گفت‌وگوی مبتنی بر احترام به قانون بین‌الملل و احترام به حاکمیت کشورها و عدم دخالت در امور داخلی آنها است.

این مقام مسئول قطری گفت که کشورش «به اصل کنترل تسلیحات و عاری‌سازی کامل منطقه خاورمیانه از سلاح کشتار جمعی با رعایت حق کشورها در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است.»

دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس که کشورهای بحرین، کویت، عمان، قطر، امارات و عربستان سعودی عضو آن هستند طی بیانیه‌ای که روز یک‌شنبه پیش صادر کرد، مدعی دخالت مستمر ایران در امور کشورهای همسایه شد و اعلام کرد که به همین دلیل تمدید تحریم بین‌الملل تسلیحاتی ایران ضروری است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این نامه با اشاره به اینکه برخی از اعضای این شورا از مفاد نامه بی‌اطلاع بودند، گفت: شورای همکاری به سخنگوی برخی کوته فکران داخل شورا و خارج منطقه مبدل شده و دبیرخانه نیز بلندگوی ایران ستیزان شده است.

توافق صلح در افغانستان

القحطانی درباره پرونده افغانستان که  - مذکرات میان طرف‌های دیگر در آن در دوحه در حال پیگیری است - گفت: توافق صلح امضا شده در فوریه گذشته در دوحه میان ایالات متحده و طالبان شامل آزادی پنج هزار نیروی طالبان زندانی نزد دولت افغانستان در قبال آزادی هزار نیروی دولتی زندانی نزد طالبان بود تا راه برای آغاز قریب‌الوقوع مذاکرات افغان - افغان در دوحه ، عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و تخلیه برخی پایگاه‌های نظامی آمریکایی بر اساس جدول زمان بندی شده مورد توافق، باز شود.

القحطانی توضیح داد: ما به یک توافق آتش‌بس طی عید فطر و عید قربان دست یافتیم و موفق شدیم ۴۶۰۰ زندانی طالبان نزد دولت افغانستان و نزدیک به هزار نیروی دولتی اسیر طالبان را آزاد کنیم. آزادی بقیه زندانیان نیز با برخی چالش‌ها روبروست که ما تلاش می‌کنیم آنها را رفع کنیم.

این مقام قطری ضمن تقدیر از همه طرف‌هایی که موجب پیشبرد مراحل مذاکرات میان دولت آمریکا و طالبان شدند، گفت: ما با همکاری برادرانمان در جامعه بین‌الملل، پیشرفت زیاد و قابل‌ ملاحظه‌ای حاصل کردیم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    25 17
    مسخره اول ضد ایران رای میدن بعدش الکی یه حرفی میزنن که بگن ما نبودیم
    • مسعود IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      22 1
      قطر رو چند ساله از شورا بیرون کردن
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      0 0
      اقا رای گیری نبود که... دبیرخانه بیانیه داده. گرچه این ها هم دست کمی ندارند از اون سعودی ها
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    10 3
    خوب مکتوب به شورای امنیت بنویسند - گرچه رای اکثریت شورای همکاری جنوب خلیج فارس را به رخ ایران خواهند کشید
  • عباس IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    12 14
    عجیب هست از یک طرف علیه ایران بیانیه صادر میکنن از طرف دیگه از ما تشکر میکنن سیاسیون ما واقعا آح هستند؟
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    7 7
    خخخ دلال به این میگن هم اونارو راضی نگه میداره هم مثلا ایران رو
  • ش. AE ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    با دست پس میزنن با پا می کشن جلو
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    1 0
    صحبت هاش اصلا جالب نیست...معلومه هنوز زور ما را ندیدند
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    گرچه اینا یه مشت نوکر آمریکا پیش نیستن ونباید این عربا آدم حساب کرد آخه مردک یه کم انسان باش هنوز که عربستان دست از سرت برنداشته اگه انسان بودی یه خورده غیرت تو وجودت بود هرجا که اسمی از ایران زده میشد می بایستی خبردار به ایستی
  • یحیی IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    خیلی پدرسوختن ،این پدرسوختهای عرب حاشیه نشین
  • BE ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    بازهم خدا عمرش بده ، چه توقعی میشه داشت
  • خسرو IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    از قدیم می گفتند فامیل گوشت یک دیگر می خورند استخوان هم را دور نمی اندازند قطررا خودشان تحریم کردن بر ضد ایران بیانیه میدهد
  • karim IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    سلام خیلی بی معرفتین چرا آن مطلب منو پخش نکردین که این سوسمار خورها بدانند ما نامرد بودن و بزدل بودن و فرصت طلبی آنها را فراموش نخواهیم کرد.
  • DK ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    به قطر چه مربوط
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    قوه قضایییه سری به فوتبال بزنه
  • US ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    ما باید بحرین و امارات را که جزء خاک ایران بوده اند به ایران ضمیمه کنیم.
  • GB ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    دولت باید با دیپلماسی فعال عمان و کویت را هم وادارد همین موضع را اتخاذ کنند.
  • IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
    6 1
    عربستان گاو شیرده آمریکاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس