اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل انتخاب شدند

. دولت آمریکا متن پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است را از ۳۵ پاراگراف به ۲ یا ۴ پاراگراف تقلیل داده است.

به گزارش مشرق، واشنگتن اصلاحاتی را در پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اعمال کرده و از اعضای شورای امنیت خواسته تا روز چهارشنبه نظر خود درباره این پیش‌نویس را ارائه دهند.

خبرنگار خبرگزاری رویترز در سازمان ملل خبر داد که واشنگتن در پیش‌نویس قطعنامه تحریم تسلیحاتی علیه ایران اصلاحاتی انجام داده است.

بیشتر بخوانید:

اعلام زمان رای‌گیری درباره قطعنامه ضدایرانی

خبرنگار رویترز گزارش داده آمریکا در این پیش‌نویس، به زبان ساده از اعضای خواسته تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تا زمانی که شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد تمدید کنند.

آمریکا از اعضای شورای امنیت خواسته تا ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس قطعنامه ارائه دهند.

نشریه فارن‌پالیسی سه روز پیش جزئیاتی را درباره قطعنامه پیشین آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فاش کرده بود. 

پیش‌نویس قطعنامه قبلی آمریکا علاوه تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، به دنبال تحمیل مجازات‌هایی مانند مصادره دارایی‌ها و منع سفر برای افراد و نهادهای ایرانی از جمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

دولت آمریکا متن پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی را که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است را از ۳۵ پاراگراف به ۲ یا ۴ پاراگراف تقلیل داده است.

در پیش‌نویس جدید آمریکا درخواست برای تحریم مقام‌های سپاه را نیز حذف کرده است.

واشنگتن همچنین از درخواست تمدید تحریم‌ها برای مدت نامعلوم نیز عقب‌نشینی کرده و صرفاً خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی تا زمانی شده که شورای امنیت تصمیم دیگری اتخاذ کند.

بندی که خواستار بازرسی از کشتی‌های حامل کالاهای ایرانی بود نیز از متن قطعنامه کنار گذاشته شده است.

در حالی که قرار بود امروز (سه‌شنبه) درباره این پیش‌نویس در شورای امنیت سازمان ملل رای‌گیری شود اما «کیلی کرفت» نماینده آمریکا در سازمان ملل خبر داد که رای‌گیری درباره پیش‌نویس تمدید تحریم تسلیحاتی ایران یک هفته به تعویق افتاده است. 

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران طبق مفاد برجام ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) سال جاری میلادی به پایان می‌رسد اما دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» تلاشی را برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها آغاز کرده است.

دولت ترامپ گفته در صورتی که در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد از یکی از بندهای برجام که با نام‌هایی مانند «مکانیسم ماشه»، «ساز و کار حل و فصل اختلاف» یا «ساز و کار بازگشت خودکار تحریم‌ها» شناخته می‌شود برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران استفاده کند.

با این حال کارشناسان می‌گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام خارج شده جزو طرف‌های مشارکت‌کننده در «برجام» نیست و نمی‌تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    7 7
    خاک بر سرت ظریف
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    5 3
    این که فرقی نکرد، تعویق تا تصمیم بعدی شورای امنیت! این یعنی تا ابد تحریم ها باقی میماند. چرا؟ چون تصمیم بعدی در کار نخواهد بود، یعنی امریکا همواره تصمیم بعدی را وتو خواهد کرد مگر اینکه ایران تسلیم شده باشد. این قطعنامه را احمقهایی که برجام را باور کردند میکنند.
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 6
    اخر تحریم تسلیحاتی برنمیدان ما هم در برجام میمانیم
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    3 5
    به مرگ میگرن به تب راضی بشید دلتون خوش کنید تا زمانی که تحریم تسلیحاتی برندارن امریکا برندست
  • بنده خدا DE ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    5 1
    برجام اینقدر حفره و سوراخ داره که آمریکا با اینکه از برجام خارج شده اما میتونه از مکانیسم ماشه استفاده کنه. مطمئن باشید اگه نمیتونست خودش رو مضحکه دنیا نمیکرد. به نظر من تقصیر آمریکا نیست چون ذاتش استکباری و خبیثه و از دشمن جز دشمنی انتظاری نمیره. تقصیر اونهایی هست که این توافقنامه بدتر از ترکمانچای رو امضا کردن و اینقدر حفره و سوراخ رو توش ندیدن یا نخواستن ببینن و حتی متن انگلیسی رو هم قبل از امضا نشون کارشناسای حقوقی ندادن که الان به این وضعیت نیوفتیم‌. تو دادگاه لاهه هم که آمریکا راجع به برجام محکوم شد جالبه بدونید بر اساس قطعنامه مودت محکوم شد نه بر اساس خود برجام!!! یعنی برجام هیچ قدرت دفاع از خودش رو نداره. من نمیدونم دولت چی با خودش فکر کرده که این قرارداد ننگین رو امضا کرده. لابد فکر نمیکرده روزی این حفره ها آشکار بشن و همه ماهیت قرارداد رو بفهمن. هر چند به نظر من هنوز خیلی از ابعاد این قرارداد مبهم و به ضرر ماست که کم کم روشن میشن. ماه پشت ابر نمیمونه کما اینکه تا حالا هم نمونده
  • قاسم کریمی IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    4 1
    به نظر من در صورت تصویب چنین قطعنامه ای که بسیار محتمل شده بهتر است ایران هم اعلام کند تا اطلاع ثانوی و نظر بعدی شورای امنیت ملی ایران تمام همکاری های ایران با سازمان اترژی اتمی قطع گردد
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
      3 3
      06:41 این کارها جرات و ایمان میخواد، دولت بنفش دولت رقاص هاست، متوجه نشدی؟؟
  • رضا IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 2
    دولت ترامپ گفته... قصد دارد از یکی از بندهای برجام!!! آقا مگه این مردک زردک احمق از برجام خارج نشده . پس چطوری و با چه رویی میخواد برگرده. ضمنا مگه روسیه و چین حق وتو ندارند؟ چرا کمک نمی کنند به ایران
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 3
    فکر کنم این تغییرات رو به خاطر اروپا انجام داده تا نظر اونا رو جلب کنه البته هنوز چین و روسیه مخالفن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    2 1
    آمریکا از این میسوزه که ما میتونیم تسلیحات بخریم ولی از اونا نمیخریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس