کد خبر 1105541
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
بن‌سلمان نمایه

پسر افسر اطلاعاتی سابق عربستان سعودی گفت که ولی‌عهد سعودی برای اینکه پدرش را مجبور به بازگشت به این کشور کند، خواهر و برادر او را گروگان گرفته است.

به گزارش مشرق، «خالد الجبری»، پسر «سعد الجبری»، افسر اطلاعاتی سابق عربستان سعودی و مخالف ولی‌عهد سعودی از سفارت این کشور در واشنگتن خواست، سرنوشت برادر و خواهر خود را مشخص کند.

خالد سه‌شنبه در توییتی سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را مخاطب قرار داد و نوشت: «ساره و عمر هیچ جنایتی مرتکب نشده‌اند و اگر آن دو در قید حیات باشند، [‌بی‌شک] به صورت غیر قانونی و غیر اخلاقی در زندان به سر می‌برند».

او گفت که یک خبرنگار غربی به نقل از مسئول سعودی به او گفته است که برادر و خواهر خالد در زندان «الحائر» بوده و تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند.

پسر سعد الجبری در چرایی بازداشت خواهر و برادر خود گفت: «بازداشت خواهر و برادرم در راستای تلاش‌های دولت سعودی به منظور مجبور کردن پدرم برای بازگشت به پادشاهی سعودی است».

سعد الجبری کیست؟

سعد الجبری دارای دکترای  مهندسی کامپیوتر (گرایش هوش مصنوعی) از دانشگاه «ادینبرو» اسکاتلند است. او بعدها در وزارت کشور عربستان سعودی ترفیع درجه یافت و به درجه سرلشکری رسید و بازوی راست «محمد بن نایف»، ولی‌عهد و وزیر کشور سابق عربستان سعودی شد.

جبری در راستای تلاش‌های محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی برای کنار گذاشتن بن نایف از ولایت عهدی، جزو کسانی بود که زودتر از همه از سمت خود برکنار شد.


بن سلمان و جبری

سعد الجبری با دیدن شرایط عربستان سعودی سال ۲۰۱۷ به بهانه شرکت در نشستی در خارج، از این کشور فرار می‌کند. از وی به عنوان فردی که اطلاعات زیادی از خاندان سعودی و محمد بن سلمان دارد، یاد می‌شود.

با فرار الجبری، محمد بن سلمان برای تحت فشار قرار دادن وی و وادار کردنش برای بازگشت به عربستان سعودی، ماه مارس گذشته دو تن از فرزندان او (ساره و عمر) را به عمراه برادرش «عبدالرحمن» گروگان می‌گیرد.

ولی‌عهد سعودی بیم آن دارد که بازوی راست محمد بن نایف، روزی از اطلاعات و اسراری که دارد، علیه‌ش استفاده کند؛ چرا که او برای دهه‌ها در وزارت کشور عربستان سعودی بوده و از همه امورات و اسرار این کشور خبر دارد.

گذشته از این، جبری از مخالفان جدی لشکرکشی بن سلمان به یمن در سال ۲۰۱۵ بوده است؛ چرا که به گفته وی، جنگ یمن هزینه‌بر و بی‌نتیجه است.

سعد الجبری این هفته رسما در واشنگتن علیه محمد بن سلمان و تیم ترور او اقامه دعوا و شکایت کرد و گفت که او و تیم ترورش قصد داشتند او را بعد از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودی ترور شده در کنسولگری سعودی در ترکیه، در کانادا ترور کنند.

دولت آمریکا و کانادا از سعد الجبری اعلام حمایت کرده و تلاش‌ها برای ترور او را محکوم کرده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس