پرچم نمایه لبنان

یک روزنامه لبنانی در اشاره به استعفای دولت لبنان نوشت، آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی توافق کرده‌اند که دولتی بی‌طرف در لبنان تشکیل شود و نخست‌وزیری آن بر عهده «نواف سلام» باشد.

به گزارش مشرق، دولت لبنان به نخست‌وزیری «حسان دیاب» که پس از انفجار بیروت تحت فشار قرار گرفته بود، سرانجام دوشنبه (دیروز) استعفا کرد و تا تشکیل دولت آینده به دولت پیشبرد امور تبدیل شد.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی به همین موضوع پرداخت و ضمن تشریح اوضاع کنونی لبنان نوشت، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان آمد تا در این وضعیت دولت کنونی لبنان را بیشتر به حاشیه براند و طرف‌های سیاسی را به توافق بر سر دولت وحدت ملی فرابخواند. حسان دیاب باید به کسانی که با وی بر سر یک میز نشسته بودند و «در عین حال برنامه قربانی کردنش را می‌ریختند» پاسخ می‌داد پس «بمب انتخابات زودهنگام» را مطرح کرد اما زمانی که «نبیه بری» رئیس پارلمان «بدون مشورت با متحدان» اعلام کرد که قصد دارد در پنجشنبه هفته جاری دولت را در پارلمان مورد بازخواست کند این بمب در صورت خود حسان دیاب منفجر شد.

بیشتر بخوانید:

نقش مادری حزب‌الله برای لبنان

در ادامه این گزارش آمده است: وزارت خارجه فرانسه با واکنش خود به استعفای دولت لبنان، اقدامات ماکرون را کامل کرد زمانی که اعلام کرد «اولویت تشکیل سریع دولت جدید است. بدون اصلاحات، لبنان به سمت فروپاشی پیش می‌رود». در این بیانیه چالش‌های دولت آینده «بازسازی بیروت و پاسخ‌گویی به مطالبات لبنانی‌ها برای اصلاحات» معرفی شده است. در حالی که قوای سیاسی لبنانی بر طرح فرانسه به عنوان یک ورودی خوب برای بازگشت به قدرت از طریق دروازه بین‌المللی حساب باز کرده‌اند منابع سیاسی عالیرتبه تأکید کردند که فرانسه خواهان دولت وحدت ملی نیست بلکه با همراه آمریکا و سعودی پیشنهاد تشکیل سریع دولت بی‌طرف را داده و بر این ضرورت تأکید کرده است.

در همین زمینه منابع نزدیک به ریاض هم اعلام کردند، فرانسه طرحی برای لبنان ارائه نداده و اینکه گفته می‌شود پاریس خواستار تشکیل دولت وحدت ملی شده، درست نیست زیرا اینچنین دولتی باعث «کودتایی دیگر» خواهد شد. این منابع افزودند: فرانسوی‌ها از ایده دولت وحدت ملی به بهانه اینکه سخن ماکرون اشتباه ترجمه شده، عقب‌نشینی کردند.

الاخبار درباره موضع عربستان سعودی در قبال اتفاقات لبنان و طرح فرانسه، به نقل از منابع آگاه نوشت، مشکل از نظر ریاض «تسلط حزب‌الله و پوشش (حمایت) میشل عون از این موضوع است».

منابع سیاسی لبنان اعلام کرده‌اند که آمریکایی‌ها-فرانسوی‌ها و سعودی‌ها نام «نواف سلام» را به عنوان نامزد نخست‌وزیری دولت آینده لبنان مطرح کرده‌اند. چه بسا میشل عون از اختیارات قانونی خود برای عدم مشخص کردن موعدی برای مشورت‌ها قبل از حصول حد نصاب برای توافق بر سر نخست‌وزیر دولت آینده استفاده کند اما دولت جدید باید زودتر تشکیل شود تا کشور وارد خلأ سیاسی نشود. عون و «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی با نامزد کردن نواف سلام مخالفتی ندارند اما موضع نبیه بری و حزب‌الله هنوز مشخص نیست.

در ادامه این گزارش آمده، تحولات در لبنان امروز بر اساس دو مسیر احتمالی پیش می‌رود:

اول؛ اجرای انتخابان پارلمانی زودهنگام. اجرای این طرح جدی به نظر نمی‌رسد زیرا سختی‌های زیادی در برابر آن قرار دارد که اولین آنها توافق بر سر قانون انتخاباتی جدید است.

دوم؛ تشکیل دولت جدید یا تنظیم مجدد ساختار سیستم (سیاسی) که این تنظیم مجدد قابل اجرا نیست زیرا انجام آن نیاز به بحث و رایزنی‌های طولانی مدت شبیه توافق «طائف» دارد. تنها گزینه، تشکیل دولت می‌ماند که آنهم آسان نیست و کشور را به معضل پس از استعفای «سعد الحریری» باز می‌گرداند اما بحث‌ها این‌بار در فضایی رخ می‌دهد که بخش زیادی از بیروت بر اثر انفجار تخریب شده و خانواده‌های قربانیان خواستار انتقام هستند.

 از سوی دیگر، روزنامه «الجمهوریه» به نقل از منابع آگاه نوشت، سعد الحریری گزینه مطرح‌تری برای دولت آینده لبنان است و باید دید تحولات به چه سمتی پیش می‌رود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    34 6
    دیگه اتفاقاتی که نباید تو لبنان بیفته افتاد. اون تحریم ها و اون انفجارو ... ان شالله اینا با تشکیل دولت فشارشون رو از مردم لبنان بردارن تا یه نفسی بکشن. لبنان 95 درصد نیازهاش وارداتیه. باشد که برای دولت ما عبرتی بشه و کشور رو از سلطه دلار و واردات از غرب مستقل کنن.
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      4 10
      گزینه ملت ایران نواف سلام.ببینیم ما میبریم یا افراطیا
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      14 1
      گزینه ملت ایران!!!!ببینم مگه تو چند نفری؟! یک زمانی بعضی ها شعار نه غزه نه لبنان سر میدادند حالا در امور لبنان دخالت و گزینه پیشنهاد میدن،نه داداش شما در حدی نیستی که بخوای گزینه پیشنهاد بدی؛کسی که باید انتخاب کنه گروه های سیاسی هستند که توسط مردم انتخاب شدن نه شما
    • ن IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      1 0
      نبیه بری مشکوک است سر بِزنگاه خودش نشون داد
  • US ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    10 21
    دقیقا این گزینه باید فرانسوی باشد و گزینه های سعودی یا حزب الله تخریب و نابودی مطلق لبنان است.
    • کوروش IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      6 0
      گزینه آمریکایی بهتره چون یک دفعه همه با هم قورت میده
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    11 22
    برای من مهم نیست
  • دکترسید IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    13 19
    آمریکا غلط کرده.مردم لبنان خواهان حکومت جمهوری اسلامی مانند ایران به ریاست دکتر سید حسن نصر الله هستند تا به آزادی و رفاه کامل برسند.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      11 19
      مطمئنم داری مسخره بازی در میاری
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      9 10
      دقیقا همینه تمام دنیا به رفاه و ازادی ملت ایران قبطه میخورن همه در صف پناهنده شدن به نظام مقدس اسلامی هستن کل دنیا میخوان رو بیارن به جمهوری اسلامی
    • US ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      5 6
      جمهوری اسلامی با وجود تمام مشکلات شرف داره به اونی که یک بچه سوسول فرانسوی ویا سعودی ویا جنایتکار آمریکایی (که حتی تنبون خودشون‌رو هم نمی‌تونن بالا بکشن)براشون تعیین تکلیف کنه ،مکرون مکار اگه عرضه داره جلیقه زردها رو سر وسامون بده بعد لبنان رو ،آمریکاییها هم اگه عرضه دارند کشورشون رو کنترل کنند سعودیها هم که تکلیفشون معلوم هست،اما اینجا تکلیف حسرت خوردن امثال شما معلوم نیست!!
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    14 8
    امریکا واس رائیل به پایان خود رسیدند
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      11 6
      خخخخخ مطمئنی؟ اب بریز
    • IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      10 9
      15:23 واسه خودت برو آفتابه تهیه کن روزی به دردت خواهد خورد
  • سید مجید میر تاج الدینی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    20 4
    گاوهای شیر ده ،شیرشان را ارزان در حلقوم ترامپ می ریزند غافل از اینکه پایان شیر دهی کشتارگاه است...ترامپ ومکرون بدانند اوضاع انقدر مساعد نیست تا باهم در سواحل بیروت اب بازی کنند...پایان غرب نزدیک است
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      10 18
      شما بشین مشقات بنویس ، با این شعارهای دوزاری
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    13 4
    این انفجار عمدی بود و کار خود فلان فلان شده مامورین آمریکا بوده. میخواستن با انفجار بازی جدیدی رو شروع کنن. اینا هر جا کم میارن انفجار درست میکنن. مثل بندر پرل هاربر و پشت بندش هیروشیما و ناکازاکی.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      6 20
      همون حزب الحسن که صداش در نمیاد خوب میدونه سوتی خودش بوده واسه همین چیزی نمیگه
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    1 7
    نباید فردی مثل عبادی و کاظمی در لبنان بر سر کار بیاید
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    4 4
    باید از قیام مردم علیه مردم در لبنان بهره گیر کرد چرا حزب الله خوابیده و حامیان حسان دیاب به خیابان نمی آیند و بصورت مسالمت امیز از وی حمایت نمی کنند
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    7 4
    سعد حریری جاسوس سیا پاروپا است
    • ن IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
      0 0
      و همچنین نبیه بری مشکوک است سر بِزنگاه خودش نشون داد
  • محمد IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 1
    ملت خواب. سران خودفروخته. نتیجه اش. استعمار و حفارت و وابستگی. ....است
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
    3 0
    قطعا ایران هم برای منافع کشور و منطقه باید در این مسئله چه مخفیانه چه اشکارا باید دخالت کنه چون اونها از اونور جهان دخالت میکنن حتما منافع ایران توش نیست
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
    0 0
    اگه می بینی ایران الان انقدرمشکلات وگرفتاری داره فقط بخاطروجودافرادشغال صفت وحقیری مثل توهست که بجزمزدوری کردن برای غرب ومسخره کردن توان داخلی کاری دیگه ازدستتون برنمیاد،انشاالله بزودی تکلیف خودفروخته هاوکدخداپرستان ومزدوران داخلی روشن میشه وایران عزیزهم ازبیشترمشکلات نجات پیدامیکنه
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
      0 0
      سلام اگر مملکت یک روز در دست امثال شما باشد گلوی کوچک وبزرگ مردم را همانند حرمله وشمربا تیر سه شعبه پاره می کنید افراط که هست شما فوق افراطید.یا علی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس