سعدالحریری نمایه

از جمله گزینه‌هایی که این روزها برای نخست‌وزیر آینده لبنان مطرح شده «سعد الحریری» نخست‌وزیر پیشین است اما به نظر می‌رسد این مسیر، هموار نیست.

به گزارش مشرق، چند روز پس از انفجار بندر بیروت در چهارم آگوست دولت این کشور به نخست‌وزیری «حسان دیاب» (در دهم آگوست) استعفا کرد و تا زمان تشکیل دولت بعدی، به دولت پیشبرد امور تبدیل شد.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، از جمله گزینه‌های مطرح شده برای نخست‌وزیری در این روزها نام «سعد الحریری» نخست‌وزیر سابق است.

بیشتر بخوانید:

در ادامه این گزارش آمده است: اما مسیر بازگشت الحریری در سایه وتوهای داخلی و خارجی برای این امر، هموار به نظر نمی‌رسد. انتظار می‌رود صرف مطرح کردن این گزینه در برهه کنونی علامت‌سوال‌های زیادی را ایجاد کند بویژه از این حیث که صداهای خواهان تغییر نادیده گرفته می‌شود.

النشره افزود، این حق هر طرفی است که سناریوها درباره توطئه‌های بین‌المللی و هدف گرفتن خارجی را ترسیم کند اما لبنانی‌ها نیز حق دارند که بپرسند آیا اکثریت قوای سیاسی درک می‌کنند که مسؤل مستقیم اتفاقات کشور طی سال‌های گذشته هستند و اینکه باید شیوه خود را تغییر ندهند نه اینکه امروز فرصتی بیشتر بخواهند.

این وبگاه لبنانی ادامه داد، این به معنای دعوت به تشکیل دولت بیطرف نیست که هدف از آن کودتا بر نتایج انتخابات پارلمانی تلقی می‌شود خصوصا اینکه توافق بر شخصیت‌های بیطرف در لبنان آسان نیست اما حداقل قوای سیاسی باید از پیشنهادهایی که مطرح می‌کنند خجالت بکشند و به دنبال شخصیت‌هایی باشند که قادر به جلوگیری از سرعت فروپاشی کشور باشند.

النشره در پایان اعلام کرد، اگر هدف رفتن به سمت تشکیل دولت سیاسی توانا باشد پس حداقل باید ترکیب آن بهتر از دولت فعلی باشد، این موضوع از انتخاب نخست‌وزیر آغاز می‌شود؛ آیا انتخاب سعد الحریری پیامی مثبت برای لبنانی‌ها در این زمینه است؟

در همین ارتباط روزنامه «الجمهوریه» نوشت، تیم هشت مارس (نزدیک به مقاومت در لبنان) در برابر دو گزینه قرار دارند: فعال نگه داشتن دولت پیشبرد امور تا پس از انتخابات آمریکا زیرا این تیم نمی‌خواهد تا قبل از انتخابات مذکور امتیاز دهد و دوم تشکیل دولت دیگری که کپی برابر اصل دولت استعفا کرده باشد و هدف از این موضوع فرستادن این پیام برای فرانسوی‌ها و غیره دیگران مبنی بر  روی باز و پاسخگو بودن (در برابر انتظارات آنها) است.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان پیش‌تر اعلام کرده که الحریری گزینه وی است اما باید دید آیا او می‌تواند طرف‌های دیگر را نیز با خود همراه کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
    1 0
    عشقی داش حریری . شایسته ترین نخست وزیر جهان اسلام و با عرضه ترین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس