کد خبر 1104841
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
ثبت رکوردی جدید در استراتژیک‌ترین بندر ایران / ‌بندر چابهار ‌عمیق‌ترین بندر کشور می‌شود

گروه استان‌ها ـ مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: با گام استوار بنادر و دریانوردی در توسعه زیرساخت‌ها، بندر چابهار در حال تبدیل شدن به عمیق‌ترین بندر ایران است.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی با اشاره به پروژه استراتژیک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که فاز نخست آن عملیاتی شده و در فاز دوم اجرایی قرار دارد، اظهار داشت: در راستای اجرای این پروژه، لایروبی 15 میلیون 800 هزار متر مکعب از رسوبات بستر حوضچه، کانال و پای اسکه‌ها، به منظور ایجاد عمق مناسب برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان هدف از اجرای این عملیات را تبدیل بندر چابهار به بندری بدون محدودیت عمق در سطح جهانی اعلام و تصریح کرد: اجرای این طرح عمق پای اسکله‌ها را در مواقع مد کامل به منفی 19 متر و جرز کامل به منفی 17 متر افزایش خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

به گفته این مقام مسئول، این برنامه همگام با دیگر پروژه‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی به واسطه پیگیری و نظارت دقیق تیم‌های تخصصی این اداره‌کل و بهره گیری از توان متخصصان دریایی داخلی، با پیشرفت‌های خوبی همراه است.

آقایی با اشاره به این که در حال حاضر بندر چابهار بندری بدون محدویت در پذیرش کالا و سایز کشتی است، اضافه کرد: افزایش توان عملیاتی بندر، ترافیک کالا و مسافر، ایجاد اشتغال و افزایش سطح درآمدی اقشار مختلف در استان و منطقه از اهداف اجرای پروژه‌های بندری و دریایی در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به جمع‌آوری اسکله‌های نصب سریع از این بندر استراتژیک، ادامه داد: این اسکله‌ها در سال 1362 و با توجه به ضرورت‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در ضلع جنوب شرقی بندر جانمایی شده بود که علاوه بر طی عمر مفید خود، مانع چرخش کشتی‌ها در حوضچه و پهلو گرفتن در اسکله‌های خدماتی و "جنرال کارگو" می‌شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اضافه کرد: این اسکله‌ها با استفاده از توان مطالعاتی و فنی متخصصان داخلی به صورت ایمن برچیده شد تا عملیات لایروبی این محدوده نیز طبق برنامه، اجرایی شود. 

وی گفت: عملیات لایروبی در این محل توسط دستگاه لایروب کاترساکشن پردیس هفت در بستر سخت بندر چابهار با عملکرد 35 هزار متر مکعب در شبانه‌روز در حال انجام است که رکوردی دیگر برای این بندر استراتژیک محسوب می‌شود چراکه نمونه آن به ندرت ثبت شده است.

آقایی خاطرنشان کرد: از مجموع حجم تعهدات لایروبی طرح توسعه بندر شهید بهشتی، 140 هزار متر مکعب  باقی مانده و علاوه بر این 510 هزار مترمکعب دیگر نیز به پیمانکار ابلاغ شده است که با انجام این عملیات بندر چابهار به عنوان عمیق ترین بندر ایران شناخته خواهد شد و می تواند میزبان بزرگترین کشتی‌های دنیا باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سروش IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    1 0
    نباید ساحل بی استفاده داشته باشیم حتی یک وجب باید از تمامی ظرفیتهای خط ساحلی بهره برد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس