کد خبر 1104129
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
تب کریمه کنگو

هرساله فصل تابستان شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه‌کنگو فراهم می‌شود که این بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان، نباید در این ایام کرونایی نادیده گرفته شود.

به گزارش مشرق، هر ساله فصل تابستان شرایط مناسبی برای رشد ویروس تب کریمه‌کنگو فراهم می‌شود که این بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان نباید در این ایام کرونایی نادیده گرفته شود.

بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو اغلب بر اثر گزش کنه و همچنین له کردن آن، تماس با دام آلوده یا خون و ترشحات لاشه آن در زمان ذبح، مصرف گوشت و جگر خام یا نیم پخته و تماس با خون و ترشحات بیمار آلوده به فرد منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

طبق گفته مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکنون بیش از هفت مورد مشکوک به تب کریمه‌کنگو در استان گزارش شده که ابتلای یکی از آن‌ها از طریق تماس با دام آلوده محرز شد و با مراقبت‌های لازم بهبود پیدا کرد.

تب کریمه کنگو با توجه به اصول بهداشتی قابل پیشگیری است

در این باره متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در این فصل شیوع بیماری‌های عفونی دیگری مانند تب کریمه کنگو، اسهال خونی، مسمومیت غذایی و ... را همانند سال‌های گذشته مشاهده کرده‌ایم که مردم باید موارد بهداشتی و پیشگیری از این بیماری‌ها را رعایت کنند.

پریوش داوودیان ادامه داد: دوره نهفته بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو، بسته به عمق نیش کنه متفاوت است. در صورت گزش عمیق، دوره نهفته بین یک تا سه روز و حداکثر ۹ روز است. اگر بیماری بر اثر تماس با خون یا بافت آلوده باشد، دوره نهفته پنج تا شش روز و حداکثر ۱۳ روز است.

وی در زمینه علائم این بیماری تصریح کرد: سردرد، تب شدید، کمر درد و درد مفاصل و عضلات، دل درد، اسهال و استفراغ، قرمزی چشم و صورت، خونریزی به صورت نقطه‌های ریز مثل سر سوزن یا خونریزی‌های وسیع‌تر در سطح اندام‌ها یا به صورت خون دماغ، از علائم شایع این بیماری است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری هرمزگان اظهار کرد: راه‌های جلوگیری از ابتلا به این بیماری، ساده است و با ذبح دام در کشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و با رعایت نکات ایمنی و خرید گوشت از مراکز معتبر با مهر دامپزشکی، پیشگیری صورت می‌گیرد.

داوودیان افزود: فریز کردن گوشت قبل از مصرف در دمای فریزر به مدت سه تا چهار ساعت، پختن درست و کامل گوشت مصرفی، ویروس تب کنگو را از بین می‌برد و نگرانی‌ای برای انتقال این بیماری وجود نخواهد داشت.

وی ضمن بیان اینکه راه درمان این بیماری داروهای ضدویروسی است، تاکید کرد: بیمار مشکوک باید به مراکز درمانی برده شده و ایزوله شود و تمام پرسنل بیمارستان که با آن ارتباط دارند باید محافظت‌های لازم را کاملا انجام دهند.

داوودیان خاطرنشان کرد: تمام لوازم بیمارستانی استفاده شده برای بیمار باید سوزانده شود و محل‌هایی که وی در آن حضور داشته گندزدایی و ضدعفونی شود و درصورت تماس با آلودگی، سریعا دست‌ها با آب و صابون شسته شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس