کد خبر 1393267
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
بیماری‌های فصل گرما

فصل گرما از راه رسیده و ما شاهد افزایش بیماری های روزهای گرم سال هستیم، شاید مهم ترین این بیماری ها تب کریمه کنگو و وبا باشد.

به گزارش مشرق، با گرم شدن هوا، این روزها شاهد افزایش بیماری‌های فصل تابستان و به نوعی روزهای گرم سال هستیم.

این دسته از بیماری‌ها در ردیف بیماری‌های واگیر قرار دارند و همین نکته، می‌تواند محل تأمل وزارت بهداشت نسبت به افزایش موارد ابتلاء باشد.

شیوع بیماری ویروسی

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران به شیوع بیماری ویروسی اشاره کرد و گفت: متأسفانه این بیماری ویروسی از خرداد ماه و قبل از شروع فصل تابستان، شیوع پیدا کرده و افرادی زیادی به علت این بیماری به اورژانس بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

عدم رعایت بهداشت فردی و مصرف غذاهای آلوده و آب آلوده، از مهم‌ترین علل ابتلاء به این بیماری ویروسی است

وی با تاکید بر رعایت بهداشت فردی تصریح کرد: عدم رعایت بهداشت فردی و مصرف غذاهای آلوده و آب آلوده، از مهم‌ترین علل ابتلاء به این بیماری ویروسی است.

خسرونیا ادامه داد: مردم باید از خوردن غذاهای مانده مثل گوشت چرخ کرده، ماهی و کنسروهایی که سلامت آنها قابل اعتماد نیست، خودداری کنند.

وی همچنین از هموطنان درخواست کرد هنگام سفر از خوردن آب‌های چشمه و رودخانه‌ها خودداری کنند و حتماً آب بسته بندی مصرف کنند.

خسرونیا با عنوان این مطلب که این بیماری ویروسی بعد از ۲۴ ساعت و بدون درمان خاصی بهبود می‌یابد، افزود: افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، باید بیشتر مراقب باشند، چون در صورت ابتلاء به این بیماری ویروسی، بیشتر اذیت می‌شوند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، به بیماری بومی وبا (التور) و همچنین تب کریمه کنگو اشاره کرد و گفت: این بیماری‌ها نیز در فصل تابستان شایع می‌شوند که با رعایت بهداشت فردی، می‌توان از ابتلاء به آنها مصون بود.

وی افزود: موارد ابتلاء به تب کریمه کنگو هنوز نگران کننده نیست و بیشتر افرادی که با دام سر و کار دارند، گرفتار آن می‌شوند.

کم رنگ شدن پروتکل‌های بهداشتی

در همین حال، زینب یاسین متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: با شروع فصل گرما، تعداد زیادی از ویروس‌ها که همزیستی زیادی با انسان دارند و در سطح جامعه وجود داشتند، تظاهرات آنها کم کم شروع می‌شود.

وی افزود: با کم رنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شاهد افزایش تظاهرات بیماری‌های ویروسی و گوارشی هستیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، با اشاره به افزایش موارد بیماری‌های ویروسی در دو ماهه اخیر افزود: پاندمی کرونا هنوز وجود دارد، از همین رو لازم است نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شستشوی دست‌ها، از میزان ابتلاء به این عفونت‌ها کاست.

یاسین در ارتباط با علائم بیماری‌های ویروسی و گوارشی گفت: علائم عفونت‌های ویروسی خیلی شبیه همدیگر هستند و بعضاً غیر اختصاصی هستند. یعنی بیمار با سردرد، تب، گلودرد، بدن درد، بی حالی و بعضاً با علائم گوارشی و اسهال مراجعه می‌کند.

وی ادامه داد: این افراد بهتر است قبل از هر اقدامی، نسبت به انجام تست کرونا اقدام کند تا مطمئن شود تا مبتلا به کووید ۱۹ نشده است. در صورت رد ابتلاء به کرونا، عفونت‌های ویروسی فصلی نیاز به هیچ درمان اختصاصی ندارد و فرد بیمار باید خودش را در منزل قرنطینه کند. چون ممکن است ترشحات تنفسی او از طریق دهان و بینی، به بقیه افراد منتقل شود. ‌ در صورت رد ابتلاء به کرونا، عفونت‌های ویروسی فصلی نیاز به هیچ درمان اختصاصی ندارد و فرد بیمار باید خودش را در منزل قرنطینه کند. چون ممکن است ترشحات تنفسی او از طریق دهان و بینی، به بقیه افراد منتقل شود

یاسین تاکید کرد: نگرانی از عفونت‌های ویروسی فصلی در افرادی که نقص ایمنی ندارند، وجود ندارد و بیماری با مراقبت‌های بهداشتی، کنترل می‌شود.

تابستان و تب کریمه کنگو

یکی از بیماری‌های شایع فصل تابستان، تب کریمه کنگو است که البته بیشتر افرادی را درگیر می‌کند که با دام‌ها سر و کار دارند و در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند.

بهزاد امیری رئیس اداره بیبیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت،گفت: تب کریمه کنگو معمولاً در فصل تابستان بیشتر می‌شود و انتظار می‌رود موارد ابتلاء نیز افزایش یابد.

وی با عنوان این مطلب که کنه‌ها مخزن ویروس بیماری تب کریمه کنگو هستند، افزود: این بیماری از طریق گزش حیوانات منتقل می‌شود و در اثر آن می‌تواند به انسان نیز سرایت کند.

امیری ادامه داد: تب کریمه کنگو اغلب افرادی را مبتلا می‌کند که در شغل دامداری و دامپروری و همچنین در کشتارگاه‌ها شاغل هستند.

وی افزود: این بیماری می‌تواند در بعضی از افراد بدون علامت باشد و شاید او اصلاً متوجه ابتلای خود نشود. اما، وقتی ابتلاء شدید شد، چندین دستگاه بدن درگیر می‌شود که با علائم خونریزی دهنده نمایان می‌گردد.

امیری با عنوان این مطلب که تب کریمه کنگو می‌تواند از انسان به انسان دیگر نیز منتقل شود، گفت: در مراکز درمانی که فرد مبتلا بستری است، اگر موارد بهداشتی رعایت نشود، در تماس کادر درمان با خون و ترشحات بیمار، می‌تواند بیماری منتقل شود.

مراقب وبا باشید

بیماری وبا نیز یکی دیگر از بیماری‌های فصل گرما است که فرد در اثر خوردن آب‌های آلوده و البته غذاهای آلوده مبتلا می‌شود.

مریم مسعودی‌فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: افرادی که قصد سفر به مناطق آلوده به بیماری را دارند، باید مراقب سلامتی خود باشند و بهداشت فردی شامل شستن دست با آب و صابون، مصرف آب آشامیدنی سالم و خوردن میوه و سبزی پس از ضدعفونی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: وبا بیماری است که حدود ۸۰ درصد بیماران می‌توانند علائم بالینی نداشته باشند یا اسهال خفیفی داشته باشند. حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد اسهال متوسط دارند؛ اما حدود ۵ درصد بیماران علائم بالینی مانند اسهال خیلی شدید دارند. ‌ وبا بیماری است که حدود ۸۰ درصد بیماران می‌توانند علائم بالینی نداشته باشند یا اسهال خفیفی داشته باشند. حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد اسهال متوسط دارند؛ اما حدود ۵ درصد بیماران علائم بالینی مانند اسهال خیلی شدید دارند

رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: در برخی از کشورهای همجوار بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت آمار بیماری وبا افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کاهش دسترسی به آب آشامیدنی سالم تهدیدی برای گسترش شیوع بیماری وبا در منطقه است، افزود: دسترسی مناسب به آب بهداشتی سالم، جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و…، همگی از عوامل مؤثر جلوگیری از گسترش شیوع وبا است که اگر هر کدام از عوامل به درستی رعایت نشود ممکن است شاهد گسترش بیماری باشیم.

مسعودی فر با عنوان این مطلب که در مورد بیماری وبا دو نگرانی عمده داریم، گفت: اول آنکه بیماری سرایت پذیری بالایی دارد و دوم اینکه اگر به موقع درمان نشود می‌تواند با کشندگی بالای ۵۰ درصد همراه باشد. اگر اقدامات پیشگیری در حین سفر یا در طول فعالیت روزانه به درستی انجام شود و اگر فردی که علائم مشکوک بیماری را داشت به سرعت به مرکز بهداشتی مراجعه کند تا درمان مناسب آغاز شود این خطر به شدت کاهش می‌یابد و حتی مرگ و میر ناشی از وبا به کمتر از یک درصد می‌رسد.

محمدرضا سربازی مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه هر ساله با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب در محیط و بیمار شدن افراد فراهم می‌شود، درباره راه‌های سرایت بیماری وبا گفت: میکروب عامل وبا، فقط در انسان بیماری ایجاد می‌کند و از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند. در مواردی نیز انتقال بیماری از انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب عامل وبا به بدن انسان است، دوره نهفتگی بیماری وبا را یک تا سه روز عنوان کرد و یادآور شد: این دوره ممکن است از چندین ساعت تا پنج روز به طول بیانجامد. علائم بیماری نیز معمولاً دو تا سه روز طول می‌کشد، گرچه در بعضی بیماران تا پنج روز نیز ادامه می‌یابد.

به گفته سربازی، اغلب مبتلایان از شروع بیماری تا چند روز پس از بهبودی می‌توانند ناقل بیماری به دیگران باشند اما درمان با آنتی‌بیوتیک مناسب که توسط پزشک تجویز شده باشد می‌تواند در کاهش مدت علائم و سرایت بیماری مؤثر باشد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی با اشاره به نشانه‌های شایع بیماری گفت: فقط در تعداد اندکی از مبتلایان به وبا علامت معروف اسهال آبکی لعاب برنجی، استفراغ و از دست رفتن آب بدن رخ می‌دهد.

به گفته وی، سایر بیماران ممکن است دچار اسهال شوند که از سایر بیماری‌های اسهالی قابل افتراق نیست، حتی عده‌ای هم ممکن است هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته باشند. بنابراین رعایت بهداشت عمومی در پیشگیری از ابتلاء بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در نوع علامت دار، بیماری با اسهال آبکی لعاب برنجی، حجیم، بدون تب یا زورپیچ شکم آغاز می‌شود. مدفوع بیمار به صورت مایعی شفاف آغشته به موکوس سفید رنگ است که اصطلاحاً آب- برنجی نام دارد که معمولاً بدون بو است یا بوی خفیف ماهی دارد.

سربازی، استفراغ که ممکن است شدید باشد و گرفتگی دردناک ساق پاها را از دیگر علائم وبا برشمرد.

به گفته وی، بیماران بدحال مبتلا به فرم شدید بیماری ممکن است تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را به دلیل اسهال و استفراغ از دست بدهند. ممکن است دچار خواب آلودگی یا عدم هوشیاری شوند که در چنین شرایطی باید سریعاً فرد را به مراکز بهداشتی درمانی رساند زیرا مراجعه دیرهنگام یا عدم درمان وی خطر مرگ را به دنبال دارد.

روزهای گرم سال و رعایت بهداشت فردی

شاید مهم‌ترین عامل شیوع بیماری‌های فصل گرما، عدم رعایت بهداشت فردی باشد که متأسفانه بعد از فروکش بحران کرونا، پروتکل‌های بهداشتی نیز روند نزولی پیدا کرده و همین موضوع باعث شده تا شاهد افزایش بیماری‌های ویروسی و عفونی در روزهای گرم سال باشیم. بنابراین، رعایت بهداشت فردی و شستن دست‌ها، می‌تواند به جلوگیری از شیوع این بیماری‌ها در کشور کمک کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس