مسکن

براساس قانونی که روز چهارشنبه در مجلس تصویب شد مالک یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری خالی در یک منطقه معمولی پایتخت باید در سال اول حدود ۶۵۰ میلیون تومان مالیات بپردازد.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی اصلاحیه ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم را که مربوط به مالیات از خانه های خالی است به تصویب رساند. بر اساس این طرح اگر خانه ای در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر خالی بماند در سال اول شش برابر اجاره سالیانه، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مبلغ اجاره سالیانه مشمول مالیات می شود.

با وجود آنکه هنوز جزئیات و نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی از سوی سازمان امور مالیاتی ارائه نشده، محاسبات سرانگشتی از جریمه‌های سنگین برای خانه های خالی از سکنه حکایت دارد.

بیشتر بخوانید:

اخذ مالیات از خانه‌های خالی در مجلس تصویب شد

مالیات یک میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومانی خانه ۱۰۰ متری در سال سوم

به طور مثال نرخ رهن کامل یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری نوساز در منطقه معمولی از شهر تهران حدود ۳ میلیون تومان است. اگر این عدد را به اجاره ماهیانه تبدیل کنیم اجاره بهای هر ماه ۹ میلیون تومان و اجاره هر سال ۱۰۸ میلیون تومان می‌شود و مالک واحد مسکونی مذکور به شرط خالی بودن باید در سال اول شش برابر این مبلغ یعنی ۶۴۸ میلیون تومان، سال دوم یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان و سال سوم یک میلیارد و ۹۴۴ میلیون تومان مالیات بپردازد.

بر اساس نرخ های روز بازار اجاره مسکن در شهر تهران، قیمت رهن کامل در محله تهرانپارس بین ۲ تا ۳.۵ میلیون تومان است. در غرب تهران نرخ رهن کامل حدود ۲.۵ تا ۴ میلیون تومان و در مناطق شمالی بین ۳.۵ تا ۵ میلیون تومان و بیشتر است.

حال تصور کنیم یک آپارتمان ۲۰۰ متری در شمال تهران خالی مانده است. بر اساس این قانون واحد مذکور در سال اول مشمول ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون، سال دوم مشمول ۴ میلیارد و ۳۲۰ میلیون و سال سوم مشمول ۶ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان جریمه مالیاتی خواهد شد.

طرح مالیات بر خانه های خالی در واقع اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سوم اسفند سال ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن است؛ قانونی که به دلیل نبود زیرساخت های لازم نه در سال ۱۳۶۶ و نه پس از اصلاح آن در سال ۱۳۹۴ اجرایی نشد. با این حال به دنبال رونمایی از سامانه املاک و اسکان در بهمن ماه ۱۳۹۸ از سوی وزارت راه و شهرسازی، دولت و مجلس مصمم شده‌اند تا اجرای مالیات خانه های خالی را عملیاتی کنند.

طبق آمار سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۲.۵ میلیون خانه خالی در ایران وجود دارد. این در حالی است که قیمت مسکن از توان متقاضیان مصرفی خارج شده و کارشناسان از جمله دلایل آن را وجود ۴.۷ میلیون مسکن مازاد می دانند که ۲.۵ میلیون خالی و ۲.۱ میلیون نیمه خالی است.

اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی در انتظار بارگذاری اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است که باید با اتصال دستگاه های مرتبط تکمیل شود.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفته که اولین برگ های مالیاتی در تابستان جاری برای مالکان واحدهای خالی از سکنه صادر می شود.

راه فرار محتکران مسکن از مالیات خانه‌های خالی بسته می‌شود؟

یکی از نگرانی هایی که اخیراً در خصوص فرار از پرداخت مالیات واحدهای خالی از سکنه ایجاد شده، انعقاد قراردادهای صوری است که طبق صحبت نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی، راه های فرار برای این گروه از مالکان بسته خواهد شد.

اسماعیلی، نماینده مجلس یازدهم با اشاره به ابراز نگرانی کارشناسان درباره شکل گیری قراردادهای صوری اجاره می گوید: خوشبختانه مجلس یازدهم به صورت کارشناسی تمام خلاءهای قانون مالیات بر خانه‌های خالی را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کرده است، از این رو به طور قطع در زمان تدوین و تصویب قانون مربوطه تمام این موارد مد نظر قرار خواهد گرفت.

هر مشاور املاک، سقف تعداد قرارداد دارد

در خصوص نگرانی از انعقاد قراردادهای صوری نیز اتحادیه املاک سقف تعداد قرارداد در سامانه املاک و مستغلات برای مشاوران تعیین کرده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این موضوع بیان می‌کند: اتحادیه مشاوران املاک با اداره آگاهی هماهنگ شده تا با مشاوران املاکی که در بازار مسکن اخلال ایجاد می‌کنند، مقابله کند.

خسروی تصریح کرد: برای هر دفتر مشاور املاک مشخص است که چه تعداد قرارداد می‌تواند منعقد کند. اگر زیاد نوشته باشد، او را به اداره آگاهی معرفی می‌کنیم؛ کما اینکه تا کنون اسامی تعدادی از مشاوران املاک را به پلیس آگاهی ارائه کرده‌ایم.

استفاده از تقاطع اطلاعاتی برای شناسایی خانه‌های خالی

یکی دیگر از ترفندهایی که ممکن است مالکان برای وانمود کردن اینکه خانه دارای سکنه است به کار بگیرند روشن کردن چراغ ها برای کار کردن کنتور است. در این زمینه پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، پیش از این گفته بود: برای شناسایی خانه های خالی از یک تقاطع اطلاعاتی بین دستگاه های مختلف استفاده می کنیم.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن در توضیح این برنامه گفت: ما از دیتاهای دستگاههای مختلف بهره می گیریم و یک خروجی بدست می آوریم. به طور مثال متوجه می شویم که فردی دارای دو پلاک ثبتی است اما مطمئن نیستیم. به همین دلیل به فرد پیامک می دهیم آیا قبول داری این دو پلاک به نام شما است یا خیر؟ در هر دو صورت باید به سامانه مراجعه و اطلاعات خود را تصحیح کند.

اصلانی افزود: اگر فرد قبول دارد که دارای دو واحد مسکونی است یکی را به عنوان محل استقرار خودش در نظر می گیریم و برای دومی، باز هم اطلاعات می‌خواهیم لذا پیامک دوم را می فرستیم. ممکن است فرد بگوید که این واحد دارای مستاجر است بنابراین از او می‌خواهیم اطلاعات مستاجر را بدهد. این رفت و برگشت های اطلاعاتی انجام و مشخص می شود این خانه خالی است یا خیر، لذا مکانیزم های تشخیصی برای راستی‌آزمایی داریم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    61 9
    احسنت
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      9 14
      قانونی برای پیاده نشدن
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      35 6
      دولت ها و مجلس های بیخود قبلی چه غلطی می کردند نمیدونم. دم مجلس انقلابی گرم
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      15 31
      با یک قرارداد صوری همه چی حل میشه. عقل کل ها مثلا اومدن با اینکار مشکل مسکن رو حل کنن.خدا به ملت ایران رحم کنه با این مجلس جدید.
    • حسام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      32 16
      شما چرا میسوزی مگه چند تا خونه خالی داری کلک؟فکر کردی با قرارداد صوری حل میشه اره؟چنان احراز هویتی برات بکنند..
    • وطن پرست DE ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 0
      موافقم که باید جریمه سنگین باشه اما این نوع جریمه عملا برای بالا کشیدن خونه مدنظر قرار گرفته شده نه برای این که صاحب خانه ها رو تشویق کنه برای اجاره دادن. بنظر من هدف خوبی بود اما پیاده سازیش خیلی شور شد.
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 0
      صورتهایی از قرارداد صوری هم میتواند قابل انجام باشد..... و اونم اجاره ملک به افراد مجرد در اقوام صاحب ملک...... یا سکونت فرزند در ملک پدری بدون وجود قرارداد اجاره نامه ثبتی..... یا حتی اجاره به افراد دارای شرایط کاری فصلی که گاها این افراد نیاز به دو سکونتگاه در دو شهر میباشند این راههای گریزی هست که براش برنامه ریزی نشده به این فکر کنید که الان و تو این دوره زمونه خیلی ها بصورت واقعی مجرد زندگی میکنند و پیدا کردن صوری یه نفر تو اقوام که حاضر باشه قرارداد اجاره برنده برام کاری نداره از قانون هم فرار میکنم
    • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      3 1
      اينايي كه مي خوان تخريب كن اين طرح رو خودشون احتمالا دلال مسكن هستن
    • علی مشهدی IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      1 0
      مردم انقلابی و متدین ایران بعد از سالها مجلسی که عصاره فضایل ملت است را دارند می بینند و باور میکنند…… امیدوارم که همچنان با تصویب قوانین مفید و اقدامات کارشناسی و انقلابی و به نفع عموم مردم،جبران کم کاریهای دولتمردان امروز و مجالس سابق را بنمایند و امید مردم را دوباره احیاء نمایند.
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    18 16
    اگ نداد چی !؟
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      18 2
      سال دوم به نفع دولت ضبط میشه
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      23 2
      خونشو می گیرن
  • TW ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    40 3
    اوه اوه اینطوری که قیمت خونه با سر میاد پایین؛ خدا کنه اجرایی بشه
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      12 26
      بشین تا بیاد پایین.اصلا برو خونتونو بفروش تا نیومده پایین
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    25 4
    این که هرمحل سکونت هر کد ملی مشخص باشه خیلی کمک میکنه
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    رهن کامل 3 میلیون تومان یعنی چه؟
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      2 0
      يعني به ازاي هرمترمربع،سه ميليون تومن پول رهنش ميشه،براي مثال يه آپارتمان ١٠٠ متري مبلغ رهنش ميشه ٣٠٠ ميليون تومان
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 0
      یعنی متری ۳ میلیون رهن۱۰۰ متر ۳۰۰ میلیون
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    18 0
    مبلغ مالیات فوق‌العاده فوق‌العاده عالیه. اینطوری دیگه هیچکس جرات نمیکنه چند تا چند تا خونه داشته باشه.اما نحوه اجرا بسیار مهمه. چطور قراره این پول ازشون گرفته بشه. و اگه نداد چی؟!
  • علی US ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    12 2
    بسیار بسیار عالیه. تنها راه مقابله با فساد (به‌هر شکل و طریق) فقط و فقط برخورد قهری هست ولاغیر...
    • DK ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      0 1
      پس ترامپی ها هم حق دارن باهات برخورد قهری کنن .
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    11 0
    بلی طرح خوبی ولی اگر درست اجرا بشه..
  • US ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    7 11
    فکر نمی‌کنید سنگ بزرگ نشونه نزدنه؟
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    2 0
    فکر کنم اشتباه محاسبه کردید طبق قانون ۶برابر مالیات بر اجاره ،مالیات لحاظ می شود نه ۶ برابر کل اجاره
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    6 0
    باید خونه رو دولت بگیره به قیمت بفروشه بده به مردم، نصف پول هم بیشتر به صاحب خونه نده
  • محمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 1
    خوب مالک محترم الکی خونشو اجاره میده قولنامه صوری نوشتن که کاری نداره چارتا اسباب وسایل کهنه هم میریزه توش که کسی شک نکنه راه دور زدن قانون راحته باید مسئولین مراقب باشن
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 0
      فیش اب برق گاز میخواد چیکارکنه
    • DK ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
      0 1
      22:53 دو تا چراغ و یک رادیاتور روشن میزاره
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    عزیزم اشتباه حساب کردی، رهن یک واحد معمولی ۳میلیون هست؟؟ بعد اونوقت تبدیلش کنی به اجاره میشه ۹میلیون؟؟! تقریبا برعکس همین چیزی که گفتی هست یعنی ۹۰میلیون رهن ویا ۳میلیون اجاره اولشو تو محاسباتت اشتباه کردی و دیگه همینجوری رفتی جلو
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      1 0
      بابا متری ۳ میلیون رهن برا ۱۰۰ متر ۳۰۰ میلیون رهن یکم خوب متنو. بخون تفکر کن بعد. نظر بده
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      0 0
      منظور متری 3 ملیونه
  • ناشناس IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    7 3
    این قانون مال اقا زاده ها نیست مال فقیر بیجاره هاست .
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 7
    نرخ رهن کامل یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری نوساز در منطقه معمولی از شهر تهران حدود ۳ میلیون تومان است؟ قرن چندم زندگی می کنی مشرق؟ بگو ما هم بیایم.
  • حمید US ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    5 3
    این امر شدنی نیست! میدونید چرا؟ چون رئيس اتحاديه مشاوران املاك گفته: "ما مدتی است که مصوبه مجلس را برای خانه‌های خالی داشتیم و دلیل اجرا نشدن آن این است که خانه‌ها برای افراد عادی نیست بلکه مربوط به وابستگان دولت است و در نتیجه چندان علاقه‌مند به انجام شدن آن نیستند.
    • حامد IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
      7 0
      اگر گفته شما صحیح باشه، سالها در مقابل تصویبش مقاومت نمیکردند خود تصویب کردن این قانون، فرض کنیم ۵۰ درصد مالکان رو تحت فشار قرار بده، باز هم مناسب هست
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    5 0
    خوب نظارت کنید تا قیمت ها بیاد پایین شدنیه کسی هم غر نزنه
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 1
    قانونی که توی این کشور ضمانت اجرایی نداشته باشه به درد لای جرز دیوار هم نمی خوره از این قوانین زیاد تصویب می کنن وقتی پای منافع مسولا درمیون باشه اجرایی نمیشه بیخودی دلخوش نباشین
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    2 2
    پژو ۴۰۵ شده ۱۴۵ میایون. چگونه انتطار است خانه ارزان شود
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 1
    شما هم که دنبال پول مفت ...
  • RO ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    4 0
    به نظر من مالکین متخلف را بفرستید کهریزک.
  • امیر IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 2
    سلام لطفا یه بار دیگه محاسبات تون رو مرورکنید تمام اشتباهه
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    3 1
    اینها نشانه های خوبی از مجلس انقلابی است،ولی ما همچنان منتظر شفافیت در آرا و مداخلات و تصرفات نمایندگان هستیم،چیزی که بخاطرش رای آوردن.
  • علی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    درکشورما مهمتر از تصویب قانون رصد کردن مداوم اجرای قانون ومجری آن قانون وبستن منافذ وراههای در رفتن آن می باشد
  • حجت گلشنی IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    اگه از بیکار ها هم مالیات بگیرند دیگه بیکار نداریم. من نمی دونم چرا هر مشکلی رو می خوان حل کنند ی پولی تو حساب دولت می ره . اینم شده راهنمایی رانندگی
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    تندروی اشتباه است. و بعدا موجب پشیمانی است
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    بعدازاین همه سال بجای اینکه قانونی تصویب کنید که به ازای هرمترمربع قیمت خانه فقط باید۱۰درصد بابت رهن اخذ شود-باب گرانی وارتشا را باز گردید ویک ریال هم به خزانه داراییها وشهرداری اضافه ننیشه
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    این خونه های خالی ۹۰درصدشون مال(مسئولین،خانواده،فک فامیل،آقاها واقازاره ها وخودیهاست)غیر ممکنه حتی یک ریال مالیات بدهندکسی که یک یا چندتا خونه خالی ۱۰۰میلیارد تومانی داره راحت میتونه با پارتی بازی باندبازی وخودی بازیها وباسندسازی ورشوه دادن مشکلشو حل کنه
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 0
    هدف ار عرضه خانه های خالی کاهش اجاره مسکن و قیمت مسکن است لذا اگر میزان مالیات بر مبنای سقف اجاره منطقه محاسبه نمایید مالکان خانه های خالی مسکن را با قیمت سقف اجاره به بازار عرضه می نمایند لذا باید تدبیری اتخاذ که خانه های خالی نصف قیمت از باب اجاره عرضه گرد
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    0 1
    سامانه ای طراحی تا مردم آمار خانه های خالی را اعلام نمایند در محدوده محل سکونت ما براحتی رویت می شود..
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    قانونی هم برای دلار فروشان و قاچاقچیان تصویب شود به این شکل که نه نیازی به بازداشت دارد نه زندان قاچاق فروش در هر صنفی که باشد ابتدا کل اموالش را تصرف کنند بعد صاحب اموال دنبال رفع تصرف باشد براحتی دلال و قاچاقچی از بین خواهد رفت
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    تندروی است و سنگ بزرگ علامت نزدن.
  • رادمهر IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    خیلی عالیه این طرح برای ماشین و ویلا و ... هم باید اجرا بشه من کسی رو میشناسم کهدچهارصد و پنجاه واحد داره بنظرم باید یه سامانه اطلاعات مردمی هم درست کنند که مردم.گزارش بدن چه معنی داره به خاطر سوداگری یه عده دلال از خدا بی خبر این جوانها همه چیز براشون آرزو بشه
  • سراج IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    ملک ۴۰ متری هم شامل این مالیات میشه ؟
  • احمد IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    0 0
    آخه ماهی چند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس