کد خبر 1103384
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
بیروت لبنان نمایه

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان اعلام کرد، حجم خسارت‌های انفجار در بندر بیروت باعث شده مقامات لبنانی گمان کنند که حمله‌ای خارجی بوده اما دستگاه‌های امنیتی گفته‌اند فعلا دلیلی برای اثبات این فرضیه وجود ندارد.

به گزارش مشرق، «منال عبدالصمد» وزیر اطلاع‌رسانی گفت منطقه بندر بیروت پس از انفجار سه‌شنبه (دیروز) به منطقه مصیبت‌زده تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

گفتگوی رؤسای مجلس ایران و لبنان درباره حادثه بیروت

واکنش سعدالله زارعی به انفجار بیروت

وی به رادیو اسپوتنیک گفت: تعداد مجروحان تاکنون به چهار هزار نفر رسیده که حال برخی از آنها وخیم است. تعداد زیادی هم مفقود هستند که به دلیل بدی وضعیت در منطقه حادثه، قابل شمارش نیستند.

عبدالصمد ادامه داد: حجم انفجار باعث شده مقامات لبنانی تصور کنند که حمله‌ای خارجی بوده اما دستگاه‌های امنیتی لبنان گفته‌اند که در اصل هیچ دلیلی که این فرضیه را ثابت کند، وجود ندارد اما به هر حال تحقیقات ادامه داد و نتایج آن واقعیت را فاش خواهد کرد.

وی درباره طرف‌های مسؤول در مواد منفجره‌ای که در داخل بندر بیروت نگهداری می‌شده، گفت، این مواد مربوط به چند وزارت‌خانه می‌شوند و نامه‌های اداری وجود این مواد از سال ۲۰۱۴ تا کنون را ثابت می‌کند. درخواست‌هایی برای خروج این مواد از لبنان به دلیل خطرات نگهداشتن آنها در منطقه‌ای مسکونی نیز وجود داشته است.

عبدالصمد درباره پیامدهای سیاسی و اقتصادی انفجار بیروت هم گفت، خسارت‌های مادی، معنوی و بشری این انفجار قابل شمارش نیست، لبنان در بحران اقتصادی بزرگی وجود داشت اما پس از این حادثه به «زیر صفر» رفت. این انفجار بر روند تجارت در چند کشور تأثیر خواهد گذاشت.

وی در پایان به کمک‌های متعدد کشورهای دوست نیز اشاره کرده و گفت، تجهیزات و بیمارستان‌های میدانی به لبنان فرستاده شده است.

امروز روزنامه «الجمهوریه» در گزارشی نوشت، یکی از فرضیه‌های مطرح شده این است که رژیم صهیونیستی در پشت پرده این اقدام است زیرا شاهدان عینی گفته‌اند جنگنده‌های اسرائیلی قبل از انفجار در آسمان لبنان جولان می‌داده‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مرضیه مشهد IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    4 1
    طبق گزارش های اولیه ترقه هایی که در این انفجار منفجر شدند مربوط به شرکت شخصی بنام آقای طباره هستند که از حامیان بزرگ آقای سعدالحریری و جناح موسوم به 14 مارس است و با حمایت مالی عربستان سعودی و ایالات متحده حجم بالایی از ترقه هایی که تظاهر کنندگان لبنانی برای تفریح و آتش بازی نیاز داشتند را به صورت مجانی برایشان تامین می کرد. همچنین باید توجه داشت که به احتمال زیاد دولت لبنان هیچ تمایلی ندارد که ماجرا را غیر از یک حادثه عنوان کند چون در صورتی که ماجرا یک حمله باشد آنوقت ممکن است لبنانی ها هم به دنبال انتقام از اسراییل باشند و جنگی رخ دهد که در شرایط فعلی لبنان به هیچ وجه تمایلی به وقوع آن ندارد.
  • مرضیه مشهد IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    4 0
    طبق گزارش های اولیه ترقه هایی که در این انفجار منفجر شدند مربوط به شرکت شخصی بنام آقای طباره هستند که از حامیان بزرگ آقای سعدالحریری و جناح موسوم به 14 مارس است و با حمایت مالی عربستان سعودی و ایالات متحده حجم بالایی از ترقه هایی که تظاهر کنندگان لبنانی برای تفریح و آتش بازی نیاز داشتند را به صورت مجانی برایشان تامین می کرد. همچنین نیترات سودیم مصادره شده که از حدود شش سال پیش در انبار های بندر بیروت ذخیره شده مربوط به شرکتی وابسته به شخصی تابع نیروهای فالانژ لبنان زیر مجموعه تیم آقای سمیر جعجع است و جریمه نگهداری این مواد در بندر را ماه به ماه این شرکت پرداخت می کرده است. چند سال پیش هم دادستانی لبنان به دلیل اینکه این مواد می تواند در ساخت بمب ومواد تخریبی استفاده شود ومعلوم نبود شرکت وارد کننده به چه دلیلی چنین حجم بالایی نیترات سودیوم وارد کرده این موارد را توقیف کرد و از آن زمان پرونده اختلافات بر سر این مواد در دادگاه های لبنان در حال پیگیری است. جالب اینکه انبار ترقه های آقای طباره جای دیگری در بندر بیروت قرار دارد و حدود دو هفته پیش به بهانه اینکه انبار قبلی نم دارد و ممکن است ترقه ها خراب شود این ترقه ها را به انباری کنار سیلوی دوازده بندر بیروت که نیترات سودیم در آن ذخیره می شده منتقل کردند.
  • مرضیه مشهد IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    4 0
    آیا آنهایی که ترقه ها را منتقل کردند خبر نداشتند که کنار ترقه ها انبار مواد شیمیایی است و یک آتش سوزی کوچک چه فاجعه ای می تواند راه بیاندازد؟ یا اینکه کاملا در جریان بودند و می دانستند چه کار دارند می کنند. حدود یکماه قبل هم کارشناسان بندر بیروت اخطار داده بودند که زمان زیادی از نگهداری این مواد، نیترات سودیم، گذشته و با توجه به شرایط آب و هوایی احتمال آسیب دیدن آن زیاد است و باید فکری به حال آن کرد و کلا از لبنان خارج کرد اما با فشارهای سیاسی گروه های موسوم به 14 و همزمانی این ماجرا با ماجرای افترای سفیر آمریکا در لبنان به مردم لبنان و جریان هایی که در پی آن پیش آمد صدای این گزارش خفه شد و بیشتر همه به ماجرای رفتارهای سفیر آمریکا در لبنان توجه کردند. خوب حالا اگر همه این مسایل را کنار هم قرار دهیم آیا هنوز هم می شود تصور کرد که ماجرای آتش سوزی در بندر بیروت کنار انبار ترقه و سیلوی مواد شیمیایی یک اتفاق غیر عمد بیش نبوده؟ به صحبت های بین اسرائیل و حزب الله در ۲۳ تیر همین چند هفته پیش هم دقت کنین متوجه می شویم انفجار این انبار از قبل توسط نیروهای اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا برنامه ریزی و توسط عناصر داخلی اجرا شد.
  • US ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    2 0
    مگه لبنان دستگاه امنیتی هم داره؟ حدود ۵ هزار جاسوس کشور های مختلف تو لبنان زندگی میکنن که دستگاه امنیتی لبنان! یک نفرشونم نمیتونه بگیره. لبنان معروفه بهشت جاسوس ها. وقتی ترامپ گفته حمله ی خارجی بوده لابد بوده
    • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 1
      از کی تا حالا آمریکا راستگو شده؟؟؟ از کی تا حالا ما اینقدر ساده لوح!!!!
  • IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    خدا بخیر کنه
  • حسام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۶
    1 0
    مقاومت باید افشاگری کرده واین جنایت بزرگ وفاجعه باور نکردنی را برای جهانیان آشکار سازد تاغرب واسرائیل به عنوان مسئولین این جنایت پاسخگو باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس