کد خبر 1102855
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
ترامپ و بایدن

فعلاً که به‌صراحت می‌توان گفت عملکرد دونالد ترامپ در مدیریت اعتراضات اخیر به‌شدت شکاف‌های جامعه آمریکا را فعال کرده و بسیار بعید است به این زودی‌ها نیز چنین وضعیتی خاتمه یابد.

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی مطالعات پژواک خرد معاصر به نقل از حسن کریمی‌فرد، نویسنده و سیاستمدار نوشت:

روز سوم نوامبر مصادف با 13 آبان‌ماه موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا است. مردم امریکا در این روز برای انتخاب رئیس جمهور، 435 عضو مجلس نمایندگان و 35 عضو مجلس سنا (مجلس سنا صد عضو دارد) پای صندوقهای رأی خواهند رفت که همین موضوع به حساسیت رقابت‌ها افزوده است. البته شیوع کرونا موجب تغییرات بی سابقه‌ای در کارزار تبلیغات انتخاباتی شده و تجمعات و کارناوال‌های انتخاباتی به حداقل ممکن کاهش یافته است.

مطابق نظرسنجی‌ها جو بایدن معاون سابق باراک اوباما از وضعیت بسیار مطلوبتری از دونالد ترامپ برخوردار است و در صورت عدم تغییر فضای سیاسی به احتمال زیاد رئیس جمهور مستقر را مغلوب خواهد کرد. البته همیشه نظرسنجی‌های انتخاباتی با واقعیت منطبق نبوده است. چنانچه در دوره گذشته هیلاری کلینتون تقریباً در تمامی نظرسنجی‌ها پیشتاز بود اما باوجود حدود سه میلیون رأی بیشتر به دلیل الکترال کالج کمتر در مقابل دونالد ترامپ شکست خورد.

همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر مهلک آن بر اقتصاد آمریکا، اعتراضات خشونت ‌آمیز علیه نژادپرستی و مقابله وحشیانه دولت فدرال،  به کمک جو بایدن که فاقد محبوبیت و شخصیت کاریزماتیک است، آمده تا مانع تمدید ریاست جمهوری ترامپ برای دوره دوم شود. شاید به همین دلیل است که ترامپ چند روز قبل به‌صراحت خواستار عقب افتادن زمان انتخابات به دلیل احتمال تقلب درنتیجه رأی‌گیری پستی شد و گفت تا برقراری سلامت و امنیت کامل نباید انتخابات برگزار شود. اما درخواست ترامپ نه‌تنها با مخالفت حزب دموکرات روبه‌رو شد بلکه برخی از سناتورهای مهم حزب جمهوری‌خواه نظیر میچ مک کانل و لیندسی گراهام نیز با درخواست وی مخالفت کرده بودند.

در حال حاضر مطابق نظرسنجی‌ها، جو بایدن در پنج ایالت کلیدی آمریکا (اوهایو، کارولینای شمالی، فلوریدا، پنسیلوانیا و آریزونا) از دونالد ترامپ پیش افتاده است. دراین‌بین احتمال اینکه بایدن بدلیل شرایط خاص جامعه آمریکا، اتحاد بیشتر در درون حزب دموکرات و جذب بیشتر آرای بخشهای مردد و غیرفعال در انتخابات، به سمت انتخاب یک معاون اول زن که رنگین‌پوست باشد افزایش یافته است. بخصوص اینکه زنان، سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها همیشه به‌عنوان مخالفان جدی سیاست‌های دونالد ترامپ به‌حساب می‌آمدند. باید دید اگر چنین اتفاقی رخ دهد این موضوع چه تأثیری بر نتایج نهایی انتخابات خواهد داشت. دونالد ترامپ نیز طبق روال دوره قبل برای پیروزی در انتخابات بر روی آرای ملی‌گراها و سفیدپوستان حساب بازکرده و با اظهاراتش سعی در حفظ پایگاه اصلی رأی خود دارد. در این خصوص می‌توان گفت که مقابله جدی با اعتراضات سیاه‌پوستان توسط ترامپ نیز دقیقاً به دلیل تهییج و تحت تأثیر قرار دادن پایگاه رأی برای مشارکت بیشتر در انتخابات صورت گرفت.

فعلاً که به‌صراحت می‌توان گفت عملکرد دونالد ترامپ در مدیریت  اعتراضات اخیر به‌شدت شکاف‌های جامعه آمریکا را فعال کرده و بسیار بعید است به این زودی‌ها نیز چنین وضعیتی خاتمه یابد. به‌خصوص اینکه اگر دونالد ترامپ در انتخابات پیروز شود تعارضات اجتماعی با شدت بسیار بیشتری بروز و نمود خواهند داشت.

گفتنی است بنابر ادعای بسیاری از اقتصاددانان آمریکا شرایط اقتصادی بغرنج آمریکا حتی با کنترل ویروس کرونا ادامه دار خواهد بود و چشم‌انداز کوتاه‌مدتی برای بهبود فضای اقتصادی وجود ندارد. بنابراین در صورتی که در این زمان محدود باقیمانده تا انتخابات (کمتر از صد روز) اتفاق خاصی در عرصه اقتصادی-سیاسی رخ ندهد. اوضاع‌ و احوال ترامپ در روز سوم نوامبر جهت پیروزی در انتخابات بسیار سخت خواهد بود. شاید تنها امید ترامپ مناظره های اکتبر و نوامبر با جو بایدن باشد.

البته در حال حاضر گمانه‌زنی‌هایی مطرح شود که دونالد ترامپ در صورت باخت ممکن است نتایج انتخاباتی را نپذیرد و سیستم سیاسی را با چالش مواجه سازد. خود ترامپ  نیز اخیراً در مصاحبه با فاکس نیوز چنین امری را پیش‌بینی کرده که ممکن است نتایج انتخاباتی را که بازنده آن باشد نپذیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 14
    انشالله ترامپ باز هم رای بیاره و مردمو نجات بده
    • سعید IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      1 2
      احسنت دوست من
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      6 0
      ترامپ اگر رای بیاره ، با همین سرعت جایگاه امریکا در جهان رو تضعیف میکنه ، اگر هم رای نیاره میگه تقلب شده (کما اینکه همین الان هم همینو میگه!) طرفداراش هم که همه هم مسلح هستند جنگ داخلی تو امریکا راه میندازن.
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      0 0
      یه خورده از نتیجه 2016 ترسیده اند وگرنه تا الان اصلاحطلبهای گوساله پرست چه یقه ها برای بایدن جر نمیدادند
    • شاکی IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
      1 0
      از این موجود خود شیفته و روان پریش همه جور دغل بازی امکان پذیره
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 1
      مردم؟؟ منظورت جانورانی مثل شماهاست؟!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    1 0
    هر کاری میخوان بکنن ، ما راه خودمون رو میریم
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    5 1
    کاش ترامپ رای بیاره با همین فرمون بره جلو تو مدت کوتاهی نه از امریکا اثری می مونه نه از باقی قدرت ها همه رو به فنا میده
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
    3 2
    ترامپ رای میاره الکی به اون پیری دل خوش نکنید که اگه اونم رای بیاره زیاد در مورد ایران فرقی ندارن!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس