کد خبر 1102348
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
الجزیره | انتشار اسناد محرمانه و افشای راهبرد همیشگی ریاض برای تجزیه یمن

اسناد سرّی منتشر شده نشان می‌دهد، عربستان سعودی بر خلاف ادعاهای خود مبنی بر حمایت از وحدت اراضی یمن برای تجزیه این کشور تلاش کرده و از سال 2011 برای کشاندن یمن به وضعیت امروز برنامه داشته است.

به گزارش مشرق، شبکه قطری «الجزیره» ۱۶۲ صفحه سند محرمانه منتشر کرد که نشان می‌دهد، راهبرد عربستان سعودی در یمن همواره بر پایه تجزیه این کشور از طریق حمایت از طرف‌هایی خاص و نه دولت یمن استوار بوده تا از این طرف‌ها به عنوان اهرم فشار و نفوذ ریاض در یمن استفاده شود.

بیشتر بخوانید:

شکار بزرگی که آبروی ارتش آمریکا را در یمن برد

برخی از این اسناد، موضع حمایتی ریاض در قبال شخصیت‌ها و طرف‌های تجزیه‌طلب در جنوب یمن را نشان می‌دهد و فاش می‌کند که عربستان سعودی از سال ۲۰۱۱ یمن را به سمت وضعیت کنونی سوق داده است.

در ادامه این گزارش بر اساس اسناد منتشر شده آمده است: سعودی جدایی جنوب یمن را یکی از گزینه‌های اساسی برای حل آنچه «مسأله جنوب» می‌خوانده، در نظر داشته و در تلاش بوده که از وضعیت جنوب یمن و اعتراضات در آن در راستای منافع خود بهره‌برداری کند.

 اسناد منتشره نقش قوای جنوبی برای جدایی‌طلبی، موفقیت آن پس از امضای طرح ابتکار خلیج (فارس) در سال ۲۰۱۱ و دستیابی به حمایت گسترده سعودی به بهانه مبارزه با آنچه ریاض آن را نفوذ ایران در جنوب یمن می‌خواند، فاش می‌کند. همه اینها برعکس ادعاهای اعلام شده ریاض مبنی بر حمایت از دولت یمن و وحدت اراضی این کشور بود.

الجزیره مدعی شد، ریاض از تحرکات انصارالله، دو سال قبل از تسلط این جنبش بر صنعاء در سال ۲۰۱۴ آگاه بوده اما علی‌رغم هشدار سازمان اطلاعات کاری در این خصوص انجام نداده تا بهانه‌ای برای حمله به یمن، نابودی دولت آن و نیز مداخله نظامی مستقیم داشته باشد.

این اسناد همچنین نشان می‌دهد که عربستان سعودی دستور جاسوسی از برخی نشست‌ها در جنوب یمن را که با نظارت بین‌المللی برگزار می‌شد، داده بوده و برخی حاضران در این نشست‌ها را برای تهیه گزارش‌هایی در همین زمینه به خدمت گرفته است.

بر اساس این گزارش، ریاض درخواست کمک‌های دولت وقت یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» را نادیده گرفته اما مبالغ بسیاری به برخی شیوخ قبایل پرداخت می‌کرده تا برخی طرح‌ها را اجرا کنند.

عربستان سعودی برخی قبایل را برای جنگ علیه قبایل مخالف با ریاض به خدمت گرفته و تلاش کرده که دستورکارهای خود را از این طریق اجرایی کند. اسناد سری فاش می‌کند که ریاض به شکلی مستقیم با شیوخ قبایل در ارتباط بوده تا آنها عملیات‌هایی خارج از قدرت مشروع در یمن انجام دهند.

از دیگر مسایلی که این اسناد آنها را برملا می‌کنند این است که پس از امضای طرح ابتکار خلیج (فارس) عربستان سعودی مانع از اجرای هرگونه بازسازی در صعده در شمال یمن (به عنوان پایگاه اصلی انصارالله) شده است و جلوی کمک‌های آلمان و قطر را گرفته است

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    2 0
    تجزیه چه جمله آشنائی ؛تجزیه فلسطین، سوریه،عراق،حال یمن ... وروزی نوبت خود عربستان است کارهمیشگی استکبارجهانی وخصوصا امریکا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس