RQ 20

چه کاربر این پهپاد خاص، ارتش عربستان باشد و چه یگان ویژه ارتش آمریکا؛ در هر دو حالت، ایالات متحده شکست بزرگی را -چه در حالت فروش مستقیم برای ارتقاء توان عربستان و چه ورود مستقیم به جنگ- متحمل شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، امسال در تقویم مبارزه بی امان ملت یمن با تجاوزات کشورهایی همچون عربستان و امارات، به عنوان سال دفاع هوایی و تلاش برای امن کردن آسمان این کشور اعلام شده است؛ هرچند سعودی ها همچنان تلاش دارند با کشتار مردم بی گناه این کشور، نشان دهند ارزش های حقوق بشر و قوانین بین المللی فقط برای کشورهایی است که اهل رشوه دادن و لابی کردن با نهادهای مربوطه نیستند.

با پیشرفت نظامی یمنی ها و بهره برداری بهتر از سلاح هایی که در سالهای قبل از انقلاب یمن در این کشور وجود داشت، آنها توانسته اند در سالهای اخیر تعداد زیادی از مهاجمین سرنشین دار و بدون سرنشین را در دام دفاع هوایی خود گرفتار کنند. لیستی که در آن از اف ۱۵، تورنادو و آپاچی تا پردیتور و ریپر و پهپادهای چینی و ترکیه ای نیز وجود دارد. اما در روزهای اخیر و در منطقه حَجَّة‌ در شمال غرب یمن و در نزدیکی مرز عربستان که در سالهای اخیر شاهد درگیری های بسیار سنگین بین طرفین جنگ بوده، پهپادی بدست یمنی ها افتاده که به دلایل مختلف می تواند نشانه ای از  یک تغییر مهم در جنگ یمن باشد.

بیشتر بخوانید:

صدای عجز ارتش سعودی از کشف لانچر موشک‌های یمنی به هوا بلند شد/ کلاه سبزهای آمریکایی برای دور جدید دوشیدن وارد می‌شوند +جزییات

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

بر اساس اعلام منابع یمنی و البته تصاویری که خبر منتشر شده توسط آنها را تایید می کند، یک فروند پرنده بدون سرنشین از مدل RQ-۲۰ Puma در اختیار نیروهای یمنی قرار گرفته است. البته تصاویر منعکس شده از این پهپاد، نشانه ای از برخورد گلوله یا ترکش های موشکی را نشان نمی دهد پس یا یمنی ها با نوعی از سیستم های اخلالگر و جنگ الکترونیک موفق به ساقط کردن این پهپاد شده اند یا پرنده بدون سرنشین مذکور در این منطقه به دلیل فنی یا عوامل دیگر سقوط کرده است که در این صورت نیز موضوع مهمی فاش شده است.

پهپاد RQ-۲۰ در اختیار مقاومت یمن

نقطه حدودی کشف و شکار پهپاد در یمن که با نشان قرمز مشخص شده

قبل از چرایی مهم بودن این مسئله بهتر است کمی با پهپاد مورد نظر آشنا شویم. پرنده بدون سرنشین RQ-۲۰ Puma یک نوع پهپاد دست پرتاب ساخت شرکت  AeroVironment در ایالت کالیفرنیای آمریکا است. این پهپاد سبک که با استفاده از باتری فعالیت می کند از سال ۲۰۰۸ میلادی وارد خدمت شده و در زمان پرتاب با دست در حدود ۶ کیلو وزن داشته و طول آن نیز در حدود ۱.۴ متر است. این پهپاد بسته به مدل می توان در مدت زمان مختلفی بین ۲ الی ۵ و نیم ساعت است. برد پروازی آن نیز در بیشترین حالت ۶۰ کیلومتر است.

این پهپاد می تواند به سیستم های شناسایی الکترواپتیکی برای رصد مناطق در شب و روز و شرایط گوناگون آب و هوایی و نشانه گذارهای لیزری مجهز شود. اما نگاهی به کاربران این پهپاد کم کم ما را به سمت مهم بودن کشف این پهپاد در قلمرو مقاومت یمن راهنمایی می کند. در بین کاربران خارجی این پهپاد کشورهایی همچون مصر، بلژیک، استونی، لیتوانی، آلمان و یگان هوادریای نیروی دریایی انگلیس دیده می شوند که هیچ کدام از آنها نقش مستقیم و دخالت بدون واسطه در تجاوز به یمن ندارند. البته کاربر اصلی این پرنده خاص، بخش های مختلف نیروهای مسلح آمریکا از جمله فرماندهی عملیات ویژه این کشور هستند.

پرتاب پهپاد RQ-۲۰ با دست

در اینجا دو فرضیه شکل می گیرد. فرضیه اول این است که پهپاد بدون اعلام رسمی توسط آمریکا به عربستان سعودی فروخته شده باشد. از این موارد در سالهای اخیر در خصوص ارتش های عربی خصوصا عربستان و امارات رویت شده که سیستم های تسلیحاتی خارجی به صورت ناگهانی در میان میدان نبرد یمن به نمایش درآمده و پس از مدتی مشخص شده که از طریق کشورهای سازنده و بدون اعلام رسمی به این کشورها تحویل داده شده است. موشک ضد زره "ری بولت" ساخت کره جنوبی و سیستم پدافند هوایی کوتاه برد زمین پایه میکا ساخت فرانسه از این دست تسلیحات بوده اند.

اما احتمال دوم که در صورت صحت داشتن می تواند مسئله ای مهم و بسیار حساس در خصوص جنگ یمن باشد حضور مستقیم نیروهای ویژه ارتش آمریکا در نبرد مستقیم با مقاومت یمن است. در صورتی که در نقشه، به محل تقریبی کشف این پهپاد نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که حتی با فرض برد نهایی ۶۰ کیلومتر نیز نقطه مورد نظر فاصله بیشتری از مرز عربستان یا آب های ساحلی نزدیک به منطقه دارد لذا هر واحدی که این پهپاد را فعال کرده مشخصا وارد خاک یمن شده است.

در صورتی که این حادثه در منطقه ساحلی رخ می داد، ممکن بود بشود این طور تفسیر کرد که یک شناور آمریکایی با نزدیک شدن به ساحل اقدام به پرتاب این پهپاد کرده اما محل کشف این گزینه را از بین می برد. در عین حال مشخصا یگان های عادی نیروهای مسلح آمریکا، خارج از شرایط یک تهاجم سراسری و پشتیبانی کامل هوایی و توپخانه ای در جایی مثل یمن حضور پیدا نخواهند کرد. در این صورت می توان تصور کرد که نیروهای ویژه ارتش آمریکا در داخل خاک یمن حضور پیدا کرده اند.

در عین حال، دقت به تصاویر به بدست آمده از پهپاد مورد نظر موارد سوال برانگیزی را نشان می دهد. روی بدنه این پهپاد به صورت خیلی بد خط و ناشیانه ای عبارت "الله یحفظک" به معنای خداوند حفظت کند نوشته شده که این عبارت روی بسیاری از جنگ افزارها، خصوصا یگان های پروازی سعودی دیده می شود. روی دم این پهپاد نیز آرم نخل و شمشیر که به نوعی آرم نیروهای مسلح عربستان است باز هم به شکل ناشیانه و دستی کشیده شده که احتمال تعلق نداشتن این پهپاد به ارتش سعودی را تقویت می کند. این مسئله نیز احتمال ورود نیروهای ویژه آمریکا به معرکه را بسیار تقویت خواهد کرد چراکه علی الظاهر آمریکایی ها تلاش کرده اند با این حرکت در صورت از دست دادن پهپاد، توجهات را از خود دور کرده و به سمت عربستان سعودی منحرف کند.

آرم و علائم ارتش سعودی که با خط بد روی پهپاد نقش بسته است

نمونه علائم و شعارها روی بدنه اف ۱۵ سعودی - برای مقایسه با دست خط بالا

مسئله حضور نیروهای ویژه آمریکا به صورت مستقیم در جنگ یمن البته مسئله ای جدید و تازه نیست. در بهار سال ۱۳۹۷ نیز اخباری مبنی بر حضور کلاه سبزهای آمریکایی در یمن منتشر شد که در آن زمان ماموریت نیروهای مورد نظر آموزش، کشف پرتابگرهای متحرک موشکی یمنی به ارتش عربستان اعلام شده بود. در هر صورت اگر این پهپاد واقعا متعلق به ارتش عربستان باشد با توجه سالم بدست آمدن، می تواند گزینه ای مناسب برای محور مقاومت به منظور مطالعه و بررسی بیشتر و کمک به توسعه نسل جدید پرنده های بدون سرنشین باشد و در صورتی نیز که نیروهای ویژه آمریکا به صورت مستقیم وارد نبرد با مقاومت یمن شده باشند، این روز به عنوان یکی از نقاط مهم در تاریخ جنگ یمن دانست چراکه در هر دو حالت، ارتش آمریکا شکست بزرگی را - چه در حالت فروش مستقیم برای ارتقاء توان پهپادی عربستان و چه ورود مستقیم به این جنگ- متحمل شده است.

هر فرضی که درست باشد، باز هم کارنامه ماه های اخیر نشان می دهد دیگر آسمان یمن برای متجاوزان امن نیست و هر لحظه ممکن است یکی از جنگنده ها و هواپیمایی که قصد کشتار مجدد مردم یمن را دارند، به تیر غیب گرفتار شده و در تور سامانه های پدافندی کشور میزبان بیفتند؛ اتفاقی که نشان می دهد سالها حمله و تلاش برای تسلیم کردن مردمی که روی پای خود ایستاده اند، کارنامه ای جز شکست و حقارت برای علاقمندان به تکرار شعار صدام و تسخیر یک هفته ای کشور همسایه شان، به همراه نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    65 10
    تیر غیب رو خوب آمدی ایشاالله مکرر در مکرر دچارش شوند
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    20 13
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      24 26
      این پهباد که خود منم تو خونه می تونم بسازم
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      13 18
      تحریم تسلیحاتی برداشته بشه به احتمال زیاد از روسیه بخریم
    • محسن IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      14 5
      تو سوزنت سر اواکس گیر کرده ها حالا اواکس بیاد تا جنگده نباشه به چه دردی میخوره .
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      5 2
      خودتو ملعبه دست این و اون کردی با این اوجب واجباتت!!!
  • دانشجوی شریف CA ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    32 32
    با سقوط یک پهپاد ناشناس در خاک یمن آبروی ارتش آمریکا رفته است ؟‌ این نوع نگاه شما به مسائل نظامیست ؟ صحبت از ارتش آمریکاست . ضمن اینکه جنگ یمن تازمانی که ریاض ابوظبی و و دبی توسط یمنی ها زیر ضربه نرود ادامه خواهد داشت .
    • قریشی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      33 12
      شرافت انسان به دانشجو بودن نیست، به این است که دانشی که اندوخته ای موجب کمال تفکراتت شود، اگر همچنان قبله ذهن و روحت کاخ ویران امریکا و اسرائیل باشد یا در عمل استفاده ای از دانشت نبرده ای یا مسیر کسب دانش را اشتباه طی طریق کرده ای ... بله بزرگوار برای امریکائی که تا چند سال قبل در ذهن ما همانند فیلمهای هالیوودی شکست ناپذیر تصور میشد و از لحاظ تکنولوژی در نوک قله ترقی قرار داشت، آتش گرفتن ناوگان نظامی در کنار ساحل به مدت چهار و نیم روز، گرفتار شدن آرکیو-170، انهدام گلوبال هاوک، اغتشاشات داخلی، انهدام عین الاسد و حتی سقوط این پهپاد در یمن مایه آبروریزی و سقوط جایگاه امریکا در ذهن مخاطبان است .
    • سرباز IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      22 5
      پهپادی که نتونه جلوی جنگال یمنی ها مقاومت کنه رو شما بهش چی میگی؟
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      18 12
      گل گفتی. آقای قریشی، من خودم دانشجو امیرکبیر بودم. ارشدم رو هم‌ ایران نخوندم و امروز برگشتم. به خدا من‌ خاک پاتم، و از دست این همه وانشجو که قبله شون و ایمانشون و باورشون به غرب هست خسته شدم. به خدا یا باید این‌ مبارزه و انقلاب به نتیجه برسه و ایران آینده ی جهان رو از دست این فاسد های غرب و شرق در بیاره، یا اگه بخواد ایران و این مبارزه نابود بشه من‌ هم باهاش نابود بشم.
    • قریشی IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      3 3
      در جواب۱۲:۲۰ : شما عزیز دل مائید، بزرگوارید ... خدا حفظتون کنه
  • سیدان پور حسین IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    24 10
    سعودی بد جوری داره در باتلاق یمن دست و پا میزنه انشاالله نابودیش غربگرا ها ناراحت نشن سعودی نباشه یک ارباب دیگه:)
  • IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    22 21
    پهپادی که با دست پرتاب می شود را تلویزیون ایران " بسیار پیشرفته" خواند و از مزایای ان را پرواز در هوای 50 درجه شمرد! اصولا هر وقت هواپیمایی امریکایی می افتد یا تسلیحات نظامی امریکایی از کار می افتد تنها زمانی هستند که لفظ تجهیزات "بسیار پیشرفته" به انها اطلاق می شود. اصولا بخش خبری صدا و سیمای ما بسیار حرفه ای عمل می کند! مبارزان یمنی چند ماه پیش اف 15 سعودی را فراری داده بود اخه زدن یک پهپاد دستی این همه بزرگنمایی دارد ان هم به این صورت ؟
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      18 14
      اگر عملکرد این پهباد وتوان آن را و هزینه ایی که برای ساخت آن صرف میشود و نیروهایی که از آن بهر میبرند را میدانستی قطعا اینگونه نظر نمی دادی . فقط یک نمونه بگویم که پهباد با پرتاب دستی که جمع شده آن در یک کیف کوچک جا میگیرد و در عرض 20 دقیقه میتوان آن را نصب و عملیاتی نمود مشخص برای چه نوع اقداماتی است.حالا بقیه را خودت برو بخوان تا بعد از آگاهی کافی نظر دهی.
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      16 7
      شما که هیچ تخصصی نداری لطفا نظر نده، کل پهباد ها به صورت دستی باید به پرواز در بیان یا از سکو پرتابی که باز هم کار دست رو انجام میده که شبیه لانچر موشک هست، پس پیشرفته بودن ربطی به با دست پرت کردن نداره
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      13 13
      اگر این سلاح عادی بود تا حالا به 100کشور مورد حمایت امریکا از امریکای لاتین تا اروپا و اسیا و اقیانوسیه فروخته شده بود و نه اینکه تعداد محدودی این ابزار در اختیار دارند.
  • حیدر صالح IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    24 4
    مبارزان یمانی مقاومت ثابت کردند در پوست خود شجاعت و دلیری گنجانده اند جایی برای استخوان و گوشت نمانده.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    16 2
    "آرم و علائم ارتش سعودی که با خط بد روی پهپاد نقش بسته است" یه تیکه کاغذ چسبوند شده که با ماژیک روش علامت ها رو کشیدن. یعنی اینقدر الکیه؟
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      3 3
      نمیدونم آمریکا چی فکر کرده
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    18 33
    کیلویی دروغ تحویل ملت میدید خخخخخ
    • سید NO ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      11 9
      اب بریز نسوزی اب بریز خخخخخ
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      9 7
      چه خبر از بی بی سی راستگوت !!
    • قریشی IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      1 5
      بدت اومده؟!!! حق داری به کیلو نمی تونی بسازی ... بی بی سی جونت همیشه ده تن ده تن دروغ تحویلتون میده با این کیلویی ها حالت روبراه نمیشه! حال و روزت اینه چرا میای اینجا؟ برو بزن همون بی بی سی باب میل خودت و سایر منافقین کمپ اخبار گوش کن!
  • محمد IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    4 7
    این پهپاد اگر ایران گرفته بود یه جور تنظ به نظر می‌رسید... چون در مقابل پهپادهای که ما میسازیم اسباب بازیه... ولی برا یمن یه جورا قدرت نمایی باشه
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      2 4
      اتفاقا گرفتن پهپاد های کوچیک خیلی سخته
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 4
    بفرستنش ازش بسازیم
  • فاطمه السادات IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    5 8
    طنز
    • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      7 8
      یمنیها با اون تکنولوژی ضعیفشون پهپاد امریکا رو سالم گرفتن، شما می گی طنز؟
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    11 2
    عزیزان توجه کنید ما در مورد یمن صحبت میکنیم کشوری که هیچ پدافند و سامانه راداری و ضد جیمینگ قدرتمندی نداره مثلا اگر یمن اف ۱۶ مراکش یا تورنادو و اف ۱۵ استراک ایگل سعودی رو ساقط بکنه این میشه افتخار اما اگر ایران اف ۱۵ یا اف ۱۸هورنت آمریکا رو ساقط کنه اصلا کار مهمی نبوده اما اگر ایرانبمب افکنهای بی ۱ لنسر و بی ۲ و جنگنده اف ۲۲ یا اف ۳۵ یا اف ۱۸ سوپرهورنت بزنه این میشه هنر پس مشرق درست میگه زدن پرداتور ام کیو ۱ و ریپر ام کیو ۹ و ارکیو ۲۰ اگر تو یمن ساقط بشه افتخار محسوب میشه این عزیزان باحداقل امکانت در مقابل گران ترین ارتش خاورمیانه دارن میجنگن سعودی صدهها میلیارد دلار خرج نیروی هوایی پدافندی زمینی و دریایش کرده از تانک آبرامز تا جنگنده های یروفایتر تایفون اروپایی و تورنادو انگلیسی تا اف ۱۵ استرایک ایگل و بالگردهای تهاجمی لانگ بو آپاچی آمریکایی زنده باید یمانی های دوران
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      1 5
      الان شما یعنی مطلعی ؟ استرایک ایگل (شاهکار رهگیر جهان) رو بزنید کار خاصی نکردید ولی بمب افکن سنگین و بزرگ و فروصوت B1B زدن شاهکاره ؟ احسنت واقعا!!!
  • بیسیمچی IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    16 3
    یمن دلها را خون کرده است. شکر خدا پیروزی های انصار الله مرهمی بر جگر سوخته ی ماست. اما مظلومیت یمنی ها انصافا قلب انسان را در فشار قرار می دهد. انشاالله آل منحوس سعود گرفتار شرور خود شده و دست از جنایاتش در حق ملت آزاده و با اراده یمن بردارد
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    1 3
    مشکل یمنی ها موشک های دوش پرتاب است
  • سعیدی NO ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    2 3
    سوختن از شیر مردان جگر فولادین یمنی ، تنها کاری که از افرادی که نفاق در دل دارند بر میاد، بسوزید انصار الله در جیزان و نجران و عسیر نفوذ کرده زمان زیادی تا سقوط ال یهود نمانده است انشاالله نصر من الله و فتح القریب فکر اینجاشو نکرده بودید
  • آرش کمانگیر IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    3 6
    به نام خدا . سلام .یکی از خصوصیات بارز این نوع پهپاد ها که فاقد سوخت هستند و با باتری به پرواز در می آیند بیصدا بودن یا بسیار کم صدا بودن آنها است که اجازه میدهد پهپاد دربالای سر هدف پرواز کند بدون آنکه صدایش موجب جلب توجه کسی را بنماید . این حالت در شب اهمیت بیشتری پیدا میکند زیرا پهپاد دیده هم نمیشود .
  • محمد IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
    7 2
    من کلا اخبار رسمی جمهوری اسلامی را برعکس می دونم همیشه
  • فرزاد IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۹
    0 0
    وای چه همه کارشناس داریم. اکثرا بی ادب هم هستن.
  • مهدی IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    خدا با ماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس