کد خبر 1102305
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۰
چطور بفهمیم بیماری «کلیه» داریم؟

فوق تخصص ارولوژی گفت: اگر کلیه ضعیف شده باشد، علائم آن شامل بی حسی،کم توانی، ناخوشی عمومی، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، خارش بدن، عصبی بودن، کم حوصلگی و افسردگی است.

به گزارش مشرق، عباس بصیری، فوق تخصص ارولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که «علائم بالینی افرادی که دچار مشکل کلیه هستند، چیست؟»،گفت: اگر منظور نارسایی کلیه است؛ یعنی اینکه کلیه ضعیف شده؛ علائم آن شامل بی حسی،کم توانی، حالت ناخوشی عمومی، بی‌اشتهایی، تهوع، گاهی استفراغ، خارش بدن، عصبی، کم حوصلگی و افسردگی است و همه اینها می‌تواند علائم بالا رفتن اوره در خون باشد و  بر تمام سلولهای بدن از جمله مغز اثر گذارد و این آسیب‌ها را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

«کلیه» کدام افراد بیشتر آسیب پذیر است؟

وی ادامه داد: برخی افراد هستند که نارسایی کلیه آنها تا به نیمه راه نرسیده، علامتی ندارد و اصلا باور نمی‌کنند که دچار نارسایی کلیه شده‌اند، اما وقتی آزمایش می‌گیریم و می‌گوییم تنها 30 درصد کلیه شما کار می‌کند، باور نمی‌کنند و می‌گویند ما می‌توانیم ادرار کنیم. همه  فکر می‌کنند اگر کلیه کار نکند، نباید بتوانند ادرار کنند؛ در صورتی که بیش از نیمی از بیمارانی که کلیه آنها از کار می‌افتد، ادرار می‌کنند و حتی  میزان ادرار بیش از مقدار معمول هم می‌شود.

این فوق تخصص ارولوژی بیان داشت:‌ این ادرار فاقد کیفیت بوده و آب خالی است و سموم بدن را دفع نمی‌کند؛ به صرف دفع این مقدار ادرار نمی‌توان گفت کلیه در حال کار کردن است؛ ادراری ارزش دارد که کیفیت داشته و بتواند سموم بدن را دفع کند.

بصیری یادآور شد: ادرار باید معمولا رنگ زرد و نسبتا غلیظ  باشد؛ البته با مصرف مایعات زیاد می‌تواند این رنگ کم رنگ تر هم باشد، اما اگر تحت هر شرایطی ادرار شفاف و سفید است، باید بدانیم که ادرار کیفیت دار و خوبی نیست.

وی با بیان اینکه سرطان کلیه دومین سرطان شایع در دستگاه ادراری است،گفت:‌ علائم آن به صورت درد در پهلو همراه با ادرار خونی  و ورم در کلیه و پهلو احساس می‌شود. امروزه به دلیل اینکه تصویر برداری زیادی انجام می‌شود؛ به ویژه سونوگرافی، اغلب موارد سرطان کلیه در شرایطی کشف می‌شود که فرد غالبا این علائم را ندارد؛ یعنی در مراحل اولیه کشف می‌شوند.

این فوق تخصص ارولوژی ادامه داد: خوشبختانه به همین دلیل ما اکنون با موارد خیلی پیشرفته سرطان کلیه کمتر مواجه هستیم و سونوگرافی که انجام می‌شود کمک کرده تا فرد دچار سرطان شده زودتر به پزشک مراجعه کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس