شلیک موشک سپاه

ایجاد شبکه‌ای از موشکهای قرار گرفته در خاک که همواره آماده پرتاب به اهداف دور و نزدیک در زمین و دریا هستند، یک برگ مهم از تاکتیک جدید سپاه برای غافلگیر کردن دشمنان جمهوری اسلامی ایران بود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) در حالی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی جنوب کشور برگزار شده که شاهد رونمایی از چندین دستاورد مهم دفاعی بودیم که نحوه اجرا و رونمایی از آن، بدون شک یک شگفتی و پیام بزرگ برای دشمنان جمهوری اسلامی خواهد بود. در این گزارش به سراغ مهم ترین آن ها یعنی شلیک راکت ها و موشک از زیر زمین خواهیم رفت و در روزهای آینده، برخی دیگر از نکات مهم این برنامه کاملا عملیاتی را مرور خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

رونمایی از تحولی مهم در راهبرد موشکی سپاه؛ شهرها و سیلوها یکی شدند +عکس

موشکهای ایرانی توان نابودی سامانه‌های دفاع ضد موشکی را دارند/ فقط ایران و 3 ابرقدرت جهان سیلوهای پرتاب موشک دارند

از سالها پیش،  ایران یکی از معدود کشورهای جهان با توانایی ساخت و پرتاب موشک از سیلوهای زیرزمینی است که این توانایی سالها پیش برای اولین بار رسانه ای شد. پروسه توسعه این مجموعه های عظیم، مشخصا زمان بر بوده اما همچنان بخش مهمی از توان بازدارندگی دفاعی و افزایش سطح بقاء پذیری یگان های موشکی ما را بر عهده دارد. در کل یگان های موشکی نیروی هوافضا سپاه دو تاکتیک عمده را برای پنهان شدن از دید دشمن و افزایش سطح بقاء پذیری پیش گرفته اند که یکی توسعه پرتاب های متحرک موشک ها و راکت های سوخت جامد است -که شلیک سریع از نقاط مختلف را به سرعت ممکن می کند- و تاکتیک دیگر، بحث شلیک های زیز زمینی است.

شلیک موشک های سپاه از زیرزمین در رزمایش پیامبر اعظم 14

رونمایی از سیلوی موشکی سپاه در سال 1390

اما در رزمایش اخیر شاهد تحولی مهم در تاکتیک شلیک های زیر زمینی بودیم که در مدل جدید، اصولا خبری از لانچر و سکوهای دیگر سیستم های مرسوم پرتاب موشک و البته عوامل انسانی لازم نبود. در حقیقت موشک ها انگار از قبل در درون خاک، همچون یک بذر دفن شده و سپس با یک دستور از راه دور پرتاب شدند. در ابتدا و قبل از پرداختن بیشتر به تاکتیک خاص و پیچیده ای که سپاه کرده، بهتر است نگاهی به دو طرح آزمایشی از شرق و غرب داشته باشیم تا بتوانیم زمینه سازی بهتری درباره حرکت سپاه در ذهن مخاطبان ایجاد کنیم.

از کلاب های روسی درون کانتینر تا رویای ناتمام یانکی ها

استتار یک سیستم تسلیحاتی یعنی قرار دادن آن در نقطه ای مشخص و فعال کردن آن در زمان نیاز - خصوصا برای سامانه های موشکی- می تواند یک سری مولفه بسیار مثبت باشد. برای نمونه در کشور روسیه طرحی توسعه پیدا کرده که بر اساس آن موشک های سری کلاب درون کانتینر هایی شبیه به مدل های تجاری قرار گرفته و می توان آن ها را از روی کامیون، کشتی های باربری و اصولا هر جایی که یک بتوان یک کانتینر را قرار داد شلیک کرد. موشک های سری کلاب از جمله معروف ترین و پر فروش ترین تسلیحات روسی در سالهای اخیر بوده و در مدل های مختلف خصوصا کشتی و زیردریایی پرتاب در سالهای اخیر در نقاط مختلف جهان وارد خدمت شده اند.

موشک های کلاب کانتینر پرتاب

 البته در این نمونه کانتینری اتاقکی نیز برای خدمه در نظر گرفته شده که بتوانند عملیات کنترل و پرتاب را از آن انجام دهند. این طرح روسی هیچ گاه مشتری پیدا نکرد. البته این طرح، تفاوت های فراوانی با مدل اجرا شده توسط سپاه دارد، اما نشان دهنده علاقه روس ها به عنوان یک قدرت مهم موشکی جهان، به اجرای طرح های شلیک مخفیانه دارد.

اما طرح دیگر مربوط به طرح XM501 ارتش آمریکا در قالب پروژه بزرگتر سیستم رزمی آینده بود که این طرح نیز به دلایل مختلفی فنی و مالی متوقف شد. طرح ایکس ام 501 بر اساس پرتابگرهای موشکی جعبه ای شکل بود که در حدود 2 متر ارتفاع داشته و آنها را می توان بر پشت انواع خودروها یا به صورت تنها در نقاطی مختلف نصب کرده و حتی به صورت از راه دور نیز فعال کرد.

سامانه XM501 در حال شلیک از پشت یک کامیون سبک

البته موشک های در نظر گرفته شده برای این برنامه فقط بین 40 تا 70 کیلومتر برد داشته و بیشتر برای حمله به ستون های زرهی، تجمعات دشمن یا سنگرهای فرماندهی در نقاط نزدیک میدان نبرد در نظر گرفته شده بودند و در حد برد به دست آمده توسط نیروی هوافضای سپاه، به هیچ وجه نبوده است.

شلیک موشک های خفته؛ با چه طرحی رو به رو هستیم؟

در حال حاضر هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص ماهیت سلاح آزمایش شده و نحوه کار کرد آن نداریم و صرفا می توانیم به نوعی از حدس و گمانه زنی بپردازیم. بر اساس تصاویر مربوط به آزمایش این سلاح جدید، احتمالا پرتابه در کلاس راکت های سری زلزال یا موشک های خانواده فاتح است. مشخصا اگر این موشک ها به صورت بدون حفاظ در زمین دفن شوند، اصولا فعال شدن سیستم پیشران به نوعی ممکن نبوده و ای بسا در تماس مستقیم بودن با خاک و عوامل زیر زمینی به سرعت موشک ها را دچار مشکل خواهد کرد.

موشک شلیک شده از زیر زمین در رزمایش سپاه

راه حل برای این مسئله می تواند توسعه نوعی پوشش نگهدارنده برای این موشک ها باشد که در حقیقت موشک با آنها دفن می شود. یعنی در ابتدا موشک، احتمالا همراه با مکانیزم های فعال کننده موتور و فضای لازم در انتها برای خروج گازها و همچنین سیستم های دریافت فرمان شلیک درون زمین با زاویه ای مناسب دفن می شوند. موشک ها نیز از سوخت جامد بهره می برند و می توان آنها را برای مدتی طولانی در هر نقطه ای از کشور دفن کرد.

 لانچر جدید مایل در رزمایش موشکی سپاه

با این برنامه، در هر نقطه ای از کشور می توان با الگوی مزرعه ای و پاشیدن بذرها، تعداد مناسبی از موشک ها را با بردها و ویژگی های مختلف اعم از زمین به زمین یا زمین به دریا به این شکل دفن کرده و در صورت نیاز با کابل های فیبر نوری یا سیم های ویژه یا هر نوع ارتباط مرسوم یا ناشناخته دیگر، آنها را به هم ارتباط داد.

البته در طول برگزاری این رزمایش، با یک پرتابگر جدید استوانه ای شکل نیز رو به رو شدیم که موشکی شبیه یکی از اعضای خانواده فاتح را پرتاب کرد. احتمال استفاده از نوعی از این حامل ها در گونه زیر زمینی نیز محتمل است. با این نوع طراحی، می توان هر نقطه ای از کشور را به موشک های زمین به زمین مجهز کرد و در هر لحظه می توان به آنها دستور شلیک داد. در حقیقت کل کشور با این طرح تبدیل به یک پایگاه موشکی، بدون زیرساخت های قابل شناسایی و بررسی توسط ماهواره ها و سرویس های اطلاعاتی دشمن شده و در هر لحظه از آن استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 128
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 39
  • علی خدایی IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    راضی هستیم اما قانع نیستیم باید همیشه به پیشرفت های خیلی زیادی برسیم که سرعت رسیدن به انواع فناوری ها زیاد باشد ما میتوانیم
    • شاکی IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      149 9
      درود . جای سردار سلیمانی برای دیدن نتایج زحمات مردان سلحشور و نیروهای دفاعی کشور مان خالی
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      152 9
      یه موشک هم بزنید وسط بساط وطنفروشای بی شرف که بابای ملت رو در آوردن!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      اگه سپاه راست میگه آدرس این بیابون رو بگه بریم ببینیم
    • IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      ولی روحانی داره به این فکر میکنه که #مزرعه_موشکی رو چطوری میشه بُتن ریخت و آسفالت کرد!
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      66 4
      مخاطب ساعت 10:40 میگه آدرس بده بریم ببینیم... شما حاتون خوبه ان شا الله؟؟!!! خیلی از کسایی که تو سپاه و نظام هم کار می کنن آدرس و مکان سیلو ها رو نمی دونن اون وقت بیان به شما آدرس بدن؟
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      33 4
      ادرس مزرعه موشکی : دم نرسیده یکم اور تر فلکه اولی نه فلکه دومی سیخکی راس دماغتو بگیر بیا جلو
    • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      20 5
      مگه رزمایش سپاه مثل اون فیلم های دروغ هالیوودیه به سربازای امریکا نگا کن ترسیدن رفتن تو لاک آماده باش بفهم یه خبرایی شده
    • IR ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
      9 1
      آدرس نمیخواد چشم کورتو واکن میبینی نتایج زحمات دلاوران سپاهی رو
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    34 14
    وقتی در پایگاه پادگان و شهر موشکی نباشد حسن آن عدم شناسایی و شلیک کروز از ناوشکنها و جنگندهای آمریکایی است حتی با وجود مدرن ترین ماهوارهای نظامی مخابراتی غرب اما ۲ عیب عمده ۱. عدم حفاظت کافی از لانچر به دلیل نبود در مجموعه محافظت شده ۲. مشکل اصلی همچنان پابرجاست یعنی شناسایی و رهگیری پس از شلیک است البته با این طرح شناسایی و رهگیری قبل از شلیک تقریبا رفع شده اما رهگیری آن بعد از شلیک توسط پدافند استاندارد مستقر بر روی تیکاندروگا و آرلی بوک ها و سامانه زمینی ضد موشکی تاد و پک ۳ همچنان باقیست باید سرعت آماده سازی سرعت موشک حتی قبل از فاز ترمینال و جنس بدنه و نوع کلاهک هایپرسونیک از جمله ترفندهای رهایی از کمند پدافند تروریستهای مستقر در عربستان امارات بحرین قطر و کویت هست. من الله توفیق یاعلی
    • مهدی IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      64 10
      این چیزی که ما دیدیم هیچ اظهار نظری در موردش نمیشه کرد چون همه چیز مخفی و نامشخص بود این نمایشی هم که سپاه به راه انداخته تنها پیامش اینه که غافلگیرتون میکنیم از وسط دریا از وسط بیابون از هر جایی که فکرشو نمیکنید پدرتون رو درمیاریم و البته کسی که میخواد غافلگیر کنه فکر همه جاشو هم از قبل کرده و مسلما نمیاد خودشو ضایع کنه نکته این پرتاب هم این بار زاویه دار بودن حرکت موشک بود بجای عمود پرتاب بودن حالا اسرائیلی ها برن فکر کنن ببینن کجاشون میسوزه برن آب بریزن!
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      33 4
      مشکل حفاظت را که میشه در پوشش محیطبانان های ورزیده حل کرد .....هم محیط زیست حفظ میشه و هم موشک ها .....سپاه بفکر یک کودتا در سازمان محیط زیست باشه .....مناطق حفاظت شده را هم افزایش بده .....مثلا گیر بده شیر آسیای حتما احیا بشه .....یا یوز آسیایی بخره تو مناطق نظامی سری خودش ول کنه(البته با قلاده های پیشرفته که بشه حضور انسان ها(جاسوس) از روی رفتار حیوون حدس زد....اندازه گیری ضربان قلب حیوون و استرس ...تا ترک کردن محل زندگی ..) ....
  • AT ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    52 13
    دوست من چرا دماوند رو وقف کردی؟ شوخی کردم . خسته نباشید و خدا قوت . ترکوندید ایرانی های باهوش ، درود
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    به جای محصولات کشاورزی دارند محصولات موشکی در مزرعه میکارند .
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      98 7
      کار نظامی ها تامین امنیت است و اگر اشکالی در ساخت مزرعه می بینی به مسئول ان گلایه کنید. هر چند که جاسوسان و ابلهان قلم به مزد کم نیستند که شاید شما هم از ان قماش باشی
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      53 3
      محصولات کشاورزی زمین مخصوص به خود دارند. این هم محصولات امنیت است که همه محصولات ودست آوردهای انقلاب را حفظ می‌کند.!!!
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      1 14
      مترسک رو مزرعه میزارن برا چی؟
    • دا US ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
      6 0
      امیدوارم که یکی از این موشکها را بزنند به اونجایی که داره میسوزه
  • علی IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    96 17
    کور شود آنکه نتوان دید درود بقیت الله بر سپاه پاسداران انقلاب ۶
    • DE ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      9 0
      البته شکل پرتاب موشک از لانچر مدفون رواول از مبارزان یمنی دیدیم که اونهم حتما کار بچه های خودمونه.
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    30 19
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • مشهدی US ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      8 1
      تو هنوز زنده هستی‌ مغز جان؟ خیلی‌ نگرانت بودم که خدائ ناکرده مغز متفکره کشور یک دفعه کوید نگیره!!!
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      4 0
      باز تو اومدی ملت خفه کردی با آواکس
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
      4 0
      مغز متفکر اقتصاد اوجب واجبات. درکنار امنیت کامل.
  • قمپزیسیون IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    ما خوبیم.......... امیدوارم کپسول باز نترکه
  • مرتضی RO ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    یه جوری میگید طرح آمریکا به خاطر مشکلات فنی متوقف شد هر کی نبینه فکر میکنه علم اونا از ما کمتره . آمریکا در دهه 1960 و اوج جنگ سرد زیر یخهای گرینلند پایگاه موشکی قاره پیما زده بود.
    • IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      70 13
      این هم خالی بندی های ان زمان است. بیشتر مطالعه کن . البته همان زمان هم میگفتند روس ها اول این کار رو کردند تا رد خودشون را در اقیانوسها گم کنند
    • احمد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      56 2
      چند وقته آمریکاییها دیگه جرات نمی کنن بگن همه انتخابها روی میزه. حتی کله خرهای جنگ طلبی مثل که بولتون و پمپئو که اصلا به عواقب جنگ فکر نمی کنن همه حرفهای این طوری از دهنشون درنمیاد. لابد یه اتفاقی افتاده که دهنشون گل گرفته شده. شک دارم بخاطر لبخندهای ظریف باشه.
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      34 1
      فکر کنم دلیل اصلی آب شدن یخ های قطبی هم پیدا شد .....اون زیر پایگاه نظامی زدن .....میشه بگی یه کمی درجه بخاریشون را بیارن پایین .....پدر زمین دراومد.....
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      37 2
      این توهم شماست که آمریکا تو همه زمینه ها و محصولات یگانه دوران هست و کسی قرار نیست بزنه رو دستش! کمتر فیلم هالیوودی ببین دوست عزیز.
    • حیدر صالح IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۵
      0 0
      بله چتربازان از بالا میان دوا می ریزن همه را از هوش می برن می گیرن می کشن! اینا همشه شعر است که میگن اینا داستان در کتب حسینکورد مینوشتن
  • علی CA ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    برای همین سپاه اعلام کرده در کاشت و برداشت موشک بخود کفایی رسیده و به خانواده های فقیر چند عدد موشک خواهند داد
    • معرفت IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      73 6
      این همه دم از گدایی نزن!!قباحت داره !یه ذره آبرو واقتدار هم باید داشته باشی که در مقابل این روباه ها وشغال ها زانو نزنی!
    • عبدالله IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      52 3
      چه ربطي داره؟ اقتصاد و امنيت دو مقوله‌اي هستند كه هر دو مهنمند. هر چند بدون امنيت اقتصاد هم فرو خواهد پاشيد. شما اگه وضع زندگيت خوب نباشه و نتوني يه سري از نيازهاي خونه‌ات رو تأمين كني و در عين حال قفل در خونه‌ات خراب بشه، قفل‌و عوض نمي‌كني كه مثلاً بايد براي خونه برنج بخرم؟ قفل واجبه يا برنج؟ كسي كه به جاي قفل برنج بخره، يعني بطور ضمني راضي هست كه دزدي شبانه وارد خانه‌اش بشه و با مال و ناموسش هرچه بخواهد بكنه. موشك لازمه، معيشت هم لازمه. به بهانه يكي نبايد ديگري را كوبيد. نه برادر ملت ايران راضي به حراج مال و ناموسش نيست.
    • ترولیست IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      9 4
      ضرط ترول نشی یه دفع.
    • AT ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      2 21
      اینا تروریستن خخخخخخ
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      30 0
      عمو جون تو کاناداتون ارتش و نیروهای نظامی شکن مردمو سیر میکنن یا اینکار وظیفه دولت بنفش تون که بهش رای دادید؟ در ضمن از اونایی هستی که اگه آمریکا خبر ساخت تیرکمان سنگی منتشر کنه آب از لب و لوچه ات میریزه و سوت و کف میزنی
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      18 0
      سپاه نظامی هست معیشت دست اونی هست که براش تا صبح با یه هزاری و یه دلار رقصیدی حالا باز برقص شاید معیشت مردم رو درست کردید . حالا هم اینا بدون برجام و با تحریم این عظمت رو خلق کردن یاران شما هم اقتصاد رو دست داشتند معجره خودشون رو برای مردم رو کنند
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    68 11
    "ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم"
  • IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    20 33
    تصویری که ماهوار امید گرفته رو پیدا کن بذار مشرق.
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      11 0
      برو رو گوگل همه جور تصویر هست
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      3 1
      ماهواره امید یه ماهواره مخابراتی بود نه تصویر برداری و طراحی نظام برای اثبات توانایی ارسال سیگنال بود.
  • CA ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    76 17
    به عنوان یک اصلاح طلب باید بگم مرحبا و خدا قوت . کار بزرگی انجام شده . و جای تقدیر و سپاس داره . سر خم میکنیم در مقابل مدافعان وطن .
    • IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      37 26
      قدرت ایران خار چشم اصلاحات بوده و هست. شما عجیب هستی!!!
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      47 4
      اگر از دیدن رشد صنعت موشکی خوشحال شدی معنیش اینه که اصلاح طلب نیستی .
    • ایران عزیز IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      15 2
      چطور به عنوان یه اصلاح طلب هنوز زنده‌ای؟ این برگ‌ریزون رو ما در هسته‌ای هم داشتیم و بابتش چندتا نخبه بی‌نظیر هم از دست دادیم که حالا به لطف #حماقت_جمعی اصلاح‌طلبا نابود شد.
  • سیدان پور حسین IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    73 34
    بسوزید از عظمت موشکی ایران بسوزید دورد بر ایران اسلامی مرگ بر منافق
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    44 8
    رییس مزرعه امیر علی حاجی زاده با حال
  • جوجه تیغی بدنساز NL ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    34 9
    اوففف خیلی عالیه #_# دمشون وری هات. هرچه سریعتر طرح توسعه بمب اتم و هیدروژنی رو هم مدنظر قرار بدین و خروج از NPT. شرایط کاملا مهیاست. حسن بای باااای ذلیلمرده
  • سعید IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    44 9
    خدا قوت اه و ناله منافقین امروز در امد دست مریزاد
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    57 11
    الان تاجزاده و زیباکلام سکته میزنن !
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    6 10
    مناسب برای استفاده
  • f-22 US ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    10 71
    بزودی در ایران مستقر میشیم .
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      48 2
      بیصبرانه منتظریم تا عملکرد تسلیحات جدید تولید داخل را به رخ دنیا بکشیم. بهترین خلبانها و بهترین جنگنده هاتون رو بفرستید. میخوام کم نیارید. همه با هم بیایید. بیایید تا دنیا ببیند چگونه دفاع میکنیم. بیایید تا دنیا ببیند چگونه تو هوا مثل گلوبال هاوک سرنگون تان میکنیم. با کمک صهیونیست های جنایتکار بیایید. بیایید که خیلی وقته منتظریم ، لبریز و پر از حس میل به جنگیدن هستیم.
    • ترول برای اف ۲۲ IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      23 1
      ساقیت چقدر جنس خرابه اونجور جاها نرو،گَداین. برو درست بکش.
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      19 0
      غلط میکنید جوجه.!!!
    • moslem DE ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      35 0
      منافقينم ميخواستن بيان ولي...............
    • امیر IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      25 0
      البته افقی!
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      13 0
      عمر این بزودی ۴۱ سال شد
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      15 0
      نه...بخوان بیان عمودی میاین افقی میرین
    • IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      11 1
      فعلا در ایالت های جنگ زده خودتون نیروهای فدرالی که ول کردید مثل سگ هار پاچه مردم رو بگیرن جمع کنید بعد حرف مفت بزنید . امروز چندتا پرچم مردم آمریکا تو سیاتل جاهای دیگه آتیش زدند شما همش فکر نابودی دنیا تمدن های عظیم هستید چون خودتون بی شناسنامه و عقبه هستید نهایت چند تا کشتی پراز زندانی و زنان ..... بوده که جای سرخپوست های بدبخت رو به زور گرفتن و آمریکا رو تشکیل دادن برای اینه که برای کشورهای با اصل و نصب دنیا مدام شاخ وشونه میکشید حالا بی ریشه
    • ناشناس IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      4 0
      توچهل سال اخیر هر کسی بی دعوت وارد این خاک شده زنده برنگشته تو هم بختتو امتحان کن، جنگ را انگیزه و شجاعت به سرانجام می‌رساند وگرنه آن همه جنایت و خونخواری در ویتنام نباید با فرارخفت بار و ذلیلانه همراه میشد.
    • رحمت عیدی IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
      4 0
      قرصاتو پُشت و رو خوردی
    • خودم IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
      6 0
      حتما ولی تو خواب
    • DE ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
      5 0
      این خلابان افه 22 یکی از نوکران اون خلابان افه 35 است. یک فراری پناه انده بدبخت درپیتی بیسواد.
    • حجت IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      0 0
      ما آغال جمع کن نیستیم، برو وطنت انگلیس
    • گور پدرت IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      1 0
      برو به درک وطن فروش حقیر مجازی:)) به زودی ایالت هایتان اعلام خود مختاری میکنند و مکرو و مکرو الله ، الله خیر الماکرین
  • مهران JP ۰۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    9 13
    با سلام ضمن تبریک به سپاه عزیز، سوالم این بود که آیا سپاه پهپادهای زیردریایی یاب و یا موشکهای بمب افشان برای مبارزه با زیردریاییهای پنهان در حوزه خلیج فارس را دارند یا خیر؟
  • JP ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    8 45
    کشوری که نظامی باشه همین بود خاک سرتان. چرا تولید میکنید موشک زیر خاک بیاد حمله را شروع میکند و اگر الان ایرانی ها کند ذهن افتابه هم نمیتوانند بسازند
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      49 0
      رو زبانت بیشتر کار کن شاید یه روزی بتونی خوب فارسی حرف بزتی
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      30 0
      حدا عقلت بده
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      29 0
      با چی ترجمه کردی؟
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      32 0
      تو آلبانی بهتون دستور زبان فارسی یاد ندادن.این چه وضع جمله بندی منافق
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      26 0
      احتمالا زبان فارسی را خوب بهتون یاد ندادند. بجای زبان فارسی یا شنا کردن یاد بگیرید یا تمرین خوب مردن را. برای خودتان میگم. 25 سال آینده را نمیبینید.
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      20 0
      خاک رو که موشکاي ما ميريزن روي سره شما کفتاراي بي هويت ميشه بگي الان کجات ميسوزه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      18 0
      فکر کنم تو اسراییلی اموزش دیده زبان فارسی هستی . یاشاسین ایران برو اینو برای ناتانیاهو ترجمه کن
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      16 0
      این گوگل ترانسلیتم دیگه به درد نمیخوره. نگاه کن! خاک بر سرت با این ترجمه ت
    • یه توپ دارم هذلولیه(بابا شاه) IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      0 0
      اوه اوه چی گفتی ...استااااااووود میفرمودیه.../:
    • مهران IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 1
      از بس مشرقی ها متوهمن بعضی عمدا با غلط نگارشی سعی میکنن کامنت بگیرن و به مشرقی های نادان بخندند
    • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 0
      مهران جان تو لطفاً به خوردن کود های وارداتی برادران اصلاح طلبت مشغول باش . بخدا اینطور سنگین تری‌ . نادان هم هفت جد و آبادته.
  • DE ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    34 7
    دستتون درد نکنه . فکر اتم هم باشید. منتظریم
  • حسین IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    39 7
    درود به سپاه پاسداران .
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    12 18
    کم کم نشانه های آخرالزمان داره دیده میشه ضعیف شدن آمریکا و اروپا قدرت گرفتن چین حتی شده با حمله بیولوژیک به دنیا شروع جنگ جهانی سوم که آتش جنگ جهانی سوم با شعله حاصل از جنگ سپاه و اسرائیل شروع خواهد شد
  • IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    30 12
    جنگنده نسل پنج نسازیم هیچکدوم از اینها به چشم رسانه ای های حرفه ای و آماتور دنیا نمیاد
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      25 2
      اهل فن که باشی قشنگ هم به چشم میاد. جنگنده نسل پنج خیلی هم خوب است. شاید ضعف داشته باشیم اما به این معنی هم نیست که از این نقطه ضربه میخوریم بجاش راه حل های دیگر هم هست. کدام جنگنده دشمن میتواند وارد حریم کشور شود و عملیات انجام بدهد و برگردد؟ بدترین حالت این است که یک یا چندین جنگنده اگر توانستند وارد حریم هوایی کشور بشوند و اگر توانستند عملیات انجام بدهند و اگر توانستند برگردند ، آنوقت کجا میخواهند فرود بیایند؟ تا آن موقع سردار حاجی زاده پایگاه های آنها را شخم زده. نیروی سپاه قدس عمل میکند . ارتش عمل میکند. حزب الله لبنان عمل میکند. اسم دیگرش جنگ نامتقارن است ، که ایران استاد اعظم بلامنازع جنگ نامتقارن در دنیا است.
  • DE ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    15 33
    من که اصلا راضی نیستم
    • IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      40 11
      تو که اصلا مهم نیستی زیاد خودتو آدم حساب نکن
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      23 6
      راضی نباش.! نیازی به رضایت تو نیست.!
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    26 6
    خیلی حال کردم !!وقتی موشک ها شلیک شدند افراد مستقر در پایگاه های آمریکا به طرف پناهگاه فرار کردند.این همون آمریکایی بود که استفراغ طلبان اون را تبدیل به لولو وغول کزده بودند؟!!از جمله زیبا کلاغ
  • محمد IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    19 1
    رویاهاتحقق یافتنی است و قتی ایمان ها باور کردنیست . وقتی توانستن را تمرین میکنی ایمان های باور کردنی به اهداف راهبردی عمیق تر ،راسخ تر و پایدارتر میشود در نتیجه بدترین سختی ها برای رسیدن به این اهداف راهبردی ،تحمل پذیر تر میشوند ...
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    19 5
    ماشاء‌الله
  • NZ ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    23 5
    نصر من الله وفتح قريب
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    15 2
    درود خدا بر دلاور مردان سپاه امام آن روح خدا که درود خدا و ملائکه بر او باد درست گفت که : اگر سپاه نبود کشور نبود . جان بفدایتان میکنیم
  • علی IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    12 5
    تو ساخت هواپیما و جنگنده پیشرفته خیلی عقبیم
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    16 1
    خسته نباشید خدا قوت
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    11 66
    قذافی چهل پنجاه سال پیش مزرعه موشکی پر و پیمونی داشت که توی جنگ هشت ساله از محصولاتش به ایران هم میداد اما چون ساختر اقتصادی کشور و مردمش فلاکت بار بود این مزرعه کذایی به کارش نیومد
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      25 3
      قذافی مذاکره کرد
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      26 5
      قذافی؟؟؟؟ لیبی؟؟؟؟ پنجاه سال پیش؟؟؟؟ اونم مزرعه موشکیییی؟؟؟؟؟ حالت خوبه عمو میخای یه چیزی گفته باشی بگو ولی اینقدر تابلو ناجور و چرت نگو
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      23 1
      اگر به داشتن باشد آمریکا خیلی اسلحه دارد ، اما اول باید با خدا همراه باشی ، دوم باید برحق باشی ، سوم باید اراده و انگیزه جنگیدن داشته باشی.
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      12 0
      راست میگی، ولی میدونستی الان مردم لیبی به پسر قذافی راضی شدن ! سال 1973 مردم شیلی هم همین حماقت رو کردن، علیه سالواتور آلنده شعار دادن، البته بعدش با اومدن پینوشه به شکر خوردن راضی شدن
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      14 0
      قذافی ..نداشت که مزرعه داشته باشه خاک بر دهنت که ایران رو با هر کج و‌ کوله‌ ذلیل ترسویی مقایسه می‌کنی
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      19 0
      اتفاقا قذافی مذاکره کرد و موشک هاش رو داد و این بلا سرش اومد! یا تو تاریخ نمیدونی یا یه قذافی دیگه رو میگی! اتفاقا مثال خوبی زدی برای عبرت دولت ما!
    • F-313 IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      4 0
      یک کلمه از مادر عروس...
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    17 5
    باید هرچه زودتر از تاد ایرانی بهره برداری کنیم خداوند پشت پناهتان
  • بافقی IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    17 1
    درود خدا بر شما نیروهای مسلح ایران .انسان از دیدن و شنیدن این همه شهامت عزت دلاوری اشک می ریزه .خدا بهتون عزت بده که ایران ومردم ایران را سرفراز کردید .البته کسی نشنوه اگر چه عده ای خود فروخته مزدور بیشرف کثیف خائن دلشان از دست همه این دلاور مردان خون است باید به این مزدوران غربزده گفت از این همه رشادت عصبانی باشید و بمیرید
  • DE ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    18 4
    7 نکته درباره کاشت، داشت و برداشت از «مزرعه موشکی سپاه»/ لطفا 7 نکته هم از " کاشت نداشت و برداشت در رفت " مزرعه و باغ سیب و گلابی برجام هم بنویسید.
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      17 2
      مزرعه سیب وگلابی برجام را دولت مینویسه نه سپاه.!!!
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    16 1
    الان حسن سرخه ای میاد پشت تریبون میگه : دیدید چطور از زیر خاک موشک هوا کردند تا برجام منو خراب کنند ؟؟؟ برجام آفتاب تابان بود ولی نگذاشتند.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    8 1
    سلام بر رییس مافیای مزرعه موشکی سلطان امیرعلی حاجی زاده
  • رضا IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    4 0
    شوروی را نیروی نظامی و موشکی متلاشی نکرد دست متخصصین صنایع نظامی درد نکند زنده باشند ولی اقتصاددانان هم باید حرکتی بکنند چطور میشود که کشوری از سال 55 تورم بالا داشته باشد و در یک ماه 10% قیمت مسکن زیاد شود خداوند قول نصرت به متقین و رزمندگان اسلام داده ولی خداوند با کسی عقد اخوت ندارد بنابر این تا زمانی که راه مان درست و خدایی باشد نصرت خواهد رسید پس به فکر محرومان و اصلاح اقتصاد باشید و الا از این ناحیه سیلی که نه لگد خواهیم خورد
  • ایرانی IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    2 2
    سلام هموطنان چرا دعوا میکنید باهم اقتدار ایران امنیت کشوره ولی اینکه ما فقط به فکر مسئله نظامی باشیم وتکبعدی در نهایت یه کشور نیمه قدرتمند با هزار جور مشکل میشیم مثل روسیه یک کشور قدرتمند احتیاج به صنعتقوی اقتصاد قوی و فرهنگ درست داره اشتباهی که شاه کرد فقط کشور رو کرد انبار صلاح غربی بدون هیچ زیر ساخت درست واصولی واین مسئله تحقق پیدا نمیکنه تا ریشه فساد خشک نشه واین برمیگرده به اینکه ما تک‌تک مان درست شویم حالا هی موشک سپاه نقطه زن زیر سطحی کنیم
    • حجت IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
      1 1
      از همون صلاح گفتنت سوادت معلوم شد. تو تیرانا نگفتن دست به سیستم نزن جیزه؟
  • مهرداد IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    13 0
    یه روزی به منافقین و صهیونیست و آمریکا اثبات میشه قدرت ایرانی و تجهیزات نظامی ما چقدره.که اون موقع دیگه رژیم کودک کش اسرائیل با خاک یکسان شد. حالا هی اربده بکشه و هرازگاهی یه راکت به سوریه و لبنان بندازه که بگه منم هستم‌.صبرسپاه و مقاومت خودش یه تاکتیک و آرامش قبل طوفان
  • مهراب IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    2 0
    سلام بر بچه های ایرانی ایران زمین وسپاه بزرگ . کسانی که چش ندارن موشک ها و هواپیماهای بی سر نشین سپاه ببین ومیگن عکس بیان بگن ما غلط کردیم مردم ایران.مردم به خدا آمریکا دشمن همه مسلمانان دنیا ودرجه اول ایران وسپاه غافل نباشید.دشمن خودتون را بشناسید
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    12 2
    نون و آب مردم چه ربطی به سپاه داره که یه ارگان نظامیه؟ اشتباه بهتون آدرس دادن اینا دست دولته آره
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    1 14
    تا تونستی نظر چاپلوسان را پخش کردی اونایی که حذف کردی پخش میکردی تا العان در باره علت نطنز چیزی نگفتن مقامات ایران
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
      6 1
      امریکایی ها هم درباره ناوشون نگفتن
  • ایمان IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    12 0
    درود بر همه نیروهای نظامی وطن که در راستای دفاع از وطن تلاش میکنن،درود بر مهندسین و دانشمندان ایرانی که ماندن در ایران را به خارج از کشور ترجیح داده و حاصل تلاش انها باعث سرافرازی ایران میشود ،یکبار دلم میخواست اتحاد نظر ایرانیها رو ببینم ،چرا همه ما عادت کردیم دستاوردهامون رو مسخره کنیم و درکل هیچ تفاهمی در مسائل سیاسی و اجتماعی نداریم ،به امید یک ایران قدرتمند و متحد
  • قادر فرجی IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    7 2
    دست تک تک سپاهیان را میبوسم
  • محسن IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    11 1
    با دیدن این تصاویر افتخار میکنم ک یک ایرانی بسیجی و سرباز سید علی و فدایی حضرت مهدی هستم... یا مهدی
  • علی اکبر توکلی IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    4 1
    اقایون اول که امنیت مهمترین تا پول دوما اگر جنگ شد میگن پول بدید ما حمله نکنیم سوما الان سپاه میتونه موشک هارو به کشور های دیگه بفروشه که اقتصاد درست بشه
  • حمید هواسی IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    4 1
    سلام بر برادران سپاه دمتون گرم خسته نباشید مزرعه هایی موشکی راتو کل ایران رواج بدید
  • مهدی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    4 2
    روحت شاد
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    4 2
    دفاع خوبه کشور قوی بشه اما باید در لابه لای پیشرفت نظامی باید پیشرفت علمی داشته باشیم الان ما باید همواره محتاج دستان اروپایی ها باشیم چرا باید اینجور باشیم تو صنعت ماشین سازی کند باشیم تو دستگاهای پزشکی محتاج اروپا آمریکا باشیم چرا چرا و چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    3 3
    درسته امنیت لازمه ولی مردم ما بخصوص قشر ضعیف دارند از گرسنگی می میرند؛ کاش یه فکرهم به این مشکل می شد
  • CA ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    3 1
    جالبه زیردریایی های کف نشین ایران در خلیج فارس هم کارشون بیشتر استتار و پرتاپ موشک از طریق استتار هست. یعنی ناو و ناوچه های آمریکا تا بهودشون بجنبند هر کدوم یه صد تایید موشک از زیر خوردند حالا چه برسه به این موشکها زیر زمینی یا انواع موشکها که از ادوات مختلف پرتاپ میشه. انشالله جنگنده نسل پنجم رادار گریز دارای هوش مصنوعی دارای قابلیت حمل پهپاد و با هوش مصنوعی هم به کلکسیونهای نظامی ایران اضافه بشه که بنظرم خیلی مورد نیاز هست. البته بالگردهای سنگین و زیردریایی با سوخت اتمی هم بنظرم بایستی در مراحل بعدی الویت باشه. چون بایستی این ناوها رو از همان ورودی دریای عمان رصد کرد که نیاز به چنین زیردریاییهایی که دارای پهپاد و ساب پهپاد هستند می‌باشد. یا تانک های قابل استتار در زیر آب هم بنظرم یک ضرورت هست.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
    7 1
    از آنجائیکه با شلیک موشک تروریست های آمریکایی به پناهگاههای فرار می‌کنند باید موشک‌های ضدپناهگاه هم داشته باشیم که موشکهایمان فقط ضربات خفیف مغزی نزند
  • سید IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    0 0
    ماشاالله ترکوندین خدا قوت اه منافقین و غربگرایان وطن فروش در امد خدا قوت از شوک وارده حتی کامنت نوشتن هم یادشان رفته این بیشرفان خدا قوت افتخار میکنم من هم یک نظامی ام درود بر ارتش و سپاه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس