مرتضی الویری

سکوت اصلاح‌طلبان برای مذمت اغتشاش و اصرار آنها بر اینکه مردم اگر اعتراض نکنند، "نافرمانی مدنی" می‌کنند! به زعم برخی از تحلیلگران به منزله "فرماندهی فتنه آینده" و راهبری اشرار است.

سرویس سیاست مشرق – مرتضی الویری، از فعالان اصلاح‌طلب و مرد شماره یک جریان چپ در شورای شهر تهران چندی قبل در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین پیرامون تأثیرات کرونا اظهار کرده است: کرونا بر فضای سیاسی نیز سایه افکنده است. برای مثال بسیاری از گردهمایی‌هایی سیاسی در فضای مجازی پیگیری می‌شود. حتی شاهد هستیم حرکت‌های سیاسی - اجتماعی از جمله؛ «تجمعات»، «حمایت‌ها» و «اعتراضات» منتفی شده است!

او سپس در پاسخ به سؤال خبرآنلاین که می‌پرسد: "با این تفاسیر اگر فشار اقتصادی برآمده از کرونا ادامه دار باشد، به دلیل خطر ابتلا به این بیماری دیگر شاهد حوادث اعتراضی نیز اعتراضات سال‌های اخیر نخواهیم بود؟ " گفته است:

"احتمال دارد اعتراضات به مسائل اقتصادی در قالب‌های دیگری به جز تجمعات پیگیری شود، به همین دلیل نمی‌توان بیماری کرونا را به عنوان یک تضمین برای توقف اعتراضات احتمالی دانست. یکی از گونه‌های اعتراضی، مسأله «نافرمانی مدنی» است. به نظر می‌رسد اگر انتقادات بالا بگیرد، برخی از افراد این روش را برای اعتراض خود انتخاب کنند. "

خبرآنلاین همچنین از الویری می‌پرسد: "به نظر شما مسئولان حاکمیت باید چه تدبیری بیاندیشند که این نافرمانی‌ها در جامعه آغاز نشود؟ " و او پاسخ می‌دهد: یکی از راه‌های جلوگیری از این دست از اعتراضات، شنیدن صدای مردم است. باید فضایی فراهم شود که مردم احساس کنند انتقادات و نظرات آنها در جایی منعکس می‌شود. در کنار این موضوع مسئولان حاکمیتی نیز وظیفه دارند به صورت شفاف در خصوص کاستی‌های موجود در جامعه با مردم صحبت کنند و دلایل برخی از نابسامانی‌های اقتصادی را با آنها در میان بگذارند. بنده تصور می‌کنم اگر فضایی برای شنیدن حرف‌های مردم ایجاد نشود، جریان‌های مخالف و معاند با بهره‌گیری از ابزار رسانه و تزریق «دروغ» و «شایعه» در جامعه، افراد را به مقابله با حاکمیت تشویق و تهییج می‌کنند. در فضای کنونی یکی از موثرترین بخش‌هایی که می‌تواند از اعتراضات جلوگیری کند، «رسانه ملی» است. مردم باید حس کنند نمایندگان واقعی آنها این فرصت را پیدا کرده‌اند که از تریبون‌های عمومی از جمله صدا و سیما و رسانه‌های رسمی؛ حرف آنها را به گوش مسئولان برسانند. [۱]

*جالب است که در سرتاسر این اظهارات ولو یک عبارت هم به چشم نمی‌خورد که الویری اقدام به مذمت اعتراض خیابانی یا نافرمانی مدنی کرده باشد.

و جالب‌تر آنکه الویری مدعیست جریانات معاند هستند که افراد را به مقابله با حاکمیت تشویق می‌کنند!

این "عدم مذمت اغتشاش و اصرار بر اینکه فضای جامعه اعتراضی است و مردم اگر اعتراض نکنند، در پروتکل ضد کرونا؛ نافرمانی مدنی می‌کنند"! به زعم برخی از تحلیلگران به منزله "فرماندهی اغتشاش" و راهبری اشرار است.

الویری البته این نکته را هم به مردم و مخاطبانش نگفته است که مشکلات فعلی تماما دستکند اصلاح‌طلبان در مجلس دهم، شورای شهر و دولت اعتدال هستند.

اصرار بر عام‌البلوی بودن جامعه در کنار عدم پذیرش مسئولیت و بیان علت بروز مشکلات در پیشگاه مردم! همچنین این ظن بزرگ را تقویت می‌کند که بخش زیادی از مشکلات و ناکارآمدی‌های فعلی در شورای شهر و دولت، عمدی هستند تا جامعه به سمت آشوب هدایت شود.

فهم خطرناک بودن این گزینه چندان سخت نیست که مردم از یک طرف با مشکلاتی که اعضای هسته سخت اصلاحات در دامن رأی آنها گذاشته‌اند؛ دست به گریبان هستند و از سوی دیگر توسط همین افراد به سمت اعتراض خیابانی و نافرمانی مدنی که گام اول اغتشاش مسلحانه و سوریه شدن کشور است؛ هدایت می‌شوند.

جالبتر آنکه در این میان نه تنها کسی از راه حل بزرگ و تأثیرگذار "صندوق رأی" و رأی خوب نیز با مردم سخنی نمی‌گوید بلکه چپ‌های ستادی اصرار دارند که مردم را از این راه‌حل‌های معقول نیز دور کنند.

کما اینکه پیش از این مصطفی معین طی اظهاراتی گفته بود: با توجه به عملکرد ضعیف چند ساله دولت و بافت نمایندگان مجلس و رویکردهای سطحی و افراطی آن انتظار چندانی از تحول و گشایش جدی در امور کشور به دور از واقع‌بینی است. [۲]

و قبل از او، مسعود پزشکیان از دیگر فعالان اصلاح‌طلب هم خطاب به مردم از این گفته بود که "هرکس بیاید همینست"! [۳]

پازل ماجرای اظهارات الویری و تأکید تلویحی او بر نافرمانی مدنی! قطعات جذاب‌تری هم البته دارد.

آنجا که پیروز حناچی، شهردار اصلاح‌طلبان هم چند ماه قبل طی اظهاراتی در روزنامه همشهری خواستار به رسمیت شناختن حق اعتراض برای مردم می‌شود. [۴]

ما مجددا این سؤال را مطرح می‌کنیم که اگر یک گراف ریاضی بین مشکلات بروز کرده در مدیریت‌های اصلاح‌طلبان و دعوت آنها به آشوب و نافرمانی مدنی و اعتراض رسم شود؛ چه نتیجه‌ای خواهد داشت!؟

*کمیته X؛ از تأکید بر اغتشاش و احتمال بروز شرایط خونبار تا این‌همانی شرایط کشور با رژیم شاه!

بایستی متوجه فضای ترسیم شده از سوی جناح چپ برای این روزهای کشور بود...

توجهی که عدم وجود آن تا این لحظه رخدادهای مهمی مثل "تحریم انتخابات مجلس یازدهم"، آبان ۹۸ و دیماه ۹۶ را با ده‌ها کشته به کشور و مردم تحمیل کرده است.

مردم باید بدانند پیرمردهای کمیته X اصلاحات این روزها از "حوادث خونبار" حرف می‌زنند. از اینکه شاید از روش‌های غیر قانونی استفاده کنیم، از اینکه نظام دیگر تاب مقاومت ندارد و از اینکه شرایط کشور ما مثل شرایط ایران سال ۵۷ و در آستانه انقلاب است! [۵]

و در این میان نه از راه‌حل‌ها حرف می‌زنند و نه قصدی برای شماتت اعتراض خیابانی و یا گفتن این نکته به مردم دارند که هر اعتراضی در شرایط فعلی صرفاً به تشدید شدن مشکلات می‌انجامد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند چپ‌های ستادی از یکسو با پنجه کشیدن به صورت جوانان اصلاح‌طلب [۶] و از سوی دیگر با همین رسم و رویه‌های منجر به "فتنه اقتصادی" که در بالا اشاره شد؛ قصد دارند تا واپسین روزهای توان حیاتی خود را صرف اعمال آن اصلاحات بنیادی کنند که ۴۱ سال است انتظارش را می‌کشند.

اینکه در فرجام این معادله؛ کار خودشان یکسره شود یا ایران تبدیل به سوریه شود؛ البته مسئله‌ایست که "روشنگری خواص" و "تأملات امنیتی" نقش تأثیرگذاری در آن خواهد داشت...

مصطفی تاجزاده، از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ چندی قبل تأکید کرده بود که اغتشاشات آبان با خشونتی بیشتر تکرار خواهد شد! [۷]

***

1_khabaronline.ir/news/1415286

2_mshrgh.ir/1100305

3_mshrgh.ir/1095012

4_mshrgh.ir/1013818

5_mshrgh.ir/1096344

6_mshrgh.ir/1099072

7_mshrgh.ir/1018114

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • دیده بان IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    31 13
    منتظریم!به قول استادپناهیان از فتنه های آخرالزمان نه تنها نمیترسیم بلکه استقبال هم میکنیم!جهت درک بیشترمطلب رجوع شودبه سخنرانی ایشان دراین مورد!
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      28 3
      حدیث از پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم داریم که میفرمایند:از فتنه های آخر الزمان نهراسید که ،نابود کننده منافقین است.
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      20 6
      در طی این چهاردهه نداشته ایم موردی از فتنه و بلوا و خیانت که عامل اصلی آن اصلاح طلبان تهوع آور خبیث و خائن نبوده باشند مردم تا کی باید وجود بی وجود و منحوس این خائنین را تحمل کنند؟!
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      6 1
      به جای گفتن اصلاح طلبان باید گفت اغتشاشگران این ها از روز اول هدفشون فقط براندازی نظام جمهوری اسلامی بود
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    21 4
    اینها در پی گرفتن امتیاز از ملتند سالها از این راه ارتزاق کرده اند همین اقایان اول انقلاب خانه به دوش بودند حالا برای مردم کربخوانی میکنند هر بار سال انتخابات جولان میدهند
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      11 3
      جریان‌های مخالف و معاند با بهره‌گیری از ابزار رسانه و تزریق «دروغ» و «شایعه» در جامعه، افراد را به مقابله با حاکمیت تشویق و تهییج می‌کنند......... هیچ معاندی به اندازه ""تَکرار ""کنندگان ، از نظام اسلامی کینه به دل ندارد .البته وصد البته که از خودشون هیـــــــــــــــــــــــــــــــــــچ هزینه ای نمیکنند !از جان ومال مردم برای اطفای کینه شون ،هزینه میکنند.مردم باید عاقل باشند.
  • IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    16 2
    با سلام،وقتی عمارهای جامعه توسط نفوذی های به ظاهر سوپر حزب اللهی سرکوب میشوند این وضع پیش می آید،حزب شیطان با اندک تطمیع ،شعبان بی مخها را بکار میگیرند،پخمه های بی هنر مفتخوار به ظاهر انقلابی ونفوذی های به ظاهر انقلابی (شبث ها وابو موسی هاواشعث ها) بدلیل بی تقوا و فرصت لب بودن عرصه را بر مصلحان حقیقی تنگ میکنند واز صحنه بیرون می کنند.
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    13 3
    آخه یکی نیست بگه، جناح شما که 7 سال اخیر هم مجلس رو تو دستش داشت و هم دولت رو ، مسبب اصلی این نابسامانی اقتصادی هست. حالا به جای جواب، مردم رو به سمت اعتراض و اغتشاش هل میدید؟ اگر امنیت این کشور از بین بره (که خدا رو شکر مسئولیت حفظ امنیت به عهده شما نیست) اولین نفر، خود شما قربانی نا امنی خواهید شد.
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    16 3
    ایشان همصدا باامریکا از داخل وبیرون ستون پنجم شده خاینین به وطن وغرب زدگان بز دل داخلی مردم رابه اغتشاش دعوت میکنند توی این چهل سال جز نشخوار ازبیت المال هیچ اثر مثبتی ندارند
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      11 2
      + اهانت به مقدسات مردم ومنت گذاشتن روی سر مردم ، برای وجود بی ثمر خودشون وقبیله شون.
  • علی IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    10 2
    افساد طلبان می بینند کسی کاری با اون ها نداره وهرکاری خواستند کردند بازهم ادامه می دهند. به امید روزی که همه خائنین و وطن فروشان رادرمیدان آزادی حلق آویز کنند. آممممیییین
  • hasan IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    11 2
    خدایا این ملت رو از گزند فتنه ها مصون دار
  • LB ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    9 2
    این افساد طلبها نه تنها از پول مردم زنده اند بلکه دنبال خون مردم هستند
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 5
    من یک حرف بد تو حرفاش ندیدم؟ میگه جایی باشه که مردم احساس کنن مسئولان حرفاشونو میشنون بده؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    من با حزب اصلاحات مخالفم ولی این چیزایی که گفتین در کلام ایشون برداشت نمی کنم. خبرنگار پرسیده کرونا ضامن عدم اعتراض هست اون گفته نه
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    0 0
    اگر اینها اغتشاش گرند آیا شورای نگهبان تاییدشان میکند؟
  • كريم IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    شما ارازل و اوباشاني كه در بست حامي آمريكا هستيد لازم نيست براي مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران تعيين تكليف كنيد. ما شما را صهيونيست هايي مي بينيم كه بعد از آمريكا به زودي حتي با اسرائيل هم دست دوستي خواهيد داد و شايد تا حالا هم اين كار را كرده باشيد. البته آمريكا دوستي خودش يكنوع اسرائيل دوستي هم هست. اي خائنين به مملكت و ملت دست از ياوه گويي هايي كه بر اثر شكستهاي سياسي ديده ايد برداريد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس