حسن روحانی , برجام | برنامه جامع اقدام مشترک , دونالد ترامپ , کشور آمریکا ,

آقای روحانی چند هفته‌ایست که مدام بر "نظارت بر قیمت‌ها" تأکید می‌کند اما هیچ اثری از کنترل دیده نمی‌شود. باید مشخص شود که مردم با یک نمایش مواجه هستند یا روحانی واقعا قصد دارد با گرانی مبارزه کند!؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

بهترین اقدام اقتصادی دولت برای حمایت از مردم چیست؟

حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در بخشی از مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون مسائل اقتصادی و مشکلات مردم گفته است:

"شاید از بهترین و موثرترین اقدامی‌ که طی سال‌های بعد از انقلاب در کشور تحت عنوان حمایت از دهک‌های ضعیف انجام شده، همان روند کوپن‌هایی است که ما در زمان جنگ در کشور داشتیم. روش موثری در زمان خودش بود و متناسب با شرایط زمان خودش اثرگذاری مثبتی هم داشت. توزیع عادلانه، منصفانه و ارزانی را برای حمایت از گروه ضعیف کشور داشت. ما الان حسرت آن وضعیت را متناسب با شرایط فعلی می‌خوریم. "

او همچنین تصریح می‌کند: من معتقدم اگر دولت می‌خواهد کاری انجام دهد بهترین کار این است که مدیریت کالاها در کشور را به لحاظ قیمت به‌عهده بگیرد. این بزرگترین حمایت از مردم است و لازم نیست چیزی به مردم بدهند، قیمت‌ها را کنترل و نظارت را بیشتر کنند. بازار هیچگونه چارچوبی ندارد و هر روز قیمت‌ها تغییر می‌کند و قیمت مغازه به مغازه متفاوت است و هرکس هر قیمتی که می‌خواهد، ارائه می‌دهد. بزرگترین کار نظارت، ساماندهی و مدیریت این بازار است. [۱]

*این صحبت‌های کارشناسی شده دقیقا مطابق با واقعیت و نیاز روز مردم است و اگر عزمی در دولت آقای روحانی برای حل مشکلات اقتصادی مردم وجود داشته باشد؛ عمل به همین دو گزاره در گام اول کافیست.

کوپنی کردن کالاهای اساسی و "نظارت بر قیمت‌ها" دو اصلی است که از چند سال قبل و به محض ورود مقتضیات جدید در سیاست و اقتصاد ایران که بواسطه وجود دولت اصلاح‌طلبان عارض شدند؛ بلافاصله مورد تأکید تحلیلگران قرار گرفتند اما متأسفانه وقع چندانی از سوی دولت و خواص به آنها گذاشته نشد.

چه اینکه مشخص بود وقتی دولت معتقد به نظارت بر بازار نباشد؛ قیمت‌ها را نه آن دست نامرئی آدام اسمیتی! که حرص و طمع مشخص خواهد کرد و متضرر اصلی این تراژدی هم مردم و خاصّه قشرهای کم‌درآمد خواهند بود.

مفهومی که در قیمت‌های امروز و مثلا در گرانی بیش از ۵۰۰ درصدی مسکن در دولت آقای روحانی شاهد آن بودیم.

مقوله کوپنی کردن کالاها و نظارت بر قیمت‌ها مدتیست که مورد اشاره و درخواست خواص کشور، نمایندگان مجلس یازدهم و مراجع عظام تقلید هم قرار گرفته است اما دولت در یک لجبازی آشکار و بعضا قابل تأمل هنوز در این زمینه گام عملی برنداشته است.

***

نقره‌داغ شدن اشرار در تازه‌ترین عملیات رنجری ناجا

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان روز یکشنبه گذشته گفت: نیروهای انتظامی این استان موفق به کشف ۶۳۰ کیلوگرم تریاک در منطقه تگور میرجاوه شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سردار محمد ملاشاهی افزود: در راستای تشدید برخورد با هرگونه قاچاق موادمخدر در طول نوار مرزی،  مرزداران این فرماندهی از فعالیت یک باند بزرگ قاچاق موادمخدر در منطقه مرزی "تگور" میرجاوه مطلع شدند و با برنامه‌ریزی دقیق عملیاتی و تشدید اقدامات کنترلی موضوع را به طور ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی گفت: با انجام اقدامات گسترده اطلاعاتی، محل اختفای قاچاقچیان و محموله موادمخدر و همچنین زمان برنامه‌ریزی شده برای انتقال محموله به عمق کشور مشخص شد و مرزداران در قالب چند تیم پوششی و عملیاتی، منطقه مورد نظر را در کنترل خود قرار دادند و با هدایت عملیاتی و پشتیبانی اطلاعاتی مرزبانی استان توانستند محموله موادمخدر را کشف کنند.

فرمانده مرزبانی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سوداگران مرگ که در این عملیات هدفمند و در مقابل تاکتیک‌های عملیاتی مرزداران توان مقابله نداشتند از محل متواری و مرزداران موفق شدند در پاکسازی منطقه ۶۳۰ کیلوگرم تریاک به همراه مقادیر قابل توجهی مهمات جنگی که به طرز ماهرانه‌ای در لابه‌لای درختچه‌ها در ارتفاعات کوهستانی مخفی شده بود را کشف کنند. [۲]

*جاسازی مواد مخدر و محموله‌های سلاح در داخل خاک ایران یکی از روش‌های پیچیده اشرار مسلح است که مسبوق به سابقه نیز هست.

جاسازی مواد و تسلیحات امکانات عملیاتی بیشتری در اختیار اشرار و مسلحین می‌گذارد و از نظر مقولاتی مثل بارانداز و پشتیبانی تسلیحاتی برای آنان به صرفه‌تر است. و از همین رو همواره یکی از تاکتیک‌های عملیاتی مسلحین به شمار می‌رود.

اما اشراف اطلاعاتی و تهوّر عملیاتی نیروهای اطلاعاتی و انتظامی کشورمان برای انجام عملیات‌های رنجری در کنار آشنایی حرفه‌ای با عملیات‌های صحرایی و اقلیمی موجب شده؛ باندهای شرارت و مواد مخدر عملا نتوانند کار خاصی را در این زمینه صورت دهند و روز به روز از میزان قدرت و مانورشان کمتر شده است.

در عین حال باید دانست که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران طی ۴۱ سال گذشته با رشادت شهدا و البته مجاهدت سرداران بزرگی مثل حاج قاسم سلیمانی، شهید شوشتری، شهید حاج‌خداکرم، شهید خالداری و... به امر رهبر معظم انقلاب در مقابل تمام این شرارت‌ها و رذالت‌ها ایستاد تا امنیت مردم خاصّه در جنوبشرق کشور حفظ شود و جان و مال و ناموس مردم از دستبرد اشرار در امان بماند.

این گزاره‌ها به وضوح نشان می‌دهد که "امنیت اتفاقی نیست" و فرد فرد مردم شریف ایران بایستی حافظ و پاسدار امنیت کشور باشند.

در بحث باندهای شرارت بیان این نکته ضروریست که شغل اصلی عموم این باندها شرارت و کارهای تروریستی است و مواد مخدر برای آنها صرفاً یک محل درآمد برای گذران امور است.

به دیگر سخن اینکه نباید به بهانه مواد مخدر، از رویکرد شرارت آمیز این باندهای جنایتکار و خدماتی که به دشمنان ایران ارائه می‌کنند؛ غافل شد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند اشراف اطلاعاتی بر باندهای مذکور بایستی بیشتر شود زیرا این باندها استعداد این را دارند که در صورت بروز ناآرامی داخلی-که احتمال آن در فتنه اقتصادی وجود دارد- به بازوی مسلح اغتشاشگران و اشرار شهری تبدیل شوند.

اتفاقی که در حوادث تروریستی ابتدای دهه ۶۰ نیز شاهد آن بودیم.

***

"افزایش قیمت به هیچ‌وجه قابل قبول نیست"

خشم بی‌سرانجام روحانی در مقابل گرانی!

رئیس‌جمهور روحانی، ‌ به تازگی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با تاکید بر مقابله موثر با افزایش غیر قابل توجیه قیمت برخی از کالاها، تصریح کرد: همزمان با تلاش‌ها برای رونق تولید و سرعت و بهبود کیفیت تولید کالاها، عرضه کالا به مصرف کننده و خریدار نهایی نیز باید به همان اندازه مورد توجه و اهمیت باشد.

به گزارش خبرآنلاین، وی عرضه کالاها به قیمت مناسب را از برنامه‌های اصلی دولت در کنار رونق تولید برشمرد و افزود: باید با اصلاح مسیر تولید، توزیع و تعریف فرایندها در این زنجیره، در روند تعیین قیمت کالاها شفاف سازی انجام گیرد.

رئیس جمهور گفت: مقابله با گرانی بدون دلیل ایجاب می‌کند در کنار اعمال نظارت‌های تعریف شده برای دستگاه های مرتبط، با ایجاد شفافیت، زمینه نظارت عمومی را نیز فراهم کنیم.

روحانی تاکید کرد: مردم باید بدانند قیمت مواد اولیه برای ساخت محصول و تمام شده تولید محصولات چگونه است و وقتی کالایی به دست مردم می رسد چه مسیری برای تعیین قیمت را طی کرده است این شفافیت هم موجب نظارت عمومی و مقابله با فساد و گرانی خواهد بود و هم رقابت را در اقتصاد رقم خواهد زد.

رئیس جمهور افزود: همه تولیدکنندگان به ویژه دستگاه های دولتی موظف هستند فرایند قیمت‌گذاری و عرضه سریع و آسان کالاهای تولیدی به ویژه مواد اولیه را مشخص کرده و برای مقابله با معضل گرانی اقدامات موثر را انجام بدهند.

 روحانی با بیان اینکه افزایش قیمت در مورد کالاهایی که در بخش دولتی و عمومی غیر دولتی تولید می‌شود به هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: بخش عمومی باید در زمینه کنترل قیمت‌ها با تعریف فرایند تعیین قیمت ها و مقابله با گرانی پیشتاز باشد تا بتوانیم در شرایط جنگ اقتصادی و روزهای سخت پدید آمده از معضل کرونا، فشار اقتصادی را بر مردم کاهش دهیم. [۳]

*ما قضاوت درباره این اظهارات رئیس‌جمهور را بر عهده مردم می‌گذاریم...

و البته بیان این نکته ضروریست که آقای روحانی حوالی یکماه قبل هم پیرامون ضرورت مبارزه با گرانی و نظارت دولت بر قیمت‌ها سخنانی را مطرح کرد اما امروز کمترین اثری از این تأکیدات دیده نمی‌شود! [۴]

برخی معتقدند این تأکیدات روحانی در کنار رعایت نشدن آنها؛ عملا یک نمایش طنز تلخ را در مقابل مردم به اکران درآورده است.

نمایشی که برخی تحلیلگران معتقدند توسط یک "گروه خشن" از درون ستاد دولت کارگردانی می‌شود که برای به خیابان کشیدن مردم برنامه‌ریزی کرده‌اند و در این راه هم از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند.

همان گروه خشنی که تصمیم خلق‌الساعه و بدون پیوست گرانی بنزین را در آبان۹۸ در دامان آقای روحانی گذاشتند، از درون دولت درباره شرایط کشور سیاه‌نمایی می‌کنند و چند سال پیش هم در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به تئوریزاسیون بحث "لزوم اعتراض میلیونی مردم علیه نظام اسلامی" پرداختند. [۵]

البته این می‌تواند یک فرض بدبینانه باشد... تنها در این صورت که آقای روحانی همچون ماجرای برجام، بر گزینه "نظارت بر قیمت‌ها" نیز اصرار کند و با مبارزه با گرانی‌ها به مردم ثابت کند به دنبال عصبانی کردن آنها نیست.

پیش از این، محسن مهرعلیزاده، فعال اصلاح‌طلب و از استانداران سابق در دولت آقای روحانی نیز طی یادداشتی در روزنامه ایران خواستار نظارت بر قیمت‌ها شده بود. [۶]

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/293326

2_ www.irna.ir/news/83884782/

3_ khabaronline.ir/news/1414447

4_ mshrgh.ir/1095404

5_ mshrgh.ir/836280

6_ mshrgh.ir/1097636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    55 29
    بهایی ها و جهودهای مخفی همچنان در رسانه ی ملی و پست های مدیریتی جولان می دهند!
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      25 2
      نمیدونم اونی که منفی داده شاید خودش بهایی بوده یا اصلاح طلب
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      27 11
      بزرگان نظام مسوول این وضع هستند. مگر حضرت آقا نفرمودند جوانگرایی؟ چرا مسوولین امر اجرا نکردند و به جوانان مومن و انقلابی مجال نمیدهند؟!!
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      26 3
      تنها راهکار حل مشکلات کشور حذف اصلاح طلبان بی لیاقت و بی کفایت از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور است.
    • کریم مرادخان IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      16 0
      بسیاربجاوصحیح فرمودید.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      7 0
      ای وای الان کمپن را میندازند قاقچی ها رو نکشید
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    25 1
    آقا دروغ گفتن که شاخ ودم نداره ایشون اگه صحبت نکنه هم بر گناهانش افزوده نمیشه وهم داغ دل ملت را تازه نمی کنه فقط استادبازی با کلمات است که با همین شیوه کشور را بیچاره کرد ورفت
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    12 0
    خشمش میخاد مملکت را به چه روزی بندازه خدا میدونه انشاالله عاقبت بخیر شویم خنده هاش که همه چی را ازملت ومملکت گرفت ومردم را به چه کنم چه کنم انداخت ایشون هیچ عکس العملی نشون نده بهتره چون به نظر میرسه بود ونبودش هیچ فرقی نمی کنه واگر رئیس دولت هم نداشتیم اوضاع از این حالت بی ریخت تر نمی شد
  • ایرانی واداده بیکار IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    عذر میخواهم "نگور"" منطقه ای میان ایرانشهر و چابهار و ""تگور"" منطقه ای در میرجاوه
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    23 2
    تا کی باید جوان های ما برای رفاع اروپایی ها به خاطر مواد مخدر کشته شوند ما باید ترانزیت مواد رو به صورت مخفی شروع کنیم مرز افغانستان تحویل می گیریم مرز ترکیه و عراق تحویل می دیم بزار اروپایی ها به فنا برن نه جوونای ما جلوی گلوله پر پر بشن
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      2 0
      تو متن توضیح داده شده که مسئله اصلی همیشه مواد مخدر نیست. شرارت است.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    10 2
    ۲ دوره پیاپی ۴ سال ریاست جمهوری بسیار زیاد است و باعث ضربات جبران ناپذیری به حیات و زندگی مردم می گردد.
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      16 0
      مردم یادشان باشد درختی که در 4 سال اول ثمر نداد هرگز ثمر نخواهد داد.
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      5 2
      میخوای 365 روزه باشه که اصلا سنگ روی سنگ بند نشه؟
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      5 0
      یک دوره پنج ساله بدون تمدید برای ریاست جمهوری برای کسی که قراره کار بکند برای مردم و کشور کافیست
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    10 0
    بهترین راه برای مدیریت قیمت و خواباندن تنش های مصنوعی در اقتصاد به مانند اول انقلاب و زمان جنگ . کالابرگ است تا حداقل زندگی مردم تامین شود. بعد از آن . تب حرص و آز تا حد زیادی فروکش خواهدکرد البته این مطلب تا زمانی که دولت قحطی مصنوعی حسن روحانی بر سر کار باشد امکان ندارد چون آب از سر چشمه . گل است
  • آرش کمانگیر IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    8 1
    به نام خدا . سلام . با توضیحاتی که در مورد مبارزه با قاچاقچیان مسلح داده شده مشخص نیست چرا در اینگونه موارد خبری از تلفات قاچاقچیها نیست و تقریبا در همه درگیریها قاچاقچیها موفق به فرار میشوند .
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      5 0
      یه بار بری درگیری میفهمی. ضمن بیشتر وقتا تلفات میدن ولی هیچ اهمیتی نداره. کشفیات مهتره اصولا.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    6 0
    خشمش الکیه عوام فریبی
    • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 0
      اوایل رییس جمهوری نوبخت گفت شیخ ازافزایش قیمت خودرو مکدرشد بخوان کدر وووووکذاییرا
  • پیروزه IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    7 0
    می خواستم به اقای روحانی بگوئیم برای یک بار شده این متن های که مردم گذاشتند بخواند وقتی دولت در کاری ورود کند و دو باره کالا برگ اجرایی کند سود ان هم به جیب دولت میرود و هم به جیب مردم اولین چیز .گرانی مهار می شود وغیره....
  • DE ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    9 1
    آقای روحانی بزرگترین خدمتی که میتواند به خودش و ملت ایران و کشور انجام دهد استعفا دهد خودش را بکشد کنار چون تمام گفته هایش و وعده هایش به هر دلیل بر عکس شده نتوانسته برای کشور کار مثبت انجام دهد تمام وجودش برای کشور جز ضرر چیزی ندارد دیگه بیشتر از این اقتصاد کشور را به ورطه سقوط و نابودی نکشد
  • محمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    4 0
    ایشون خودش گردن کلفت هست. جد و اوباش همیشه در رفاه بودن نوه و نتیجه اش هم همین جور. به دریا رفته می‌داند مصیبت‌های دریا را آدمی که سوار هست از دل آدم پیاده بی‌خبر هست. از آقای روحانی عزیز و دولتش هیچ امیدی نیست. مسیر باید عوض بشه. مردیم از سردرگمی.
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      2 0
      خوب رأی بدید!
  • علی IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    4 0
    وقتی رئیس جمهور به قانون بی اعتنا باشد حرفی هم بزند دستگاهای مربوط به خودش هم رعایت نمی کنند چه برسد به احاد مردم مملکت فعلا نه صاحبی دارد نه مرجع رسیده گی به گرانی ها وجدان هم انقدر کم شده که باید دنبال ان گشت خدا خودش فرجی حاصل کند
  • فرهاد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 5
    زنده باد روحانی
    • امیر IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      0 0
      جان
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    1 0
    مردم همه فکر میکردن صبح جمعه راجعه به گرانی به روحانی چیزی نمیگن پس روحانی خبر داره که قیمت ها ساعتی در حال تغییر ،بازم خدا را شکر که خبر داره!!!!!!...
  • DE ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 0
    آخه مردم چطور بگیم تو را خدا اینقدر جناب روحانی را اینقدر ناراحت و خشمگین نکنید آخه چرا این بنده خدا را اذیت میکنین یه کم درست مدیریت کنید عالی جناب خاطرشان مکدر شده.
  • حسین IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    پول ایران بی ارزشترین پول جهان هستن و اون آقا زاده ها واسه اینکه بتونن مخارج خودشونا تامین کنند روی مواد غذایی ارزش افزوده میگذارن
  • سلام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    8 0
    وقتي شما به وظيفه ي ذاتي و رسانه اي خود عمل نمي كنيد و نظرات بر حق را چاپ نمي كنيد چه كشكي چه دوغي ؟ آقايان مشرقي ها !!! وقتي نظرات واقعي را نمي خواهيد به سمع و نظر مردم برسانيد ظلمي بزرگتر از ظلم روحاني و اذنابش در حق ملت مرتكب شده ايد و شما هم شريك ستمهاي حسن روحاني در حق ملت هستيد . شما نظرات چاپلوسي مي خواهيد ما نداريم . والسلام
  • علی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    0 0
    مردم عزیز باور نکنید این اداهای جناب روحانی پس از ۷ سال نخ نما شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس