لغو مراسم مسلمیه سختگیرانه بود/ پادگان‌ها، مدارس و بوستان‌ها ظرفیت‌هایی برای جلسات محرم

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه لغو مراسم مسلمیه هیأت رزمندگان سختگیرانه بود گفت: این مراسم بنا بود به‌عنوان یک الگو برای برگزاری مراسم‌های محرم در فضای باز باشد اما...

به گزارش مشرق، مصطفی جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در برنامه مصباح شبکه قرآن حضور یافت و درباره بایسته‌های برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم مطالبی را بیان کرد.

وی با بیان اینکه مراسم محرم تعطیل‌بردار نیست، تصریح کرد: با هر اتفاقی که در مسیرمان قرار بگیرد، خلاقیت‌هایی نیز رقم می‌خورد. در طول تاریخ، اتفاقات مهمی در جریان مراسم محرم افتاده اما هیچ‌وقت این مراسم دچار کاستی نشده است.

جلالی با اشاره به اینکه این روزها اظهار نظرهای متفاوت و گاهاً متناقضی درباره محرم مطرح می شود، افزود: سه نکته اصلی در تصمیم‌گیری‌های سازمان تبلیغات حائز اهمیت است. اولاً سلامت مردم، خط قرمز ما است و عقلاً و شرعاً هیچ‌کس نمی‌تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد، همانطور که سیره اهل‌ بیت (ع) ما و بزرگان ما همچون رهبر انقلاب هم بر پایه رعایت نکات بهداشتی است.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات با بیان اینکه ما باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم، تصریح کرد: آن چیزی که امروز بیش از گذشته اهمیت دارد این است که با ایجاد خلاقیت‌ها، شعائر دینی‌مان را حفظ کنیم. اگر به این نپردازیم بخشی از حیاط معنوی زندگی‌مان مختل می‌شود. ما در سازمان تبلیغات وظیفه‌مان داریم که این حیات معنوی را با ایجاد خلاقیت‌ها ترسیم کنیم.

جلالی به لغو مراسم مسلمیه هیأت رزمندگان در شهرری اشاره کرد و گفت: قرار بود شب گذشته (دوشنبه ۶ مرداد) مراسم مسلمیه توسط هیأت رزمندگان در جوار حرم سیدالکریم (ع) برگزار شود تا یک الگو برای برگزاری مراسم‌های محرم در فضای باز باشد اما با توجه به اینکه دوستان ستاد ملی کرونا، مجوز هم صادر کرده بودند ساعتی پیش از برگزاری آن، مجوز مراسم را لغو کردند. در حالیکه همه افرادی که در آن مراسم بودند اعم از سخنرانان و مداحان عزیز از افرادی‌اند که اهتمام ویژه‌ای به دستورات پزشکی و رعایت پروتکل‌ها دارند. بالاخره ما باید به یک الگوی خوبی برای برگزاری مراسم محرم برسیم.

وی ادامه داد: وزیر محترم بهداشت در روز ۱۹ ماه رمضان یعنی اولین روز پس از انجام احیاء شب قدر، مصاحبه‌ای داشتند و گفتند که فرهیختگی مردم در شب قدر مشاهده شد. واقعاً هم ما شاهد بودیم که مردم متدین و مذهبی همه پروتکل‌ها را رعایت کردند. چرا که پیش از آن هم همین افراد مؤمن و متدین بودند که به یاری کادر درمانی و ستاد ملی کرونا آمده بودند. بنابراین ما باید به مردم اعتماد کنیم. سازمان تبلیغات آن چیزی را که طراحی کرده است، مبتنی بر اعتماد بر مردم است. در این ۱۰ روز گذشته با مداحان شاخص کشور جلسه داشتیم و قرار است که  با منبری‌ها و سخنرانان نیز این جلسه را برگزار کنیم.

جلالی با بیان اینکه برگزاری مراسم عرفه در حرم مطهر رضوی، الگویی برای هیأت‌های مذهبی است، گفت: یکی از مهم‌ترین عناصری که ما به آن تأکید داریم این است که برگزاری مراسم در فضای باز باشد. بازار تهران در طی روز، تراکم زیادی از جمعیت را به خود می‌بیند. فرض بفرمایید محیطی که در آنجا وجود دارد برای برگزای مراسم هیأت در نظر بگیرید؛ چنانچه دهه‌های گذشته نیز اینطور بوده و مردم در گوشه و کنار خیابان می‌نشستند و از برنامه‌های هیأت‌هایی که در اطراف بازار تهران بود، استفاده می‌کردند. ظرفیت‌های زیادی برای برپایی مراسم عزاداری وجود دارد. پادگان‌ها، مدارس، بوستان‌ها و غیره این ظرفیت را دارند. یقین داریم که فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم‌های محرم رعایت خواهد شد و مراسم به شکل منظمی برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    0 0
    سلام بر سفیر حسین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس