فضایی امارات

در حالی که امارات متحده عربی ادعا می کند موفق شده یک فضاپیما را به مقصد مدار مریخ ارسال کند، بررسی ها نشان می دهد غیر از پول هنگفت، عنصر دیگری از این کشور در این برنامه فضایی دخیل نیست.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، طی روزهای گذشته، امارات متحده عربی اعلام کرد ماهواره ای متعلق به خود به نام "امید"، از ژاپن به سمت کره مریخ پرتاب شده است. طبق اعلام مذکور، این ماهواره بایستی مسافتی در حدود ۴۹۳ میلیون کیلومتر تا مریخ را طی کرده و بر طبق محاسبات انجام شده قرار است در فوریه ۲۰۲۱ میلادی وارد مدار سیاره سرخ شود. اما پس از این اتفاق، فضاسازی رسانه ای ویژه ای در خصوص این حرکت امارات، در برخی شبکه های اجتماعی آغاز شده و برخی از فارسی زبانان با چاشنی خودتحقیری ایرانیان به مقایسه برنامه فضایی امارات و ایران پرداخته و این کشور را در این زمینه، بسیار پیشرفته تر از جمهوری اسلامی ایران معرفی کردند.

برای ورود به این بحث، ابتدا بهتر است کمی با پروژه امید امارات آشنا شویم تا مشخص شود چقدر علم و فناوری های خاص همچون فضایی در این کشور پیشرفت داشته است.

بیشتر بخوانید:

برنامه داریم در سال‌های آینده به مدار ۳۶ هزار کیلومتری برسیم/ ۹۰ درصد متخصصان ما جوان و زیر ۳۰ سال هستند

شاهکار اطلاعاتی سپاه با پرتاب غافلگیرانه یک چشم استراتژیک/ ویژگی‌های فنی اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ایران را بهتر بشناسید +عکس و فیلم

پروژه ارسال یک ماهواره مجهز به سیستم های جستجوگر به مدار سیاره سرخ، از سال ۲۰۱۴ میلادی به طور رسمی در امارات کلید خورد و مرکز فضایی محمد بن راشد این کشور نیز به عنوان پیمانکار اصلی آن معرفی شد. از نظر مشخصات کلی باید گفت که ماهواره امید امارات در زمان پرتاب ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن داشته که ۵۵۰ کیلو، وزن خالص خود ماهواره و باقی نیز وزن سوخت همراه آن است. در کنار سوخت، این ماهواره از صفحات خورشیدی برای تامین انرژی خود در طول عمر ۲ ساله خود بهره خواهد برد و جنس این ماهواره نیز از مواد آلومینیوم و کامپوزیتی است.

قطر آنتن ارتباطی آن در حدود ۱.۵ متر بوده که وظیفه ارسال سیگنال ها به سمت زمین را بر عهده دارد. هزینه کل این پروژه نیز از طرف امارات ۲۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.

ماهواره امید امارات در حال ساخت در آمریکا

اما اگرچه امارات متحده عربی در چند سال اخیر سرمایه گذاری های سنگینی در بحث توسعه توانایی فضایی داشته، ولی ارسال یک ماهواره به مدار مریخ از جمله مسائلی است که مشخصا از توانایی این کشور خارج است و مشخصا تا مدتها نیز توان رسیدن به صورت بومی به آن را ندارد. لذا با کمی تحقیق و جستجو در خصوص پروژه امید امارات کاملا مشخص می شود که مرکز فضایی محمد بن راشد و کارشناسان اماراتی در این پروژه اقدام خاصی نکرده اند بلکه دانشگاه  بولدر در ایالت کلرادو، دانشگاه برکلی کالیفرنیا و دانشگاه دولتی آریزونا -همگی از آمریکا- از طراحان و مجریان این پروژه بوده اند.

نکته جالب تر این که این ماهواره نه در خاک امارات بلکه در محل دانشگاه بولدر و عملا توسط متخصصان آمریکایی ساخته شده و کارشناسان اماراتی بیشتر در نقش ناظر و کارآموز در محل حضور داشته اند. نکته ای که نشان می دهد عملا دانشگاه های مشهور آمریکایی در زمینه فضایی، تلاش کردند با متقاعد کردن شیخ نشین های اماراتی به سرمایه گذاری گسترده در این پروژه، یکی از طرح های مهم خود را کلید زده و با هزینه این کشور کوچک، برنامه های علمی خود را پیش ببرند و تیم های طراحی و فنی خود را در یک موضوع خاص محک بزنند.

جمعی از فعالان این پروژه در کنار ماهواره امید

این ماهواره سپس از آمریکا به دوبی منتقل و گفته شده برخی از آزمایش های نهایی قبل از پرتاب در آنجا روی این پرتابه انجام شده؛ موضوعی که بیشتر جهت دخالت دادن نام امارات در این پروژه مطرح شده است. سپس این ماهواره توسط یک هواپیمای ترابری سنگین An-۱۲۴ و در یک فضای ایزوله، به ژاپن حمل شد. شیوع ویروس کرونا برخی از برنامه ها در خصوص این ماهواره را با مشکل مواجه کرده و برخی از اعضای تیم مربوط به این ماهواره، زودتر به ژاپن رفته و مدت زمانی را در قرنطینه طی کردند.

انتقال ماهواره امید با هواپیمای ترابری سنگین An-۱۲۴

این ماهواره در نهایت با یک راکت مدل H-IIA ساخت شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن به فضا پرتاب شده و مسیر طولانی خود تا سیاره سرخ را آغاز کرد. البته در کنار این تبلیغات، نام یک زن جوان اماراتی نیز به عنوان مدیر پروژه مذکور مطرح شد تا ضمن بالا بردن اعتبار این کشور، حس اعتماد به جوانان و زنان در پروژه های بزرگ، به مخاطب القا شود در حالی که کاملا مشخص است دانشمندان و متخصصان با تجربه آمریکایی که در این پروژه گرد هم امده بودند، صرفا به دنبال اجرای ایده های خود و دریافت پول هنگفت بودند و تخیلات و پیشنهادات چنین جوان کم تجربه ای در حوزه خاص و پیچیده ای همچون پرتاب ماهواره به مدار مریخ، اعتبار و شأنیتی برای این افراد با سابقه ده ها سال مطالعه و تحقیق، نخواهد داشت.

پرتاب امید اماراتی از ژاپن به فضا

چه کسانی تا به امروز به سیاره سرخ رسیده اند؟

نگاهی به کشورهایی که تا به امروز موفق شده اند فضاپیمایی را در مدار مریخ قرار داده یا روی سطح آن فرود بیایند نشان می دهد که این دستاورد صرفا در اختیار تعدادی از بزرگترین کشورها در حوزه فضایی بوده و اصولا صحبت از دستاورد بومی امارات در این بخش بیشتر به یک شوآف رسانه ای و به قولی شوخی مضحک می ماند.

اولین بار در تاریخ ۱۵ جولای ۱۹۶۵ میلادی آمریکا موفق شد فضاپیمای Mariner ۴ را از کنار سیاره سرخ عبور دهد اما اولین کشوری که موفق به ورود به مدار مریخ شد اتحاد جماهیر شوروی سابق بود. فضاپیمای Mariner ۹ آمریکا اولین فضاپیمایی بود که با موفقیت توانست به وارد مدار مریخ شده و به دور سیاره سرخ گردش کند. این فضاپیما در ۲۴ نوامبر ۱۹۷۱ وارد مدار مریخ شد.

فضاپیمای Mariner ۴

در ۲ دسامبر ۱۹۷۱ اتحاد شوروی با موفقیت اولین فضاپیما را بر روی مریخ فرود آورد. Mars ۳ توانست اولین تصاویر را در حالتی که بر روی مریخ فرود آمده بود به زمین ارسال کند و البته حدودا ۱۵ ثانیه بعد از ارسال سیگنال به زمین، ارتباط آن قطع شد.

فضاپیمای Mars ۳

آمریکا نیز اولین ربات متحرک را به تاریخ ۴ دسامبر ۱۹۹۶ بر روی مریخ به حرکت درآورد. در بحث حضور فیزیکی روی سطح سیاره سرخ نیز صرفا اتحاد شوروی و آمریکا تنها کشورهای انجام دهنده این کار بودند. در حال حاضر نیز کشورهای آمریکا، روسیه، آژانس فضایی اتحادیه اروپا و هندوستان در مدار مریخ فضاپیماهای در حال گردش دارند که هر کدام غولی در این حوزه محسوب می شوند و کنار هم قرار دادن این نام ها با کشوری چون امارات، فقط در حد خبرهای تبلیغاتی و رپورتاژی رسانه های عربی و برخی کانال های فارسی زبان است.

حتی ژاپن یک بار در سال ۱۹۹۸ تلاشی برای ارسال یک فضاپیما به مدار مریخ کرد که با شکست مواجه شد. چند روز پس از پرتاب فضاپیمای اماراتی چین نیز در اقدامی مهم یک فضاپیما برای چرخش به دور مریخ و یک فضاپیمای رباتیک برای حضور بر روی سطح این کره ارسال کرد که در صورت موفقیت به نشستن و حرکت کردن چین تبدیل به سومین کشور در این زمینه در دنیا خواهد بود.

تصویری از اولین ربات متحرک که با موفقیت بر روی مریخ حرکت کرد

همان طور که مشاهده می کنید تمام کشورهای حاضر در این رقابت، همه از بزرگان و کشورهای کاملا خودکفا در کلیه مراحل توسعه توان فضایی هستند و چه در بحثی مثل طراحی و ساخت انواع ماهواره ها و فضاپیماها و نیز حامل های فضایی به طور کامل بدون نیاز به خارج عمل می کنند.

شاید جالب باشد که بدانید همین کشور امارات که این روزها خود را یک پیشرو در علوم فضایی معرفی می کند، چند سال قبل برای تامین نیاز ماهواره شناسایی و جاسوسی خود قراردادی را با فرانسه برای خرید دو ماهواره به امضا رساند که البته ماهواره اول اماراتی نیز به دلیل مشکل برای پرتاب کننده سال گذشته از بین رفت!

کشورهایی که تا به امروز وارد رقابت برای رسیدن به سیاره سرخ شده اند اکثرا در بحث هایی مثل ماهواره های جاسوسی، مخابراتی و حتی سیستم های مکان یاب بومی و خدمات فضایی غیر نظامی هر کدام از بزرگان جهانی بوده و آمریکا وشوروی سابق نیز در آن دوره صرفا به دلیل بحث های مربوط به جنگ سرد و به رخ کشیدن توانایی های علمی و صنعتی خود وارد این گونه رقابت ها می شدند. البته در این مسئله بحثی نیست که امارات از چند سال قبل تلاش های خود برای توسعه توان فضایی را آغاز کرده و هزینه های زیادی را نیز برای متقبل شده اما صحبت کردن از این کشور به عنوان یک قدرت فضایی یا این که اصولا حرکت فعلی توسط متخصصان اماراتی صورت گرفته صرفا یک بازی رسانه ای است که در محافل تخصصی و علمی وجاهتی ندارد.

امید ایرانیان کجاست؟

البته بعد از تمامی این صحبت ها بد نیست نگاهی به برنامه فضایی کشور خودمان داشته باشیم. از سال ۹۲ به این طرف- منهای بحث پرتاب موفق و قابل تحسین ماهواره نور توسط نیروی هوافضای سپاه - برنامه فضایی کشورمان که در اختیار بخش دولتی قرار دارد روندی بسیار تاسف بار را نشان می دهد در حالی که، زمانی بسیاری از همین کشورهای اطراف ایران از جمله امارات متحده عربی حتی شاید آژانس های فضایی و ادارات و تشکیلات عادی آنها را نیز برپا نکرده بودند جمهوری اسلامی ایران با موفقیت و اقتدار نام خود را به عنوان یک کشور صاحب فناوری و توانایی فضایی به شکل مستقل اعلام کرد.

برای این که متوجه فاصله ها بین دو کشور بشوید به این اعداد دقت کنید. مرکز فضایی محمد بن راشد امارات در سال ۲۰۰۶ میلادی تاسیس شده و زمانی که تازه این مرکز در ابتدای راه بوده و سه سالگی خود را در ۲۰۰۹ میلادی جشن گرفته بود ایران اولین ماهواره خود را با پرتابگر بومی با موفقیت به مدار زمین ارسال کرد. اگر بخواهیم در حوزه پرتابگرها صحبت کنیم که مشخصا امارات متحده عربی شاید تا ده ها سال بعد نیز اصولا حرفی برای مطرح کردن در این سطح نداشته باشد و اگر بخواهیم در خصوص ماهواره های با فناوری حساس صحبت کنیم به نظر همین مورد کمک ها در حوزه پروژه امید و البته خرید ماهواره جاسوسی برای آنانی که اهل پیگیری اخبار این حوزه هستند کافی باشد.

اما این مسئله از طرفی دیگر برای کشور ما و ملت ما باعث ناراحتی است که چطور کشور ما که در سال ۲۰۰۹ میلادی با موفقیت و با آن قدرت کار فضایی خود را آغاز کرد در حدود ۸ سال اخیر تقریبا در بخش فضایی فقظ شاهد شکست ها، کاهش بودجه ها، تغییرات سازمانی بی هدف و شوربختانه اخبار مهاجرت نخبگان به کشورهای منطقه و غرب بوده است. امید است در دولت آینده، با تغییر رویه های فعلی و بی توجهی به آنها که همواره دستشان جلوی بیگانگان دراز است، این برنامه مجددا به جایگاه و توانمندی سابق خود بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 108
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 35
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    امارات زیپ شلوار هم نمی تونه بسازه فضاپیما که جای خودش - شاه ملعون هم قبل از سقوط چنین شوهایی اجرا کرده بود
    • رضا IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      75 24
      با قسمت اول حرفت موافقم . با قسمت دومش مخالفم و میگم بالاخره از یک جایی باید شروع کرد . دست کم گرفتن بقیه و خود بزرگ بینی کار ادمهای ساده لوح هست . خود ما مگه از کجا شروع کردیم ؟
    • سید IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      اگر دولت حسنک وزیر و یا همفکران تهوع آورش بتواند یکی دو دوره دیگر سکان اجرائی کشور را در اختیار خود نگه دارند، موفق خواهند شد ایران را چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ علم و فناوری و چه به لحاظ اجتماعی و اقتصادی به دوران قاجار بازگردانند!!!!
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      72 68
      مردمشون در امنیت و آرامش و ثروتن
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      60 36
      خدا خیرت بده زیپ سلوار تکنولوژی میخواد امارات آفتابه هم نمیتونه درست کنه. خخخخخخ
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      48 35
      00:26 دقیقأ همینطوره ، زمان شاه هم فقط متخصصهای صنعت هوایی در خیلی از موارد فقط آچار میدادن دست آمریکایی‌ها و تحت نظارت اونها کارهای ساده انجام میدادن.
    • احمد IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      29 21
      حتما جات در خارج خشه دلار ۴۲۰۰هم می گیره
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      33 7
      توی یکی از ارگانای دولتی ارزشی بنده لیوانایی دیدم که پشتش نوشته بود ساخت امارات که برای سلف غذا خوری عمومی بود صد افسوس که لیوانو که خودمون میتونیم بساریم
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      30 9
      از نظر بعضی ها هر چی خارجیش خوبه این تفکر از زمان قاجار تو مخ خیلی ها رسوخ کرده عوض بشو هم نیست
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      20 9
      حرف بیخود نزن
    • ایرانی GB ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      35 19
      یادمه وقتی ماهواره امید از ایران به فضا پرتاب شد چه جوری خبرش مثل غرش توپ جنگی تو اروپا صدا کرد که ایران چه جوری تونست اینکار رو به تنهایی انجام بده و یکی از متخصصان علوم فضایی روس حتی گفت که به احترام تخصص علمی صورت گرفته در این کار , کلاه خودش برای ایران از سر بر میداره ... حالا بعضی از کسانی که سال دوازده ما چشمشون به شکمشون هست که چی از صبح تا حالا خوردند میان اینجا و حرف از دلار و شکم و غذا و غیره میزنن ! امارات اگر راست میگه از صفر تا صد کار رو خودش انجام بده اونهم در شرایط تحریم با کمترین بودجه ! بقول قدیمیها که گل گفتند : کار هر کس نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    دولت روحانی صدمه جدی به برنامه فضایی ایران زد. عملا بسیاری از متخصصین را بازنشسته کرد یا به کارخانجات دیگر فرستاد او برای خوش خدمتی به اروپاییان و جلب حمایت آن ها این کار را کرد که معتقد بودند برنامه فضایی ایران پوششی برای تسلیحات موشکی است.
    • IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      15 2
      دولت اصلاح طلب روحانی به تمام ایران وایرانیان صدمه زد دیگر کاری از دستش بر نمیاید که بخواهد انجام دهد خسارتی که دولت روحانی به کشور ومردم زد هشت سال جنگ‌ تحمیلی نتوانست بزند
  • EXtremist IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    160 0
    بر باعث و بانی این عقب افتادگی ها هزاران بار لعنت......
  • جوجه تیغی بدنساز GB ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    75 24
    مدیر پروژه اش ایرونی بوده. خب حالا که شوما مثلندش دانشمنداتونو اونجا صادر کردید، اونا هم شتراشونو صادر کنن واسه ما که ماشین خعلی گرون شده. معامله برد-بردیه. تازه ما بیشتر تر تر بردیم، شتر ارزشش بیش از انسونه.
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      13 0
      مدیر ریخت و پاش پول :)))
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    64 67
    انشاله ثریا را هم تسخیر میکنیم.امارات همون کشوریه که قدرت دفاع از خودش را هم نداره و یک نفر هم براش کشته نشده و رنگ عزت را بخودش ندیده.درسته روحانی هفت سال ماموریتش در ایران را بخوبی عملی کرد و انگلیس را خوشحال اما درس عبرتی شد که نظام اسلامی و ملت هیچوقت علمشون را با شکمشون عوض نکنن.امروز اقتدار در منظومه های علمی تعریف میشه و روحانی تونست سفینه ی ایران را در هفت سال متوقف کنه تا در رسیدن به منظومه های دانش کمی تاخیر بیفته.لعنت خدا بهامثال مصدقها و بازرگانها و منافقین وملی گراها که مثل فضله های موش توی این مملکت پراکنده شدند و به اسم عقلمداری کشور را زیر یوق استکبار میبرند.فقط باید چسبید به تقویت بنیه ی علمی و براش پول خرج کرد.جبهه های نبرد ما در منطقه باید منبع درامد ما برای ارتقای عزت و دانش و بنیه ی کشور باشند.سپاه باید بره دنبال جذب و تامین نخبه های علمی و تاسیس بنیادها و مجتمع های فناوری در عرصه ی تسخیر ...
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      41 14
      کاملا موافقم ، علاوه بر اینکه این غربزدگی و خود تحقیری به این زودی ها از کشور ما رخت نمی بندد مگر ما مردم ایران با آگاهی و بصیرت بیشتری عمل کنیم
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      17 4
      حرفت درسته ولی مشکل اینه که ما به اون سمت حرکت نمی کنیم چون دانشگاهیهای واقعی توی این کشور در حاشیه هستن اونم در مشکل معیشتی.
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    31 21
    با این سرعتی که ایران به پیش می ره فکر کنم تا سال 1420 ماهواره سروش ساخته نشه و پروژه فرستادن انسان به فضا تا 1430 طول بکشه
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    76 25
    با شروع دولت روحانی فاتحه سازمان تحقیقات خونده شد روحانی تو یک تنه همه مولفه های قدرت رو نابود کردی چیزی باقی نزاشتی بهش خوش باشیم خدا ازت نگذره
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    40 5
    جواب این سوال مشخصه. خود کرده را تدبیر نیست. شایدم باشه!
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    25 60
    جایگاه امارات و و سعتش به نصفِ ایران شاید نرسه اما با کمک آمریکا فضاپیما به مریخ پرتاب می کنه.چرا ایران با کمک روسیه انسان به فضا نمی فرسته مگه دوست راهبردی ما نیست همیشه هم تو سازمان ملل قطعنامه به نفع ما وتو می کنه پس چرا از این فرصت بی نظیر استفاده نمی کنید
    • علی IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      38 14
      همه دارن از استقلال و عزت ایران حرف می زنن اونوقت شما داری مغلطه میگی!!!!
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      15 3
      تو عالم سیاست دوستی به منافع صرفه روسیه دوست تاکتیکی ایرانه نه دوست دایمی!!!!
  • آرش IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    59 25
    در واقع یک پروژه آمریکایی است که اماراتی ها فقط پول آن را پرداخت کرده اند و خواهش کرده اند نام آنها بر روی ماهواره باشد.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    44 16
    از وزیر شوعاف ارتباطات بپرسید ماهواره چه شد ، چطور شد در این وضع گرانی دلار برای خرید لاکچری تجهیزات 5g که حداقل قیمت گوشیش ۲۰ میلیون تومان است دلار موجود بود برای ادامه پروژه ماهواره بومی دلار موجود نبود .
  • مغزمتفکر IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    22 11
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    41 29
    شما یک سر به سایت برترین ها بزن ! برای این ماهواره ی تماما غربی تیتر زده حسرت آمیز ! اماراتی ها در راه مریخ و تمام نظراتی که منتشر کرده توهین مستقیم و غیر مستقیم به توان هوافضای ایران بوده ! خیلی شرم آور و مزخرفه که بعضی ها در داخل که اکثرا اصلاحاتچی هستن کمر به توهین و کوچک شمردن توان داخلی و مایوس کردن ملت بستن
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      12 13
      این سایت برترین ها عمله های امریکا هستن مطمئن باش اگر امریکا با امارات مخالفت می کردن الان فحشش می دادن
  • شاسکول IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    45 7
    ما خوبیم،چنان ماهواره ای میسازیم ک تمام ماهواره های امریکا و روسیه و غیره رو زیر نظر بگیریم، جوری ک دیگ هیچ وقت اجازه کپسول نترکه
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    24 11
    کاوشگر ساخت دانشگاه کلرادوی آمریکا، ماهواره بر ساخت شرکت میتسوبیشی ژاپن، مدیر بخش فناوری در امارات هم ظاهرا یک خانم دکتر ایرانی هستند، تمام کارهای مدیریت و کنترل کاوشگر هم به عهده ی ژاپنی ها و آمریکایی هاست. فکر می کنم دو باره آمریکایی ها با هندوانه گذاشتن زیر بغل اماراتی ها و به هزینه ی اونها، کار خودشون رو پیش بردند. بدون صرف یک سنت هزینه، یک کاوشگر فرستاند مریخ که تمام اطلاعات و داده های اون هم مورد استفاده ی خودشون قرار خواهد گرفت. برای اینکه امارات قهر نکنه هم گفتند باشه قبول، اسمش رو تو انتخاب کن.
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      5 7
      یکی از ویژگی های گاوهای شیرده تامین اعتبار برنامه هایی است که خودشان را به سالن طراحی و بهره برداری هم راه نمی دهند. فکر کنم یک اتاق دروغین هم برای اماراتی ها ساختند و برای فیلم و عکس هم تعدادی از اماراتی ها را با لباس عربی انجا نشاندند
  • حسین GB ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    29 7
    باز گلی به جمال مدیریت عرب ها ما برنامه فضایی داشته را تعطیل کردیم، مهندسانش را اخراج و آواره انگار نه انگار که یکی از پایه های اقتصاد آینده فضاست
  • قمپزیسون IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    22 11
    ما خوبیم
    • ایرانی با شرف IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      16 9
      ما خوبیم البته نه از نوع جونوری بنام قمپزیسیون ...
  • IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    29 10
    دولت حسن، بودجه فضایی را کم کرد و پروژه ها را به شکست کشاند... لعنت خدا به اینان
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    19 15
    در آمریکا ساخته و در ژاپن پرتاب شد؟ خخخخخ امارات چه کارست این.وسط؟ مگه تکنولوژی هم تیم لیگ برتر انگلیسه که بری بخریش بزنی به نام خودت؟
    • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      22 8
      میخرن همونجوری که دانشمندانمون رو خریدن
  • علی IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    17 9
    برنامه های فضایی پول و مهم تر مدیریت منسجم میخواهد که هیچ کدامش ما نداریم
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    22 12
    مثل تیم های ورزشی قطر که هیچکدومشون قطری نیستند و بعضا قهرمان جهان هم میشن
  • IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    31 8
    مدعیان اصلاح طلبی هم کلام باشیطان بزرگ امریکا رژیم کودک کش صهیونیستی وروباه فرتوت وپیر انگلیس میگویند علم‌ پیشرفته هسته ای بدرد ایران نمیخورد متاسفانه صنعت صلح آمیز و پیشرفته ی هسته ای با تلقین مکرر مدعیان اصلاح طلبی در ایران بتن ریزی ونابود گردید اتفاقا دوباره بزک کنندگان خرجام ساز مخالف قدرت نظامی موشکی و منطقه ای ایران را میزنند و دوباره میگویند موشکی را هم بدهیم برود بدردمان نمیخورد قدرت منطقه ای راهم واگذار کنیم اما همان مدافعان خرجام حالا برای کشور امارات که با کمک تمام قد دانشمندان خارجی توانسته است ماهواره دوپینگی امید در مدار مریخ قرار دهند به به وچه چه سر میدهند و زبان به تعریف و تمجید حاکم امارات سر داده و افسانه سرایی ها میکنند و خود تحقیری ملی را در دستور کار خود قرار داده اند براستی چرا امثال صادق زیبا کلام ها میگویند بیست تن اورانیوم غنی شده داشته باشیم به چه دردمان میخورد همفکران مدعی روشنفکری ایشان هم در زمان طاغوت شاهنشاهی در زمان قبل از تصویب ملی شدن نفت میگفت این ماده متعفن بد بو را بدهیم برود به چه دردمان میخورد براستی ایا این مدعیان دروغین اصلاح طلبی ایرانی و مسلمان میباشند که مقاومت، علم ،پیشرفت و استقلال را برای ایرانیان حرام میدانند ولی برای دشمنان ایران حلال میدانند؟؟؟؟!!!!
  • SE ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    22 15
    اگر دز این 7 سال دولت اصحالات چوب لای چرخ موشو و ماهواره نگذاشته بود به مدار ژئو خیلی نزدیکتر بودیم
  • IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    38 13
    اگه جرات داری رفاه مردم و ارزش پول کشورشو با ایران مقایسه کن.
    • GB ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      35 3
      این حرف درستی هست. 42 ساله که نرخ برابرای دلار در برابر درهم 3.6725 و تکان هم نخورده. آنوقت به عوضش مردم ما میروند و آن جا خونه و ملک می خرن و برای اقامت در آن جا چه ها که نمی کنند.
  • IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    24 16
    معلومه دیگه صنعت فضایی تعطیل شده برای به دست آوردن دل اروپا و آمریکا معلوم نیست برجام فقط در مورد هسته ای هست یا چیزهای دیگه رو هم شامل میشه در کل ما که تو این دنیا دستمون به بعضی از مسئولین نمیرسه ولی اون دنیا حسابی تلافی میکنیم
  • IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    27 14
    معضل نگاه توریستی ایرانیان به کشورهای خارجی ریشه در یک بیماری فرهنگی و احساس خقارت ملی دارد که باید به طور دقیق مورد موشکافی قرار گیرد. البته این بیماری در کشورهای جهان سوم کمابیش وجود دارد ولی شاید در هیچ کجا به اندازه ایران این درد شدید نباشد. کافیست یک کشور عقب افتاده آفریقایی هم تصاویری از تعدادی هتل و پارک و ساختمان شیک در محلات مرفهش بگذارد تا یک ایرانی احساس حقارت کند و گمان کند کل آن کشور غرق در رفاه و لذت محض است. این دقیقا نگاه همان توریستی است که چند روزی در آن هتلها اقامت دارد و هرگز پشت هتلها و مراکز تفریحی را نمی بیند. کشوری مثل امارات یا قطر پر از بی عدالتی و تبعض های و نادپرستی های نهادینه شده احتماعی است. ایرانیها هتلها و ورزشگاههای شیک دوحه و دوبی و جده را می بینند اما نمی دانند این رفاه فوق العاده فقط ویژه اقلیت سوپر مرفه شهره نشین و مخصوصا امیرزاده ها و شیخ زاده های عرب است در حالی که اعراب بومی بیابانی هنوز در همان فقر ناگفتنی تاریخی به سر می برند و زندگی کارگران خارجی که از کشورهای مختلف در حد برده برای این شیوخ عرب کار می کنند از زندگی یک حیوان هم عموما پست تر است.اما ایرانی ها هیج گاه این حقایق را نمی بینند. برای آنها دیدن یک ویترین قشنگ کافیست تا فورا قضاوتی از شدت حقارت و شیفتگی نشان دهند. متاسفانه روحیه عدالتخواهی در ایرانیها مخصوصا در سالهای اخیر بشدت ضعیف شده و جای خود را به صرف لدت گرایی و رفاه پرستی داده است. گذشت آن زمان که امثال دکتر شریعتی به مصر سفر می کردند و به جای تحسین اهرام و سازندگان آن به یاد زندگی نکبت بار بردگانی می افتادند که اهرام با دوش آنانان بنا شد. آری. این چنین بود ای برادر.
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      19 5
      05:55 آفرین، بسیار دقیق و صحیح فرمودید و با تجربیات حقیر که حدود 10 سال در خارج زندگی‌کرده ام مطابقت داره. البته جای تاسفه که هر چقدر که این مطالب جنابعالی رو برای دوستان و آشنایان توضیح میدم باور نمیکنن!!!
  • رضا IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    28 18
    اين پاراگراف آخرت مشرق حسابى حالمو بهم زد ، ولى بقيه اش عالى بود. اما مورد امارات ، من كه نديدم و يا لااقل گزارشى نخوندم كه طى اون ادعائى داشته باشند يا مثلاً بخوان در برابر ايران قدقدى بكنند. بيچاره ها يه كشور فسقلى اند كه در اكثر زمينه ها جز موشكى و همين ماهواره ها از ما جلوند ! اعراب از قديم الايام تاجران خوبى بودند همينكه تونستند در اون بيابان برهوت جنت المأوائى براى مردم شون درست كنند ايول داره !
  • US ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    28 29
    کارهایی که امارات میکنه، آدم را یاد خری می اندازه که بار کتاب حمل می‌کرد!!
  • امیر IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    42 45
    قبول کنید امارات ازتون زده جلو. چرا چشم ندارید پیشرفت واقعی یک کشور رو ببینید؟؟
    • غلی IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      21 8
      سرپرستشون یک خانم ایرانی بلوچ هست الابرکت الله
  • علی IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    35 19
    اشتباه انتخاب فاجعه بار 92 تا دهها سال گریبانگیر مردم خواهد بود.
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    19 9
    حالا شما چرا زورتون اومده؟
  • ديلمستان IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    20 3
    غربگراها يك دستور از اربابان خود گرفتند: كليه پروژه ها را به تعويق بيندازيد. و امروز داريم نتيجه را ميبينيم
  • غلومی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    18 13
    حسود هرگز نیاسود
  • ناشاس IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    25 29
    فعلا که امارات هم از نظر فرهنگ و هم از نظر رفاه مردمش صد سال جلو تر از ایرانه.به زودی به فضا پیما هم دست پیدا می کنه.ایران نگران خودش باشه.گربه دهنش به گوشت نمی رسه می گه پیف پیف بو می ده
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    17 22
    گربه دستش به گوشت نمیرسته میگه پیف پیف بو میده . فعلا که امارات از ایران زده جلو.
    • امیرعلی IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      1 3
      گربه توی اولتن این ماهواره زاپنی بعد ایران ازامارات زده جلو بعد این کشور گوشی ای ایرانی مارو استفاده میکنن
  • احمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    19 5
    علتش. را نمی دانید یا نمی خواهید بدانید اختلاس ها بی مدیریتی در تمام سطوح
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      6 7
      علتش پول های نفته و لاغیر
  • سوسان IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    12 11
    ژاپن برای تحقیقات خودش 200 میلین دلار از امارات دزدی کرده و اونها رو استحمار کرده و هندونه بغلشون گذاشته امارات اول شبکه اینترنتش رو مثل کره و ژاپن بومی کنه بعد بیاد فضا برای خرید یک دیش ماهواره ای میلیونها دلار به چین و ژاپن میدند ادعای فضائی هم دارند کشورهای عقب مانده مثل امارات حتی رنگ تکنولوژی دریافت ماهواره ای رو ندیده اند برای چی اینقدر مستحمر شده اند و پول مفت به برنامه فضائی ژاپن دادند
  • علی IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    19 17
    جناب مشرق نیوز بهتر نیست کمی هم به کارهای و اراسلهای فضایی خودمون فکر کنیم . ماهواره های ما که یک پای ثابتش چین و روسیه هست باز عربها که کشورهای نظیر ژاپن و فرانسه کمکشون کرده نه که موشک چینی و روسی را ما میفرستیم و ذوق مرگ هم میشیم
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    14 7
    منظورت دولت دوم امام زمان با بذرپاشه دیگه؟؟؟؟؟ببینیم در اون چقدر دیگه می دزدن.مثل اینکه افراد ارزشی دزدی دوران محمود خیلی بهشون مزه داده
  • ایرانی IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    20 10
    شماه هم فقط بلدین پیشرفتهای دیگر کشورها رو کم اهمیت جلوه بدین . مرد حسابی مردم دارن به خبرهاتون میخندن چرا خوشتون میاد مردم مسخرتون کنن . البته چون مسخره هستین
  • محمد IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    10 8
    یک وقت در حرفهاتون نگید که اون دولت قبل 92 که ایران رو فضایی کرد و موجود زنده فرستاد به فضا و تمام فضا پیماها را با موفقیت آزمایش کر دولت آقای احمدی نژاد بود
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    27 10
    مدیرش ایرانی هست چون شما عرضه نداشتین هموطنتون رو حفظ کنید. و به قول شما رفته یه کشور درپیت. کل دنیا دارن هرکاری ازشون برمیاد برای پیشرفت میکنن ولی شما از دزدی نمیزارید ایران پیشرفت کنه بعد گیر میدید به پروژه های دیگران.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    11 13
    یعنی من شرط میبندم اون ۲۰ هزار منفی که پروژه فرستادن فضانورد توسط ایلان ماسک گرفته بود کار بر و بچ سایبری هست. به غیر از این کاری بلدید مگه؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    14 9
    الان حمید فرخ نژاد ذوق مرگ میشه. ولی کاش میشد یه پولی به این بن راشد داده میشد تا این موجود رو هم داخل ماهواره به مریخ پرتاب می کرد
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    8 7
    واقعا جای تاسف داره که بعضی از خبرگزاری ها (البته دو سه خبرگزاری )جوری این خبر را میدهند که انگار اونا خودشون ساختنش و چه کاری کردند در صورتی که فقط پول دادند یه چیزی خریدند فقط یه خبر نمایشی دادند این افراد خیانت میکنند و معلوم نیست هدفشون چیه
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    28 15
    لطفا کارت ملی ما رو زودتر صادر کنید کشور صاحب فناوری فضایی
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    8 9
    آقایون فرستادن یه آفتابه لگن توسط امارت دلیلی بر توان علمی او نیست، همه دنیا می دونن که با فروش نفت و دادن پول به این و اون یه ماه واره!! فرستادند هوا. ولی دیگه چرا به مصدق و بازرگان توهین و این سایت موذی هم اونو نمایه می کنه. همین قدر که ایران جز ده کشور فضائی دنیاست، باعث افتخاره ولی بر ای غرور ملی و افتخار باید از نان شب هم گذشت. روحانی قیمت نفت را افزایش داد، یه عده ریختند پمپ بنزین آتیش زدند!! بنابراین اول ملت رو آماده افتخار آفرینی کنید و درس میهن پرستی بدبد بعد برنامه ها رو اجرا کنید
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    9 10
    همه ی قلم فرساییتان بخاط پاراگراف آخر و کوبین دولت بود.کاش مقایسه ای هم در مورد میزان فساد، بین ایران و امارات و همچنین شاخصهای رفاه و برخورداری دو ملت هم میکردید
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    7 1
    طرف عقلش همین بود که میگفت چند ثانیه لعنتی ..‌‌.
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    16 8
    ماهم تو کشورمون کلی فضانوردداریم که بایه پیک نیک کل منظومه شمسی رو دورمیزنن
  • DE ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    12 6
    در حقیقت شرکتهای امریکایی و ژاپنی صدها میلیون دلار کاسبی کردن .
  • محمد IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    10 9
    اماراتی ها گاو شیر ده آمریکا هستند که حتی شتر چرانی هم بلد نیستند نوکرند ونوکرند ونوکر مکر نوکر شیطان بزرگ می تواند چیزی بسازد آنهم ماهواره؟بدبختند آن ایرانی هایی که این مقایسه را انجام می دهند البته اگر گوش شنوا داشته باشند بدبختتر از اماراتی هااین بدبخت های خودی هستند که دشمن را می بینند ولی دوست که جانش را برای شما فدا می کند را نمی بینند اسفا اسفا برشما
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    12 13
    شما که عرضه همین بقول خودتون شواف رو هم ندارین فقط بلدین گرونی درست کنین
  • علی خدایی US ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    13 7
    البته ایران بزرگ نباید دیگر کشور ها را از خواب بیدار کند و اون ها همیشه گاو شیر ده باشند و بمانند .ما با پنهانی به پروژه های خیلی بزرگ مان دانه بدهیم و خودمان روی پای خود بایستیم این مهم را فراموش نکنیم
  • 1 IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    17 10
    خبر پرتاپش اهمیتی برام نداشت.. ولی وقتی دیدم حسادت چطوری توی جریان مذهب نمایان رخنه کرده، خوشحال شدم از پرتابشون.. انشاالله موفق باشند.
  • ش. AE ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    9 14
    دراین کشورها و به اصطلاح گاوهای شیرده ی آمریکا حتی ریس پروژه هم ایرانی و اصل هست هیچ چیزی از خودشون ندارن خدا را شکر در کشوری زندگی میکنیم زیر سایه خدا و رهبری پسر فاطمه زهرا سلام الله علیه مریخ و ماه هم خواهیم رفت خسته نباشید به بچه‌های سپاه باز افتخار میکنیم به شما
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    18 0
    یکی از دانشمندان این حوزه داداش مرحوم من بود که حدود ۲ سال پیش با بیماری مشکوکی از دنیا رفت و همیشه گلایه از دولت بابت تعطیلی و فشار برای عدم انجام تحقیقات و سیاسی بازی در دانشگاه داشت. چرا به این مورد اشاره نکردید که بسیاری از دانشمندان حوزه فناوری فضایی ما سالها پیش با پیشنهادات عجیب و غریب به همین امارات و چین مهاجرت کردند؟! برای داداش بنده هم دعوتنامه ارسال شده بود که هیچ جای دنیا رو هیچ وقت با ایران عوض نکرد. چند سال باید بگذره که یک دکترای مختصص (نه فقط مدرک!) وطن پرست مسلمون تربیت بشه که دنیاش رو فدای پیشرفت مملکت اسلامیش بکنه؟؟؟؟؟ من واقعا گلایه دارم.... حیف برادرم که عمر نه چندان بلندش و آسایشش به پای اراذل متوهم دولتی صرف شد... اگه خواستید تحقیق کنید به دانشگاه علم و صنعت مراجعه کنید.
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      12 0
      متاسفیم. روحش شاد و نامش گرامی ِ تسلیت بخانواده محترمش. خدا صبر بده
    • دکتر نصیر IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
      11 4
      متاسفانه تعدادی از دانشمندان فضایی موشکی و هسته ای و حتی صنایع دفاعی مثل ساخت جنگنده پهپاد ناوشکن و.....به صورت مشکوکی بعضی وقت ها دچار بیماریها و حوادثی میشن.....این موضوع ممکنه ترور سرد اسراییل و اعراب و امریکل باشه که با همکاری نفوذی های اصلاح طلب یا اصول گرای منافق انجام میشه...
  • دانشجو علم و صنعت IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    16 2
    به خاطر برجام بوده که این پروژه کنسل شد من خودم دانشجو علم و صنعت هستم و میخواستم در سازمان ماهواره دانشگاه امریه بگیرم و بعد از آن مشغول کار شوم ولی به دلیل کاهش شدید بودجه و توقف پروژه در زمان برجام منصرف شدم
  • ناشناس IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    3 14
    ایرانیها هنرمندان خوبی هستند ژاپنیها و امریکائیها مهندسان و تکنولوژیهای درجه یک و به روزی هستند و ما اصلا نباید خودمون را تحقیر کنیم ایران هم پیشرفت خواهد کرد و این زمان بر است
  • رضا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    10 9
    سلام مشرق جان با توجه به کامنتها 1-روحیه نژاد پرستی و ملی گرایی نمود زیادی دارد2-ایران کشور بزرگی است و طبیعتا پیشرفتهای زیادی دارد و خواهد داشت ولی امارات هم حرکتهای بسیار بزرگی در تبدیل یک کشور عقب مانده و بیابانی به یک کشور پیشرفته دارد 3-توجه کنیم که در سالیان گذشته اماراتی های کمی به ایران آمده اند ولی چند صد هزار ایرانی بعنوان توریست به امارات مخصوصا دبی رفته اند4- صادرات ایران نسبت به صادرات امارات به ایران شاید یک دهم هم نباشد ***یادمان باشد که تحلیل درست باعث پیشرفت ما میشود نه تحقیر دیگران که از حقارت تحقیر کننده ناشی میشود
  • علی IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    5 5
    میگن ترکیه ماهواره میسازه اما با کمک ژاپن کره فرانسه
  • کارمند سابق سازمان فضایی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    7 5
    با تشکر از برادران دلسوز مشرق نیوز انصافا این سایت تنها سایتی هست که مظلومیت و تنهایی برنامه فضایی ایران رو زمانی که خیلی ها در داخل و دولت و اصلاح طلبان علیه اون بودن به تصویر کشید این حرکت اماراتی ها سه پیام داره 1-کسانی درداخل می گفتن ژاپن موشک نداره اما این کشور موشک مدار مریخ میسازه 2-مهار برنامه فضایی ایران با ایجاد رقبای ساختگی در منطقه با کوچ نخبه ها از ایران به کشورهای عربی منطقه مثل امارات عربستان قطر و حتی ترکیه... 3-همانطور که حمل و نقل دریایی و هوایی منطقه رو اعراب از منطقه گرفتن ممکنه در دهه های آینده در حمل و نقل فضایی هم به این سمت برن 4-متاسفانه برنامه فضایی ایران بخصوص در سالهای اخیر به شدت کند شد طبق برنامه ده سال دوم فضایی الان باید سریر عملیاتی میشد و سیمرغ بازنشسته و به سمت سروش در سوخت مایع و قائم در جامد می رفتیم..چون پرتابگرهای سبک هزینه هر کیلو بار به دلار غیر اقتصادی دارن....
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 11
    امارات ذلیل مرده فرستادن ماهواره به مریخ به چه کار شما میاد اونجا که نمیشه شتر پرورش داد
  • فراجناحی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 15
    اگر کنترل فضا پیما و تجهیزات و نیروی متخصص برای بهره برداری از آن را داشته باشند موفقیتی بزرگ را حاصل کرده اند ، روسها ماهواره ساخت داخل را برای ایران پرتاب نکردند و خانم ایرانی که می خواست با پرچم ایران به فضا سفر کند هم اجازه بردن پرچم ایران داده نشد ، ما فقط می توانیم به توان داخلی تکیه کنیم( اگر غرب زده ها کار شکنی نکنند!!! )
  • mosio SK ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    12 13
    تو کفشون بمونید حسودای بدبخت
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    7 2
    خب حضرات ماهواره شما چي شد؟ الان در ناكجاست
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    6 8
    کاش امارات بودیم
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    8 10
    امریکا صدشرف داره به روسیه!شما فکر کردید با یه مشت مجنون طرفید؟!؟!؟من خودم تو پروژه ماهواره بر سفیر امید کار کردم میدونم که نصف کارش رو روسها انجام میدادند
    • کارمند سابق سازمان فضایی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
      11 1
      روسها حتی حاضر نشدن ماهواره سینا ایران رو پرتاب کنن بعد هم که پرتاب کردن گفتن گم شده! فناوری ماهواره بر رو بدن به ایران!!!! شما حتی اسم پروژه رو هم داری اشتباه میگی و اسم اون.....1 بود و در خارج می گفتن سفیر چند سال بعد لقب سفیر امید بهش دادن چون ماهوارش امید بود...
  • علی شیرازی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    9 5
    سلام بر نژاد پرستان تنبل پررو ایرانی
  • حسن IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
    8 0
    اینکه هنرنیست که ماهواره را خارجی ها برایتان بسازندوبه اسمتان بکنندوپزبدهید.فکرمیکنیدمیتوانیدمانندکشورجمهوری اسلامی با آن همه تحریم هم ماهواره بسازد وهم ماهواره بر. آفرین بردانشمندان انقلابی ایران.مرگ برگاوهای شیرده آمریکادرمنطقه/
  • رها IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
    1 7
    امان از حماقت! آخه کدوم مریخ! زمین تخته درست مثل یک گنبد و به غیر از ماه، خورشید و ستارگان که به گرد زمین میچرخند هیچ سیاره ای وجود نداره! هیچ جای برای رفتن نیست! شما نباید فریب این حرف ها رو بخورید که حدود 400 ساله به خورد دنیا دادن. ماهواره امارات هم بعد از به پرواز در اومدن چند متر اونور تر تو ژاپن فرود اومده اما ماهواره ما داره به گرد زمین می چرخه و با اقتدار دنیا رو رصد میکنه.
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
      1 1
      اگر زمین تخته پس طبعا ماهواره ایران هم باید تقلبی باشه! در ضمن حتی اگه بدون چشم مسلح هم با دقت به آسمون نگاه کنید سیارات رو می بینید و می فهمید که هر جسم بسیار بزرگ طبق قوانین فیزیک به حالت کروی در میاد
  • سید IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    3 4
    ماهواره امریکا ساخته ژاپن فرستاده امارات کجا بود امارات فقط پول داده خخخخخ
  • سید IR ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
    3 3
    سلام بر ایران اسلامی که جز 11 کشور برتر فضایی جهان امارات اگه پولشو میداد به ما لازم نبود بگه امریکا بسازه و ژاپن پرتاب کنه خخخ خودمون همه کارهاشو میکردیم ارزون ترم حساب میکردیم
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
    7 0
    حالا به امارات کار ندارم که پولش را خرج تحقیقات غربی ها می کنه ولی این دولت روحانی سبب شد بودجه ی فضایی ایران کم بشه و طرح های بلندپروازانه‌ی کشور کنار گذاشته بشه. این تفکر را غربگراها به ایران آوردند که علم به درد کشور نمیخوره و باید در عرصه های دیگه ای پیشرفت کرد.
  • محمد IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
    1 1
    دمت گرم مشرق نیوز که همیشه و سریع پاسخ تهاجمات رو میدی. من دست تک تک بچه های محقق و نویسنده مشرق رو می بوسم
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    0 0
    شما هم که خیام دادین روسیه پرتاب کرد
  • محمد IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    0 0
    منتظر خبر شما راجع به ماهواره خیام هستیم، همینجا بزنید پست مرتبط :))
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    مشرق نمیخای در مورد ماهواره خیام از این ها بگی؟؟
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۷
    0 1
    در کشوری زندگی می کنیم که فقر و بدبختی بیداد می کنه, آنوقت خودمون رو موفق و به کشوری چون امارات که پاسپورتش در ردیف اول تا سوم جهانه و مردمش در رفاه و آسایش زندگی می کنند می خندیم, این تمسخر یا ناشی از کورذهنی ماست یا تعصب و جهالت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس