پرینترها چاپگرهایی هستند که تصاویر یا محتوای نوشتار را روی کاغذ چاپ می کنند. معادل فارسی پرینتر کلمه چاپگر است. در زمان تولید ابتدا پرینترها به صورت سیاه و سفید بودند یعنی تنها جوهر مشکی برای چاپ داشتند. اما با گذر زمان، تکنولوژی پیشرفت کرد و چاپگرهایی تولید شد که قادر به چاپ رنگ ها روی سطوح کاغذی و سایر سطوح بود. پرینتر سه بعدی نهایت پیشرفت چاپگرها تا به امروز بوده است. در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که پرینتر سه بعدی چه طور اشیای مجازی را به واقعی تبدیل می کند؟ همچنین در این مقاله با فیلامنت پرینتر سه بعدی که مواد اولیه ساخت اشیا در پرینترهای سه بعدی است، آشنا خواهید شد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینتر سه بعدی فرآیندی دارد که در آن یک شیء به صورت فیزیکی با استفاده از یک فایل دیجیتال، فیلامنت و دستگاه مخصوص، لایه ها را در سه بعد مختصاتی (X,Y,Z) می سازد. با این روش مونتاژ قطعات به راحتی انجام می گیرد کافی است تنها طرح خود را به چاپگر سه بعدی بدهید. به عبارت ساده تر پرینتر سه بعدی می تواند طرح های گرافیکی که به کامپیوتر داده می شود را به صورت اشیای دنیای واقعی پرینت کند. از آن جایی که هر وسیله در دنیای واقعی ما سه بُعد طول, عرض و ارتفاع دارد، به پرینتری که می تواند اشیای دنیای مجازی را به صورت یک شی سه بعدی بسازد، پرینتر سه بعدی گفته می شود.

چه طور طرح سه بعدی بسازیم؟

برای اینکه طرح سه بعدی داشته باشید، می توانید از سه روش پیشنهادی ما استفاده کنید. اول اینکه طرح مورد نظر خود را با Google SketchUP طراحی کنید. در روش دوم می توانید از سایت هایی مانند my mini  factor برای طرح پیشنهادی خود استفاد کنید. در نهایت می توانید از طراحان سه بعدی که در این زمینه تخصص دارند استفاده کنید.

مدل سه بعدی چه طور ساخته می شود؟

چاپگر سه بعدی با استفاده از کدهایی که g-code نامیده می شود طرح ها را به 3 بعد تبدیل می کند. برای داشتن طرح سه بعدی به دستگاه پرینتر 3 بعدی و نیروی متخصص که با این کدها آشنایی داشته باشند نیاز دارید. بعد از چاپ نوبت به پردازش بافت ساخته شده می رسد. اگر که طرح 3 بعدی دچار ناهمواری شده باشد لازم است که با ابزاری چون سمباده آن را صاف کنید.

بعد از این مرحله و بررسی طرح 3 بعدی چنانچه که طرح دارای استانداردهای لازم باشد وارد مرحله بعدی می شود. در این مرحله از طرح به عنوان قالب ریخته گری استفاده می شود. البته طرح سه بعدی کاربردهای دیگری چون ساخت ماکت و غیره نیز دارد.

فیلامنت پپرینتر سه بعدی چیست؟

Filament)) فیلامنت پرینتر سه بعدی مواد مصرفی دستگاه 3 بعدی ساز است که از جنس پلاستیک پلیمری ساخته شده و به صورت رشته ای مورد استفاده قرار می گیرد. رشته های فیلامنت به صورت رول های نیم یا یک کیلوگرمی فروخته می شود. این رشته ها رنگ ها و ضخامت های متفاوتی دارد زیرا در هر کاربرد نیاز به نوع خاصی از آن است. چاپگر سه بعدی رول ها را ذوب کرده و با استفاده از نازل لایه ها را روی هم قرار می دهد.

بازیافت فیلامنت

می توان گفت تنها ایراد چابگر سه بعدی ایجاد ضایعات پلاستیکی است در این راستا خیلی از شرکت ها برای حمایت از محیط زیست روش هایی را به وجود آوردن تا بتوانند از از ضایعات به نحو احسن استفاده کنند پس برنامه بازیافت فیلامنت را در سیستم کاری خود گنجاندند. اما هنوز روش معتبری برای بازیافت پیدا نشده است افراد تا کنون توانسته اند از ضایعات فیلامنت دوچرخه و خانه های سه بعدی بسازند.

انواع فیلامنت پرینت سه بعدی

فیلامنت پرینتر به 2 نوع ABS و PLA تقسیم می شود. فیلامنت ABS از سه ترکیب «اکریلونیتریل» که پلیمری مصنوعی با فرمول CH2CHCN، «بوتادی‌ان» که ترکیبی آلی با فرمول C4H6، «استایرن (پلی استایرن)» آروماتیکی مایع و بی‌رنگ و بو با فرمول C6H5CH=CH2 می ‌باشد.

فیلامنت ABS سبک وزن بوده، قابل انعطاف، بادوام و ارزان است. این فیلامنت شهرت بیشتری نسبت به PLA دارد زیرا که به راحتی از نازل دستگاه خارج شده و شکل می گیرد. از آن جایی که این ترکیب در برابر فشار و شکستگی مقاومت خوبی دارد، از آن در ساخت لوگو و اسباب بازی برای کودکان استفاده می شود. فیلامنت Abs ایراداتی نیز دارد که سبب می شود در بعضی موارد نسبت به رغیب خود یعنی فیلامنت PLA عقب بماند. یکی از این ایرادات نیازمندی به دمای بسیار زیاد برای ذوب شدن است که همین امر در طولانی مدت سبب آسیب به دستگاه می شود. Abs در زمان ذوب شدن بخار شدیدی از خود تولید می کند که سمی بوده و می تواند برای افراد نزدیک به آن خطرناک باشد.

فیلامنت PLA از ترکیب پلی لاکتیک اسیدی و یک بیوپلیمر ساخته می شود و می تواند جایگزین مناسبی به جای فیلامنت ABS باشد. این فیلامنت به علت آن که در ساختار خود نشاسته ذرت یا نیشکر دارد می تواند تجذیه پذیر باشد و در هنگام ذوب از خود بخار سمی تولید نمی کند. در ضمن برای استفاده از آن به دمای بسیار زیاد برای ذوب نیاز ندارد.

فیلامنت PLA یک ضعف بزرگ دارد که با وجود به همه برتری اش نسبت به abs شانس کمتری برای انتخاب شدن دارد و این ضعف شکننده بودن آن است. البته با پیشرفت علم و تکنولوژی موادی ساخته شده است که 100% گیاهی بوده و ضعف شکنندگی را نیز ندارد. این ساختار جدید فیلامنت bioFila نام دارد.

جمع بندی مقاله

در این مقاله پرینترهای سه بعدی و فیلامنت پرینتر سه بعدی به همراه انواع آن معرفی گردید. همچنین مزایا و معایب فیلامنت ها نیز تشریح شد. در نهایت با توجه به مزایا و معایبی که هریک از این انواع فیلامنت ها دارند، انتخاب مناسب برای مواد چاپگر سه بعدی PLA است زیرا که ABS به تجربه و مهارت بسیار زیاد نیاز دارد اگر شما تازه کار هستید حتما از PLA استفاده کنید زیرا که ABS برای حرفه ای ها مناسب است. همچنین اگر که بستر مناسبی برای خارج شدن بخار سمی پیدا کردید می توانید ازABS  استفاده کنید. شرکت heron وارد کننده مواد اولیه چاپگر سه بعدی، انواع دستگاه پرینتر و اسکنر سه بعدی بوده و مرجع تمام مقالات در این زمینه می باشد.

**این محتوا تبلیغاتی است**

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس