«کشک» به کام خودی ها!/ کمیته بازاریابی برای «خودم و خودش»

دو نفر از چهره های فوتبالی در فدراسیون، کمیته دونفره ای را به عنوان کمیته فنی تشکیل داده اند که خروجی آن بازاریابی و تقسیم پست در بین دوستان شان است.

به گزارش مشرق، کمیته فنی یک عنوان دهان پرکن و پرطمطراق است. کمیته ای که مهمترین عملکرد آن در حوزه تکنیکال و فنی انجام می پذیرد و باید بر عملکرد مجموعه تیم های یک باشگاه یا فدراسیون نظارت داشته باشد. کمیته های فنی همیشه مغز متفکر هر مجموعه ای محسوب می شوند که ردپای آنها در تمامی تصمیمات کلیدی فدراسیون و یا باشگاه دیده می شود و همه مباحث فنی از فیلتر آنها می گذرد.

با چنین تعیریفی بدیهی است که نفرات حاضر در این کمیته معمولا باید جزو فنی ترین و صاحب نظرترین افراد باشند که حرف و نظر آنها مورد قبول اکثریت از جامعه خواص و عوام باشد. آنها که با توجه به عقبه، رزومه و اعتباری که دارند از مقبولیت ویژه ای برخوردارند و همین سبب می شود که تصمیمات آنها معمولا از اعتبار و کیفیت لازم برخوردار باشد و البته با پذیرش عامه روبرو شود.

این تعریف روتین و بدیهی اما در فوتبال ایران هیچ خریداری ندارد. کمیته فنی در فوتبال ایران همیشهع یک نقش فرمالیته و یک دکور را دارد که تنها برای مشروعیت بخشیدن به تصمیمات نفر نخست و بالادستی تشکیل می شود. کمیته ای که اعضای آن را مشتی چهره دور افتاده و کنارمانده تشکیل می دهند که تنها مجری و مجیزگوی نفر نخست مجموعه باشند و جلسات هر از گاهی آنها حکم یک دورهمی برای تناول چای و شیرینی و میوه فصل را دارد!

بیشتر بخوانید:

جلسه کمیته فنی برای انتخاب دستیاران مظلومی

این همان مجموعه ایست که علی پروین روزگاری در توصیف آن واژه دم دستی و عامیانه «کشک» را به کار برد، آنچه تعریف کاملی از کارکرد کمیته فنی در فوتبال ایران است. تقریبا در تمامی تیم های ایران و در راس آنها فدراسیون فوتبال این بهترین واژه برای توصیف مجموعه کمیته فنی است! کمیته ای که برعکس همه جای دنیا هیچ خروجی و بازده خاصی ندارد و تنها شکل می گیرد تا رفقای دور و نزدیک و کنار مانده پستی گرفته و از خوان گسترده سهمی هر چند کوچک ببرند. آنها که در هیچ تصمیم کوچک و بزرگ مجموعه نقشی ندارند و تنها هستند تا در به تصمیمات اتخاذ شده مشروعیت ببخشند و البته به وقت نیاز سپر بلا باشند!

این کمیته اما در فدراسیون فوتبال کارکردی ویژه تر از این اتفاقات روتین دارد. در فدراسیون فوتبال کمیته فنی در حالی تشکیل شده که همه اتفاقات و تصمیمات توسط دو نفر انجام می شود و بقیه نفرات تنها حکم تماشاگر درونی و گاه حتی بیرونی ندارند که تنها نامشان در کمیته حضور دارد! در سایت فدراسیون فوتبال نام مرتضی محصص، فریدون معینی، محمود یاوری و محمد خبیری به عنوان اعضای کمیته فنی درج شده. صرفنظر از وزن، روزمه و اعتبار این کمیته فنی که حتی در اندازه های یک باشگاه لیگ یکی نمی تواند باشد، تصمیمات این مجموعه کوچک تنها با نظر محصص و معینی رخ می دهد و بقیه نفرات در آن نقشی ندارند. حمید استیلی سرمربی سابق تیم امید دقیقا به دلیل همین انحصارگرایی در این کمیته چندی پیش از عضویت در کمیته فنی فدراسیون کناره گیری کرد و محمود یاوری که شاید تنها فرد موجه این جمع باشد، افشا کرد که حضور یا عدم حضورش در این مجموعه هیچ توفیری ندارد چرا که دو نفر دیگر تصمیمات را می گیرند و تنها با تلفن یا پیامک بقیه را در جریان می گذارند!

البته از این فدراسیون بی در و پیکر و بی مایه قطعا انتظاری بیش از این نیست. کمیته ای که در بخش اصلی و پشانی فدراسیون یعنی انتخاب سرمربی تیم ملی هیچ نقشی ندارد و اصلا به بازی گرفته نمی شود، در بقیه موارد تنها همه چیز را در انحصار دو نفر خلاصه کرده؛ مرتضی محصص و فریدون معینی. دو چهره ای که اساسا حضورشان در کمیته فنی یک باشگاه لیگ یکی نیز با تردیدهای جدی روبروست اما در فدراسیون فوتبال کمیته دونفره ای را تشکیل داده اند که خروجی آن بازاریابی برای رفقا و خودشان است!

اتفاقی که برای نخستین بار در تیم امید رخ داد و فرهاد مجیدی فاش کرد که کمیته فنی دونفره فدراسیون دستیار اسپانیایی پیشنهادی او را رد کرده و در عوض به او پیشنهاد داده از مرتضی محصص به عنوان مدیر فنی و فریدون معینی به عنوان دستیار استفاده کند!

این ماجرا اما به همین جا ختم نشده و حالا شاهدیم که آقایان پست های تیم های پایه را به سبک «خودم و خودش» بین خود تقسیم می کنند؛ فریدون معینی به عنوان مدیر فنی تیم نوجوانان و مرتضی محصص به عنوان مدیر فنی تیم جوانان! تیم دونفره ای که برای محکم کاری نیمکت تیم جوانان را به یک پیرمرد ناکام کنار مانده دیگر تعارف می زند تا احیانا سمت های تقسیم شده بین «خودم و خودش» گزندی وارد نشود!

کمیته فنی فدراسیون فوتبال حالا کارکردی فراتر از کشک معروف علی پروین پیدا کرده و اگرچه آبی از آن گرم نمی شود اما برای تیم دونفره نان گرم به همراه دارد!

منبع: دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جواد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    بعد او موقع که سرمربی فعلی اف‌سی جک تری دی از تیم ملی امید رفت همه گفتن استیلی اینو بیرون کرده جمعیت کیسه کش کارشون همینه...هوچی گری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس