حدیث روز

مرگ گذشتگان برای عبرت شما کافی است، آنها را به گورشان حمل کردند، بی آن که بر مرکبی سوار باشند، آنان را در قبر فرود آوردند بی آن که خود فرود آیند، چنان از یاد رفتند گویا از آبادکنندگان دنیا نبودند.

مشرق- امیرالمومنین امام علی علیه السلام:

مردم! شما را به یادآوری مرگ، سفارش می کنم، از مرگ کمتر غفلت کنید، چگونه مرگ را فراموش می کنید در حالی که او شما را فراموش نمی کند؟
و چگونه طمع می ورزید که به شما مهلت نمی دهد؟

مرگ گذشتگان برای عبرت شما کافی است، آنها را به گورشان حمل کردند، بی آن که بر مرکبی سوار باشند، آنان را در قبر فرود آوردند بی آن که خود فرود آیند، چنان از یاد رفتند گویا از آبادکنندگان دنیا نبودند و آخرت همواره خانه اشان بود، آن چه را وطن خود می دانستند از آن رمیدند، و از آنجا که می رمیدند، آرام گرفتند، و چیزهایی که با آنها مشغول بودند جدا شدند، و آنجا را که سرانجامشان بود ضایع کردند.

اکنون نه قدرت دارند از اعمال زشت خود دوری کنند، و نه می توانند عمل نیکی بر نیکی های خود بیفزایند، به دنیایی انس گرفتند که مغرورشان کرد، چون به آن اطمینان داشتند سرانجام مغلوبشان نمود.


متن حدیث:

وَاءُوصِیکُمْ بِذِکْرِ الْمَوْتِ وَإِقْلاَ لِ الْغَفْلَةِ عَنْهُ. وَکَیْفَ غَفْلَتُکُمْ عَمَّا لَیْسَ یُغْفِلُکُمْ، وَطَمَعُکُمْ فِیمَنْ لَیْسَ یُمْهِلُکُمْ! فَکَفَی وَاعِظا بِمَوْتَی عَایَنْتُمُوهُمْ، حُمِلُوا إِلَی قُبُورِهِمْ غَیْرَ رَاکِبِینَ، وَاءُنْزِلُوا فِیها غَیْرَ نَازِلِینَ، فَکَاءَنَّهُمْ لَمْ یَکُونُوا لِلدُّنْیَا عُمَّارا، وَکَاءَنَّ الاَّْخِرَةَ لَمْ تَزَلْ لَهُمْ دَارا.
اءَوْحَشُوا مَا کَانُوا یُوطِنُونَ، وَاءَوْطَنُوا مَا کَانُوا یُوحِشُونَ، وَاشْتَغَلُوا بِمَا فَارَقُوا، وَاءَضَاعُوا مَا إِلَیْهِ انْتَقَلُوا. لاَ عَنْ قَبِیحٍ یَسْتَطِیعُونَ انْتِقَالا، وَلاَ فِی حَسَنٍ یَسْتَطِیعُونَ ازْدِیَادا. اءَنِسُوا بِالدُّنْیَا فَغَرَّتْهُمْ، وَوَثِقُوا بِهَا فَصَرَعَتْهُمْ.

 


 

«نهج البلاغه، خطبه 188»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    22 18
    اینو باید تو تمام ادارات دولتی با خط درشت نصب کنن جوری که هر وزیر و مدیر و کارمندی که می خواد وارد محل کارش بشه مجبور بشه بهش نگاه کنه. بلکه یه تکونی بخورن!
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    22 28
    به به افرین. سلام و درود خدا بر امیر مومنان علی
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    19 16
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    20 16
    مشرق جان توی این بحبوحه کرونا ، عدم غفلت از یاد مرگ منتشر می کنی ؟! ما که این روزها هزار بار یاد مرگ می افتیم
  • محمد IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    15 15
    الهم صلی علی محمد و ال محمد صلوة لا یقوی علی احصائها غیرک و عجل فرجهم و أهلک أعدائهم
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    0 0
    الهم صلی علی محمد و ال محمد صلوة لا یقوی علی احصائها غیرک و عجل فرجهم و أهلک أعدائهم
  • علی 22707 IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    2 0
    روح و جان خودم و فرزندانم به فدای تو و فرزندانت و مادر بزرگوار فرزندانت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس