کد خبر 1098144
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
برجام نمایه

یک دیپلمات اسبق و حامی برجام می‌گوید: اروپایی‌ها برجام را حفظ کرده و مانع بازگشت تحریم‌ها شدند!

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

قاسم محبعلی به روزنامه آرمان گفت: کارشناسان و عمده کسانی که به امنیت ملی، تمامیت ارضی، منافع مردم و به‌خصوص منافع عمومی باور دارند معتقدند که برجام باید بماند و اگر به‌طور کامل از دست برود می‌تواند آینده ایران را با مخاطرات عظیمی مواجه کند که معلوم نیست آیا در آینده می‌تواند استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی خود را حفظ کند یا خیر. بنابراین حفظ برجام برای ما یک امر حیاتی است.

وی درباره طرح توقف اجرای پروتکل الحاقی در واکنش به بدعهدی طرف مقابل گفت: من بعید می‌دانم که این افکار ناپخته و غیرکارشناسی‌شده به نتیجه عملی برسد. چرا که خروج ایران و توقف اجرای پروتکل الحاقی نقض برجام به حساب می‌آید و طبیعتا می‌تواند مجددا ایران را به شورای امنیت بازگرداند که خواست آمریکا، رژیم صهیونیستی و قدرت‌هایی است که به‌دنبال از بین بردن برجام هستند. تعجب‌آور است که برخی در داخل با این خواسته دشمنان برجام، تمامیت ارضی و وحدت و استقلال ایران همگامی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آمریکا در جایگاهی نیست که درباره برجام حرف بزند

برجام از فروپاشی ایران جلوگیری کرد

وی درباره رفتار اروپا در برجام هم گفته است: اروپایی‌ها بالاخره تاکنون تلاش کردند که برجام حداقل از نظر حقوقی باقی بماند و خواسته‌های آمریکا برای اینکه برجام به شورای امنیت برود و مجددا تحریم‌های بین‌المللی بر ایران احیا شود تامین نگردد. از این رو به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها تا اندازه زیادی کمک کردند و نمی‌شود گفت که خیلی بیکار بودند. البته اروپایی‌ها قادر نبودند به‌دلیل فشار آمریکا آنچه را که در برجام آمده را اجرا کنند.

درباره اظهارات این دیپلمات سابق گفتنی است؛ «قانون اقدام متقابل» مصوبه مجلس نهم درباره نحوه اجرای توافق است و در حالی که تعهدات طرف مقابل زیرپاست، نمی‌توان انتظار داشت ایران به شکل غیر متوازن و یکطرفه، برجام را اجرا کند.

ثانیاً تعبیر «برجام باید بماند»، تعبیر غلطی است چه آن که برجام، یک توافق طرفینی است و وقتی طرف آمریکا و اروپایی، آن را تماماً زیرپا می‌گذارند، دیگر توافق و تعهد متقابل نیست. با این وصف گفتن این که برجام باید بماند، در واقع به این معناست که ایران، یکطرفه و مانند یک محکوم، به اجرای تعهدات خود بپردازد. ضمن این که باید تصریح کرد تمامیت ارضی و وحدت ملی قبل از برجام هم سر جای خود بود اساساً اینها موضوعاتی نیست که به یک توافق مرده نسبت داده شود.

ثالثاً از لحاظ حقوقی، برجام وجود خارجی ندارد. اگر آمریکا را رکن برجام محسوب کنیم، رسماً از توافق خارج شده است. اروپا هم در این میان، خواستار ماندن برجام به معنای اجرای تعهدات ایران است و نه اجرای تعهدات خود در زمینه برداشتن تحریم‌ها. چنان که میزان معاملات دو طرف به حد بسیار ناچیزی رسیده است.

اروپایی‌ها ضمناً تحریم‌های آمریکا را به اجرا گذاشته‌اند و در واقع می‌توان گفت اکنون تقریباً تحریمی نمانده که برنگشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    7 0
    ... ها معلوم نیست منافع ملی کدوم کشور رو می خوان تامین کنن بالاخره. ایران یا آمریکا؟! ادبیاتم هم هیچ ایرادی نداره متن بالا رو بخونینی متوجه می شین، مگه اینکه منافعمون تو نفهمیدن باشه.
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    7 0
    مرگ بر منافق مرگ بر افکار لیبرالی مرگ بر بزدلان بی دین
  • سید IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    6 0
    خوب است احمق های امضاء کننده این قرارداد بگویند چرا چیزی را امضاء و قبول کردند که در صورت خروج از آن شورای امنیت بتواند همه تهدیدها را در مورد ایران اجرا کند!
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
    3 0
    والا ما تو برجام طرف مقابل ندیدیم،فقط خودمونیم. یک + صفر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس